beantwoord

vraag over uitchecken


Reputatie 7

Ik checkte in de middagspits in Glanerbrug in met Flex Dal Vrij. Toen ik in Enschede wilde uitchecken, was het Blauwnetpaaltje op het perron daar buiten gebruik. Een rood kruis. Personeel zei dat ik dan maar door een Blauwnetpoortje moest gaan en weer uitchecken. Dit gedaan, bij het perron opgaan klonk 1 piepsignaal en gaf het scherm aan: ingecheckt, gelijk weer naar buiten : inchecken geannuleerd. Bij transacties op de automaat staat nu 2x inchecken en 2x (20,00) en 1x "uitgecheckt" met daarachter het bedrag 0,00

Klopt dit allemaal wel en betaal ik nu uiteindelijk gewoon alleen het ritje Glanerbrug - Enschede?

icon

Beste antwoord door Daniel 22 July 2022, 17:15

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Nee dit werkt zo niet. Bij poortjes kan je aan de buitenkant alleen inchecken en aan de binnenkant alleen uitchecken. Je had dus net zo goed niet het poortje door kunnen gaan want het resultaat is hetzelfde: een gemiste check-out bij de reis vanaf Glanerbrug.

Het beste kan je over een paar dagen naar uitcheckgemist.nl gaan. Daar geef je dan aan dat je naar Enschede reisde en na afronding van het formulier kan je bij een automaat het verschil tussen de 20 euro instaptarief en de ritprijs weer op je chipkaart terug laten zetten.

 

 

Reputatie 7

Dankje voor het antwoord. Maar ik reis niet op saldo, dus dan gaat het verschil toch niet terug op je chipkaart? 

Bijzonder trouwens dat personeel verwees naar het poortje  Meerdere mensen konden niet uitchecken en hebben dit dus zo met de poortjes gedaan.

Wat een gehannes zo als dat enkele paaltje op het station niet werkt!

Reputatie 7
Badge +3

Helaas zeker niet het eerste voorbeeld van personeel dat geen idee (meer) heeft hoe alles werkt. Maar ondertussen van reizigers wel verwachten dat ze de regels van a tot z kennen. Naar mijn idee moet het hele systeem flink op de schop. Reizen met het OV moet duidelijk en logisch zijn. Voor iedereen. En zeker voor het eigen personeel 🙂

Badge +3

Wat misschien gewerkt zou hebben is door een NS poortje naar binnen en aan de binnenkant weer uitchecken (incheck NS geannuleerd) en daarna aan de binnenkant van een blauwnet poortje (of bij het ‘overstapmeubel’ op het perron) uitchecken bij Blauwnet (plus weer in bij NS als je daarmee verder wilde).

Voor nu, corrigeer (zodra die erbij staat) via www.uitcheckgemist.nl de rit zonder uitcheck vanaf Glanerbrug, door Glanerbrug-Glanerbrug in te vullen (Enschede invullen lijkt niet te werken, misschien bij op saldo wel?), en dan krijg je dat terug als saldobestelling.

Bij een defect paaltje op 4b had het Blauwnet poortje gewoon open moeten staan, want dan kon je op het perron altijd nog uitchecken (en inchecken bij NS) of gewoon je Blauwnet reis vervolgen.

Reputatie 7
Badge +1

In ENS is GEEN overstap-combi, want dat is daar niet nodig en het zijn 2 perrons die niet geheel maar vrijwel afgescheiden zijn van elkaar voor de 2 operators.

Opzetje van Rob zal dan ook niet opgaan, want zodra je een ander bedrijf op de kaart laadt is het dan onmogelijk de gemiste UITsjek nog te corrigeren middels aanstoten

Badge +3

In ENS is GEEN overstap-combi

In een ander topic beweerde je dat ook al, maar dat was al ontkracht met een foto en ervaringen van anderen. ‘Het’ is er gewoon dus (setje paaltjes van NS en Blauwnet naast elkaar op het perron/binnen de poortjes).

Dat het in de praktijk bijzonder weinig toevoegt ben ik met je eens, want om vanuit Enschede met dezelfde of een andere vervoerder verder te reizen moet je toch door de poortjes.

Maar in dit geval zou het dus wel nuttig zijn.

