Skip to main content

Vandalisme op de Zeeuwse Lijn is vrij gebruikelijk, waarbij station Arnemuiden de ergste is. Zodra daar iets vervangen is, is het binnen een dag weer gesloopt. Bij station Middelburg (op dit moment is er weer een lift defect) en Goes zijn de liften vaak de slachtoffer en op Station Goes is er ook wel altijd een poortje defect.

 

Mijn vraag is, wordt er überhaupt wel moeite gedaan om vandalisme te voorkomen? Ik hoorde laatst een conducteur klagen over de vandalisme op de Zeeuwse Lijn en zij vertelde dat er eigenlijk niet eens is meer moeite gedaan wordt om vandalisme te melden bij station Arnemuiden.

 

Lijkt me sterk dat deze "dorpelingen" daadwerkelijk zwijgen over de groep jongeren die vandalisme plegen. Ik weet niet wat voor absurde beeld jij hebt van dorpen maar we leven niet meer in de middeleeuwen.

Wie praat kan wellicht zelf ook ongewenst bezoek ontvangen. Wat krasjes op de auto, een gebroken ruit links en rechts, een klein brandje, etc.

Goh, maar dat kan je letterlijk overal overkomen als je gezien wordt, alleen ben je net wat makkelijker te vinden in een dorp. 

Ben je op de verkeerde plek, op de verkeerde tijd in Vlissingen kan je ook zo maar opeens in het ziekenhuis belanden 🤷‍♂️.

 

Ik vond trouwens nog dit artikel:

https://www.bndestem.nl/zeeland/arnemuiden-gesloten-dorp-met-twee-gezichten~ae2cbcb4/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Interessante zinsnede daarin: ,,Men weet in Arnemuiden precies wie de daders zijn, maar ze zullen het nooit zeggen”.

En wie vertelt dat men weet wie de daders zijn? 

 

Maar goed er hoeft niet gepraat te worden om te weten wie de daders zijn, er hangen camera's op het station.


Gister dit verzoek om frequentere surveillance op Goes NS doorgestuurd naar de politie:

Op NS station Goes is er in en om de stationshal altijd al overlast, dat is bekend en juist daarom moet er vaker gesurveilleerd worden. Gisteravond 9 september tussen 22 en 24 uur daar noodgedwongen moeten wachten (NS-problemen) en 3 "jongeren" waren daar minutenlang de met lange riemen de automaten aan het "bewerken". Dit moet op camera te zien geweest zijn. Een andere keer werden alle poortjes in de hal tegelijk door een stuk of 5 "jongeren" geforceerd. De alarmen sloegen op tilt, de camera's moeten ook dat geregistreerd hebben, maar er gebeurde niets. Wees u ervan bewust dat je dit soort zaken niet op dat moment kunt melden, omdat je dan als idd de politie langskomt - je na vertrek alsnog het slachtoffer bent, omdat je dan als melder gezien wordt! Het is een catch-22 en er moet wat gebeuren, tenzij we willen vervallen in no-go area. Reizigers mijden het station sowieso al in de avond. Om 24 uur was de stationshal nog steeds niet afgesloten, dat kon ook niet, want een van de toegangsdeuren (aan de zijde van "hotel Terminus") was geforceerd en ging niet meer dicht. Ik meld dit ook bij NS.

Bij deze hier (via de chat lukte het niet echt) het verzoek aan NS om vaker de camerabeelden van de problematische stations live mee te kijken EN vaker te reageren op alarmerende (= geforceerde) toegangspoortjes, zeker als (als) men ervan uitgaat dat “camera’s en toegangspoortjes plaatsen” de oplossing moet zijn voor de vandalisme- en zwartrijdersproblemen. Je bent als enige - daar noodgedwongen wachtende - reiziger gewoon aan de goden overgeleverd als er zo’n bende binnenkomt.


Ik merk in Goes de laatste tijd veel meer boa's en of politie rondom het station, opzich een vooruitgang, als ze ook nog eens in actie zouden komen wanneer de alarmbellen weer eens rinkelen.


Bij deze hier (via de chat lukte het niet echt) het verzoek aan NS om vaker de camerabeelden van de problematische stations live mee te kijken EN vaker te reageren op alarmerende (= geforceerde) toegangspoortjes, zeker als (als) men ervan uitgaat dat “camera’s en toegangspoortjes plaatsen” de oplossing moet zijn voor de vandalisme- en zwartrijdersproblemen. Je bent als enige - daar noodgedwongen wachtende - reiziger gewoon aan de goden overgeleverd als er zo’n bende binnenkomt.

Daar is geen personeel voor, die camera's hangen er eigenlijk dus alleen voor de schijn. Ik weet ook niet precies hoe je dat voor je ziet?

 

Iemand forceert de poortjes en dan wordt de politie gebeld terwijl die jongens al na 10 seconde weg zijn, lijkt me niet echt nuttig. De politie zelf heeft ook niet zoveel capaciteit.


 

 

Iemand forceert de poortjes en dan wordt de politie gebeld terwijl die jongens al na 10 seconde weg zijn, lijkt me niet echt nuttig. De politie zelf heeft ook niet zoveel capaciteit.

Het zijn elke avond dezelfde gasten, dus na een tijd en veel vandalisme (en diefstal daar uit de fietsenstalling) en veel beelden zijn ze zeker herkenbaar.

Als er niets met de beelden gedaan wordt (niet live meegekeken en niet naderhand bekeken), dan kunnen die dure camera’s wel weg. En dan is het over 2 jaar ‘s avonds een no go area.


Reageer