beantwoord

Waarom heeft station Utrecht Leidsche Rijn geen perronborden?

  • 16 June 2023
  • 5 reacties
  • 166 Bekeken

Hoihoi, ik reis regelmatig vanaf Utrecht Leidsche Rijn en vraag me al lang af waarom dit station geen perronborden heeft. Zelfs de echt kleine stationnetjes in het oosten van het land hebben vaak perronborden met de tijd waarop de trein arriveert. Op Leidsche Rijn moeten mensen het met de omroep doen, of naar beneden lopen om daar te kijken wanneer de trein komt.

Je kan natuurlijk op je telefoon kijken wanneer de trein eraan komt, maar gister was er een oudere die per ongeluk op het verkeerde perron stond en dat pas door had toen ze in de trein zat.

icon

Beste antwoord door Momo 16 June 2023, 11:16

Bekijk origineel

5 reacties

Je kan natuurlijk op je telefoon kijken wanneer de trein eraan komt, maar gister was er een oudere die per ongeluk op het verkeerde perron stond en dat pas door had toen ze in de trein zat.

Vreemd,ik dacht dat je overal displays had. Wel hangen bij de meeste kleinere stations meestal alleen overzichtsdisplays bij de ingang. Dat laatste lijkt me wel voldoende bij stations waar treinen in dezelfde richting altijd van hetzelfde spoor vertrekken.

Reputatie 7
Badge +3

Op kleine stations met 2 perrons heb je geen verspringende perronborden, alleen de aanduiding 1 en 2. Op de digitale borden aan het begin is te zien op welk perron je moet zijn voor de trein die je wilt nemen.

Reputatie 7

Op kleine stations met 2 perrons heb je geen verspringende perronborden, alleen de aanduiding 1 en 2. Op de digitale borden aan het begin is te zien op welk perron je moet zijn voor de trein die je wilt nemen.

Dat is niet altijd zo. Het hangt er vanaf waar er vanaf het perron treinen naartoe gaan (verschillende eindbestemmingen). Enschede Kennispark heeft bijv. als klein station twee perrons: eentje ervan heeft een digitaal perronbord. Hiervandaan gaan treinen naar Zwolle (Blauwnetsprinter), maar in de spits ook de NS sprinter naar Apeldoorn. En bij voetbalwedstrijden stopt de NS intercity naar Schiphol of Den Haag er ook. Het andere perron, waarvandaan alle treinen altijd eindigen in Enschede, heeft dat bord logischerwijze niet.

Vanaf Utrecht Leidsche Rijn ( en ook bijv. Terwijde) vertrekt vanaf het ene perron altijd alleen maar halfuurlijks de sprinter naar Tiel en vanaf het andere perron alleen halfuurlijks de sprinter naar Den Haag (voor zover ik weet). 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer op welk station welke schermen aanwezig is omschreven in onderstaand ProRail document. 

https://stations.nl/wp-content/uploads/2021/12/beleid_prorail_omtrent_reisinformatiemiddelen_op_stations.pdf

Wat betreft Treinbeeld Perron is de voorwaarde dat een station de classificatie Plus, Mega of Kathedraal heeft, dat op 1 spoor meerdere treinen zich gelijktijdig kunnen ophouden en/of er een snelle opvolging van treinen is (≤ 10 minuten en dat deze treinen dan een verschillende eindbestemming dienen te hebben. Aan deze voorwaarden voldoet Utrecht Leidsche Rijn niet.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me nogal inconsequent. Qua treinbediening wijkt Utrecht Leidsche Rijn niet veel af van Bussum Zuid. Beide stations worden bediend door meerdere treinseries met verschillende bestemmingen. Op Bussum Zuid staan wel TP's.

 

Reageer