Skip to main content

Reis Utrecht CS - Maastricht. Deze intercity vertrekt altijd van spoor 18. Vandaag kennelijk niet. Op het enorme infobord in de centrale hal is deze trein niet te vinden. Ik weet nu dus niet hoe ik in Maastricht moet komen. Een kijkje op perron 18 levert niets op. Behalve een blinde man die lopend met zijn stok de ribbeltegels op het perron aftast. Vragen bij de infobalie levert uitleg op: tussen Utrecht CS en Den Bosch zet NS bussen in wegens herstelwerkzaamheden. Je moet die bus nemen of trein via Nijmegen. Voor de bus gekozen. Maar waar staat die bus? Geen idee. Ik volg geelzwarte stickers aan de linkerkant van de hal met een pijl. En kom uit bij de stadsbussen. Ik zie de blinde man weer met zijn stok bij een stadsbus. Kennelijk maakt hij dezelfde zoektocht als ik. Ik besluit de roltrap omhoog te nemen. Ergens helemaal rechts in de stationshal staat weer een busbord met een pijl die wijst naar de uitgang Jaarbeursplein. Daar staan de bussen naar Den Bosch. Weer een typisch moeizame NS-ervaring.

Een totale onvoldoende als het gaat om informatie die op de reiziger is afgestemd. Het is weer zoeken omdat correcte informatie ontbreekt. Waarom wordt de intercity helemaal van het infobord gehaald? En waarom wordt niet aangegeven dat die bussen op het Jaarbeursplein staan met een pijl er naartoe? Nee, laat mensen zoeken. Voor een ervaren reiziger is dit nog wel overkomelijk. Die weet: "ik moet op het Jaarbeursplein zijn, want daar staan die vervangende bussen altijd". Andere reizigers niet. Waarom wordt niet gewoon fatsoenlijk geregeld? 

 

 

 

 

@mark033

Er zijn vannacht volkomen onaangekondigd weer herstelwerkzaamheden uitgebroken bij Zaltbommel.

ProRail.heeft dat tot op het laatste moment geheim weten te houden zodat NS en busbedrrijven zich daar ook niet op konden voorbereiden.


@mark033

Er zijn vannacht volkomen onaangekondigd weer herstelwerkzaamheden uitgebroken bij Zaltbommel.

ProRail.heeft dat tot op het laatste moment geheim weten te houden zodat NS en busbedrrijven zich daar ook niet op konden voorbereiden.

Wat weet jij het weer mooi te vertellen Tamzin 😀.

Lijkt me niet dat ProRail dit expres 'geheim' houdt…

 

En overigens is de informatievoorziening bij NS zelfs bij lang aangekondigde werkzaamheden vaak akkelige slecht, alleen hebben ze nu een goed excuus.


ProRail.heeft dat tot op het laatste moment geheim weten te houden zodat NS en busbedrrijven zich daar ook niet op konden voorbereiden.

Zo geheim was het niet voor NS. Want de reisplanner is aangepast, dwz die toont de bussen en niet de normale treinen met tekst “Rijdt niet". Daarom stonden de treinen ook niet op de perronschermen.

En kijk je op Treinposities dan is de planning voor de 700800 en 702900 en 703500 al op 13 oktober gedaan. zie bv https://treinposities.nl/ritinfo/20241016/700823  Tenzij de afdeling planning helderziend is, wist NS dus al minstens op 13 oktober dat deze herstelwerkzaamheden zouden plaats vinden. Alleen was de afdeling van de werkzaamheden pagina niet zo ijverig als de afdeling planning. 


En nu kijk ik bij Rijdendetreinen, daar staan deze werkzaamheden 2 keer vermeld. Bij 1 van die vermeldingen staat “Laatste update: 23 september 2024 15:30”.  Bij de andere is dat vandaag 10:52. Zou er bij de eerste update van 23 september misschien iets niet goed gegaan zijn waardoor die niet zichtbaar was op de werkzaamheden pagina van NS en de reizigers nu dus verrast worden door deze werkzaamheden?


https://www.nu.nl/binnenland/6331911/treinreizigers-verrast-door-werkzaamheden-tussen-utrecht-en-den-bosch.html


Het houdt niet weg dat de reizigers natuurlijk wel verrast zijn, in dit geval is het toch wederom (uitzonderlijk 😉) een fout gemaakt door NS, want ProRail heeft het dus wel degelijk gecommuniceerd met NS.

 

Toch wel schrijnend dat dit soort enorme blunders steeds vaker worden gemaakt...

 


Tja… 

De NS had de werkzaamheden vooraf in de reisplanner en via de vertrekborden aangekondigd, maar gezien de drukte bleek dat niet genoeg om alle reizigers te informeren. De NS trekt het zich aan dat het reizigers toch heeft overvallen.

"Ik kan me voorstellen dat mensen het hebben gemist en daarvoor steken wij de hand in eigen boezem", zegt een woordvoerder van de NS


Artikel RTV Utrecht https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3801237/megarij-voor-de-bus-omdat-er-vandaag-geen-treinen-rijden-naar-den-bosch

 

Wat opvalt is dat NS standaard een extra reistijd van 30 minuten hanteert. De realiteit is dat je 60 minuten extra kwijt bent. Heen en terug dus 2 uur. Mijn ervaring leert daarbij dat met de bus naar Den Bosch of de trein via Nijmegen geen verschil maakt.


Reageer