Skip to main content

Vinden jullie de NS spoedlijn nuttig?

• January 29, 2025
  • 15 reacties
  • 324 Bekeken

StarAlliance

De meest nutteloze afdeling ooit, na de klantenservice, naar mijn oordeel. Ik heb 4 maal een melding  gemaakt.

Melding 1: ik zat vast in de trein. Ze zouden het personeel gewaarschuwd hebben, maar machinist wist er niks van.

Melding 2: vreemde man die zich raar gedroeg. Conducteur was zogenaamd op de hoogte, maar 3 zittende conducteurs konden niet even een kijkje nemen.

Melding 3: melding gemaakt van mensen aan boord die bewusteloos waren door bepaalde stof. NS spoedlijn :” ja welke trein is het hoe laat vertrok die dit moeten we allemaal weten. ohh als het om bepaalde stof gaat, kunnen we de melding niet doorzetten. Bel dan maar de politie.” “ ach fijn dat het opgelost is, ook al moesten mijn collega's ingrijpen”. 

Maar ja ik zeg jullie eerlijk geen enkel bedrijf is achterlijker dan KPN. Wel apart, maar een bijzondere exclusieve ervaring. 

15 reacties

• Koploper****
  • January 30, 2025

Maar ja ik zeg jullie eerlijk geen enkel bedrijf is achterlijker dan KPN. Wel apart, maar een bijzondere exclusieve ervaring. 

Wat heeft KPN hier mee te maken???

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • January 30, 2025

Melding 1: ik zat vast in de trein. Ze zouden het personeel gewaarschuwd hebben, maar machinist wist er niks van.

Hoe zit je vast in een trein?

Melding 3: melding gemaakt van mensen aan boord die bewusteloos waren door bepaalde stof. NS spoedlijn :” ja welke trein is het hoe laat vertrok die dit moeten we allemaal weten. ohh als het om bepaalde stof gaat, kunnen we de melding niet doorzetten. Bel dan maar de politie.”

Terecht advies, toch? Wat verwacht je dat NS kan doen bij meerdere onwelwordingen die in ieder geval naar oordeel van een reiziger door iets in de lucht komen? Daar zijn vast hulpdiensten nodig en die mogen indien nodig ook proberen de locatie van je telefoon te bepalen als je zelf blijkbaar niet weet in welke trein je zit. Hoe kan iemand helpen bij een melding dat er ergens in een Nederlandse trein iets aan de hand is? Heb je enig idee hoeveel van die dingen er rijden?

• January 30, 2025

Mijn ervaringen met de “spoedlijn” via Whatsapp zijn heel positief. Ik vermoed zomaar, dat de meldkamer de meest verschillende berichten krijgt, omdat ze laagdrempelig benaderd kunnen worden. Zij moeten dan maar uit zien te filteren wat urgent/serieus is en wat niet. 

Als antwoord op je vraag: zeker nuttig!

@Juristen_Wegen 

Ik heb 4 maal een melding gemaakt

Ik lees 3 meldingen, ben benieuwd naar die 4e.

Wat KPN in deze met je ervaringen met de spoedlijn te maken heeft, begrijp ik, net als ​@Tamzin, ook niet.

• Reisleider**
  • January 30, 2025

Ik heb al diverse meldingen gedaan (regelmatig zo'n bedelaar die zogenaamd namens het Leger des Heils geld aftroggelt), en dan zie ik vaak snel de conducteur langskomen.

Slechts één keer geen enkele reactie gezien toen de ene reiziger de andere verbaal lastig viel (meerdere reizigers hadden een melding gedaan). Toen ik de conductrice later vroeg of zij geen meldingen had ontvangen gaf ze aan: “Oh, nu je het zegt… ik was druk met kaartjes controleren”… Het is ook nooit goed hé 😉

Kortom: in het algemeen een goed werkend systeem! Wellicht werkt het niet altijd perfect, maar zonder heb je vaak geen alternatief (zeker niet als het treinpersoneel in een ander treinstel zit).

Als de NS meeleest: Het zou wel helpen om de treinstel-nummers te voorzien van bijvoorbeeld een extra letter. Zeker in de intercity weet ik niet altijd in welke bak ik zit van de 6… dan zou het makkelijk zijn als ik kan aangeven dat ik in treinstel 1234C boven zit ipv 1234 ergens in de 2e klasse boven.

StarAlliance
  • Auteur
  • Reisadviseur*
  • January 30, 2025

Wat heeft KPN hier mee te maken???

Ooit gehoord van een vergelijking? 

StarAlliance
  • Auteur
  • Reisadviseur*
  • January 30, 2025

Hoe zit je vast in een trein?

Melding 3: melding gemaakt van mensen aan boord die bewusteloos waren door bepaalde stof. NS spoedlijn :” ja welke trein is het hoe laat vertrok die dit moeten we allemaal weten. ohh als het om bepaalde stof gaat, kunnen we de melding niet doorzetten. Bel dan maar de politie.”

Terecht advies, toch? Wat verwacht je dat NS kan doen bij meerdere onwelwordingen die in ieder geval naar oordeel van een reiziger door iets in de lucht komen? Daar zijn vast hulpdiensten nodig en die mogen indien nodig ook proberen de locatie van je telefoon te bepalen als je zelf blijkbaar niet weet in welke trein je zit. Hoe kan iemand helpen bij een melding dat er ergens in een Nederlandse trein iets aan de hand is? Heb je enig idee hoeveel van die dingen er rijden?

