Skip to main content

Vrijwel elke keer als ik ’s avonds later op de avond met de trein terugkom in Heiloo is er een passagier die op het station op de alarmknop drukt waardoor alle poortjes open gaan en verlaten meerdere personen (die bij elkaar lijken te horen) het station zonder uit te checken. Het zou me ten zeerste verbazen als deze personen wel ingecheckt hebben. Deze mensen zijn dus ook niet in de trein gecontroleerd. Waarom wordt het zwartrijders zo verschrikkelijk makkelijk gemaakt? Een mogelijkheid voor de alarmknop is eerst contact te krijgen met een klantmedewerker die informeert wat er aan de hand is alvorens de poortjes te openen. Dat werkt drempelverhogend en wellicht op den duur afschrikkend. Als dit ‘lek’ niet gedicht wordt, blijven de inkomsten achter, waardoor de integere betalende reiziger geconfronteerd blijft worden met prijsverhogingen. Om het over de frustratie maar niet te hebben. Graag verneem ik reacties.

Een mogelijkheid voor de alarmknop is eerst contact te krijgen met een klantmedewerker die informeert wat er aan de hand is alvorens de poortjes te openen. Dat werkt drempelverhogend en wellicht op den duur afschrikkend.

Omdat je het station direct moet kunnen verlaten als er écht iets aan de hand is, zoals brand. Dan wil je geen vertragende factor hebben, en wil je al helemaal niet afhankelijk zijn van een verbinding die misschien niet meer werkt. 

En het gebeurt ook wel eens dat een poortje op afstand niet meer te openen is. Zo stond ik eens ergens waar slechts 1 poortje beschikbaar was, en dat poortje was vastgelopen waardoor uitchecken niet meer mogelijk was.
Via de servicezuil had ik contact gezocht met een medewerker, en deze kon ook op afstand het poortje niet openen. De enige optie om het station nog uit te komen, was het indrukken van de noodknop. 

Overigens ga je zwartrijden echt niet voorkomen door de drempel om het station uit te komen te verhogen. Als de noodknop de poortjes niet meer opent, lopen ze gewoon achter iemand aan of trappen ze het poortje open. De enige optie om het aantal zwartrijders te verminderen, is meer handhaving. 


@Reiziger.Frans 

Heiloo en Castricum zijn in de avond ook zeer beruchte stations.


@Reiziger.Frans

Heiloo en Castricum zijn in de avond ook zeer beruchte stations.

Men zou juist voor die stations structurele extra aandacht moeten hebben wat betreft controle 's avonds.

Zoals @Reiziger.Frans schetst lijkt het dweilen met de kraan open. Ongelooflijk brutaal volk loopt er rond.


@Reiziger.Frans

Heiloo en Castricum zijn in de avond ook zeer beruchte stations.

Men zou juist voor die stations structurele extra aandacht moeten hebben wat betreft controle 's avonds.

Zoals @Reiziger.Frans schetst lijkt het dweilen met de kraan open. Ongelooflijk brutaal volk loopt er rond.

Dan komen we weer in hetzelfde oneindige riedeltje, want daar moet wel geld voor zijn en dat is er niet.


@Reiziger.Frans

Heiloo en Castricum zijn in de avond ook zeer beruchte stations.

Men zou juist voor die stations structurele extra aandacht moeten hebben wat betreft controle 's avonds.

Zoals @Reiziger.Frans schetst lijkt het dweilen met de kraan open. Ongelooflijk brutaal volk loopt er rond.

Dan komen we weer in hetzelfde oneindige riedeltje, want daar moet wel geld voor zijn en dat is er niet.

Mijns inziens verdient een controleur zijn eigen inkomen door zwartrijders te beboeten/te laten betalen. 


@Reiziger.Frans

Heiloo en Castricum zijn in de avond ook zeer beruchte stations.

Men zou juist voor die stations structurele extra aandacht moeten hebben wat betreft controle 's avonds.

