Skip to main content
beantwoord

Waar kan ik een klacht over een station indienen?

  • 17 June 2024
  • 18 reacties
  • 602 Bekeken

Ik wil graag weten waar ik zelf een officiële klacht kan indienen over een station? 

Het gaat over een onveilig situatie die ik gisteren tegenkwam en blijkbaar al lange tijd speelt. 

 

18 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Mere en welkom op de NS Community! 

Je kan jouw klacht hier vermelden, maar het is ook mogelijk om dit door te geven aan onze klantenservice.

Hoi Lorena, dank voor de reactie. 

 

De pagina vermeldt 2 officiële mogelijkheden. Er is nog niets onherroepelijk ernstigs gebeurd dus de geschillencommissie is niet de weg. Het lijkt mij ook niet iets voor de ILT qua grootte maar wellicht is het dat toch wel?

 

Er lijken meerdere verantwoordelijkheden hier te liggen aangaande de veiligheid. Het betreft dus voor mij geen persoonlijke vraag maar het is wel belangrijk dat vluchtroutes goed te gebruiken zijn en een trappenhuis veilig. 

 

In het ene trappenhuis lag om 12 uur in de middag een slapende obstructie met een spiegelgladde vloer waar, door de combinatie, het een acrobatisch toer werd over de man heen te stappen wat een extra moeilijkheidsgraad zal opleveren als ook kleine kinderen aanwezig zijn. Bij het andere trappenhuis was één van de deuren defect.

 

Graag heb ik uitsluitsel wie bij NS de verantwoordelijke is hoewel dit niet direct een perron of de onderdoorgang is, betreft dit wel de bovendekse parkeergelegenheid wat ook onderdeel is van de route. Er is natuurlijk de eigenaar van het pand, de eigenaar van de parking, de NS, ProRail, de gemeente, de brandweer, de politie en wellicht mis ik nog mogelijke verantwoordelijken. Echter met de gecombineerde service van een P + R waarbij gesteld wordt dat het openbaar vervoer aansluit op de auto, en in dit geval binnen hetzelfde pand van het station, moet er ergens toch een mogelijkheid liggen voor een oplossing waar ook NS bij betrokken is en kijkt hoe dit goed geregeld kan zijn, hoewel dit een maatschappelijk meespelende oorzaak kent is de veiligheid om zo met het openbaar vervoer te gaan reizen, of als medewerkers waarvan er op het station ook in aantal veel werken, wel in het geding.

 

Voor zowel een schone en veilige omgeving voor de grote hoeveelheid mensen die daar elke dag moeten zijn was wat ik aantrof, ondanks ervaring in andere steden, dit toch wel een overtreffende trap in ernst in het gehele trappenhuis. 

 

Het bleek zo dan ook geen incidentele situatie en het zo los melden is blijkbaar weinig effectief.

 

Graag zou ik dus informatie willen wie in deze situatie dan de verantwoordelijken zijn. Dat moet toch via een standaardisering van dit soort problematiek, die vast in andere steden ook aan de orde zal zijn en aangepakt wordt, bekend zijn? 

 

Wat doet de NS hier nu aan en is het de ILT die hiervoor ook een (mede)zorg draagt? Het betreft ook geen klein parkeerdek zeg maar. Graag zou ik willen weten hoe dit werkt?

 

Bij voorbaat dank.

 

 

Wat een enorme tekst met gewichtig taalgebruik.....

-> Effe samengevat: Er lag dus een persoon op de vloer te slapen en er was een deur defect.

Als je even de precieze locatie vermeld en de stationsnaam waar deze "toestanden" zijn kan een moderator dit doorzetten. 

Beste ret.tep, 

Mijn vraag staat nog steeds simpel gesteld. Ik wil graag weten waar ik zelf een officiële klacht kan indienen over een station want ik kreeg namelijk in eerste instantie te horen dat NS niet verantwoordelijk is. Hierdoor is er wat twijfel over of NS dan wel de verantwoordelijke ook echt is.

  • Ik zit niet te wachten op een oordeel over mijn taalgebruik of de lengte van de tekst daar waar mijn aanvangsvraag toch vrij simpel is.

  • Ik zit niet te wachten op een bagatellisering over de inhoud door het woord toestanden tussen aanhalingstekens te zetten. 

