Skip to main content

Bij terugkomst van onze vakantie ter plekke op schiphol gevraagd om hulp bij het inladen van 2 koffers, zou geboden worden maar helaas.

De data 12 okt. kwamen wij terug van onze vakantie  en hebben bij info op schiphol onze vrije reisdag laten omzetten naar 1e klas i.p.v. 2e klas. (uiteraard tegen bijbetaling)

Gevraagd of op perron (3) enige hulp mogelijk was bij het inladen van 2 koffers voor 2 personen dit was geen probleem maar toen trein arriveerde was hulp weg.

Gevraagd aan een andere hulp op perron maar deze was daarvoor niet geschikt en moesten het zelf maar uitzoeken. Na heel wat getil om koffers in trein te krijgen  en hulp derden werden wij geconfronteerd met volle coupe , naar 1e klas reizen was niet mogelijk. Tot slot onze treinrit voltooid en keurig door medereizigers geholpen bij uitstappen van NS hulp geen sprake.

Bovenstaande moest ons toch van het hart na zoveel geschreeuw en reclame van NS. waarvan Niets maar dan ook Niets waar is en er geen enkele hulp wordt geboden door NS ondanks reclames.

door 2 bejaarden reizigers van 80 ondervonden op 12 oktober 2023.

Als 80-jarigen 1e klas nemen in Schipholtrein als je reist met koffers is niet slim. Mijn ervaring is dat op die route dubbeldekkers rijden en je altijd te maken met traptreden bij instap en als je naar een coupé wilt. Met koffer kies ik bij dubbeldekkers voor een balkon met klapstoelen of zitje. Prima te doen, ook in drukkere treinen.

Bedankt voor de tip helaas dachten wij anders.


@GMvandinther Aan wie heeft u gevraagd om te helpen met bagage? Aan NS personeel of reizigers? Zoals gezegd heeft NS geen personeel in dienst dat helpt met bagage.

Aan NS en op het perron aan NS personeel wat ook door deze persoon was toegezegd maar bij het arriveren van de trein was deze hulp met de Noorderzon vertrokken, en in geen velden of wegen te zien dus loze beloftes.


Hoe kwam u dan met koffers vanaf het vliegtuig/de gate? Bagagekarretje? Dan Roland af en dan zo in de trein in. Koffer met wieltjes neem ik aan? Dan kunt u voor een sprinter kiezen met lage instap. Ik kan ook niet sjouwen en deed het altijd zo. En ik heb nooit een uiting gezien waarin NS stelt u met de bagage te hele-en.

Vanuit het vliegtuig was er hulp tot aan de bagageband op schiphol via rolstoelhulp welke bij boeking reeds was aangevraagd en keurig is afgehandeld door CORENDON, nadat  de bagage via een wagentje is opgeladen vanaf de bagageband  werden wij keurig afgezet bij NS service balie in aankomsthal vandaar hebben wij geprobeerd e.e.a. zelf te regelen zie vorige brief.


Ik begrijp steeds minder van het verhaal. Waarom was er assistentie nodig bij het inladen van de koffers in de trein als het bagagevervoer door Corendon was geregeld? En hoe is @GMvandinther dan naar Schiphol gereisd? 

Ik neem dat @GMvandinther bedoelt van het moment van inchecken tot het moment dat hij de baggage terugkreeg om door de douane te gaan. Niet van/naar huis 

Dat kan hij ongetwijfeld bedoelen, maar hij reageerde op mijn reactie dat een aantal vliegmaatschappijen tegen betaling bagage van huis op haalt en dat Corendon dat gratis had gedaan.

Laatste alinea klopt voor geen meter, nooit heb ik gezegd dat er een aantal vliegmaatschappijen tegen betaling bagage van huis ophaalt en dat Corendon gratis gedaan zou hebben, geen leugens plaatsen s.v.p.

U leest niet goed. @MoDe gaf aan dat hijzelf dat gezegd had en u daarop reageerde, waardoor het overkwam alsof u van zo'n service gebruik had gemaakt.


@GMvandinther Aan wie heeft u gevraagd om te helpen met bagage? Aan NS personeel of reizigers? Zoals gezegd heeft NS geen personeel in dienst dat helpt met bagage.

