Waarom niet 30 seconden langer

  • 29 September 2023
  • 4 reacties
  • 182 Bekeken

Nog steeds iedere dag rijdt in Amersfoort Centraal de trein naar Schothorst pas weg als de trein naar Enschede stilstaat. Dat gaat om .49.

Enschede is bijna altijd .49 binnen. 30 seconden langer en niemand die klaagt. Deze trein staat bijna 8 minuten stil op station Schothorst.

Waarom een half uur later wel .22 en niet .19. Bijna niemand begrijpt dit. Het gaat maar om 5-10 mensen die die trein missen, maar klantvriendelijk is ver te zoeken. Al jaren dit


4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Bij een overstap die niet in de reisplanner vermeld staat, kun je geen trein missen.

Die 30 seconden waar jij om vraagt worden een aantal minuten. De trein heeft alleen al 30 seconden nodig voor de vertrekprocedure.

Reputatie 7
Badge +2

Waarom een half uur later wel .22 en niet .19. Bijna niemand begrijpt dit. Het gaat maar om 5-10 mensen die die trein missen, maar klantvriendelijk is ver te zoeken. Al jaren dit

Dit heeft te maken met beperkingen in de infrastructuur in combinatie met de dienstregelingsopzet:

De Intercity van .49 is de Intercity die uit Schiphol komt en door de dive-under aan de westkant Amersfoort binnenkomt. Daarmee kruist deze trein onderlangs de vertrekkende Sprinter naar Utrecht. Vanuit deze dive-under kan je uitsluitend op spoor 1 binnenkomen.
Bij vertrek vanaf spoor 1 naar Schothorst moet echter gelijkvloers voor de trein naar Enschede langs gekruist worden, daarom moet hij dus een paar minuten eerder weg.

Een half uur later is het juist de IC vanuit Schiphol die naar Enschede rijdt en omdat die dan ook op spoor 1 staat (en de IC uit Utrecht naar Schothorst op spoor 2) bestaat er bij vertrek geen conflict. Daarom kan die trein probleemloos om .22 vertrekken. (Want naar Enschede moet je rechtsaf en naar Schothorst linksaf op de splitsing verderop)

Het probleem is wel oplosbaar, maar dan zou de trein uit Utrecht altijd naar Schothorst moeten rijden en die uit Schiphol altijd naar Enschede. Dat is echter ook weer niet wenselijk, gezien er best een behoorlijke reizigersstroom vanuit Utrecht richting Apeldoorn en verder bestaat. En die zou dan elk half uur moeten overstappen in plaats van uurlijks een rechtstreekse trein te hebben. En daarnaast gaat er 8 minuten later weer een Sprinter naar Schothorst, dus het is nou ook niet dat er ellenlang gewacht moet worden.

Reputatie 7

Bij een overstap die niet in de reisplanner vermeld staat, kun je geen trein missen.

Strikt gezien heb je gelijk, maar tussen formele waarheden en gevoelsbeleving in de dagelijkse praktijk zit een enorm verschil.

Als een trein naar een bestemming waar jij moet zijn, bij overstappen letterlijk recht voor je neus wegrijdt, voelt dat gewoon als de trein missen en dat levert nu eenmaal ontevreden klanten bij wie zoiets bizar en klantonvriendelijk overkomt. Reisplanner of geen reisplanner, en of er nu 8 min later weer een trein is of niet. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Eigenlijk zou de niet-aansluitende trein een minuut eerder moeten vertrekken om teleurstellingen te voorkomen.

Reageer