beantwoord

Zaterdag dienstregeling sprinters Hoorn?

  • 3 August 2022
  • 9 reacties
  • 186 Bekeken

Klopt mijn aanname dat er met de sprinters uit Hoorn naar Zaandam een zaterdag dienstregeling gereden wordt? In de app staan wel de juiste tijden maar verder wordt dit op het station niet breed gecommuniceerd. Wanneer ik op de gele borden kijk zie ik echter dat de tijden die bij zaterdag staan door de week nu ook gereden worden. 

 

Wellicht een idee dit op de matrix borden te zetten? Mensen kunnen hiermee de mist in gaan. Voordeel is wel dat de weekend dienst een paar minuten later gaat. Maar het lijkt haast alsof dit bewust niet transparant gecommuniceerd wordt. 

icon

Beste antwoord door Laura NS 3 August 2022, 18:02

Bekijk origineel

9 reacties

Bedoel je dat je zou willen zien dat er op de matrixborden informatie staat met een waarschuwing voor de aanpassing van de dienstregeling? Die feedback kan ik zeker even voor je doorzetten.

Reputatie 5

Die tijden zijn al zo sinds de ingang van de nieuwe dienstregeling (December 2021)

Het enige verschil dat ik zie is dat er nu maar tot Sloterdijk gereden wordt.( dit was in het weekend tot Hoofddorp)

De tijden zijn anders. Mijn sprinter gaat nu 08.19 in plaats van 08.12. Er is niet echt duidelijk te lezen zoals de bus wat de vakantietijd is en dat er dan op zaterdag tijden gereden wordt. Ook kan ik op het station niet achterhalen hoe lang dit zal duren. 

Reputatie 7
Badge +1

Die gele affiches kan je beter maar negeren-dat is het vanplanzijn voor de dag dat de dienst inging-op sterk verzoek van sommige clubs zijn die behouden gebleven (ze zijn wel nuttig als je bvb ca wil lijken hoe laat de laatste gaat oid-voor de minderheid zonder fone of onwil/onkunde hoe die te bedienen.

In princip zijn de tijden alle dagen vd week idem, maar inkorten of anderszins kan altijd gebeuren-de reden is vrijwel altijd werken ergens verderop langsheen die lijn-de plaag dan wel uitdaging die tante spoor of ProRail-zo U wilt, erop nahoudt de geesten levendig te houden. Bvb om je te leren dat dit leven geen enkele zekerheid heeft-behalve magere hein aan het einde

De vaste tijden zijn op alle dagen van de week om 19 en 49. Doordeweeks tot Den Haag en in het weekend tot Hoofddorp.

Alleen in de ochtendspits op werkdagen reden enkele treinen afwijkend om 12 en 42 om te voorkomen dat ze anders de spitsuurtrein naar Amsterdam van 22 en 52 in de weg zouden zitten.

Die spitsuurtreinen zijn echter voorlopig tot eind augustus opgeheven wegens personeelsgebrek. Daardoor is ook de noodzaak vervallen om de sprinters vroeger te laten vertrekken en gaan ze nu op de normale tijd om 19 en 49 zodat ze niet onnodig 8 minuten stilstaan in Zaandam.

De spitsuurtreinen staan vanaf eind augustus weer in de dienstregeling maar ik acht de kans groot dat ze gezien het personeelstekort de rest van het jaar helemaal niet meer gaan rijden. De reisplanner zal dan t.z.t wel worden bijgewerkt.

Niet helemaal waar. Kijk maar eens via de planner op 25 augustus dan rijdt hij weer om 08.12 ipv 8.19.

Daarna schuift hij ineens door naar 8.49 en dan weer op de .19 Dat was altijd al zo. Maar tot die eerste na 8 uur was het altijd 8.12 en niet 8.19

Op de gele borden staat de datum van dit hele jaar en staat die 8.19 alleen bij zaterdag vermeld.

Door de weeks staat hij op 8.12. Dat klopt dus weer ergens eind van augustus.  

Reputatie 7
Badge +1

De vaste tijden zijn op alle dagen van de week om 19 en 49. Doordeweeks tot Den Haag en in het weekend tot Hoofddorp. Waar vindt u 12 en 42?

Vanaf 22 augustus rijden ze 's ochtends weer een paar keer om 12 en 42.

Alleen vorige week, deze week en de komende 2 weken lijkt dit anders te zijn (wel om 19 en 49).

Edit: Zie aangepaste reactie van Tamzin hierboven.

@S.Butterman 

Ik heb mijn reactie bijgewerkt.

Reputatie 6
Badge

Klopt. Als de spitstrein Enkhuizen-Amsterdam rijdt, staat de sprinter Hoorn Kersenboogerd - Den Haag Centraal langer stil in Zaandam om ingehaald te worden. Die spitstrein zou vier weken lang niet rijden (25 juli t/m 19 augustus) en de lange haltering was daarom niet nodig. Het inkorten van de haltering was ook een wens van de consumentenorganisaties (zie onderaan in dit advies https://www.locov.nl/nationaal+spoor/dienstregeling/downloads_getfilem.aspx?id=1410539&forcedownload=true). Door personeelstekort is de spitstrein veel vaker geschrapt (al een paar weken eerder dan oorspronkelijk vermeld en ook tot later). De termijn waarop dat extra schrappen werd doorgevoerd was te kortdag om de lange haltering in de sprinter nog aan te passen. Daarom heb je nu een snelle sprinter en straks weer een langzame ondanks dat de spitstrein niet rijdt. Als het langer gaat duren dat de spitstrein niet rijdt, dan wordt de sprinter wel versneld.

Reageer