beantwoord

Wat was er aan de hand in Gouda, zo net na enen?

  • 9 April 2023
  • 6 reacties
  • 240 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 24178 reacties

In Gouda stonden de poortjes open met een symbool van het verkeersbord eenrichtingsverkeer, niet inrijden. Aan de andere kant stond Leave the station immediately. Niks gemerkt verder, maar aan de andere kant was het ook zo.

Er werd ook niet omgeroepen, dus ik vraag me af hoe dit kwam.

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 9 April 2023, 15:58

Bekijk origineel

6 reacties

Waarschijnlijk dan een glitch in het systeem, maar het was wel duidelijk dat je het stationsgebied moest verkaten. En lees ik goed dat Thom dat juist niet deed?  😉🤣😂

Reputatie 7
Badge +4

Dat lees je goed ;-), ik heb tien minuten gewacht en het leek me loos alarm omdat er al die tijd niets werd omgeroepen wat ermee te maken had.

Deduction, my dear Watson, pure deduction, lol.

Reputatie 7
Badge +3

Iemand anders gaf aan dat er een brandalarm was https://twitter.com/wichor/status/1644977468829204481

Blijkbaar was op de tijd dat heer Bommel arriveerde het brandalarm alweer voorbij maar duurde het nog wat langer voor de poortjes weer dienst deden. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik had dit een tijdje geleden ook op Eindhoven. Poortjes gaven hetzelfde aan als bij Thom. Ik vroeg aan rondlopend personeel wat er aan de hand was, maar die wisten niet eens dat de poortjes dat aangaven 😆 Ik moest toevallig toch even het station uit en paar minuten later waren de poortjes weer normaal.

Badge +3

Gebeurde op Utrecht Centraal ook regelmatig, ergens op de passage hing een handmatige brandmelder die nogal eens ‘bediend’ werd door grappenmakers waardoor de poortjes in evacuatie-modus gingen (inchecken niet mogelijk en verlaat direct het station aan de binnenkant), totdat de brandweer langs geweest was.

Die meldingen kon je ook zien op bijv. 112meldingen.nl Die van Gouda op 9 april kon ik er overigens niet vinden, maar veel van die meldingen gaan tegenwoordig via andere (niet openbare) netwerken.

Een andere keer was de vlam in een frituurpan van Smullers o.i.d. geslagen (automatische melding). Op zich geen reden om het hele station meteen te evacueren (en de treinen reden ook gewoon), maar toch.

Ben er nooit bij geweest in Utrecht, maar meen me te herinneren dat er dan toch echt wel iets van een omroep was. Hoe krijg je anders mensen ‘direct het station uit’?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het een keer gehad op station Delft. Zeker in de eerste paar jaar dat het nieuwe station in de tunnel in gebruik was, was er meerdere malen brandmelding of tunnelstoring, vooral op warme zomerse dagen, die eerdere keer loos alarm waren.

Ik kwam die middag aan het einde van mijn werkdag de ondergrondse fietsenstalling in gefietst en daar was te horen “Er is brand op het perron” wat continue werd herhaald. Fiets gestald en richting de poortjes naar de tussenverdieping tussen stationshal en perron gegaan, poortjes stonden open met rood kruis. Even kort de situatie aangekeken en toch maar door het poortje gegaan, bovenaan de trap naar beneden naar het perron gekeken en natuurlijk niks geen brand of rook. Daarna trap op naar boven naar de stationshal, want de ervaring had me wel geleerd dat zoiets best lang duren, dus gelijk door naar de Smullers voor een bakje patat, had ik dat maar alvast binnen voor het geval ik weer eens veel later thuis zou zijn dan gepland. Terwijl ik rustig mijn patatjes naar binnen werkte liep ik toch weer de trap af naar de tussenverdieping vanwaar ik nog een trap naar beneden kijkend een deel van het perron kon zien, wat verlaten was maar waar verder niets aan de hand leek te zijn. Terwijl ik daar stond zag ik naar boven kijkend door de ramen en deuren aan de voorkant van het station een brandweerwagen aan komen rijden op het stationsplein, waar vervolgens ook enkele brandweermannen uit kwamen. Die namen de brandmelding dus serieus. Brandweermannen kwamen het station in, trap af en gingen langs mij heen naar het perron. Terwijl zij beneden waren hield het bandje van het brandalarm op en na een minuut of 10 -15 kwamen de brandweermannen weer rustig naar naar boven gesjokt en stapten in de brandweerauto en reden weg, waardoor ik de hoop had dat de treinen snel weer zouden gaan rijden. Vervolgens begon dat brandalarm weer, poortjes nog steeds open, niet mogelijk in te checken en geen indicatie wanneer er weer treinen zouden gaan rijden. Na bij elkaar zo'n 3 kwartier op het station te hebben rondgehangen was ik het wel zat (bakje patat was intussen ook op) en ben richting de HTM tramhalte gegaan om tram 1 naar Den Haag HS te nemen, die natuurlijk mudje vol was. Achteraf zag ik bij de storingsmeldingen en reisplanner dat de treinen pas weer rond 10 uur die avond reden. Ik was iets na 7 uur thuis, meer dan een uur vertraging. 

Reageer