beantwoord

Waar instappen met de fiets

  • 4 August 2022
  • 10 reacties
  • 3082 Bekeken

Hoe weet ik van tevoren op welke plek ik op het perron moet gaan staan om met de fiets in te stappen? Binnenkort van Delft naar Eindhoven en dan verder naar Heerlen 

icon

Beste antwoord door Momo 4 August 2022, 19:20

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3

Dat kunt u niet van tevoren weten. Let bij het binnenrijden van de trein op de deuren; op de deuren waarbij de fietsplekken zich bevinden, is het symbool van een fiets aangebracht.

Reputatie 7
Badge +3

Dat weet je niet echt van tevoren. De trein van Delft naar Eindhoven wordt gereden met HSL treinen (ICR rijtuigen) en daar is de fietsplek of helemaal vooraan of helemaal achteraan. Ga dan ergens in het midden staan en kijk bij het binnenrijden van de trein of er op de deuren van het eerste rijtuig na de lok wel of geen fietslogo staat. Wel logo, loop naar voor met de fiets, geen logo, loop naar achter.  Van Eindhoven naar Heerlen rijdt er een VIRM dubbeldekker, een 4-delige VIRM heeft 2 fietsbalkons en een 6-delige heeft er 3. Je bent dan nooit ver verwijderd van een fietsbalkon.

Hou er wel rekening mee dat er van 9 t/m 26 augustus werkzaamheden zijn tussen Eindhoven en Boxtel waardoor er op dat traject geen treinen maar bussen rijden en een fiets mag niet mee in de bus. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat weet je niet echt van tevoren. De trein van Delft naar Eindhoven wordt gereden met HSL treinen (ICR rijtuigen) en daar is de fietsplek of helemaal vooraan of helemaal achteraan. Ga dan ergens in het midden staan en kijk bij het binnenrijden van de trein of er op de deuren van het eerste rijtuig na de lok wel of geen fietslogo staat. Wel logo, loop naar voor met de fiets, geen logo, loop naar achter.  Van Eindhoven naar Heerlen rijdt er een VIRM dubbeldekker, een 4-delige VIRM heeft 2 fietsbalkons en een 6-delige heeft er 3. Je bent er dan nooit ver verwijderd van een fietsbalkon.

Hou er wel rekening mee dat er van 9 t/m 26 augustus werkzaamheden zijn tussen Eindhoven en Boxtel waardoor er op dat traject geen treinen maar bussen rijden en een fiets mag niet mee in de bus. 

Ik had 2 weken geleden zo'n 9 baks HSL trein met fiets en had de fiets inderdaad zo'n beetje in het midden opgesteld. De fietscoupé zat aan de voorkant dit keer maar omdat die trein dus zo ontzettend lang was moest ik op Den Haag HS zeker nog zo'n 100/150 meter lopen naar de voorzijde. Succes met je Trip @Jan1908. Reizen met fiets kan vrij stressvol zijn.   

Reputatie 7
Badge +3

Ja, het zijn lange treinen. Maar als je erop gokt om vooraan te gaan staan en de fietsplek is achteraan moet je de lengte van de hele trein lopen. 50% kans. 

Dank voor de reacties, allen

Reputatie 7
Badge +1

Gaat wat tegenvallen: vanaf 8/8 SEV-bus Boxtel-Ehv en door problems met brug bij Sittard daar opnw overstappen. Met de bus GEEN fiets mee, het is ca 15/16 KM, schat ik. Geen klaargekookt eitje dit keer.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dat over de werkzaamheden gaf ik al eerder aan. En nogmaals (zie ook ander topic over fiets meenemen), die werkzaamheden beginnen dinsdag 9 augustus, niet op de 8e. Kan een groot verschil maken. Helaas geeft Jan1908 niet de reisdatum.

 

Badge +3

en door problems met brug bij Sittard daar opnw overstappen.

Stop met desinformatie @bahnrider want daar heeft serieus niemand iets aan.

Over minder treinen van/naar Sittard (en verder) dus.

Dat heeft geen of nauwelijks impact op reizigers (ze rijden gewoon, met minimale aanpassingen).

Check de Reisplanner (ja, daarin zal misschien iets over die brug staan?)… 🤔

Overstappen is in ieder geval niet nodig (ook niet als je dat als advies kreeg) 😅

Reputatie 7
Badge +3

Maandag kun je gewoon met 1 keer overstappen in Eindhoven naar Heerlen. Ja, je kunt ook een reis kiezen waarbij je 2 keer moet overstappen (in Sittard op de stoptrein van Arriva) en dan ben 3 minuten eerder in Heerlen, maar waarom zou je? 

 

Vanaf dinsdag de 9e wordt het een ander verhaal, dan ligt Boxtel - Eindhoven er uit.

Ja, dat over de werkzaamheden gaf ik al eerder aan. En nogmaals (zie ook ander topic over fiets meenemen), die werkzaamheden beginnen dinsdag 9 augustus, niet op de 8e. Kan een groot verschil maken. Helaas geeft Jan1908 niet de reisdatum.

 

Mijn reis is morgen dus van de werkzaamheden bij Boxtel geen hinder (had ik al gezien, trouwens). Misschien ga ik morgen eerst met de sprinter naar Den Haag Centraal zodat ik daar tijd heb om te bekijken aan welke kant van de trein ik moet instappen met de fiets 

 

Enfin, wederom dank voor de reacties hier 

Reageer