beantwoord

Wat betekent perron a of perron b

  • 29 April 2023
  • 3 reacties
  • 1051 Bekeken

Door omstandigheden buiten mijn schuld ben ik geboren in Zeeuws-Vlaanderen. Door het verstrijken van de jaren ben ik er niet sneller op geworden. Regelmatig reis ik met NS richting Eindhoven, en moet dan altijd in Roosendaal overstappen. Soms staan die treinen aannweerskanten van hetzelfde perrondeel, maar veel vaker moet ik van 3a naar4b of omgekeerd. Is er een simpele manier om te weten in welke richting ik mij dan moet bewegen? Want dan kan ik in Vlissingen, waar ik zeeën van tijd heb, aan het goeie eind van de trein gaan zitten en en hoef ik me niet te pletter te haasten om mijn overstap te halen.

icon

Beste antwoord door Tochjo 29 April 2023, 13:14

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

Lange perrons zijn onderverdeeld in verschillende zogeheten fasen, zodat meerdere treinen achter elkaar tegelijk kunnen worden afgehandeld. Perron 3a en 3b liggen dus in elkaars verlengde, en perron 4a en 4b ook.

Dit is station Roosendaal:

 

Vlissingen ligt links en de bewoonde wereld ligt rechts.

Als uw trein uit Vlissingen in Roosendaal aankomt op de a-fase van het perron, dan kunt u het beste voorin zitten voor een soepele overstap op een trein die vertrekt vanaf de b-fase. U bevindt zich dan namelijk al zo dicht mogelijk bij de b-fase van het perron aan de andere kant.

En omgekeerd: als uw trein uit Vlissingen in Roosendaal aankomst op de b-fase van het perron, dan kunt u het beste achterin zitten voor een soepele overstap op een trein die vertrekt vanaf de a-fase. Ook in dat geval bevindt u zich namelijk al zo dicht mogelijk bij de a-fase van het perron aan de andere kant.

Komende vanuit Eindhoven is het andersom: zo ver mogelijk achterin instappen als de trein aankomt op de a-fase, en zo ver mogelijk voorin instappen als de trein aankomt op de b-fase.

Badge +3

Meestal is de a-zijde ‘in de richting van Amsterdam’ maar Roosendaal is een uitzondering.

Voor Amsterdam Centraal zelf is de a-zijde aan de westkant en de b-zijde aan de oostkant.

Reputatie 7
Badge +2

Meestal is de a-zijde ‘in de richting van Amsterdam’ maar Roosendaal is een uitzondering.

Roosendaal kreeg het eerste spoor vanuit België, dus daar zit de a-zijde aan de kant van Antwerpen.

Eigenlijk geen uitzondering, want in Roosendaal zit 'ie net als alle andere stations aan de kant met de laagste kilometrering 😉

Reageer