Veilig reizen met NS

  • 18 October 2023
  • 53 reacties
  • 1112 Bekeken

Bij terugkomst van onze vakantie ter plekke op schiphol gevraagd om hulp bij het inladen van 2 koffers, zou geboden worden maar helaas.

De data 12 okt. kwamen wij terug van onze vakantie  en hebben bij info op schiphol onze vrije reisdag laten omzetten naar 1e klas i.p.v. 2e klas. (uiteraard tegen bijbetaling)

Gevraagd of op perron (3) enige hulp mogelijk was bij het inladen van 2 koffers voor 2 personen dit was geen probleem maar toen trein arriveerde was hulp weg.

Gevraagd aan een andere hulp op perron maar deze was daarvoor niet geschikt en moesten het zelf maar uitzoeken. Na heel wat getil om koffers in trein te krijgen  en hulp derden werden wij geconfronteerd met volle coupe , naar 1e klas reizen was niet mogelijk. Tot slot onze treinrit voltooid en keurig door medereizigers geholpen bij uitstappen van NS hulp geen sprake.

Bovenstaande moest ons toch van het hart na zoveel geschreeuw en reclame van NS. waarvan Niets maar dan ook Niets waar is en er geen enkele hulp wordt geboden door NS ondanks reclames.

door 2 bejaarden reizigers van 80 ondervonden op 12 oktober 2023.


This topic has been closed for comments

53 reacties

Reputatie 7
Badge +3

NS maakt geen reclame voor assistentie met bagage. Daar heeft NS helemaal geen personeel voor. Bij reizen met het OV in Nederland word je geacht om zelf je bagage in- en uit de trein te halen.

Wel geeft NS aan dat er reisassistentie is voor reizigers met een lichamelijke beperking die hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/ns-reisassistentie.html

Ik vrees dat er een misverstand in het spel is aangaande assistentie door NS.

Helaas komt het voor dat een coupé voor de eerste klas helemaal vol is. Mogelijk zelfs met reizigers die helemaal geen kaartje voor de eerste klas hebben. Al vele malen geconstateerd dat NS-medewerkers niet of nauwelijks controleren.

Reputatie 7
Badge +1

NS heeft geen kruiers in dienst en u bent inderdaad geheel op uw zelf aangewezen als u de trein wil instappen. Gelukkig zijn er vaak wel reizigers die willen helpen om de koffers de trein in te dragen. Het treinpersoneel wat bij Schiphol buitenstaat vind ik helaas meestal zeer bot. Deze schreeuwen alleen vaak maar dat mensen zich moeten verplaatsen. 

 

Dan het probleem 1e klas. NS doet hier helemaal niets aan. Uw constatering dat de reclamecampagnes van NS inmiddels volledig losstaan van de werkelijkheid deel ik dan ook. Er zal vast straks wel een moderator zijn met zalvende woorden. Daar schiet u echter niets mee op.

Gevraagd of op perron (3) enige hulp mogelijk was bij het inladen van 2 koffers voor 2 personen dit was geen probleem maar toen trein arriveerde was hulp weg.

Tot slot onze treinrit voltooid en keurig door medereizigers geholpen bij uitstappen van NS hulp geen sprake.

Bovenstaande moest ons toch van het hart na zoveel geschreeuw en reclame van NS. waarvan Niets maar dan ook Niets waar is en er geen enkele hulp wordt geboden door NS ondanks reclames.

Het beleid is dat personeel geen hulp mag verlenen omdat NS en zijn personeel niet aansprakelijk gesteld willen kunnen worden als er bijv. iets beschadigd raakt. In het verleden waren er conducteurs die hielpen en uiteindelijk als dank daarvoor een proces met een zware schadeclaim aan hun broek kregen 

Alleen als uw een lichamelijke beperking heeft kunt u om reisassistentie vragen. Dat dient minimaal een uur van te voren aangevraagd te worden en kan slechts voor 1 persoon.