Aan NS en op het perron aan NS personeel wat ook door deze persoon was toegezegd maar bij het arriveren van de trein was deze hulp met de Noorderzon vertrokken, en in geen velden of wegen te zien dus loze beloftes.

U kunt niet van een medewerker verwachten dat die blijft wachten totdat uw trein komt, vooral niet omdat hij geen idee heeft welke trein u van plan bent te nemen.

Als ik trouwens zoek op NS hulp bagage dan is de eerste link via Google de melding dat NS geen hulp geeft. Andere links geven dezelfde informatie.

Een iets fatsoenlijker manier van reageren zou overigens geen kwaad kunnen.


Ik vermoed dat er een soort van spraakverwarring is ontstaan als er op Schiphol gebruik is gemaakt van rolstoelservice en daar hulp was met bagage. Mogelijk dacht de NS servicebalie dat er om reizigerservice/instaphulp werd gevraagd. Deze is uitsluitend bedoeld om reizigers met beperking te helpen bij het in/uitstappen en niet voor het helpen met bagage. Als NS medewerkers denken iemand met rolstoel in de trein te helpen en ze treffen niemand met rolstoel aan, dan gaan ze weer weg.


Voor degene voor wie het niet duidelijk genoeg is;

  1. Reis geboekt met assistentie, bij Corendon.
  2. met persoonlijk vervoer afgezet op Schiphol hal 3, tot incheckbalie en insurrence begeleid
  3. bij incheckbalie koffers op band geplaatst door degene die ons gebracht hebben, tot hulp met rolstoel kwam bij Insurrence . Daarna zijn wij  opgehaald bij Insurrence en vanaf hier naar Gate gebracht. Vanuit Gate naar vliegtuigstoel welke gereserveerd was.
  4. met vliegtuig naar bestemming
  5. op bestemming aangekomen hulp met koffers tot vervoer.
  6. Terugvlucht: Via hulp reisorganisator naar incheckbalie vandaar terug naar Nederland.
  7. In Ned. op Schiphol aangekomen keurig vanuit vliegtuig met rolstoel naar bagagehal gebracht, koffers op wagentje geladen en keurig afgezet in vertrekhal bij informatie NS.
  8. Bij informatie balie van NS Vrije reisdag omgezet naar 1e klas met verzoek of er hulp geboden kon worden op perron met 2 koffers deze vraag is duidelijk met ja beantwoord er zou personeel van NS op perron (3) aanwezig zijn welke hulp konden bieden bij het instappen. Via lift naar perron 3.
  9. Inderdaad op perron aanwezig NS personeel aangesproken of er hulp geboden kon worden bij 2 koffers bij het instappen, dit werd met een duidelijk ,natuurlijk beantwoord, maar bij het arriveren van de trein was deze hulp in geen velden of wegen meer te bekennen.
  10. Aan een andere aanwezige medewerkster van NS gevraagd of er hulp geboden kon worden maar deze antwoordde dat zij daar niet voor was aangenomen moesten het zelf maar uitzoeken.
  11. tenslotte door medepassagiers geholpen met inladen in coupe van de 2 koffers en op tijd vertrokken naar onze bestemming.
  12. Op plaats van bestemming zijn wij opgehaald door familie welke van te voren waren ingelicht en ons keurig met koffers vanuit de trein hebben geholpen. Tenslotte goed thuis aangekomen.
  13. Hopende hiermede alle misverstanden en onduidelijkheden te hebben opgelost verblijven wij in afwachting van Uw reacties. extra koffers waren voorzien van wieltjes zgn. rolkoffers.

@GMvandinther Aan wie heeft u gevraagd om te helpen met bagage? Aan NS personeel of reizigers? Zoals gezegd heeft NS geen personeel in dienst dat helpt met bagage.

Aan NS en op het perron aan NS personeel wat ook door deze persoon was toegezegd maar bij het arriveren van de trein was deze hulp met de Noorderzon vertrokken, en in geen velden of wegen te zien dus loze beloftes.

U kunt niet van een medewerker verwachten dat die blijft wachten totdat uw trein komt, vooral niet omdat hij geen idee heeft welke trein u van plan bent te nemen.

Als ik trouwens zoek op NS hulp bagage dan is de eerste link via Google de melding dat NS geen hulp geeft. Andere links geven dezelfde informatie.

