beantwoord

Wat betekent: "bied je pas los aan"?

  • 27 December 2022
  • 9 reacties
  • 418 Bekeken

Reputatie 5

Sinds enige tijd staat er op de incheckpaaltjes een nogal bevreemdende tekst: “Bied je pas los aan” (of iets dergelijks). Wat wordt daar precies mee bedoeld?

icon

Beste antwoord door Tochjo 27 December 2022, 17:30

Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3

Daar wordt mee bedoeld dat je alleen de pas voor de lezer moet houden waar je mee wil in- of uitchecken, en niet bijvoorbeeld je telefoon of je portemonnee als daar nog meerdere passen in (een hoesje bij elkaar) zitten.

Deze melding moet voorkomen dat reizigers die wel hun telefoon of portemonnee voor de lezer houden onbedoeld in- of uitchecken met hun betaalpas in plaats van met hun OV-chipkaart.

Reputatie 7
Badge

Bied enkel je pas aan, was denk ik beter geweest.

Badge +3

Ken de melding op stations alleen als ‘Bied een OV-chipkaart aan’ (eentje tegelijk dus). In de bus was dat probleem veel minder, dan mochten er best een bankpas, afvalpas, bibliotheekkaart e.d. in mijn portemonnee zitten.

Merk bij de nieuwe apparatuur in bussen (met scanner voor e-tickets) wel dat ik de kaart regelmatig echt uit mijn portemonnee (en soms zelfs uit het inschuifhoesje) moet halen en hem ongeveer een seconde op de juiste plek tegen de lezer houden.

Misschien wordt dat wel met die melding bedoeld? Voorheen zwaaide je een keer met je portemonnee langs zo’n ding en dan was het goed.

Voorkomt in ieder geval vergissingen, dat een apparaat je bankpas pikt i.p.v. een kaart met abonnement.

Reputatie 6
Badge +1

Ken de melding op stations alleen als ‘Bied een OV-chipkaart aan’ (eentje tegelijk dus).

Die melding krijg je als je incheckt en het lezen niet lukt, bijvoorbeeld omdat je meerdere passen bij elkaar hebt. 

Maar voor het inchecken staat nu dus ook de tekst “Bied je pas los aan” op het scherm:

Reputatie 7
Badge +4

De Engelse tekst is eigenlijk duidelijker.

Reputatie 7
Badge +3

De reden is dat de meeste apparaten nu ook bankpassen kunnen scannen als vervoersbewijs. Daarom moet je dus de kaart aanbieden waarmee je wilt reizen en niet een heel assortiment aan kaarten, waaruit de paal mag kiezen. In bussen staat die tekst ook.

Reputatie 6

Het viel mij ook op. Zou fijn zijn als het de tijdsaanduiding  eens groter vertoond werd dan nu. 

Reputatie 6

Maar daar werd niet naar gevraagd natuurlijk :) ik vind de ruimteverdeling zo gek op de zuil.

Badge +3

Maar daar werd niet naar gevraagd natuurlijk 🙂 ik vind de ruimteverdeling zo gek op de zuil.

Mee eens, een halte of station zou erbij moeten staan!

Reageer