beantwoord

utrecht overstap

  • 31 October 2023
  • 14 reacties
  • 274 Bekeken

Ik heb een korte overstap in utrecht van spoor 9 naar 11.

Ik kom met een trein uit Heerenveen. Waar kan ik het beste de trein instappen in Heerenveen om de overstap te halen?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 31 October 2023, 14:14

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Du Alba,

Spoor 11 is één perron verder dan spoor 9, het is dus niet al te ver. De trappen en roltrappen naar de stationshal bevinden zich in het midden van de perrons. Dus als je ergens in het midden zit, zou het moeten lukken.

Dankje wel voor je reactie. dat is een goed begin. Maar ik weet dus niet of die trein in het midden stopt, aan het einde of het begin van het peron, dat is dus nog informatie die ik denk nodig te hebben om de overstap te maken. Ik neem al de eerste trein van de dag en heb een tijdslimiet, dus plannen en hopen.

 

 

Dat ligt aan de lengte van de trein en of er in Zwolle nog een treinstel bijgeplaatst wordt wat ook wel eens voorkomt. Bij een trein van 4 delen zit je vooraan redelijk in de buurt van de trap, bij langere treinen moet je verder naar achteren instappen. Als je een datum en tijdstip opgeeft kunnen we eventueel een nauwkeuriger advies geven, mits deze datum niet te ver in de toekomst ligt want dan is de materieelinzet mogelijk nog niet bekend.

Reputatie 7
Badge +2

Achter instappen zal in 99% van de gevallen wel werken. Treinen die achter de hal uit steken aan die kant zijn zeldzaam tegenwoordig op Utrecht Centraal. En als je iets voorbij de (rol)trappen staat dan sta je nog altijd naast de tunnel waarmee je ook naar het volgende perron kunt.

In de ochtend willen er nog wel eens treinen van 11 delen rijden, dan moet je niet helemaal achterin zitten. Maar het is wel altijd veiliger dan helemaal voorin, al heb je daar in Heerenveen geen last van want bij dergelijke lengtes komt het voorste treinstel er pas in Zwolle bij.

zaterdag ochtend 7:04 vanuit heerenveen

Op dat tijdstip zou ik me sowieso niet zo druk maken, tenzij de trein flink vertraagd is haal je die overstap zo vroeg op de ochtend op je gemak, overstaptijd is 6 minuten terwijl je aan 3 minuten genoeg hebt in de praktijk, als je gunstig bij de trap uitkomt lukt het je zelfs in 2 minuten. Op een doordeweekse dag in de spits moet je wel minstens 4 minuten rekenen, maar op zaterdagochtend zal dat dus wel meevallen.

behalve dat ik niet snel te been ben en bagage heb, dus echt probeer uit te vinden hoe ik het dichts bij de trap kan uitkomen

Is in dat geval de roltrap niet handiger? In elk geval, als het om aanstaande zaterdag gaat zal de geplande treinlengte morgenochtend terug te vinden moeten zijn, dan weten we of het om één treinstel gaat of om meerdere.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat om een overstap van 6 minuten. Dat moet vrij makkelijk te doen zijn. Ik zou vooral de roltrappen gebruiken. Maar als je naast de lift uitkomt zou ik die gebruiken.

Heel lief van julllie om te reageren, helaas mijn vraag is nog niet beantwoord:

Wie weet welk gedeelte van de trein in Heerenveen (voor-midden-achter) kan ik het beste instappen om in Utrecht het dichts bij de trap/roltrap/lift aan te komen? 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat kunnen we nog niet zeggen omdat we nog niet weten welk materieel op zaterdag wordt ingezet. Daardoor weten we niet hoe lang de trein zal zijn.

Op vrijdag kunnen we in de reisplanner kijken welke treinstellen worden ingezet. Maar dan is nog steeds niet helemaal zeker of die trein op zaterdagochtend ook echt zo zal rijden. In geval van een defect of een andere verstoring kan voor vertrek de inzet nog gewijzigd worden.

Reputatie 7
Badge +3

De planning is 2x ICM-3. Maar dit wil zoals gezegd nog wel eens gewijzigd worden. Je kan het eigenlijk pas zaterdagochtend zeker weten. Volgens mij stoppen treinen in Utrecht tegenwoordig eigenlijk altijd in het midden van het perron. Er staat ook geen A- of B-aanduiding bij het aankomstspoor. Maar ik kom er niet meer zo heel vaak, dus misschien heb ik 't mis.

Reputatie 7
Badge +3

Als de trein inderdaad 2xICM-3 is op zaterdag dan zou ik in het derde of vierde rijtuig (dus in het midden) van de trein plaatsnemen. Mocht de trein dan koppelen met een treinstel in Zwolle dan scheelt het misschien een meter of 50 bij het uitstappen. Dat kan geen groot probleem zijn.

Reageer