  • Ik zit niet te wachten op een voorgestelde inkorting voor doormelding waarbij door mij als belangrijk ervaren punten over de mate van invloed op de veiligheid weggelaten zijn.

Het gaat hier over veiligheid waarbij beide vluchtroutes bij calamiteiten flink geblokkeerd en gevaarlijk zijn. Het was namelijk ook niet zomaar glad, maar spiegelglad waarbij uitglijden ook bijna onvermijdelijk was en de man lag breed dwars uit in het smalle tussendeel van de trap zonder nog ruimte erlangs.

Het probleem met dakloze verslaafden in de trappenhuizen speelt al veel jaren en dat is op meerdere manieren een onveilige situatie. En hierdoor zat ook elk oppervlak in het gehele trappenhuis, dus de muren, de trap en ook de lift onder de urine.

Het betreft hier een stedelijk station met een zeer groot parkeerdek, het probleem zal echter op meer plaatsen vast ook spelen, dus ik neem aan dat er een routeprocedure ligt wat dan te doen bij NS. In eerdere jaren heeft NS reeds ook één van deze trappenhuizen naar het parkeerdek langere tijd afgesloten voor reizigers op die locatie. Maar het probleem duurt dus voort en uit dat soort berichtgeving lijkt het erop dat NS toch een verantwoordelijke in deze dan toch wel is.

Ik had in dit bericht geplaatst welk station dit betreft, voor degenen die de situatie kennen wellicht herkenbaar maar dat is mijn vraag niet.

Ik zie dat de moderator jouw reactie al leuk vindt, maar ik denk dat als je in een trappenhuis, expres al bij de deur parkeert omdat iemand bijvoorbeeld wat moeilijk lang kan lopen maar de lift al te vies is om in te stappen, en je met je peuter uitglijdt in de urine omdat je over iemand heen moet stappen die hier ook nog onverwachts misschien wel gevaarlijk op kan reageren en de betonnen punten van de trap erg hard zijn, het wat minder leuk nog is. Net zoals wanneer er een grote calamiteit in het gebouw plaatsvindt en de enige 2 vluchtroutes deels of geheel geblokkeerd blijken te zijn. Of wanneer reizigers of werknemers aldaar hiermee niet zoals ik nu deze keer maar blijkbaar zo het er naar uitziet elke dag hiermee geconfronteerd worden.

 

Beste Lorena, graag wil ik weten waar ik zelf een officiële klacht kan indienen en ik wil weten of dan de ILT de verantwoordelijke voor zo'n parkeerdek en de toegang vanuit daar naar het stationsgebouw dan ook is.

Niet dat ik ergens iets meld, mijn woorden op een andere manier worden geïnterpreteerd dan ik bedoel en er vervolgens een reactie volgt waaruit twijfel ontstaat of de NS hier wel de verantwoordelijke in is. 

Dus is de NS de verantwoordelijke voor een trappenhuis wat vanuit het parkeerdek boven het station leidt naar het station en waar dien je zelf, een in eigen woorden officieel geformuleerde, klacht over in.

De optie klantenservice met het melden via X, Facebook, telefonisch, chat of via deze pagina lijkt namelijk erop alsof dan de tekst samengevat en weergegeven wordt door degene die dit bericht ontvangt op een manier waarop ik geen invloed heb en een officieel verslag dan wellicht niet klopt met de werkelijk mogelijke invloed van de situatie waarna jarenlang geen structurele oplossing volgt.

Dan krijg je dat melden eigenlijk ook geen zin nog heeft en iedereen qua verantwoordelijkheid naar elkaar lijkt te wijzen.

En dat je bijvoorbeeld naar de balie van NS loopt met de opmerking dat er een man in het trappenhuis ligt te slapen maar het daar qua verdere actie lijkt te stoppen.

Ik wil graag weten waar ik zelf een officiële klacht kan indienen over een station....

Je hebt hier de klacht zelf ingediend, dus dat zal worden doorgezet naar de stationsmanager. Deze is niet zelf te benaderen.

Je kan ook zelf een klacht over station Breda indienen bij de gemeente, ProRail en IL&T.

Tip: Als je als zoekopdracht "Breda" invult op deze Community kan je nog veel meer over de "toestanden" op dit station lezen.