Een iets fatsoenlijker manier van reageren zou overigens geen kwaad kunnen.

Uw reactie kunt U beter achterwege laten. Geen moeite waard.


Ik vermoed dat er een soort van spraakverwarring is ontstaan als er op Schiphol gebruik is gemaakt van rolstoelservice en daar hulp was met bagage. Mogelijk dacht de NS servicebalie dat er om reizigerservice/instaphulp werd gevraagd. Deze is uitsluitend bedoeld om reizigers met beperking te helpen bij het in/uitstappen en niet voor het helpen met bagage. Als NS medewerkers denken iemand met rolstoel in de trein te helpen en ze treffen niemand met rolstoel aan, dan gaan ze weer weg.

Raar.Maar eerst mijn verhaal goed lezen alvorens te concluderen jammer van de tijd.


Hopende hiermede alle misverstanden en onduidelijkheden te hebben opgelost verblijven wij in afwachting van Uw reacties. extra koffers waren voorzien van wieltjes zgn. rolkoffers.

Het is nu inderdaad een stuk duidelijker. Maar de allereerste reactie van iMark is nog steeds van toepassing:

NS maakt geen reclame voor assistentie met bagage. Daar heeft NS helemaal geen personeel voor. Bij reizen met het OV in Nederland word je geacht om zelf je bagage in- en uit de trein te halen.

Wel geeft NS aan dat er reisassistentie is voor reizigers met een lichamelijke beperking die hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/ns-reisassistentie.html

Ik vrees dat er een misverstand in het spel is aangaande assistentie door NS.

Helaas komt het voor dat een coupé voor de eerste klas helemaal vol is. Mogelijk zelfs met reizigers die helemaal geen kaartje voor de eerste klas hebben. Al vele malen geconstateerd dat NS-medewerkers niet of nauwelijks controleren.

 

De manier waarop je daar vervolgens op reageert (“lulverhaal") vind ik niet netjes. En je merkt dat daar dan ook weer op gereageerd wordt.

 

Overigens ga je hier geen officiële reactie krijgen. Dit is geen kanaal van de klanteNService. Voor de klachtafhandeling: https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html
Maar dat is je vorig jaar in eerdere topics ook al verteld.


Ik vermoed dat er een soort van spraakverwarring is ontstaan als er op Schiphol gebruik is gemaakt van rolstoelservice en daar hulp was met bagage. Mogelijk dacht de NS servicebalie dat er om reizigerservice/instaphulp werd gevraagd. Deze is uitsluitend bedoeld om reizigers met beperking te helpen bij het in/uitstappen en niet voor het helpen met bagage. Als NS medewerkers denken iemand met rolstoel in de trein te helpen en ze treffen niemand met rolstoel aan, dan gaan ze weer weg.

Raar.Maar eerst mijn verhaal goed lezen alvorens te concluderen jammer van de tijd.

Zie H waar u zelf stelt dat er op perron hulp bij instappen zou zijn. Hulp bij instappen is iets anders dan hulp bij bagage.

Ik was er niet bij en weet niet wat er door de medewerker van de servicebalie is gezegd, maar vermoed toch dat er verwarring is ontstaan over hulp bij instappen en hulp bij bagage. Zoals meerdere mensen hier hebben aangegeven: NS heeft geen service om te helpen met bagage.

Het staat u vrij om een klacht in te dienen bij NS klantenservice over het ontbreken van hulp met bagage in trein zetten door NS medewerkers op station Schiphol.


Ik denk ook dat er een misverstand is over het begrip ‘reisassistentie’ bij het reizen met de trein in Nederland. De verwachtingen van @GMvandinther waren beslist anders dan wat NS kan regelen. Daar zit het probleem. Als je vraagt of je geholpen kunt worden bij het instappen dan krijg je daar een bevestigend antwoord op als je in een rolstoel zit. Maar de bagage gaat echt niet getild worden door medewerkers. Hetzelfde geldt voor het aankomststation. Daar zal iemand staan met de loopbrug voor de rolstoel maar ook die medewerker zal geen koffers tillen. 

Heel vervelend natuurlijk. Maar om feitelijkheden af te doen als ‘lulverhaal’ is beledigend en onfatsoenlijk. We proberen alleen maar uit te leggen waarom het anders werkt dan @GMvandinther denkt dat het zou moeten werken.

