beantwoord

waarom extra controle op station Zwolle


Vandaag waren er extra controles op de perrons op station Zwolle (trein naar leeuwarden). Ik vind dit intimiderend (hele groep controleurs in neon-tenue) en begrijp ook niet waarom dit nodig is. Nooit slecht ervaringen in deze trein gehad, en nooit eerder dit soort controles

Op mijn vraag waarom dit was: "om de rotte appels eruit te halen." Dat zeg je toch niet over reizigers? Waarom geen betere uitleg?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 9 March 2023, 18:25

Bekijk origineel

17 reacties

Hallo MBekkers en welkom bij de NS Community,


Spijtig dat je dit zo ervaren hebt. Ik zal je signaal doorzetten dat je dit zo ervaart. Helaas is dit soms nodig vanwege dat er nog steeds reizigers zijn die zonder geldig vervoerbewijs zich in de trein begeven.​​​​

Reputatie 7
Badge +3

Waarom er extra controle is? Juist ja, om die rotte appels er uit te halen. Steeds meer mensen vinden dat zij niet hoeven te betalen voor treinvervoer. Die extra controle is nodig om te zorgen dat iedereen betaalt voor het vervoer en het veiliger en fijner voor hen die wel betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Wordt er een keer gecontroleerd is het weer niet goed.

Reputatie 7
Badge +1

Ik liep vanavond zelf door deze controle heen en ik vond er niets intimiderends aan. De mensen deden netjes de controles.

En als je zelf gewoon alles op orde hebt, dan hoef je toch nergens bang voor te zijn? De controleurs bijten niet. 😉

Reputatie 7

Graag vaker zulke controles! Is hard nodig.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vraag me werkelijk af hoe het kan dat u zicht geïntimideerd voelt. Er is niks intimiderends aan een aantal controleurs voor wie zijn zaken in orde heeft. Ik voel me eerder geïntimideerd door mensen die in de trein zich niets van regelgeving aantrekken ten koste van een ander

 

Dat vind ik pas intimidatie en eigenlijk is het gewoon een vorm van geweld inmiddels. De mensen die u klaarblijkelijk intimiderend vindt gaan juist de intimidatie van zwartrijders en de daarbij horende  agressiviteit tegengaan. Zwartrijden en agressie is juist een vorm van geweld.

Ik sta aan de kant van de samenleving die geweld met controles en handhaving tegen gaat. Dat is juist het tegendeel van intimiderend.

Reputatie 7
Badge

http://community.ns.nl/contact-52/complimenten-78866

Daaromzijn dit soort controles nodig, @MBekkers !

Reputatie 2

Dit soort controles zijn wat mij betreft meer dan welkom. Zwolle is wat overlast en zwartrijden betreft echt een probleemlocatie, met name door overstappers van/naar het AZC in Ter Apel.

Controle in de trein zelf heeft hier vrijwel geen effect, omdat boetes door die groep toch niet betaald worden. Sterker nog, na controle heeft de 'dader' een geldig vervoerbewijs.

voorkomen dat overlastgevers de trein in komen door controle op het station/perron door V&S is veel effectiever. Je staat dan ook niet als conducteur alleen tegen (meerdere) reizigers en assistentie kan in een rijdende trein ook lang op zich laten wachten 

Reputatie 6

Uitstekend deze controles zou veel meer moeten gebeuren. Gebeurde vroeger ook al hoor!

maar iemand zal de racisme kaart wel weer trekken…….

Reputatie 6

Ik vraag me werkelijk af hoe het kan dat u zicht geïntimideerd voelt. Er is niks intimiderends aan een aantal controleurs voor wie zijn zaken in orde heeft. Ik voel me eerder geïntimideerd door mensen die in de trein zich niets van regelgeving aantrekken ten koste van een ander

 

Dat vind ik pas intimidatie en eigenlijk is het gewoon een vorm van geweld inmiddels. De mensen die u klaarblijkelijk intimiderend vindt gaan juist de intimidatie van zwartrijders en de daarbij horende  agressiviteit tegengaan. Zwartrijden en agressie is juist een vorm van geweld.

Ik sta aan de kant van de samenleving die geweld met controles en handhaving tegen gaat. Dat is juist het tegendeel van intimiderend.

Het is natuurlijk wel intimiderend voor velen. Lang niet alle controleurs zijn even vriendelijk. Als je een keer onfatsoenlijk of onterecht toegesproken (of erger) bent blijft dat aan het uniform kleven. Net als dat mensen die een keer door een hond zijn gebeten daarna angst voor honden hebben. 

Zeg niet dat intimidatie niet het doel is, dat is het wel, maar vooral gericht op zwartrijders.