Reputatie 6
Badge +2

Hi Mere

Bedankt voor de toelichting! Dit is voor elke reiziger die hierlangs loopt een behoorlijke overlast lijkt mij. Beide punten kun je bij NS melden. Het betreft wel andere afdelingen, maar dit wordt intern naar de juiste afdelingen gestuurd. Mocht je personen aantreffen die de weg blokkeren of een ander soort van overlast veroorzaken, kun je dit het beste direct melden bij onze klantenservice. Er kan dan met de veiligheidscentrale contact worden opgenomen zodat er direct actie ondernomen kan worden. Ik heb in ieder geval jouw bericht ook doorgezet. Hopelijk komt hieruit extra controle dat de overlast kan voorkomen. Je kunt dit eventueel ook nog melden bij onze klantenservice, maar zoals ik aangaf wordt dit intern doorgestuurd en zal daarvanuit geen inhoudelijke reactie meer komen. Ook het punt van gladheid/reiniging heb ik doorgezet zodat het schoongemaakt zal worden. Bij dit geval geldt ook, wanneer je het constateert, geef het door. Hiervoor kunnen we ook direct in actie komen.

@Ret.tep. Men spreekt hier over dat de klacht is ingediend. Maar dit is niet zoals een officiële klacht indienen werkt, waarbij ik dan ook weet wat er met de melding gebeurt en ook aankomt in de woorden die ik gebruik.

Nu noem je een hele waslijst waar ik allemaal klachten over een specifiek station kan indienen, bedoel je hier de NS dan dus mee. 

Ik zoek echter dus gewoon het verantwoordelijke aanspreekpunt. Dat ik daadwerkelijk weet waar ik moet zijn als ik een slapende man in het trappenhuis aantref.

Dit in plaats van dat kan wellicht hier of hier of daar en als ik er niet tevreden over ben dat ik ergens anders weer een klacht kan “indienen”. Nu kreeg ik te horen dat NS dat niet zou zijn en dan kom je dus bij de balie en vervolgens lijkt het melden van een slapende man in het trappenhuis die de route geheel blokkeert gewoon zinloos dus te zijn, is wat je zegt. 

Ja, dat zijn dan de “toestanden”waarbij deze manier van reageren door van het kastje naar de muur te wijzen juist het grootste probleem is en niets officieel lijkt te zijn waarbij tal van verantwoordelijken naar elkaar gaan wijzen.

Jouw antwoord is nu gemerkt als het antwoord blijkbaar, maar dat is niet mijn bedoeling.

 

@Lorena NS

Er is een servicebalie van NS aanwezig op het station maar daar bleek echter weinig actie in eerste instantie te volgen op de mededeling dat er een slapende man het trappenhuis blokkeerde en de vloer spiegelglad was door de urine.

Waarbij er bij mij zelfs twijfel ontstond of NS, en vanuit deze de servicebalie, het wel de aangewezen weg was van verantwoordelijkheid voor het trappenhuis naar het parkeerdek.

Uiteindelijk werden we nog wel vriendelijk te woord gestaan door één van de medewerkers en werd wel alsnog melding gemaakt, maar het leek er toch wel op dat melden door velen inmiddels als een nog onbegonnen zaak wordt gezien voor een oplossing.

Bedankt nog voor de reactie. Ik kan mij voorstellen dat als het probleem structureel is en een oplossing keer op keer toch niet volgt dit leidt tot het niet meer doorgeven van de problematiek en actie gaat ontbreken. Maar het gaat hier wel over een probleem ook met de veiligheid waarbij dit zelfs onvoorzien nog grotere gevolgen kan hebben.

Graag wil ik weten hoe ik op dat moment zo makkelijk mogelijk de slapende man in het trappenhuis moet melden zodat dit tot actie leidt?

Beste Lorena, de door ret.tep aangegeven reactie is niet het door mij geaccepteerde antwoord. Kan dit verwijderd worden?

Hoi Lorena, even resumé.

  1. Als ik het goed begrijp valt het parkeerdek en de trappenhuizen vanuit het parkeerdek naar het station dus ook onder de verantwoordelijkheid van NS.