Badge +3

zodra je een ander bedrijf op de kaart laadt is het dan onmogelijk de gemiste UITsjek nog te corrigeren

In een ver verleden heb ik weleens ingecheckt bij NS in Utrecht en vervolgens onnadenkend in Groningen mijn kaart voor een kaartlezer van Arriva gehouden. Die gaf aan dat ik incheckte. Vervolgens eerst weer de kaart voor een lezer van Arriva gehouden om daar uit te checken en even later de kaart voor een lezer van NS gehouden om ook daar uit te checken. Dat ging dus goed, bij reizen op saldo.

Badge +3

In een ver verleden heb ik weleens ingecheckt bij NS in Utrecht en vervolgens onnadenkend in Groningen mijn kaart voor een kaartlezer van Arriva gehouden. Die gaf aan dat ik incheckte. Vervolgens eerst weer de kaart voor een lezer van Arriva gehouden om daar uit te checken en even later de kaart voor een lezer van NS gehouden om ook daar uit te checken. Dat ging dus goed, bij reizen op saldo.

Dat is wel apart, want paaltjes van Arriva zouden een NS incheck moeten signaleren en zeggen ‘U bent al ingecheckt bij NS’ (dus eerst even uitchecken bij het NS paaltje ernaast).

Maar dat het zonder die melding (als je het opmerkt) goed gaat is ook prima:
IN Arriva - UIT Arriva (incheck geannuleerd) en daarna UIT NS dus.

Badge +3

Als dat nu zo werkt, dan is dat ongetwijfeld later geïmplementeerd. We spreken hier over best een aantal jaar geleden.

Badge +3

Da’s wel een goeie (heel vroeger) inderdaad. Omgekeerd geven NS paaltjes niets om een Arriva incheck en checken je gewoon in.

Overigens geeft Arriva die melding alleen op stations waar meerdere vervoerders rijden, als je dus met een NS incheck wil ‘uitchecken’ op een station waar alleen Arriva rijdt word je gewoon ingecheckt (of uitgecheckt bij poortjes) en zit je -als het Arriva station je bestemming was- met een gemiste NS én een gemiste Arriva in/uitcheck.

Bijzonder trouwens dat personeel verwees naar het poortje  Meerdere mensen konden niet uitchecken en hebben dit dus zo met de poortjes gedaan.

Als het over de werking van de OV-chipkaart gaat met in- en uitchecken op stations zijn mijn ervaringen helaas ook dramatisch.

Ik wilde een keer met een reizen op rekening product weten in welke klasse ik ingecheckt was en heb toen een V&S-medewerker op het station gevraagd of hij mijn kaart wilde scannen omdat de juiste klasse dan wel zichtbaar werd. Volgens de medewerker, die verder heel vriendelijk was, kon ik dat zien bij de automaat (wat natuurlijk onzin is). 

Verder ben ik een keer zo lang onderweg geweest dat mijn check-out bij een paaltje automatisch een nieuwe check-in werd. Volgens de medewerkster aan het loket kon ik gewoon uitchecken en dan was alles weer in orde (wat natuurlijk ook onzin is).

Badge +3

Als over de werking van de OV-chipkaart gaat met in- en uitchecken op stations zijn mijn ervaringen helaas ook dramatisch.

Ik wilde een keer met een reizen op rekening product weten in welke klasse ik ingecheckt was en heb toen een V&S-medewerker op het station gevraagd of hij mijn kaart wilde scannen omdat de juiste klasse dan wel zichtbaar werd. Volgens de medewerker, die verder heel vriendelijk was, kon ik dat zien bij de automaat (wat natuurlijk onzin is). 

Verder ben ik een keer zo lang onderweg geweest dat mijn check-out bij een paaltje automatisch een nieuwe check-in werd. Volgens de medewerkster aan het loket kon ik gewoon uitchecken en dan was alles weer in orde (wat natuurlijk ook onzin is).

Bij NS Flex (Reizen op Rekening) kan een poortje/paaltje/automaat helemaal niets zinnigs tonen. Dat moet via Mijn NS of de NS app.

Haha, die medewerkers toch… 😥

Dat een reis automatisch 6 uur na een eerste incheck (plus overstappen) afgesloten wordt moet je inderdaad maar weten. Dat kan je een medewerker niet kwalijk nemen, en heeft verder niets met Flex of reizen op saldo te maken.