Reputatie 7
Badge

@GMvandinther Aan wie heeft u gevraagd om te helpen met bagage? Aan NS personeel of reizigers? Zoals gezegd heeft NS geen personeel in dienst dat helpt met bagage.

Reputatie 7
Badge +3

Er is geen assistentie vanuit NS om bagage van reizigers in en uit te laden. Men dient zelf voor de eigen bagage te zorgen. Wel zijn er steeds meer vliegmaatschappijen die een service hebben om tegen betaling bagage vanaf huis op te halen.

NS maakt geen reclame voor assistentie met bagage. Daar heeft NS helemaal geen personeel voor. Bij reizen met het OV in Nederland word je geacht om zelf je bagage in- en uit de trein te halen.

Wel geeft NS aan dat er reisassistentie is voor reizigers met een lichamelijke beperking die hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/ns-reisassistentie.html

Ik vrees dat er een misverstand in het spel is aangaande assistentie door NS.

 iMark : voor U antwoord geeft a.u.b. hang geen lulverhaal op. Punt 1: Wel degelijk wordt er reclame gemaakt goed kijken en Facebook lezen onder app NS. zelf geconstateerd en gelezen hoe komen wij er anders bij zo te reageren.

Punt 2 wij zijn toevallig helaas reizigers met lichamelijke beperkingen ook aangegeven bij inchecken (wijziging van 2e klas reizen naar 1e klas).

Dat U acht dat met OV pas bagage in- en uit de trein te zetten door je zelf dient te geschieden is Uw mening welke onjuist is zie reclames NS enige hulp o.a. bij het inladen zou mogelijkheid zijn door NS aangeboden in haar reclames etc.etc.

Punt 3: Dat NS geen personeel heeft voor hulp welke aangeboden wordt is bewezen , er waren voldoende hulpkrachten op perron aanwezig, maaaaaar hulp bieden en beloftes nakomen is iets anders.

Wij hopen dat zulke adviezen en antwoorden ons gespaard blijven en verzoeken U alvorens te antwoorden zich te verdiepen in de vraagstelling ook bedoeld voor de waardeloze opmerking van Henkpeetersen. Ik vrees dat er een misverstand is tussen NS adviezen en beloftes en werkelijkheid.

P.S. Inderdaad hulp van mede reizigers wordt vaak aangeboden door vrouwelijke personen, mannen bieden geen hulp. Nog bedankt dames.

Er is geen assistentie vanuit NS om bagage van reizigers in en uit te laden. Men dient zelf voor de eigen bagage zorgen. Wel zijn er steeds meer vliegmaatschappijen die een service hebben om tegen betaling bagage vanaf huis op te halen.

MoDe: Wij zijn keurig geholpen door de vliegmaatschappij CORENDON bij zowel heen- als terugvlucht

met onze bagage en vervoer. Geheel gratis.

Reputatie 6
Badge +1

Wel geeft NS aan dat er reisassistentie is voor reizigers met een lichamelijke beperking die hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/ns-reisassistentie.html

 

Wel met als kanttekening dat dit echt alleen is voor hulp bij het in- en uitstappen, voor het in- en uitladen van bagage dient de reiziger alsnog zelf te zorgen. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is mij niet helemaal duidelijk waar @GMvandinther gelezen heeft dat NS assistentie verleent met het in- en uitladen van bagage in de trein. Ik heb net op de Facebookpagina van NS gekeken en daar kan ik niets vinden over dergelijke assistentie.

Ik kan me overigens best voorstellen dat @GMvandinther teleurgesteld is over de gang van zaken op Schiphol. We zijn er niet bij geweest en weten dus niet wie wat tegen u gezegd heeft. Maar het lijkt me uitgesloten dat een medewerker van NS tegen u gezegd heeft dat u geholpen zou worden. Dat is van mijn kant geen lulverhaal maar gebaseerd op decennia reiservaringen met NS. Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk voor het in- en uitladen van je bagage, ongeacht je leeftijd. 

Zoals eerder aangegeven is er wel reisassistentie van NS maar die is uitsluitend bedoeld voor reizigers met lichamelijke beperkingen die niet zelfstandig kunnen in- en uitstappen. Hulp met bagage valt daar niet onder.