We zijn er natuurlijk niet bij geweest en we lezen alleen de versie van de gebeurtenissen van @GMvandinther. Maar zoals iedereen in dit topic al heeft aangegeven bestaat er simpelweg geen bagageassistentie van NS. En die gaat er niet meer komen ook. De laatste Nederlandse kruiers waren actief op Amsterdam Centraal in de jaren tachtig van de vorige eeuw.

Het enige advies voor een volgende reis is om het vervoer vanaf Schiphol op eenzelfde manier te regelen als de heenreis. Dit om teleurstellingen te voorkomen.

 

 

 


Uw reactie kunt U beter achterwege laten. Geen moeite waard.

Misschien is het verstandig een volgende keer nog even in de spiegel te kijken voor u een dergelijke reactie plaatst...


Inderdaad helpt NS niet met het in de trein zetten van bagage. Ik merk soms ook wel dat mensen dat niet kunnen waarderen dat een conducteur bijvoorbeeld buiten staat en wil fluiten voor vertrek, terwijl er nog iemand (vaak een ouder iemand) staat te hannesen met een koffer om in de trein te stappen. Altijd is er dan wel een andere passagier die even de koffers binnentilt. Ik heb dat ook af en toe gedaan, ja, als ik er dan toevallig bij sta dan doe je dat gewoon toch even - je laat zo iemand niet hulpeloos staan klungelen. En dan hoor je dus ”dankuwel meneer, dat dikbetaalde personeel hier is liever lui dan moe” of iets van die strekking. Bijna niemand weet dat dat personeel dat dus gewoon niet mag. Dat is iets dat zeker niet algemeen bekend is maar geeft wel een vervelende beeldvorming. Want zeker de oudere generatie verwacht dat denk ik meestal nog wel.

Maar het is ook weer niet zo dat de NS-tilhulp nooit gegeven wordt. Ook weleens conducteurs gezien die wel even snel helpen met een grote kinderwagen (als de trein te laat is en ze snel verder willen misschien). Maar je kan er dus niet vanuit gaan want het beleid is dat het niet gedaan wordt.

Als ik trouwens eens bij andere (buitenlandse maatschappijen) rondkijk op hun sites zie ik dat bij de vrijwel de meeste het ook gewoon niet mag (iedereen, jong of oud, (medisch) beperkt of niet, dient zelf de bagage in de trein te kunnen zetten of anders zelf iemand anders te regelen hiervoor buiten treinpersoneel om). Maar er zijn ook maatschappijen die dit binnentillen van bagage zien als iets dat alléén hoort bij service aan klanten die reisassistentie nodig hebben om een medische reden (en dit ruim tevoren moeten aanvragen). 

Maar bij NS gebeurt het dus in ieder geval niet. 

 

 


Conclusie: Er is geen NS personeel welke je koffers en bagage de trein in tilt. Als ze zo adverteren op Facebook zou het ook geen probleem moeten zijn om hier een link van te posten.

 

Neem de volgende keer een taxi of regel iemand met een auto, een Uber of wat dan ook. Daar sjouwen ze wel je koffers voor je als het zo'n heikel punt is.


Het verhaal is heel kort. NS ‘adverteert’ helemaal niet dat er hulp is met bagage. NS wijst erop dat je assistentie kunt krijgen bij het in- en uitstappen als je lichamelijke beperkingen hebt. NS noemt dat ‘Reisassistentie’. Je koffer zul je toch echt zelf moeten dragen.

Bron: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/ns-reisassistentie.html

Daar kunnen mensen als @GMvandinther  het niet mee eens zijn, maar het verandert niets aan de situatie dat medewerkers van NS niet helpen bij het in- en uitladen van koffers. Dat wordt nergens toegezegd of beloofd en is ook geen lulverhaal.


Conclusie: Er is geen NS personeel welke je koffers en bagage de trein in tilt. Als ze zo adverteren op Facebook zou het ook geen probleem moeten zijn om hier een link van te posten.

 

Neem de volgende keer een taxi of regel iemand met een auto, een Uber of wat dan ook. Daar sjouwen ze wel je koffers voor je als het zo'n heikel punt is.

