Winkels station Breda | NS Community

Winkels station Breda

  • 23 August 2021
  • 41 reacties
  • 7212 Bekeken

Reputatie 7

Ik wilde vanmiddag bij de Bruna op station Breda een boek kopen. Ik was al een tijdje niet in die hoek van het station geweest en wat blijkt: de Bruna is permanent gesloten. Ook de Etos is weg, de Smullers is verdwenen en de kapperszaak is failliet. Er blijft zo langzamerhand helemaal niets over,  behalve dan AH to Go en Kiosk. Zag in de regionale krant dat er wel ruimtes verhuurd worden, maar niet aan winkels, wel aan bijv. een examenbureau, de Playmobiltentoonstelling en meer van dat soort zaken. Ik zag al jaren bijna geen klanten in de winkels. Dat zal vast zijn oorzaak hebben in de verstopte ligging van de ruimtes, maar blijkbaar gaf de reizigersafname vanwege corona het laatste zetje. Wel triest voor het hoofdstation van een van de grotere steden van Nederland. Dit is verre van wat men voor zich zag bij opening van het station. 


41 reacties

@PeterJKH

De lonen van bedienend personeel in de Duitse horeca en detailhandel liggen veelal fors onder het Nederlandse minimumloon. Je vergeet dat het minimumloon per land verschillend is en dat Nederland heel hoog zit. 

Een groot deel van het personeel in de Duitse horeca heeft daarnaast een zogenaamde minijob zonder sociale verzekeringspremies, zorgverzekeringsbijdrage en toeslagen en dat maakt voor de werkgever het verschil met het Nederlandse minimumloon echt enorm groot.  

https://grenzinfo.eu/nl/informaties/werken-in-een-buurland/wonen-in-nederland-werken-in-duitsland/minijob-450-euro-job/

Dat allesmaakt dat de horeca hier nu eenmaal duurder is dan in Duitslanden dat geldt daarom ook op stations.

Verder helpt het monopolie van NS op de winkeltjes ook niet want voor particuliere ondernemers is het  daardoor de facto onmogelijk om iets te openen omdat concurrerende zaken er domweg niet in komen. Een breiclubje of een absurd dure Starbucks prima, maar geen bakker die de Kiosk of de Broodzaak concurrentie aan doet.

En boekwinkels, die hebben mijns inziens op het station geen enkele toekomst hier. Vroeger kwam ik bij de AKOin Den Bosch nog wel eens om een pakje af te halen maar daar zijn ze ook al mee gestopt en nu zie ik er zelden nog een klant. 

Reputatie 7

Al met al moeten we het maar doen met de geweldige Kiosk en de uitmuntende Broodzaak.

Te kritisch is mag niet. Het wordt dan snel gezien als een ‘klachtenregen’ en dan gaat ook dit topic op slot.

 

Te kritisch is mag niet. Het wordt dan snel gezien als een ‘klachtenregen’ en dan gaat ook dit topic op slot.

Een klacht mag, graag zelfs, maar herhalen is niet nodig. Blijf voor een klacht altijd bij je persoonlijke verhaal en vertel dingen vanuit jouw standpunt. Dat waarderen we zeer. Tevens heeft mijn collega Erryt NS nooit geschreven dat té kritisch niet mag.

Al met al moeten we het maar doen met de geweldige Kiosk en de uitmuntende Broodzaak.

Met de Kiosk (het is wat de naam zegt) is op zich niks mis afgezien van de soms de wel erg hoge prijzen door het gebrek aan concurrentie.

De Broodzaak en opvolger Treck zijn gewoon mislukt, zo eerlijk moet je zijn. Die worden niet voor niets vervangen door BackWerk.

Reputatie 6

@PeterJKH

De lonen van bedienend personeel in de Duitse horeca en detailhandel liggen veelal fors onder het Nederlandse minimumloon. Je vergeet dat het minimumloon per land verschillend is en dat Nederland heel hoog zit. 

Een groot deel van het personeel in de Duitse horeca heeft daarnaast een zogenaamde minijob zonder sociale verzekeringspremies, zorgverzekeringsbijdrage en toeslagen en dat maakt voor de werkgever het verschil met het Nederlandse minimumloon echt enorm groot.  

https://grenzinfo.eu/nl/informaties/werken-in-een-buurland/wonen-in-nederland-werken-in-duitsland/minijob-450-euro-job/

Dat allesmaakt dat de horeca hier nu eenmaal duurder is dan in Duitslanden dat geldt daarom ook op stations.