Er is nog een andere belangrijke reden waarom je zelf je bagage moet kunnen in- en uitladen. In geval van een calamiteit of een verstoring waarbij je de trein moet verlaten moet je zelf je bagage meenemen. Er is dan ook geen assistentie beschikbaar.

Ik denk nog steeds dat er een misverstand in het spel is over het begrip ‘reisassistentie’ bij NS. Je kunt hulp krijgen bij het in- en uitstappen als je lichamelijke beperkingen hebt. Maar daar valt het tillen van bagage niet onder.

 

Punt 2 wij zijn toevallig helaas reizigers met lichamelijke beperkingen ook aangegeven bij inchecken (wijziging van 2e klas reizen naar 1e klas).

Als u een lichamelijke beperking hebt en daardoor zelf niet in of uit kunt stappen kunt u reisassistentie aanvragen. Dat is echter geen kruier service.

Overigens moet u dat dan telefonisch of via internet minimaal een uur voor vertrek aanvragen en dus niet pas bij het inchecken. Daarnaast kan dat slechts voor 1 persoon.

 

Punt 3: Dat NS geen personeel heeft voor hulp welke aangeboden wordt is bewezen , er waren voldoende hulpkrachten op perron aanwezig, maaaaaar hulp bieden en beloftes nakomen is iets anders.

Dat personeel mag u zoals hierboven al aangegeven niet helpen omdat NS en zijn personeel niet het risico van eventuele financiële schadeclaims willen lopen. Er zijn conducteurs geweest die mensen hielpen met het inladen van fietsen of rolstoelen en vervolgens voor honderden euro's werden aangesproken. 

 

P.S. Inderdaad hulp van mede reizigers wordt vaak aangeboden door vrouwelijke personen, mannen bieden geen hulp. Nog bedankt dames.

Medereizigers die het risico willen nemen door u te helpen moeten dat uiteraard zelf weten.

Reputatie 4

NS heeft geen kruiers in dienst en u bent inderdaad geheel op uw zelf aangewezen als u de trein wil instappen. Gelukkig zijn er vaak wel reizigers die willen helpen om de koffers de trein in te dragen. Het treinpersoneel wat bij Schiphol buitenstaat vind ik helaas meestal zeer bot. Deze schreeuwen alleen vaak maar dat mensen zich moeten verplaatsen. 

 

Dan het probleem 1e klas. NS doet hier helemaal niets aan. Uw constatering dat de reclamecampagnes van NS inmiddels volledig losstaan van de werkelijkheid deel ik dan ook. Er zal vast straks wel een moderator zijn met zalvende woorden. Daar schiet u echter niets mee op.

 

Joh, die hesjes staan daar enkel om deuren vrij te geven en ophoping van groepen tegen te gaan. Meer hoef je er niet van te verwachten, net zoiets als treinassistenten.

 

En tussen Schiphol en Amsterdam controleren is geen doen aan. Al die hutkoffers en toeristen. Althans ik doe even een aanname aangezien juist dat stukje altijd stampensvol zit.

 

Maar vergeet de tunnels niet. Als je trein uit 2 delen bestaat moeten ze achter in zitten. Dus dan kan het zijn dat je ze op een bepaald stuk niet zit als je je in het 1e bevind

Reputatie 7
Badge +3

Er is geen assistentie vanuit NS om bagage van reizigers in en uit te laden. Men dient zelf voor de eigen bagage zorgen. Wel zijn er steeds meer vliegmaatschappijen die een service hebben om tegen betaling bagage vanaf huis op te halen.

MoDe: Wij zijn keurig geholpen door de vliegmaatschappij CORENDON bij zowel heen- als terugvlucht

met onze bagage en vervoer. Geheel gratis.

Dan begrijp ik uw punt niet als Corendon uw bagage thuis heeft opgehaald en weer thuis heeft afgeleverd.