  2. Bij meldingen over een gevaarlijke situatie bij de parkeergelegenheid en deze trappenhuizen moet contact worden opgenomen met de klantenservice ook dus bij urgentie, bereikbaar tussen 7:00 en 23:00. De klantenservice is o.a. bereikbaar via jullie als moderators van X, Facebook, chat, deze meldingenpagina en op het telefoonnummer voor consumenten 030 751 51 55 nummer 5 "vraag over een reis". (https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html)

  3. De klantenservicebalie op het station valt ook onder deze klantenservice van NS.

Het is niet mijn bedoeling om medewerkers van NS van specifieke stations persoonlijk ergens op aan te spreken daar waar de melding ook wel werd doorgegeven. Daarom had ik het station ook niet vermeld in mijn aanvangsvraag. Het is namelijk een structureel probleem als het daadwerkelijk melden van toch urgente situaties in de problemen lijkt te komen als niet duidelijk is wie er verantwoordelijk is om de situatie aan te melden als ook de mogelijkheden om het op te lossen niet meer verwacht worden. Vandaar dat ik toch zeker wilde weten dat als er urgentie is de melding op de juiste plek komt, dus bij de verantwoordelijke afdeling in deze situatie.

Blijft over nog de momenten tussen 23:00 en 7:00 en dan is de enig overgebleven optie de politie voor niet-spoedeisende zaken dacht ik eerst. Maar nu ik iets lees over jouw opmerking over de veiligheidscentrale vind ik het volgende:

"We bieden reizigers de mogelijkheid om altijd direct met NS in contact te komen. Bijvoorbeeld als er zich iets voordoet in de trein of op het station. Daarom is er een telefoonnummer beschikbaar waar je als treinreiziger via WhatsApp of sms een melding kunt doen als je je onveilig voelt of overlast in de trein of op het station ervaart."

https://www.ns.nl/reisinformatie/voorzieningen/veiligheid-in-de-trein-en-op-het-station.html

WhatsApp- of sms-bericht bij onveilige situaties

Stuur een WhatsApp of sms-bericht naar nummer 06 13 18 13 18, om overlast of onveilige situaties in de trein of op het station te melden. Hiermee kom je direct in contact met de Meldkamer NS.

Die optie zag ik niet duidelijk ergens vermeld staan in het station? Wellicht over het hoofd gezien, maar toch handig om te weten. Ik ga ervan uit dat ook hier dan sprake is van overlast en een onveilige situatie op het station zoals op die pagina wordt bedoeld?

Hopelijk komt hieruit dan inderdaad toch die extra controle wat de problematiek kan voorkomen. Daargelaten dat er natuurlijk ook een structureel maatschappelijk probleem op andere punten hier ligt waar naar gekeken moet worden.

Beste Lorena, dank voor de moeite, ik zie dat nu jouw opmerking is aangemerkt als antwoord. Graag had ik wellicht toch de optie voor het nummer van de veiligheidscentrale NS 06 13 18 13 18 voor onveilige situaties op het station als antwoord gezien, met de duidelijke afbakening dat hier ook het trappenhuis naar het parkeerdek onder valt.

Ik lees nu dat vandaag 19-06-2024 een bericht is geplaatst dat er een samenwerking is van verschillende instanties nu voor extra inzet bij o.a. het station voor overlast. https://www.breda.nl/nieuws/extra-inzet-op-veiligheid-rond-station-en-park-valkenberg. Dus hopelijk dat het duidelijker wordt dat als er op het station dit soort overlast is, waaronder het trappenhuis ook onder de omgeving van het station valt, dit ook goed gemeld kan worden en er een structurelere oplossing komt. In ieder geval dan nu voorlopig voor Breda.

Het lijkt erop dat dan toch de niet-spoedeisende politie de aangewezen weg is als men de boa's wil bereiken maar ik neem aan werkt dit ook via de veiligheidscentrale van NS die hiermee dan als dit noodzaak is contact kan zoeken. Toch wel lastig als het ook binnen het trappenhuis elke dag lijkt voor te komen voor de politie lijkt mij. 

Er staat o.a. in:

“ 

19-06-2024

Extra inzet op veiligheid rond station (en park)

De gezamenlijke inzet van de politie, Openbaar Ministerie, de NS, Arriva en SMO is vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst. Er zijn tevens korte lijnen met de wijkraad en ondernemers. De intentie is om deze structurele aanpak voor de lange termijn gezamenlijk te evalueren en te vernieuwen.