Misschien zijn de dingen die wij meemaken toeval, maar voor iemand die niet vaak met de trein gaat is een onaangename ervaring tijdens 1 van de 4 reizen iets te veel. Kat in een tuigje tijdens een hete dag… probleem. Hond op het perron water geven tijdens een hete dag, probleem.  Hond die bekenden begroet…. Mag niet…. Meerdere op verschillende naam persoonlijke ov kaarten bij je hebben …. Probleem…..
Als je de wet of regels niet overtreed behandelt worden als crimineel omdat de controleurs de wet/regels niet kennen….. Lees het volgende maar eens…. wordt je toch angstig van….Onderzoek: 'Politie verzamelt op grote schaal data van demonstranten' (nos.nl)
terwijl ook zij nergens voor veroordeelt zijn. 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Philned Je laatste punt is inderdaad zeer zorgwekkend omdat in Nederland het recht op demonstratie bestaat. 

Maar het is in Nederland niet zo dat het recht op tarief ontduiken bestaat. De vervoersbedrijven mogen (en wat mij betreft moeten) optreden tegen deze groep wanbetalers. 

 

Als je de wet of regels niet overtreed behandelt worden als crimineel omdat de controleurs de wet/regels niet kennen….. Lees het volgende maar eens…. wordt je toch angstig van….Onderzoek: 'Politie verzamelt op grote schaal data van demonstranten' (nos.nl)
terwijl ook zij nergens voor veroordeelt zijn. 

Ach, zolang de Amerikaanse overheid inzage heeft in al ons internetverkeer valt het opzoeken van wat adresgegevens door de politie of wat controle op de perrons nog wel mee.

Reputatie 6

 

Als je de wet of regels niet overtreed behandelt worden als crimineel omdat de controleurs de wet/regels niet kennen….. Lees het volgende maar eens…. wordt je toch angstig van….Onderzoek: 'Politie verzamelt op grote schaal data van demonstranten' (nos.nl)
terwijl ook zij nergens voor veroordeelt zijn. 

Ach, zolang de Amerikaanse overheid inzage heeft in al ons internetverkeer valt het opzoeken van wat adresgegevens door de politie of wat controle op de perrons nog wel mee.

Ik maak dan ook zoveel mogelijk gebruik van de Brave Tor browser, VPN en Proton mail en zo om mijn online identiteit zoveel mogelijk af te schermen. Ik probeer zoveel mogelijk “onzichtbaar” door het leven te gaan, contant te betalen en zo. Ik maak uit wat ik wil delen en zal het de overheidsdiensten zo moeilijk mogelijk maken mij te kunnen volgen. Het kost mij alleen wat extra tijd en inspanning. Maar er zijn gelukkig nog vele mogelijkheden om je te beschermen tegen te nieuwsgierige overheden. Het “onschuldig tot het tegendeel bewezen kan worden” komt steeds meer in het gedrang….

 

Ook VPN wordt gecontroleerd door de Amerikanen en andere westerse inlichtingendiensten. Alleen versleutelde gegevens kunnen ze niet lezen, tenminste dat moeten dan maar geloven. Persoonlijk denk ik dat ik dat de hele privacywetgeving een wassen neus is: keurige wetgeving voor de voordeur terwijl de achterdeur wagenwijd openstaat voor de inlichtingendiensten..

Reputatie 6

Ook VPN wordt gecontroleerd door de Amerikanen en andere westerse inlichtingendiensten. Alleen versleutelde gegevens kunnen ze niet lezen, tenminste dat moeten dan maar geloven. Persoonlijk denk ik dat ik dat de hele privacywetgeving een wassen neus is: keurige wetgeving voor de voordeur terwijl de achterdeur wagenwijd openstaat voor de inlichtingendiensten..

Dan doe ik kennelijk iets goed, en heb ik diverse goede sloten op mijn achterdeur. Ik ga er verder niet op in, maar de diverse speurneuzen kunnen niets met de gegevens die ze wel hebben kunnen vinden. 

..

Dan doe ik kennelijk iets goed, en heb ik diverse goede sloten op mijn achterdeur. Ik ga er verder niet op in, maar de diverse speurneuzen kunnen niets met de gegevens die ze wel hebben kunnen vinden. 

Knap dat jij weet want de inlichtingendiensten wel/niet weten en kunnen. Ik ben daar wat minder zeker van.

...in twee jaar tijd ruim 1400 keer bekeken.

Vandaag waren er extra controles op de perrons op station Zwolle (trein naar leeuwarden). Ik vind dit intimiderend (hele groep controleurs in neon-tenue) en begrijp ook niet waarom dit nodig is. Nooit slecht ervaringen in deze trein gehad, en nooit eerder dit soort controles

Op mijn vraag waarom dit was: "om de rotte appels eruit te halen." Dat zeg je toch niet over reizigers? Waarom geen betere uitleg?

Zo werden de gegevens van de prominente coronademonstrant…

 

Verdorie zeg. Ben al blij als ik op 1 van mijn 2 reizen een conducteur zie. 😉

 

Reageer