Ik ben benieuwd naar die reclame waar u het steeds over heeft. Zowel via de NS app als via NS Facebook kan ik deze niet vinden. Of bedoelt u reizigersassistentie? Die is bedoelt voor mensen met beperkingen, die hulp nodig hebben met in-en uitstappen bij treinen. Meestal gaat het om mensen in rolstoel of scootmobiel die hulp nodig hebben. Er is geen bagagehulp vanuit NS. NS medewerkers mogen geen bagage, kinderwagens etc. tillen o.a. vanwege risico op letsel en aansprakelijkheid.

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp steeds minder van het verhaal. Waarom was er assistentie nodig bij het inladen van de koffers in de trein als het bagagevervoer door Corendon was geregeld? En hoe is @GMvandinther dan naar Schiphol gereisd? 

 

Reputatie 6

Hoe kwam u dan met koffers vanaf het vliegtuig/de gate? Bagagekarretje? Dan Roland af en dan zo in de trein in. Koffer met wieltjes neem ik aan? Dan kunt u voor een sprinter kiezen met lage instap. Ik kan ook niet sjouwen en deed het altijd zo. En ik heb nooit een uiting gezien waarin NS stelt u met de bagage te hele-en.

Reputatie 7
Badge +1

Alleen als uw een lichamelijke beperking heeft kunt u om reisassistentie vragen. Dat dient minimaal een uur van te voren aangevraagd te worden en kan slechts voor 1 persoon.

Het is een misverstand dat het van tevoren aanvragen van assistentie verplicht is. Het kan weliswaar handig zijn om dat te doen, indien mogelijk, maar het mag niet verplicht worden gesteld.

In EU-verordening 2021/782 staat immers in artikel 24:

c) indien geen kennisgeving wordt gedaan overeenkomstig punt a), leveren de spoorwegonderneming en de stationsbeheerder alle redelijke inspanningen om op zodanige wijze bijstand te verlenen dat de persoon met een handicap of de persoon met beperkte mobiliteit toch kan reizen;

Op een station waar personeel aanwezig is, kan dat dus gewoon, al kan het zijn dat je even moet wachten tot er iemand beschikbaar is.

Ik begrijp steeds minder van het verhaal. Waarom was er assistentie nodig bij het inladen van de koffers in de trein als het bagagevervoer door Corendon was geregeld? En hoe is @GMvandinther dan naar Schiphol gereisd? 

Ik neem dat @GMvandinther bedoelt van het moment van inchecken tot het moment dat hij de baggage terugkreeg om door de douane te gaan. Niet van/naar huis 

Reputatie 7
Badge

P.S. Inderdaad hulp van mede reizigers wordt vaak aangeboden door vrouwelijke personen, mannen bieden geen hulp. Nog bedankt dames.

Vindt u deze generalisatie zelf ook niet wat onnodig seksistisch? Het aantal mannen dat u hier vriendelijk van goed bedoeld advies heeft voorzien, bewijst m.i. bovendien het tegendeel.

Reputatie 5

Met zo’n attitude zou ik je ook niet helpen. Als je zulke onrealistische en zelf verzonnen verwachtingen hebt qua service kan je beter een limousine bestellen. Of dacht je de hele trein voor jezelf te hebben geboekt inclusief personeel.

Ik begrijp steeds minder van het verhaal. Waarom was er assistentie nodig bij het inladen van de koffers in de trein als het bagagevervoer door Corendon was geregeld? En hoe is @GMvandinther dan naar Schiphol gereisd? 

 

Bagagevervoer is NIET door Corendon geregeld vanaf station NS maar vanaf Inchecken op Schiphol en vanaf luchthaven ter plekke tot transferbus. Wij hebben niet beweerd dat de koffers door Corendon thuis zijn opgehaald.

Als U het precies wilt weten: Wij zijn thuis opgehaald door familie en op schiphol afgezet nadat de koffers waren ingechekt. Bij terugkomst geweldig geholpen door CORENDON tot a.d. trein, daar onze kaartjes omgezet met verzoek of er hulp was op perron om bij 2  koffers behulpzaam te zijn wat met JA is beantwoord. Op het perron medewerker aangesproken verder verhaal bekend.