  • De inzet van vier extra boa’s van het flexteam van Handhaving. Deze boa’s gaan op basis van meldingen en registraties gerichte inzet plegen tegen de meest voorkomende overtredingen en overlast. Het is daarom belangrijk om overlast te blijven melden.
  • De gemeente zet extra in op het voorkomen van straatintimidatie. Hierbij worden ook boa’s in burger ingezet.
  • De gemeente monitort samen met partners het effect van de extra maatregelen. We zijn scherp op eventuele neveneffecten of het verplaatsen van problematiek. Zo is het straatteam van SMO betrokken, pleegt jongerenwerk Surplus extra inzet en heeft de gemeente nauw contact met BARKA die zich inzet voor dak- en thuisloze arbeidsmigranten.
  • De extra inzet is afgestemd met onze samenwerkingspartners in het gebied, namelijk de NS, Arriva en de politie. Denk bijvoorbeeld aan de opvolging die de politie gaat doen naar aanleiding van de acties van de boa’s.

Na de zomermaanden evalueert de gemeente de maatregelen. De resultaten worden meegenomen in de structurele aanpak voor de lange termijn. De gemeente wil optreden tegen overlast en straatintimidatie, maar tegelijkertijd aandacht blijven houden voor de achterliggende factoren. Denk hierbij aan dakloosheid, gebruik van middelen en andere sociale vraagstukken. 

Beste Lorena, de door ret.tep aangegeven reactie is niet het door mij geaccepteerde antwoord. Kan dit verwijderd worden?

Fijn en goed dat het nu door u wel geaccepteerde antwoord nu als "beste antwoord" is gekenmerkt.

Verder denk ik dat het beter is ook eens een melding te doen bij de door mij aangegeven instanties, maar dat terzijde, het is slechts een tip.....

Dank je Ret.tep, ik heb ook het huidige antwoord volgens mij niet aangemerkt als beste antwoord, daar lijkt toch iets niet goed te gaan, ik neem aan dat alleen de auteur dit kan of bij langere tijd geen reactie de moderator. Ik had namelijk graag het nummer van de veiligheidscentrale nog ergens gezien. Maar goed, wellicht mocht ik nog een keer de situatie meemaken dat ik dan inderdaad andere instanties benader zoals bijvoorbeeld de IL&T en gemeente dan toch. 

Zeker als dit ook leidt tot contact met de extra boa's. Er was vandaag 19-06-2024 een publicatie, over Breda dan in ieder geval, hierboven via een link bereikbaar, waar een samenwerkingsverband wordt benoemd tussen politie, OM, NS, Arriva en SMO met 4 boa's die o.a. extra ingezet nu gaan worden op het station geeft men hierin aan.

Hopelijk volgt er een beter landelijk beleid toch wel bij andere toestanden zoals deze… nu lijkt het dweilen met de kraan open.

Het leeft in ieder geval wel, vandaag in het AD: Vrouwelijke reizigers trekken aan bel over onveilig gevoel: ‘Doe alsof ik druk aan appen of bellen ben’

 

Met enquete waar onveilige plaatsen aangegeven kunnen worden.

 

https://www.ad.nl/binnenland/vrouwelijke-reizigers-trekken-aan-bel-over-onveilig-gevoel-doe-alsof-ik-druk-aan-appen-of-bellen-ben~a7dc0b7c/

 

Negen van de tien vrouwen voelen zich niet op hun gemak op een ov-station. Van de vrouwen ervaart 80 procent het openbaar vervoer sowieso als onveilig. Dat blijkt uit een enquête onder meer dan 7400 vrouwen, uitgevoerd door tv-programma Pointer van KRO-NCRV in samenwerking met deze site.

Voor veel vrouwen - ruim een derde - is het onveilige gevoel een reden om het openbaar vervoer te mijden, zo blijkt uit de enquête. Zij pakken de auto, of worden ergens door iemand opgepikt. Maar dit is niet altijd een optie. Veel vrouwen moeten iedere dag met de trein.