Wat ik de volgende keer neem is mijn zaak en niet de jouwe en jij hoeft het toch niet te betalen wel,

bijdrage zie ik graag tegemoet maar zal wel weer loze belofte zijn NIETS Grote mond maar als het op betalen aankomt of helpen ben je niet thuis. Groetjes.


Denk dat door je manier van reageren ook steeds minder mensen geneigd zijn je te helpen.


Het verhaal is heel kort. NS ‘adverteert’ helemaal niet dat er hulp is met bagage. NS wijst erop dat je assistentie kunt krijgen bij het in- en uitstappen als je lichamelijke beperkingen hebt. NS noemt dat ‘Reisassistentie’. Je koffer zul je toch echt zelf moeten dragen.

Bron: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/ns-reisassistentie.html

Daar kunnen mensen als @GMvandinther  het niet mee eens zijn, maar het verandert niets aan de situatie dat medewerkers van NS niet helpen bij het in- en uitladen van koffers. Dat wordt nergens toegezegd of beloofd en is ook geen lulverhaal.

Bedankt voor je advies

Inderdaad helpt NS niet met het in de trein zetten van bagage. Ik merk soms ook wel dat mensen dat niet kunnen waarderen dat een conducteur bijvoorbeeld buiten staat en wil fluiten voor vertrek, terwijl er nog iemand (vaak een ouder iemand) staat te hannesen met een koffer om in de trein te stappen. Altijd is er dan wel een andere passagier die even de koffers binnentilt. Ik heb dat ook af en toe gedaan, ja, als ik er dan toevallig bij sta dan doe je dat gewoon toch even - je laat zo iemand niet hulpeloos staan klungelen. En dan hoor je dus ”dankuwel meneer, dat dikbetaalde personeel hier is liever lui dan moe” of iets van die strekking. Bijna niemand weet dat dat personeel dat dus gewoon niet mag. Dat is iets dat zeker niet algemeen bekend is maar geeft wel een vervelende beeldvorming. Want zeker de oudere generatie verwacht dat denk ik meestal nog wel.

Maar het is ook weer niet zo dat de NS-tilhulp nooit gegeven wordt. Ook weleens conducteurs gezien die wel even snel helpen met een grote kinderwagen (als de trein te laat is en ze snel verder willen misschien). Maar je kan er dus niet vanuit gaan want het beleid is dat het niet gedaan wordt.

Als ik trouwens eens bij andere (buitenlandse maatschappijen) rondkijk op hun sites zie ik dat bij de vrijwel de meeste het ook gewoon niet mag (iedereen, jong of oud, (medisch) beperkt of niet, dient zelf de bagage in de trein te kunnen zetten of anders zelf iemand anders te regelen hiervoor buiten treinpersoneel om). Maar er zijn ook maatschappijen die dit binnentillen van bagage zien als iets dat alléén hoort bij service aan klanten die reisassistentie nodig hebben om een medische reden (en dit ruim tevoren moeten aanvragen). 

Maar bij NS gebeurt het dus in ieder geval niet. 

 

 

Rene74 Bedankt voor je uitleg en berichtgeving .


Denk dat door je manier van reageren ook steeds minder mensen geneigd zijn je te helpen.

aar zeker niet uw soort, beter is niet te reageren zoals U neem een voorbeeld aan Rene74. !!!!


Conclusie: Er is geen NS personeel welke je koffers en bagage de trein in tilt. Als ze zo adverteren op Facebook zou het ook geen probleem moeten zijn om hier een link van te posten.

 

Neem de volgende keer een taxi of regel iemand met een auto, een Uber of wat dan ook. Daar sjouwen ze wel je koffers voor je als het zo'n heikel punt is.

Wat ik de volgende keer neem is mijn zaak en niet de jouwe en jij hoeft het toch niet te betalen wel,

bijdrage zie ik graag tegemoet maar zal wel weer loze belofte zijn NIETS Grote mond maar als het op betalen aankomt of helpen ben je niet thuis. Groetjes.

Waar wordt er een belofte gedaan om een bijdrage te geven?

Deze community is bedoeld om mensen met vragen te helpen. Niet om om negatief te reageren op mensen die willen helpen.

@Tumtumtumheeft hier wel een punt. Als zelfstandig reizen met koffers in de trein steeds meer moeite kost, dan wordt het misschien tijd om naar een andere oplossing te kijken.

