Skip to main content

Zeer vroeg sluitende spoorwegovergangbomen in Duitsland

• May 6, 2025
  • 9 reacties
  • 234 Bekeken

Zoals bekend kun je tegenwoordig met de ov-chipkaart van Zevenaar naar Praest in Duitsland. Dit wilde ik gisteren eens proberen. Het is slechts een ritje van 19 minuten, dus zo heel veel stelt het niet voor.
Op de terugreis kwam op het stationnetje van Praest een mededeling op het digitale informatie bord, dat er een vertraging was van vijf minuten. Had te maken met een voorliggende trein. Uiteindelijk werden dit zelfs vijftien minuten.
Langs het stationnetje van Praest loopt een weg met een spoorwegovergang. Wat mij opviel is, dat de spoorbomen al heel vroeg werden gesloten. Een vrachtwagen heeft zeker een minuut of tien voor de gesloten spoorbomen gestaan.
Wat zou de reden geweest kunnen zijn, dat die spoorbomen zo vroeg dicht gingen, terwijl de trein nog in geen velden of wegen te bekennen was. Toevallig kun je daar heel ver over het spoortraject kijken. Vele kilometers.
Als ik kijk naar Station Heerhugowaard, waar ik in de buurt woon, dan gaan de spoorbomen hier dicht als de trein een meter of vijfhonderd schat ik zo is genaderd.
Hebben ze in Duitsland een heel ander systeem voor het sluiten van de spoorbomen?

9 reacties

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • May 6, 2025

Het kan van alles zijn. 

Op een Duits forum heb ik de volgende discussie gevonden: http://www.verkehrsportal.de/board/index.php?showtopic=49086

In het kort komt het erop neer dat het van de gebruikte techniek bij de overweg afhangt. Er zijn overwegen die automatisch sluiten wanneer er een trein nadert. Daarnaast zijn er overwegen die handmatig (door bijvoorbeeld een treindienstleider) bediend worden. Het kan dan gebeuren dat die de overweg al heeft gesloten terwijl de trein die onderweg is door een defect (of een andere reden) komt stil te staan. De overweg blijft dan gesloten totdat het probleem is opgelost.

• Auteur
  • Intercity
  • May 6, 2025

Dat wist ik niet, dat het soms handmatig gedaan wordt. De topic starter op dat duitse forum werd er "stinksauer” van dat hij 8 minuten moest wachten voor de gesloten spoorbomen. Kan ik me voorstellen hoor. Het is te hopen, dat dit niet gebeurt als de politie; brandweer of ambulance er langs moet. Je huis zal maar in brand staan.
Knap dat u dit zo snel op een duits forum heeft gevonden. Helaas is mijn duits niet goed genoeg om dit alles te lezen.

• Machinist NS
  • May 6, 2025

Klinkt als een Elektrisch Bediende Overweg (EBO) waarvan we er tot een paar jaar terug nog een enkele van hadden in Nederland (maar inmiddels niet meer). Wordt inderdaad door de treindienstleider bediend en kan dan soms verraderlijk lang dicht blijven liggen. In Nederland lagen dit soort overwegen dikwijls op punten waar méér dan twee sporen naast elkaar waren.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 6, 2025

Als er een overweg na een perron ligt https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Stop-doorschakeling

Een stoppende trein zal dan een rood sein krijgen, waarbij de spoorbomen open blijven totdat de trein vertrekt. Dat gebeurt door de treindienstleiding of kan een machinist vanuit de cabine of een ouderwets sleutelkastje op het perron (zodra het vertreksein brandt).

Bij mogelijk gladde sporen wordt deze regeling uitgeschakeld. Driebergen-Zeist was een bekende met soms lange files voor het weverkeer.

Hoe het in Duitsland werkt weet ik niet, maar als er in de verste verte nog geen trein nadert zal het anders zijn.

Uitgebreider info op http://www.marcrpieters.nl/stopdoor.html (HTTPS melding maar site is veilig), uit dit topic:

• May 6, 2025

Klinkt als een Elektrisch Bediende Overweg (EBO) waarvan we er tot een paar jaar terug nog een enkele van hadden in Nederland (maar inmiddels niet meer). Wordt inderdaad door de treindienstleider bediend en kan dan soms verraderlijk lang dicht blijven liggen. In Nederland lagen dit soort overwegen dikwijls op punten waar méér dan twee sporen naast elkaar waren.

In Roermond ligt toch nog steeds een EBO? Is wel enkele jaren geleden afgesloten voor autoverkeer maar voor voetgangers en fietsers is deze nog altijd open. Deze gaat over 7 sporen en wordt normaal op afstand bediend vanuit de verkeersleidingspost Maastricht maar kan ook vanuit de oude seinhuis in Roermond zelf bediend worden.

Een stoppende trein zal dan een rood sein krijgen, waarbij de spoorbomen open blijven totdat de trein vertrekt. Dat gebeurt door de treindienstleiding of kan een machinist vanuit de cabine of een ouderwets sleutelkastje op het perron (zodra het vertreksein brandt).

De treindienstleider geeft alleen bij het bedienen van het sein aan of de trein stoppend of doorgaand is maar heeft daarna geen invloed meer op het moment van sluiten. De overweg sluit in de meeste gevallen automatisch op basis van een vooraf ingestelde tijd vanaf het moment dat de trein gedetecteerd wordt, in sommige gevallen moet de conducteur een sleutel omdraaien (of op lijnen zonder conducteur de machinist).

• Intercity
  • May 6, 2025

Langs het stationnetje van Praest loopt een weg met een spoorwegovergang. Wat mij opviel is, dat de spoorbomen al heel vroeg werden gesloten. Een vrachtwagen heeft zeker een minuut of tien voor de gesloten spoorbomen gestaan.

Het was me in Praest ook al opgevallen dat de slagbomen heel vroeg gesloten worden, zowel bij het station als bij de andere overweg.

• May 7, 2025

Tot een paar jaar geleden was dat op het traject voorbij Kaldenkirchen ook gewoon.

Sommige overgangen stonden 10 minuten dicht.

• Auteur
  • Intercity
  • May 7, 2025

Als er een overweg na een perron ligt https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Stop-doorschakeling

Bij mogelijk gladde sporen wordt deze regeling uitgeschakeld. Driebergen-Zeist was een bekende met soms lange files voor het weverkeer.

Hoe het in Duitsland werkt weet ik niet, maar als er in de verste verte nog geen trein nadert zal het anders zijn.

Uitgebreider info op http://www.marcrpieters.nl/stopdoor.html (HTTTPS melding maar site is veilig), uit dit topic:

Ik heb de uitgebreidere toelichting op de stop-door regeling doorgelezen. Best wel ingewikkeld. Een uitleg met beelden (animatie) van alle situaties zou het wat overzichtelijker maken. Ik vertrouw er maar op, dat het in de praktijk allemaal goed werkt en dat de spoorbomen niet openstaan als de trein langs rijdt.

Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • May 7, 2025

In Roermond ligt toch nog steeds een EBO? Is wel enkele jaren geleden afgesloten voor autoverkeer maar voor voetgangers en fietsers is deze nog altijd open. Deze gaat over 7 sporen en wordt normaal op afstand bediend vanuit de verkeersleidingspost Maastricht maar kan ook vanuit de oude seinhuis in Roermond zelf bediend worden.

Correct Roermond heeft de laatste EBO van Nederland. Er zijn niet echt plannen om hem weg te halen.