vertraging door aanrijding, na 1 uur nog geen vervangende NS bus

  • 30 December 2023
  • 19 reacties
  • 487 Bekeken

Reputatie 3

Traject Tilburg Breda. Aanrijding. Op Tilburg NS geen personeel te vinden. Na 1 uur nog steeds geen NS bus, wordt ook niet omgeroepen. Zit nu vast tot 17 uur. Verwachte vertraging meer dan 3 uur! Het NS personeel op Tilburg NS heeft letterlijk kerstvakantie!


19 reacties

Reputatie 7
Badge

Er zijn bussen onderweg, maar bedenk je dat het 30 december is, zaterdag en Kerstvakantie. De impact van deze aanrijding (met een auto op een overweg overigens) is groot, de ravage daar ook.

Ik snap de frustratie van het vaststaan op een station, maar we hebben niet op elk punt van Nederland bussen met chauffeurs op stand-by staan om vervangend vervoer te rijden.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn bussen onderweg, maar bedenk je dat het 30 december is, zaterdag en Kerstvakantie. De impact van deze aanrijding (met een auto op een overweg overigens) is groot, de ravage daar ook.

Ik snap de frustratie van het vaststaan op een station, maar we hebben niet op elk punt van Nederland bussen met chauffeurs op stand-by staan om vervangend vervoer te rijden.

Precies Edwin, ik snap echt niet dat mensen al binnen één uur vervangend vervoer verwachten. Dat kan gewoon echt niet. Eerst een snelle impactanalyse. Dan overleggen met diegene die het busvervoer moet opstarten. Dan zal je de chauffeurs moeten gaan regelen. Die moeten dan naar de busremise rijden en vervolgens moeten de bussen dan nog even naar Gilze Rijen rijden. Ik denk dat je dan minimaal 2 uur en waarschijnlijk 2,5 uur verder bent. Dat reizigers informeren is wel een zorgwekkend slecht punt van NS/Prorail, 

Er zijn bussen onderweg, maar bedenk je dat het 30 december is, zaterdag en Kerstvakantie. 

De kerstvakantie is juist een periode waarin touringcarbedrijven weinig tot niets te doen hebben. En dat het personeel nou perse niet een paar uurtjes wil bijverdienen op 30 december betwijfel ik ook.

Het lijkt er meer op dat de organisatie wat traag op gang komt. Wellicht heeft men eerst de kat uit de boom willen kijken of het wel lang genoeg ging duren.

Volgens de lokale media was een (niet al te snuggere) automobilist de overweg opgereden terwijl er aan de andere kant van de overweg een file stond. De politie doet geen onderzoek aangezien de blunder evident was. Het treinverkeer kan waarschijnlijk weer snel hervat worden 

Reputatie 3

De eerste vervangende bus kwam om 15.45 uur, van Tilburg naar Breda. 2,5 uur na de aanrijding op Gilze Rijen.

Reputatie 7

De storing gaat duren tot ca 22.30 hoor ik net. Er rijden zeer beperkt vervangende bussen.

Je kan op eigen kosten de reguliere bus Breda - Tilburg nemen. Een rechtstreekse via Oosterhout en een met overstap in Baarle- Nassau.... rit van tussen 1.15 tot 1.5 uur. Ik zag mensen die dat deden, opvallend veel mensen bij betreffende bushalte in station Breda.

Reputatie 7
Badge +3

Foto's/beelden van de ravage zijn te zien op https://www.bd.nl/gilze-en-rijen/trein-ramt-auto-bij-station-gilze-rijen-enorme-ravage-op-het-spoor~a2bf8308/

Volgens omstanders gingen de spoorbomen vlak nadat ze omhoog gingen, weer dicht voor een volgende trein. Daardoor kwam de auto midden op het spoor klem te staan. Mede doordat het verkeer voor de auto stremde. De inzittenden verlieten net op tijd de auto. Vlak daarna kwam de trein aangereden en raakte met een harde klap de auto op het spoor. Niemand raakte gewond.

De politie gaat verder geen onderzoek verrichten omdat het volgens hen een duidelijk verhaal is. Het verkeer op de route stremde, waardoor de auto vast kwam te zitten op het spoor tussen de spoorbomen in. De auto zonder inzittenden werd na de klap ongeveer veertig meter meegesleurd. De slagboom is ook erg beschadigd.

De storing gaat duren tot ca 22.30 hoor ik net. Er rijden zeer beperkt vervangende bussen.

Het blijkt inmiddels dat de overweginstallatie zwaar is beschadigd 

De eerste vervangende bus kwam om 15.45 uur, van Tilburg naar Breda. 2,5 uur na de aanrijding op Gilze Rijen.

Niet zo vreemd als je eerst wacht om te kijken of busvervoer überhaupt wel zinnig is en het dan nog moet gaan organiseren. 

Reputatie 7
Badge +1

De eerste vervangende bus kwam om 15.45 uur, van Tilburg naar Breda. 2,5 uur na de aanrijding op Gilze Rijen.

Zie net de foto's en wat een ravage. Echt zeer gelukkig dat hier geen slachtoffers zijn gevallen. 