 


@GMvandinther deed mijn eerste feitelijke en correcte bijdrage af als ‘lulkoek’. Dan wordt het lastig om toch geduld te betrachten. 

Soms moet je om de boosheid heenlezen en je concentreren op de inhoud. Ik hoop de vragen van @GMvandinther nu beantwoord zijn.

Excuses voor het buitengewoon onbeleefde ‘lulkoek’ hoef ik inmiddels niet meer.


Wat ik de volgende keer neem is mijn zaak en niet de jouwe en jij hoeft het toch niet te betalen wel,

bijdrage zie ik graag tegemoet maar zal wel weer loze belofte zijn NIETS Grote mond maar als het op betalen aankomt of helpen ben je niet thuis. Groetjes.

Realiseert u zich dat u hier geholpen wordt door andere reizigers en antwoorden niet van NS komen? Een suggestie om een taxi te nemen interpreteren als aanbod om die voor u te betalen of daaraan bij te dragen, lijkt in dat licht nogal vreemd.

Overigens kan NS conform haar voorwaarden vervoer van handbagage als die bijvoorbeeld niet voldoende uit de weg kan staan sowieso weigeren, dus lijkt ook mij het niet vreemd alternatief vervoer te overwegen als u wilt reizen met bagage die u niet eens zelf de trein in of uit kunt krijgen.


Conclusie: Er is geen NS personeel welke je koffers en bagage de trein in tilt. Als ze zo adverteren op Facebook zou het ook geen probleem moeten zijn om hier een link van te posten.

 

Neem de volgende keer een taxi of regel iemand met een auto, een Uber of wat dan ook. Daar sjouwen ze wel je koffers voor je als het zo'n heikel punt is.

Wat ik de volgende keer neem is mijn zaak en niet de jouwe en jij hoeft het toch niet te betalen wel,

bijdrage zie ik graag tegemoet maar zal wel weer loze belofte zijn NIETS Grote mond maar als het op betalen aankomt of helpen ben je niet thuis. Groetjes.

Waar wordt er een belofte gedaan om een bijdrage te geven?

Deze community is bedoeld om mensen met vragen te helpen. Niet om om negatief te reageren op mensen die willen helpen.

@Tumtumtumheeft hier wel een punt. Als zelfstandig reizen met koffers in de trein steeds meer moeite kost, dan wordt het misschien tijd om naar een andere oplossing te kijken.

 

Sta open voor oplossingen !!!!!


Ik denk ook dat er een misverstand is over het begrip ‘reisassistentie’ bij het reizen met de trein in Nederland. De verwachtingen van @GMvandinther waren beslist anders dan wat NS kan regelen. Daar zit het probleem. Als je vraagt of je geholpen kunt worden bij het instappen dan krijg je daar een bevestigend antwoord op als je in een rolstoel zit. Maar de bagage gaat echt niet getild worden door medewerkers. Hetzelfde geldt voor het aankomststation. Daar zal iemand staan met de loopbrug voor de rolstoel maar ook die medewerker zal geen koffers tillen. 

Heel vervelend natuurlijk. Maar om feitelijkheden af te doen als ‘lulverhaal’ is beledigend en onfatsoenlijk. We proberen alleen maar uit te leggen waarom het anders werkt dan @GMvandinther denkt dat het zou moeten werken.

We zijn er natuurlijk niet bij geweest en we lezen alleen de versie van de gebeurtenissen van @GMvandinther. Maar zoals iedereen in dit topic al heeft aangegeven bestaat er simpelweg geen bagageassistentie van NS. En die gaat er niet meer komen ook. De laatste Nederlandse kruiers waren actief op Amsterdam Centraal in de jaren tachtig van de vorige eeuw.

Het enige advies voor een volgende reis is om het vervoer vanaf Schiphol op eenzelfde manier te regelen als de heenreis. Dit om teleurstellingen te voorkomen.

 

 

 

Bedankt voor je reactie: Inderdaad waren mijn verwachtingen anders, maar op het perron is duidelijk verteld door NS medewerker (assistent) dat hij zou helpen bij het inladen van de koffers , maar was verdwenen toen trein arriveerde. Goede ervaring voor volgende keer. Sorry.

Wilde mijn ervaring met NS kwijt. Over jaren 80 gesproken NS kan ook nog leren.