Skip to main content
Antwoord

waarom verschillende prijzen bij toeslagen

• January 13, 2025
  • 5 reacties
  • 195 Bekeken

• Op het juiste spoor

Hallo,

Online had ik zondagavond twee maal toeslag betaald, voor de rit tussen Rotterdam en Schiphol. Dat was zes euro in totaal. Op de terminal van het station van Breda staat echter dat dit één euro tachtig is op zondagen. Daar zou ik dus 3,60 betaald hebben. Dit komt op mij merkwaardig over. Waarom dit verschil?

Hans 

Beste antwoord door Isitimela

De lagere prijs in de daluren geldt alleen als je het via de toeslagpaal op het perron op je OV-chipkaart laadt. Als je de toeslag op een andere manier aanschaft, zoals via een e-ticket, betaal je het vaste bedrag van € 3 per persoon. 

5 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • Antwoord
  • January 13, 2025

De lagere prijs in de daluren geldt alleen als je het via de toeslagpaal op het perron op je OV-chipkaart laadt. Als je de toeslag op een andere manier aanschaft, zoals via een e-ticket, betaal je het vaste bedrag van € 3 per persoon. 

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • January 15, 2025

Dat is dan ook weer een weet voor de volgende keer. Beter ter plekke betalen dan online.

• Koploper****
  • January 15, 2025

Dat is dan ook weer een weet voor de volgende keer. Beter ter plekke betalen dan online.

De reden voor het verschil.is dat als je toeslag via een eticket koopt niet elektronisch gecontroleerd kan worden of je wel in de daluren reist. Bij het laden via zo'n rood paaltje wel.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • January 15, 2025

De reden voor het verschil.is dat als je toeslag via een eticket koopt niet elektronisch gecontroleerd kan worden of je wel in de daluren reist. Bij het laden via zo'n rood paaltje wel.

De tijd van het laden van de toeslag bij een paaltje op het perron bepaalt de prijs, dus als je de IC direct van 15:44 vanuit Breda neemt is de toeslag voor Rotterdam - Schiphol € 1,80

Iemand die om 16:11 in Rotterdam in dezelfde trein stapt betaalt € 3,00 (tenzij die de toeslag al voor 16:00 heeft geladen).

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • January 21, 2025

Dank voor de reactie en de uitleg Tamzin!