Reputatie 7
Badge

In het ene trappenhuis lag om 12 uur in de middag een slapende obstructie met een spiegelgladde vloer waar, door de combinatie, het een acrobatisch toer werd over de man heen te stappen wat een extra moeilijkheidsgraad zal opleveren als ook kleine kinderen aanwezig zijn.

(...)

Wat doet de NS hier nu aan en is het de ILT die hiervoor ook een (mede)zorg draagt?

Heb je ook overwogen deze slapende persoon gewoon vriendelijk wakker te maken en naar een bankje te helpen? Wellicht had je ook bij deze situatie een onveilig gevoel, maar iemand die op een trap slaapt, lijkt me toch vooral een gevaar voor zichzelf. Je zou je maar omdraaien en naar beneden rollen.

 

  • Ik zit niet te wachten op een oordeel over mijn taalgebruik of de lengte van de tekst daar waar mijn aanvangsvraag toch vrij simpel is.

  • Ik zit niet te wachten op een bagatellisering over de inhoud door het woord toestanden tussen aanhalingstekens te zetten. 

  • Ik zit niet te wachten op een voorgestelde inkorting voor doormelding waarbij door mij als belangrijk ervaren punten over de mate van invloed op de veiligheid weggelaten zijn.

 

Deze NS Community is geen kanaal voor comtact met NS zelf maar een plek voor reizigers om elkaar te helpen en heette vroeger een forum, een plek om met elkaar in gesprek te gaan dus. Je kunt hier dus ook reacties verwachten die misschien anders zijn dan je op hoopte en ik denk dat je er goed aan zou doen daar rekening mee te houden. Voor 1-op-1 contact met een NS medewerker kun je de klantenservice bereiken via een persoonlijk bericht op Facebook of X, via de chatfunctie op ns.nl, telefonisch of per post. Daar kun je ook een officiële klacht indienen. De terugkoppeling die NS daarop geven is overigens zeer sumier en je krijgt niet zelf iemand te spreken met kennis van zaken.

nu ik iets lees over jouw opmerking over de veiligheidscentrale vind ik het volgende:

"We bieden reizigers de mogelijkheid om altijd direct met NS in contact te komen. Bijvoorbeeld als er zich iets voordoet in de trein of op het station. Daarom is er een telefoonnummer beschikbaar waar je als treinreiziger via WhatsApp of sms een melding kunt doen als je je onveilig voelt of overlast in de trein of op het station ervaart."

https://www.ns.nl/reisinformatie/voorzieningen/veiligheid-in-de-trein-en-op-het-station.html

WhatsApp- of sms-bericht bij onveilige situaties

Stuur een WhatsApp of sms-bericht naar nummer 06 13 18 13 18, om overlast of onveilige situaties in de trein of op het station te melden. Hiermee kom je direct in contact met de Meldkamer NS.

Die optie zag ik niet duidelijk ergens vermeld staan in het station? Wellicht over het hoofd gezien, maar toch handig om te weten. Ik ga ervan uit dat ook hier dan sprake is van overlast en een onveilige situatie op het station zoals op die pagina wordt bedoeld?

Dit kanaal is niet voor het indienen van een klacht maar om melding te doen van overlast of een onveilige situatie. In alle treinen van NS hangen stickers waar dit op staat, met het advies erbij dit nummer op te slaan zodat je het zo nodig, ook bijvoorbeeld op het station, altijd bij de hand hebt.

Dank je Ret.tep, ik heb ook het huidige antwoord volgens mij niet aangemerkt als beste antwoord, daar lijkt toch iets niet goed te gaan, ik neem aan dat alleen de auteur dit kan of bij langere tijd geen reactie de moderator. Ik had namelijk graag het nummer van de veiligheidscentrale nog ergens gezien.

Dit kan ook worden gedaan door moderators en super users en helaas is die eerste groep er nogal happig op hun eigen reacties direct als beste te markeren. Daar klagen meer mensen hier over.

Veel vrouwen moeten iedere dag met de trein.

Dat geldt uiteraard ook voor veel mannen.

@Mere welk antwoord zou jij graag als beste antwoord willen zien?

Beste Lorena, de door ret.tep aangegeven reactie is niet het door mij geaccepteerde antwoord. Kan dit verwijderd worden?

Is het nu nog niet het goede antwoord.....…

Benieuwd wat de derde keuze wordt.

Reageer