Verder helpt het monopolie van NS op de winkeltjes ook niet want voor particuliere ondernemers is het  daardoor de facto onmogelijk om iets te openen omdat concurrerende zaken er domweg niet in komen. Een breiclubje of een absurd dure Starbucks prima, maar geen bakker die de Kiosk of de Broodzaak concurrentie aan doet.

En boekwinkels, die hebben mijns inziens op het station geen enkele toekomst hier. Vroeger kwam ik bij de AKOin Den Bosch nog wel eens om een pakje af te halen maar daar zijn ze ook al mee gestopt en nu zie ik er zelden nog een klant. 

Laten we eerlijk zijn, de Nederlandse horeca belazert je waar je bij staat. Mede voor mijn werk kom ik vaak in betere restaurants, en de bediening bestaat 99 van de 100 keer uit werkstudenten. Die meiden en jongens doen hun best, maar het zijn natuurlijk geen getrainde, laat staan daarvoor opgeleide, horecamensen. Ze kunnen zonder morsen een glas wijn inschenken of een bord op tafel zetten, maar daarmee houdt het op. Want ze hebben geen inhoudelijke kennis van de gerechten of de ingrediënten, kunnen nog geen Sauvignon van een Sancerre onderscheiden, laat staan dat ze kunnen vertellen wát het onderscheid is, of een wijn kunnen aanbevelen in combinatie met het bestelde gerecht.

Heeft niks met stations te maken, maar alleen om aan te duiden dat het bedienend personeel al tegen minimumprijzen wordt ingehuurd.

En ja, in Duitsland zie je lokale warme bakkers op de stations die verse broodjes (indien gewenst belegd) verkopen, of verse gebakwaren, eventueel om mee te nemen, dan wordt het keurig in een doosje verpakt. Vaak kan je er ook nog even zitten om je broodje te nuttigen, een kop verse koffie bij krijgen, enz. 

Maar grootste verschil is en blijft de poortjes. In Nederland zitten alle stationswinkels achter poortjes, in Duitsland zijn het grote winkelgalerijen die voor iedereen vrij toegankelijk zijn.

Reputatie 7

Al met al moeten we het maar doen met de geweldige Kiosk en de uitmuntende Broodzaak.

Met de Kiosk (het is wat de naam zegt) is op zich niks mis afgezien van de soms de wel erg hoge prijzen door het gebrek aan concurrentie.

Kiosk heeft naar mijn mening weinig keus, het is overal hetzelfde en is inderdaad wel prijzig voor hetgeen wat je krijgt. Ik koop er nooit iets. Maar als er echt niks anders is.... 

Ik zie ook nooit veel klanten bij Kiosk. Af en toe iemand voor een bekertje koffie. Wel veel klanten bij AH to Go, Maar ook daar kom ik zelden. De Spar City net buiten het station is kwalitatief veel beter, ze hebben andere dingen en qua prijs verschilt het niks met AH to Go. Ik ga daar persoonlijk liever naar toe, als ik een keer iets wil kopen. Maar als er een goede bakker net buiten het station zou zitten, was ik daar vaste klant. 

Reputatie 7

Las vandaag in de krant dat Breda (uiteindelijk) toch geen toekomst meer ziet voor winkels op het station in de zijgangen. Men zoekt naar een andere invulling voor alle lege winkelunits.

Ook direct buiten het station komen geen winkels meer. Behalve de al geplande splinternieuwe grote AH-supermarkt, pal naast het station......

Reputatie 1

De Bruna heeft het inderdaad niet gered, corona was de nekslag voor Bruna op meerdere locaties. Er is tegenwoordig wel vervanging: enige tijd geleden heeft Relay de deuren geopend. Relay zit in de passage, aan de stadskant. De Etos is ook weer open.

 

 

Reputatie 7

Relay gaat het ook niet redden denk ik. Is al een paar weken open, ik loop dagelijks langs in de ochtend en vaak ook middag maar klanten zijn er niet veel te zien. Zulk soort winkels schijnen niet meer te lopen in Nederland.

De zaak naast Relay, Björn Burgers, is nu ook al een hele tijd gesloten. Of deze vegetarische burgerzaak blijft is een ?

Boekwinkels op stations hebben altijd vooral bestaan van kranten en tijdschriften. Dat zijn beide snel ingekrompen markten. Bruna en AKO zijn in feite ingehaald door de tijd, lees: internet.

Reputatie 7

Klopt. Relay verkoopt ook wat luxere huishoud/kookspullen en (prijzige) cadeau-artikelen en wat speelgoed. Denk ook niet dat dat loopt. 