Ja, maar  als ze  “ De trein uit Münster die net aankomt nu in Enschede” , al niet begrijpen, weet ik het ook niet.

StarAlliance
  • Auteur
  • Reisadviseur*
  • January 30, 2025

Mijn ervaringen met de “spoedlijn” via Whatsapp zijn heel positief. Ik vermoed zomaar, dat de meldkamer de meest verschillende berichten krijgt, omdat ze laagdrempelig benaderd kunnen worden. Zij moeten dan maar uit zien te filteren wat urgent/serieus is en wat niet. 

Als antwoord op je vraag: zeker nuttig!

@Juristen_Wegen 

Ik heb 4 maal een melding gemaakt

Ik lees 3 meldingen, ben benieuwd naar die 4e.

Wat KPN in deze met je ervaringen met de spoedlijn te maken heeft, begrijp ik, net als ​@Tamzin, ook niet.

Dit topic is vrij subjectief en betogend, maar KPN geeft afschuwelijk service. Dus het was een vergelijking. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • January 30, 2025

Ja, maar  als ze  “ De trein uit Münster die net aankomt nu in Enschede” , al niet begrijpen, weet ik het ook niet.

Ik ben het met je eens dat dat slecht is, maar voor een volgende keer: het treinstelnummer staat op de muur en daarmee kun je zo nodig op treinposities.nl snel het treindienstnummer ook vinden. Met de gegevens die jij geeft, kun je in de reisplanner ook vrij snel zoeken en sls je doorklikt op een verbinding staat het treindienstnummer er daar ook bij. En ja, dat zouden ze dus zelf ook moeten kunnen.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • January 30, 2025

Een klein maar niet onbelangrijk detail: de trein van Münster naar Enschede wordt gereden door DB Regio. Bij NS is niet bekend met welk(e) treinstel(len) die dienst wordt uitgevoerd. 

En bij onwelwordingen natuurlijk altijd 112 bellen.

Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • January 30, 2025

Afgelopen dinsdag nog. Een meisje tegenover me voelde zich onveilig in een andere coupé. Ik hielp haar het treinnummer (niet stelnummer) te zoeken, en binnen 2 minuten stond de hc naast ons. Top!

Je moet wel ff het treinnummer meegeven, dat maakt het voor de klantenservice gemakkelijker.

Enne... 'de trein uit Münster die in Enschede binnenkomt' is niet van NS, heeft geen NS personeel en de klantenservice kan die niet eens tracen, dus in die trein had je inderdaad even pech...

StarAlliance
  • Auteur
  • Reisadviseur*
  • January 30, 2025

Ik ben het met je eens dat dat slecht is, maar voor een volgende keer: het treinstelnummer staat op de muur en daarmee kun je zo nodig op treinposities.nl snel het treindienstnummer ook vinden. Met de gegevens die jij geeft, kun je in de reisplanner ook vrij snel zoeken en sls je doorklikt op een verbinding staat het treindienstnummer er daar ook bij. En ja, dat zouden ze dus zelf ook moeten kunnen.

Dit keer was de situatie nogal complex. De reis gaat met een Duitse trein door een bos heen en het netwerk moet schakelen, omdat je van Duitse netwerk naar NLs netwerk gaat. Het was voorts de Duitse trein en deze is toevallig verbonden met Arriva volgens mij. Maar zo ver ik weet, is het uitgangspunt dat NS ingrijpt, als het een NS-station is.

StarAlliance
  • Auteur
  • Reisadviseur*
  • January 30, 2025

Een klein maar niet onbelangrijk detail: de trein van Münster naar Enschede wordt gereden door DB Regio. Bij NS is niet bekend met welk(e) treinstel(len) die dienst wordt uitgevoerd. 

Tja het is een beetje vaag, maar in de NS reisplanner staat dit allemaal en ze kunnen toch wel 1 spoor in de gaten houden. Maar ja

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • January 30, 2025

Nou ja, NS rijdt daar niet dus het is ook niet echt hun probleem... Wellicht dat ze het door kunnen communiceren, maar is überhaupt contact tussen de vervoerders?

Volgens mij mogen de vervoerders zich ook niet met elkaar bemoeien...

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • January 30, 2025

Heb ook met meerdere meldingen goede ervaringen. De suggestie hierboven om een coupé van een extra letter te voorzien is een goede. Dat kan de vraag ‘Waar bevindt u zich in de trein etc.” ook wat doeltreffender beantwoord worden.

Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • January 31, 2025

Tja het is een beetje vaag, maar in de NS reisplanner staat dit allemaal en ze kunnen toch wel 1 spoor in de gaten houden. Maar ja

Nou nee dat kan hier niet... De trein Münster-Enschede rijdt op spoor dat in beheer is bij DB, niet eens bij ProRail. Dus er rijdt een Duitse trein met Duits personeel op Duits spoor, alleen geografisch is hij in Nederland. De ProRail treinverkeersleider kan de trein niet eens zien op zijn schermen.

De bussen staan ook in de NS Reisplanner en daar zal het noodnummer ook niet werken... dit was (oneerbiedig gezegd) een Duitse bus waar u in zat...