Reputatie 7
Badge +3

Dit topic gaat een hele verkeerde kant op …

 

Terug naar het verhaal: wie heeft er toegezegd dat er hulp verleend zou worden bij het instappen met de koffers? Was dat iemand van NS? Iemand van Corendon? Iemand van Schiphol?

Reputatie 7
Badge

daar onze kaartjes omgezet met verzoek of er hulp was op perron om bij 2  koffers behulpzaam te zijn wat met JA is beantwoord. 

Ik neem aan dat die toezegging door NS is gedaan. Wat er daarna mis ging weten we niet.

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp steeds minder van het verhaal. Waarom was er assistentie nodig bij het inladen van de koffers in de trein als het bagagevervoer door Corendon was geregeld? En hoe is @GMvandinther dan naar Schiphol gereisd? 

Ik neem dat @GMvandinther bedoelt van het moment van inchecken tot het moment dat hij de baggage terugkreeg om door de douane te gaan. Niet van/naar huis 

Dat kan hij ongetwijfeld bedoelen, maar hij reageerde op mijn reactie dat een aantal vliegmaatschappijen tegen betaling bagage van huis op haalt en dat Corendon dat gratis had gedaan.

Na alles te lezen kom ik zelf beetje op hetzelfde uit als ik bovenaan zie. 

NS medewerkers mogen officieel geen bagagehulp bieden vanwege schadeclaims die reizigers al te graag op de medewerkers gooien bij (kleine) schade. Dit gebeurd helaas al vrij snel hoor ik van een kennis die bij NS werkt.

De reclames gaan vaak over hulp bij rolstoelen, scootmobielen etc via zo'n loopbrug die altijd opgevouwen staat bij perrons. Mogelijk zijn daarvan die reclames, maar sinds er geen voorbeeld is gegeven over waar het op facebook staat, hebben wij geen idee wat het is. Ik weet zelf dat bij grote stations zoals Amsterdam Centraal en Schiphol vaak maar 1 medewerker rondloopt voor Reis-assistentie. Dus kan ook zijn dat die medewerker(s) net werden opgeroepen voor assistentie op ander perron. Waarom dan eerst “ja” werd gezegd, geen idee. Wel staan er mensen in gele hesjes, maar die staan er alleen om te zorgen dat er doorstroom van reizigers is en geen incidenten. 

Reizigers helpen vaak wel elkaar met bagage als ik mijn ervaring op Schiphol-DenHaag weet. Dat de trein vol was is helaas een bekend probleem met Schiphol en andere grote stations. Wel balen dat jullie daardoor ook niet naar de eersteklas konden zoals jullie voor betaald hadden. 

Reputatie 7
Badge +3

Als 80-jarigen 1e klas nemen in Schipholtrein als je reist met koffers is niet slim. Mijn ervaring is dat op die route dubbeldekkers rijden en je altijd te maken met traptreden bij instap en als je naar een coupé wilt. Met koffer kies ik bij dubbeldekkers voor een balkon met klapstoelen of zitje. Prima te doen, ook in drukkere treinen.

Ik begrijp steeds minder van het verhaal. Waarom was er assistentie nodig bij het inladen van de koffers in de trein als het bagagevervoer door Corendon was geregeld? En hoe is @GMvandinther dan naar Schiphol gereisd? 

Ik neem dat @GMvandinther bedoelt van het moment van inchecken tot het moment dat hij de baggage terugkreeg om door de douane te gaan. Niet van/naar huis 

Dat kan hij ongetwijfeld bedoelen, maar hij reageerde op mijn reactie dat een aantal vliegmaatschappijen tegen betaling bagage van huis op haalt en dat Corendon dat gratis had gedaan.

Laatste alinea klopt voor geen meter, nooit heb ik gezegd dat er een aantal vliegmaatschappijen tegen betaling bagage van huis ophaalt en dat Corendon gratis gedaan zou hebben, geen leugens plaatsen s.v.p.