Zoals @Reiziger.Frans schetst lijkt het dweilen met de kraan open. Ongelooflijk brutaal volk loopt er rond.

Dan komen we weer in hetzelfde oneindige riedeltje, want daar moet wel geld voor zijn en dat is er niet.

Mijns inziens verdient een controleur zijn eigen inkomen door zwartrijders te beboeten/te laten betalen. 

Ook dat is hier al meerdere keren geopperd. NS doet hier niets mee.


Mijns inziens verdient een controleur zijn eigen inkomen door zwartrijders te beboeten/te laten betalen. 

Dan ontstaan er weer problemen zoals fraude waarbij de controleur mensen onterecht beboet alleen om maar wat meer te verdienen.


Mijns inziens verdient een controleur zijn eigen inkomen door zwartrijders te beboeten/te laten betalen. 

Dan ontstaan er weer problemen zoals fraude waarbij de controleur mensen onterecht beboet alleen om maar wat meer te verdienen.

In België was dat wel dat in ieder geval een tijd lang. Conducteurs kregen een gedeelte van het geld van de uitgeschreven kaartjes. Mijns inziens een goed systeem want zorgt en voor meer controle en veiligheid in de trein en actieve conducteurs kunnen hun salaris opvijzelen.


In Breda zie ik 's avonds weleens in- en uitgangscontrole bij de perrontrappen. Iedereen wordt gecontroleerd, ook al ben je net ingecheckt of net op weg naar de poortjes om uit te checken.

Overdag zie ik daar in de hal vaak mensen tailgaten of gewoon over die lage poortjes springen. Geen haan die er naar kraait, terwijl anderen keurig betalen.

Breda-Prinsenbeek is ook een berucht station, veel vandalisme en heb er al vaak gewoon mensen over de (hoge) poortjes zien klimmen of er simpelweg een enorme trap tegen zien geven. Niets houdt ze tegen.

Er mag dan geen geld zijn voor structurele controle, maar moet je al dat zwartrijden dan maar gewoon laten gebeuren? Dat druist tegen alle rechtvaardigheidsgevoel in. 

 


 

Dan ontstaan er weer problemen zoals fraude waarbij de controleur mensen onterecht beboet alleen om maar wat meer te verdienen.

Hoezo "onterecht beboet"???

Of wil je nou ook beweren dat iedere winkelier of horecaexploitant zijn klanten belazert om maar wat meer te verdienen?


 

Dan ontstaan er weer problemen zoals fraude waarbij de controleur mensen onterecht beboet alleen om maar wat meer te verdienen.

Hoezo "onterecht beboet"???

Of wil je nou ook beweren dat iedere winkelier of horecaexploitant zijn klanten belazert om maar wat meer te verdienen?

Denk nog maar een keer na over wat je zegt.


 

Dan ontstaan er weer problemen zoals fraude waarbij de controleur mensen onterecht beboet alleen om maar wat meer te verdienen.

Hoezo "onterecht beboet"???

Of wil je nou ook beweren dat iedere winkelier of horecaexploitant zijn klanten belazert om maar wat meer te verdienen?

Denk nog maar een keer na over wat je zegt.

Ik denk toch echt dat je zelf met een verklaring moet komen met wat je bedoelt. Ik ga er zeker niet naar raden.


Mijns inziens verdient een controleur zijn eigen inkomen door zwartrijders te beboeten/te laten betalen. 

Dan ontstaan er weer problemen zoals fraude waarbij de controleur mensen onterecht beboet alleen om maar wat meer te verdienen.

Hoe kun je onterecht worden beboet? Of je hebt een kaartje (= geen boete), of je hebt geen kaartje (= boete). 

Of bedoel je dat er soms minder coulance zal zijn, en iemand met een goed verhaal alsnog zonder boete verder mag reizen? Dat zou naar mijn mening ook zeker geen kwaad kunnen. 


Reageer