beantwoord

Waarom tonen de meeste NS-automaten de minder handige versie van de reishistorie?

  • 30 March 2024
  • 8 reacties
  • 159 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2

Op de NS-automaten binnen de poortjes wordt in de reishistorie onderscheid gemaakt tussen 'Overstap' en 'Check-In' (met dat laatste wordt het begin van een 'nieuwe reis' bedoeld). Dit komt overeen met wat het display vermeldt bij het inchecken. Het onderscheid is onder meer relevant bij dalabonnementen rond de overgang van dal- naar spitsuren en omgekeerd.

Deze al jaren bestaande verbetering is echter nog steeds niet op de andere NS-automaten doorgevoerd. Ik zou dat graag zien: bij veel in- en uitchecken scheelt dat veel rekenwerk, als je niet van iedere keer inchecken nog zeker weet wat het display aangaf.

 

icon

Beste antwoord door Melissa NS 30 March 2024, 14:45

Bekijk origineel

8 reacties

Goedemiddag Dennis,

Ik zal jouw suggestie doorzetten. Bedankt voor jouw input!

Reputatie 6
Badge +2

Melissa, bedankt voor het doorzetten.

Badge +3

Wel knap dat die automaten binnen poortjes een overstap herkennen, maar bij automaten (en je Reishistorie) waar dat niet zo is beperkt het rekenwerk zich tot…

Was mijn incheck binnen 35 minuten na een uitcheck? Zo ja, dan is het een overstap.

Daar zitten wel wat voorwaarden aan vast:

Trein - Trein (zelfde vervoerder) → is altijd een overstap
Trein - Trein (andere vervoerder) → bij NS Flex altijd een overstap, bij saldo abonnementen geldt dal/spits (en andersom) niet als overstap
BTM - BTM → is altijd een overstap (NS Flex gaat de mist in als er een korte treinreis of stationspassage tussen zit, en GVB  → Connexxion in NH gaat/ging ook mis)
BTM - Trein (of andersom) → overstap bij Arriva/Blauwnet (regio noord/oost en waarschijnlijk ook in Limburg)
Etc… Qbuzz/R-net en zo

Reputatie 6
Badge +2

Er is ook nog de zesuursregel.

Badge +3

Er is ook nog de zesuursregel.

Die blijft vaag, zie wat recente info daarover op:

 

Reputatie 6
Badge +2

Er is ook nog de zesuursregel.

Die blijft vaag, zie wat recente info daarover op:

 

Ik bedoel de regel dat een check-in die 6 uur of langer na het begin van de reis plaatsvindt sowieso geen overstap is, maar altijd het begin van een nieuwe reis.

Badge +3

Ik bedoel de regel dat een check-in die 6 uur of langer na het begin van de reis plaatsvindt sowieso geen overstap is, maar altijd het begin van een nieuwe reis.

Dat dacht ik ook (uitchecken naar meer dan 6 uur is prima, daar gaat het niet over)

Een nieuwe incheck zou dan een nieuwe reis moeten opleveren.

Maar met een Keuzedag is het blijkbaar (test van @henkputs) helemaal geen probleem volgens het systeem (poortjes, paaltjes, reizen met een geldige incheck)

Wat doe je dan in hemelsnaam fout ❓ Ja, je had op station X direct (nou ja, binnen 30 minuten) na uitstappen trein moeten uitchecken!

Maar welke trein(en) je naar X genomen hebt weet niemand, dus op welke tijd je uitcheckt maakt helemaal niet uit. Klaar!

Reputatie 6
Badge +2

Ik bedoel de regel dat een check-in die 6 uur of langer na het begin van de reis plaatsvindt sowieso geen overstap is, maar altijd het begin van een nieuwe reis.

Dat dacht ik ook (uitchecken naar meer dan 6 uur is prima, daar gaat het niet over)

Een nieuwe incheck zou dan een nieuwe reis moeten opleveren.

Maar met een Keuzedag is het blijkbaar (test van @henkputs) helemaal geen probleem volgens het systeem (poortjes, paaltjes, reizen met een geldige incheck)

Wat doe je dan in hemelsnaam fout ❓ Ja, je had op station X direct (nou ja, binnen 30 minuten) na uitstappen trein moeten uitchecken!

Maar welke trein(en) je naar X genomen hebt weet niemand, dus op welke tijd je uitcheckt maakt helemaal niet uit. Klaar!

Een keuzedag lijkt inderdaad op een dag Dal Vrij, maar volgens henkputs werkt de eigenaardigheid niet bij dalabonnementen. Ik zou het niet weten, want ik blijf nooit zo lang continu ingecheckt met mijn Dal Vrij. Voor de lange reizen die ik gemaakt heb klopte de zesuursregel zoals ik hier geformuleerd heb wel.

Op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/in-en-uitchecken-poortjes-en-paaltjes.html staat trouwens “Uitchecken kan tot 6 uur na je reis.”, dus niet tot 30 minuten na de reis.

Reageer