beantwoord

uitschuif trede afstand tot perron

  • 13 August 2023
  • 5 reacties
  • 22 Bekeken

Reputatie 6

Een paar dagen terug ging ik met de trein. Het viel me op dat er tussen de uitschuiftrede en het perron een kier van ongeveer 10 cm zat. Zowel aan de linker als rechterkant. Op een station was de "kier” wat je zou mogen verwachten (minder dan 2 cm) maar daar was er weer een paar centimeter hoogte verschil."s middags op de terugreis het zelfde. 
Dat hoort toch niet zo. Als ik in een rolstoel zou zitten zou zo een grote kier problemen op leveren.
De HC moet het gezien hebben met sleutelen maar of hij het doorgegeven heeft…..

route Wormerveer - Sloterdijk

icon

Beste antwoord door Aar 13 August 2023, 12:19

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge

Alle Sprinters hebben inmiddels schuiftreden tot aan het perron, maar je moet je dan wel opstellen bij de deur waar een rolstoelsymbool op straat.

 

Reputatie 7
Badge +3

Met alleen uitschuiftredes ben je er nog niet, de perrons van een station moeten ook aangepast zijn, daar heeft ProRail een heel programma voor. Het meest recente Actualisatierapport Toegankelijkheid Spoor wat ik kan vinden is van 2021, de kaart op pagina 69 die de (toen) huidige status aangeeft van stations met toegankelijke instap geeft nogal al wat rode (nog te doen) en oranje (herstel) stations aan. De kaart op pagina 68 geeft de planning is zoals die er toen was, geen idee wat de huidige status is.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2021/06/28/bijlage-1-actualisatierapport-spoor

Reputatie 6

Alle Sprinters hebben inmiddels schuiftreden tot aan het perron, maar je moet je dan wel opstellen bij de deur waar een rolstoelsymbool op straat.

 

Ik vind het wat vreemd dat op het ene station er bij de zelfde deur een heel kleine “kier” was en bij andere stations een heel brede, wat bij alle deuren het zelfde was. Ik reis deze route vrij regelmatig en had het nog nier eerder gezien. 

 

Reputatie 6

Statio Almere parkeijk: altijd een flink gat als je uitstapt. Je mist de ‘mind the hap’ omroep uit Londen 

Bij perrons die in een bocht liggen zal een traditionele klaptreden (dus met een vaste breedte) nooit helemaal goed kunnen aansluiten. Een uitschuiftrede (met variabele breedte) kan wel werken maar die zitten dus niet bij alle deuren.

Reageer