Voor file op de spoorbaan wordt volgens mij ook gewaarschuwd. Goed dat de bestuurders van de auto de tegenwoordigheid van geest hadden om de auto te verlaten. Nu is er alleen maar sprake van materiële schade. Die 2,5 uur wachttijd op de eerste bus lijkt mij vrij normaal, zoals ik al had aangegeven.  

Reputatie 7
Badge +3

Voor file op de spoorbaan wordt volgens mij ook gewaarschuwd. 

https://verkeersregels.vvn.nl/situatie/spooroverweg

  • U mag een spooroverweg (spoorwegovergang) niet blokkeren. Steek het spoor pas over als u daarna door kunt rijden. 

 

Reputatie 5

 https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4395322/trein-botst-op-auto-enorme-ravage-op-spoorwegovergang

Volgens ooggetuigen kwam de auto onbedoeld stil te staan op de overgang, terwijl de spoorbomen dicht gingen. Dat kwam doordat er voor die auto een andere auto stilstond die af wilde slaan.

Als die auto ervoor pas heel laat richting aangaf, kan je daar als achteropkomer niet meer op anticiperen en het spoor vrijhouden. Had die auto al voor de spoorovergang richting aangegeven, dan is het nog maar de vraag of je had kunnen zien dat je stil zou komen te staan. (Grote kans van wel, want er staan meestal ook wel fietsers te wachten die daarna rechtdoor gaan of geen richting aangeven.) En dat in combinatie met dat de spoorbomen juist omhoog waren gegaan, zou je misschien niet verwachten dat deze ook direct weer gaan dalen voor een volgende trein.

Ik las ook dat de politie geen verder onderzoek doet omdat het al knip en klaar is. Toch vraag ik mij wel af wat er dan met de schuld-vraag gebeurt, en alle kosten van herstel. Gevoelsmatig lijkt het mij niet terecht om een automobilist aansprakelijk te stellen, maar hoe is het dan geregeld, is het altijd prorail en NS die dit soort risico’s moeten dragen?

 https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4395322/trein-botst-op-auto-enorme-ravage-op-spoorwegovergang

Volgens ooggetuigen kwam de auto onbedoeld stil te staan op de overgang, terwijl de spoorbomen dicht gingen. Dat kwam doordat er voor die auto een andere auto stilstond die af wilde slaan.

Als die auto ervoor pas heel laat richting aangaf, kan je daar als achteropkomer niet meer op anticiperen en het spoor vrijhouden. Had die auto al voor de spoorovergang richting aangegeven, dan is het nog maar de vraag of je had kunnen zien dat je stil zou komen te staan. 

Je moet vooraf kunnen zien dat je niet stil komt te staan. Als je dat niet zeker weet, mag je de spoorwegovergang niet oprijden. 

Reputatie 7
Badge +3

 https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4395322/trein-botst-op-auto-enorme-ravage-op-spoorwegovergang

Volgens ooggetuigen kwam de auto onbedoeld stil te staan op de overgang, terwijl de spoorbomen dicht gingen. Dat kwam doordat er voor die auto een andere auto stilstond die af wilde slaan.

Als die auto ervoor pas heel laat richting aangaf, kan je daar als achteropkomer niet meer op anticiperen en het spoor vrijhouden.

Dan nog. Je mag pas het spoor oversteken als je weet dat je het spoor vrij kan houden. Dus of een auto voor je wel of niet afslaat of heel laat richting aangeeft, er moet altijd genoeg ruimte tussen de auto voor jou en de overweg zijn dat jij daar kunt staan zonder de overweg te blokkeren. Niet iedereen doet dat en dat gaat gelukkig heel vaak goed. Maar ja, dit keer ging het niet goed. 

 

Reputatie 5

@Jan Haverkamp@Momo Jullie hebben volkomen gelijk.

Badge +3

Helmond ‘t Hout (Mierlo-Hout) ook zo’n verraderlijke overgang waar auto’s kunnen afslaan vlak na de overweg, zie https://railcam.nl al kan je daar bij een naderende trein altijd wel via de linkerbaan de overweg verlaten want de rest van het verkeer staat wat verderop bij een stoplicht.

Reputatie 7
Badge +3

Die railcam is ook regelmatig op TV te zien als er weer iets bijna mis is gegaan 🙂

@Jan Haverkamp@MomoJullie hebben volkomen gelijk.


nee, niet helemaal. 
De eerste auto mag daar helemaal niet linksaf slaan (zie bord op streetview) dus de auto die vast is komen te staan kon niet redelijkerwijs verwachten dat hij klemgezet zou worden.

@Jan Haverkamp@MomoJullie hebben volkomen gelijk.


nee, niet helemaal. 
De eerste auto mag daar helemaal niet linksaf slaan (zie bord op streetview) dus de auto die vast is komen te staan kon niet redelijkerwijs verwachten dat hij klemgezet zou worden.

Verwacht het onverwachte, leer je op rijles. Je moet er rekening mee houden dat medeweggebruikers de verkeersregels kunnen overtreden.

En je mag wel rechtsaf, waarbij je een fiets- en voetpad kruist waar je doorgaand verkeer voor moet laten. Dus het is wel degelijk een legitieme situatie dat een auto direct na de overweg een paar seconden stilstaat.

Reageer