Dat moet je inderdaad maar weten

Maar als je incheckt, nog een keer incheckt en daarna uitcheckt is natuurlijk nog steeds niet 'alles weer in orde'. Wat de oorzaak ook is

Verder heb ik als ik in Apeldoorn aankwam met een Arriva check-in herhaaldelijk per ongeluk uitgecheckt bij NS. Het poortje stond dit niet toe. Ik kan me de exacte melding niet herinneren, maar het poortje ging niet open en door de melding realiseerde ik me dat ik bij Arriva uit moest checken.

Als je bijvoorbeeld bij GVB hebt ingecheckt dan laten de NS-poortjes op Amsterdam Amstel je wel uitchecken. Mijn vader begreep vaak niet alles van die kaart, dus ik corrigeerde dit soort dingen voor hem. Bij deze combinatie word je dus niet tegenhouden door de poortjes, dus het hangt heel erg af van de combinatie.

Reputatie 7

Ik vraag me af waarom de poortjes in Enschede niet in de hal staan en aan het eind van spoor 4b bij de overweg. Dan hoef je ook geen los Blauwnetpaaltje te hebben, alleen een "omcheck"plek van de ene op de andere vervoerder voor als je gelijk verder reist. Dat is veel handiger dan deze situatie. In Arnhem staan de poortjes ook in de hal voordat je richting perrons loopt. Het zal in Enschede niet te maken hebben met de Duitse tickets en het evt. niet kunnen openen van een poortje door Duitsers die de stad ingaan, in Arnhem is er immers ook een Duitse stoptreinverbinding.

Badge +3

Verder heb ik als ik in Apeldoorn aankwam met een Arriva check-in herhaaldelijk per ongeluk uitgecheckt bij NS. Het poortje stond dit niet toe. Ik kan me de exacte melding niet herinneren, maar het poortje ging niet open en door de melding realiseerde ik me dat ik bij Arriva uit moest checken.

Dat is wel zo prettig natuurlijk. In principe mogen poortjes je natuulijk niet zomaar tegenhouden (bij naar buiten), maar als er zowel NS als Arriva poortjes zijn lijkt het me verdedigbaar om dat wel te doen. Net als bij onvoldoende saldo.

Met bij NS dan een soortgelijke melding als Arriva paaltjes maar dan andersom, dus zoiets als ‘U bent ingecheckt bij Arriva, dus graag bij hun poortjes uitchecken’.

Wat de poortjes in Apeldoorn doen zouden ze dus ook op Amstel moeten doen eigenlijk 🤣

Badge +3

Ik vraag me af waarom de poortjes in Enschede niet in de hal staan en aan het eind van spoor 4b bij de overweg. Dan hoef je ook geen los Blauwnetpaaltje te hebben, alleen een "omcheck"plek van de ene op de andere vervoerder voor als je gelijk verder reist. Dat is veel handiger dan deze situatie. In Arnhem staan de poortjes ook in de hal voordat je richting perrons loopt. Het zal in Enschede niet te maken hebben met de Duitse tickets en het evt. niet kunnen openen van een poortje door Duitsers die de stad ingaan, in Arnhem is er immers ook een Duitse stoptreinverbinding.

Op Enschede zal het een overblijfsel zijn van een oude situatie, waar treinen van/naar Duitsland niet op een doodlopend spoor (4b) buiten het poortjesgebied vertrokken/aankwamen.

Badge +3

En dat ‘rood kruis’ op een paaltje stond natuurlijk op het schermpje, met een melding erbij ‘Buiten bedrijf’ o.i.d.

 

Reputatie 7

Ja inderdaad hetzelfde als bovenstaande foto. Een wit kruis idd, geen rood zoals ik schreef. En de mededeling Out of order. 

Je moet als reiziger zelf maar uitzoeken wat te doen in zo'n geval. Er is maar één paaltje. 

Behalve uitcheckers kwamen er ook mensen aan die in wilden checken voor de DB-trein. Deze zijn zonder incheck ingestapt omdat de trein binnen 3 minuten alweer rechtsomkeert zou maken. Ze hadden bij de Blauwnetpoortjes, even verderop, in kunnen checken maar niemand deed dat.

Reputatie 5

Hmmm…

 

Ik checkte in de middagspits in Glanerbrug in met Flex Dal Vrij. Toen ik in Enschede wilde uitchecken, was het Blauwnetpaaltje op het perron daar buiten gebruik

 

Met Dal vrij (net als met weekendvrij en altijdvrij) ben je niet verplicht uit te checken (het is beter van wel,overigens) en mag NS je geen boete geven.