Het is ook geen "verblijfstation" om eens wat te gaan winkelen. Er is ook geen "Stationshuiskamer". Vrijwel iedereen loopt gelijk door naar perron of naar/van de bussen.

Reputatie 1

De zaak naast Relay, Björn Burgers, is nu ook al een hele tijd gesloten. Of deze vegetarische burgerzaak blijft is een ?

De Björn Burgers is gesloten wegens ziekte van personeel (corona?), maar de kans bestaat dat de winkel permanent gaat sluiten en verhuist naar Amsterdam…

Björn Burgers op station Breda is dicht: dit is waarom - indebuurt Breda

Reputatie 7
Badge +3

Op meer stations wordt de Bruna vervangen door een Relay winkel. 

,,Het klopt dat er de afgelopen maanden meerdere Bruna’s zijn gesloten. Contracten liepen af en Relay heeft het nieuwe contract voor zeven winkels binnengesleept. Het assortiment komt grotendeels overeen met wat Bruna verkocht. Dus dan heb je het vooral over boeken, kranten, tijdschriften, versnaperingen en cadeauartikelen’’, aldus de NS-woordvoerder.

https://www.ad.nl/economie/winkelketen-relay-opent-eerste-boek-en-cadeauwinkels-op-ns-stations~acac0501/

https://indebuurt.nl/denhaag/nieuws/huh-boekhandel-bruna-op-den-haag-centraal-is-weg~196414/

Reputatie 3

Hoe dom kan een ontwerper van een station zijn? De mens is gemakzuchtig en gaat echt niet omlopen voor een winkel die veel duurder is dan een winkel buiten het station. Als een ondernemer de huur van zijn winkel heeft betaald moet hij dat eerst terugverdienen voorxat hij zelf iets eraan overhoudt. Geen enkele echte ondernemer is daartoe bereid. Dus staan de meeste winkels op Breda leeg. Dit zou anders zijn als de reizigers door een verplaatsing van de ingang zouden worden gedwongen om langs de winkels te lopen.

Reputatie 7

Hoe dom kan een ontwerper van een station zijn? De mens is gemakzuchtig en gaat echt niet omlopen voor een winkel die veel duurder is dan een winkel buiten het station. Als een ondernemer de huur van zijn winkel heeft betaald moet hij dat eerst terugverdienen voorxat hij zelf iets eraan overhoudt. Geen enkele echte ondernemer is daartoe bereid. Dus staan de meeste winkels op Breda leeg. Dit zou anders zijn als de reizigers door een verplaatsing van de ingang zouden worden gedwongen om langs de winkels te lopen.

Het gebouw is niet specifiek als treinstation ontworpen maar als multifunctioneel gebouw: wonen, werken, parkeren, verbinding maken tussen twee stadsdelen en een "ov-terminal" erin geïntegreerd. Het is destijds verkozen tot het Beste Gebouw van 2017..… Het baksteenpatroon aan de buitenkant was gemaakt naar Italiaans voorbeeld van een gebouw in het historische Lucca, enzovoorts...  wat was de gemeente Breda hier trots op. Totdat het na forse buien ging lekken overal (zelfs watervalletjes vanaf het parkeerdek dwars door het plafond), op enkele plekken de stenen en steenstrips naar beneden vielen en de winkels steeds stiller werden en leeg kwamen te staan. Meerdere units zijn nooit met winkels ingevuld, wel zijn enkele tijdelijk verhuurd aan bijv. een Playmobiltentoonstelling en om abstracte kunst uit te stallen.

De winkels zijn bewust verder weg geplaatst. De marmeren centrale doorgang moest esthetisch verantwoord blijven, dus daar maar een minimum aan winkels en geen borden, klokken en digitale schermen in de gang.

Het verder weg gelegen winkelgedeelte zou naast treinreizigers ook vooral bezocht gaan worden door bewoners van de appartementen, mensen uit Belcrum: de verhipte wijk net ten noorden van het gebouw, door personeel van kantoren en de nieuwe rechtbank naast het station. Daar is allemaal niets van terecht gekomen. Aan de noordelijke buitenkant van het gebouw zaten ook winkels, o.a. een viszaak, die zijn allemaal al weg.

Momenteel is een grote AH-supermarkt in aanbouw pal naast het station, onder het appartementencomplex dat daar verrijst.

NS en Breda moeten gewoon hun verlies nemen en kijken of ze bestemmingen buiten de retail kunnen vinden voor de leegstaande ruimte. Een fitness tent, een yoga tent, een tandarts, een kantoortje, dat soort zaken.

Reageer