 

 

Badge +3

Met Dal vrij (net als met weekendvrij en altijdvrij) ben je niet verplicht uit te checken (het is beter van wel,overigens) en mag NS je geen boete geven.

Klopt, maar in tegenstelling tot Reizen op Saldo (geen instaptarief) gebeurt dat bij NS Flex helaas wél (correctie van 20 euro). Voor reizen met een andere vervoerder dan NS is dat niet zo’n probleem want kan je via Uitcheckgemist corrigeren, maar bij NS is het vaak lastiger.

En in dit geval (Enschede) zit je dus met het ‘probleem’ dat als je niet kunt uitchecken maar wél verder wilt reizen, je alsnog moet inchecken (poortjes), óf trucs uithalen om binnen de poortjes te komen, óf je melden bij de infozuil.

Onhandig, want als het Blauwnet poortje open zou staan (maar wel in bedrijf dus de mogelijkheid om in/uit te checken) was er niets aan de hand geweest.

Reputatie 5

Bij de ‘flex-vrij’ abo’s geldt er ook geen instaptarief.

Reputatie 7

(Edit)

Badge +3

Bij de ‘flex-vrij’ abo’s geldt er ook geen instaptarief.

Nee, inchecken kost je niets maar als je met NS Flex vergeet uit te checken (of ergens uitcheckt zonder incheck) wordt er toch gewoon €20 correctietarief gerekend.

En ja, óók bij 100% vrij reizen abonnementen zoals Dal/Weekend Vrij op een zaterdag of zondag! Altijd Vrij schijnt als enige uitgezonderd te zijn van dat geneuzel?

Een moderator wist te vertellen dat zoiets de regel was voor alle Flex producten, en ook zo in de voorwaarden staat.

Schiet mij maar lek (kan het topic/reactie niet zo snel vinden) maar natuurlijk kan je dat gewoon laten corrigeren (volgens de ‘regels’ enkele keren per jaar).

Reputatie 7

Bij de ‘flex-vrij’ abo’s geldt er ook geen instaptarief.

Nee, inchecken kost je niets maar als je met NS Flex vergeet uit te checken (of ergens uitcheckt zonder incheck) wordt er toch gewoon €20 correctietarief gerekend.

En ja, óók bij 100% vrij reizen abonnementen zoals Dal/Weekend Vrij op een zaterdag of zondag! Altijd Vrij schijnt als enige uitgezonderd te zijn van dat geneuzel?

Een moderator wist te vertellen dat zoiets de regel was voor alle Flex producten, en ook zo in de voorwaarden staat.

Dit klopt idd, ik heb nog niet zo lang Flex Dal Vrij en bij iedere incheck verschijnt (20,00) in de transactiegeschiedenis. Wat bij Dal Vrij op saldo altijd (0,00) was. Rare gang van zaken. Want als je incheckt in de daluren is het te betalen tarief altijd 0 euro, of je nu uitcheckt of niet. Bij een vergeten uitcheck of bij niet kunnen uitchecken moet je dus altijd zelf achter je geld aan met uitgecheckgemist. Niet één van de geroemde voordelen van Flex🤔

Wat misschien gewerkt zou hebben is door een NS poortje naar binnen en aan de binnenkant weer uitchecken (incheck NS geannuleerd) en daarna aan de binnenkant van een blauwnet poortje (of bij het ‘overstapmeubel’ op het perron) uitchecken bij Blauwnet (plus weer in bij NS als je daarmee verder wilde).

@Robert B,

Ik heb dit zaterdag even uitgetest. Als je met NS wil verderreizen, moet je niet uitchecken op het perron. Je kan na uitchecken bij Blauwnet gewoon verder reizen.

De paal van Blauwnet geeft bij uitchecken aan de omcheckpaal de melding "uitgecheckt" .

Mijn ervaring leert me dat je met een incheck bij een andere vervoerder gewoon kunt inchecken bij NS. De paal van een andere vervoerder laat je meestal niet inchecken als je al bij NS ingecheckt bent.

Ik wil dit wel alleen testen op een dag met 100% korting.

@Satneef,

Op een dag met spits- en daluren moet je met Dalvrij of Weekend Vrij wel inchecken. Op een dag met 100 % korting zou niet inchecken geen financiële gevolgen mogen hebben. Op een eventuele claim GTbV na.

Misschien ook interessant voor @Sim70, gelet op de vele problemen in Enschede. 

Reageer