Zoals bekend kun je tegenwoordig met de ov-chipkaart van Zevenaar naar Praest in Duitsland. Dit wilde ik gisteren eens proberen. Het is slechts een ritje van 19 minuten, dus zo heel veel stelt het niet voor.
Op de terugreis kwam op het stationnetje van Praest een mededeling op het digitale informatie bord, dat er een vertraging was van vijf minuten. Had te maken met een voorliggende trein. Uiteindelijk werden dit zelfs vijftien minuten.
Langs het stationnetje van Praest loopt een weg met een spoorwegovergang. Wat mij opviel is, dat de spoorbomen al heel vroeg werden gesloten. Een vrachtwagen heeft zeker een minuut of tien voor de gesloten spoorbomen gestaan.
Wat zou de reden geweest kunnen zijn, dat die spoorbomen zo vroeg dicht gingen, terwijl de trein nog in geen velden of wegen te bekennen was. Toevallig kun je daar heel ver over het spoortraject kijken. Vele kilometers.
Als ik kijk naar Station Heerhugowaard, waar ik in de buurt woon, dan gaan de spoorbomen hier dicht als de trein een meter of vijfhonderd schat ik zo is genaderd.
Hebben ze in Duitsland een heel ander systeem voor het sluiten van de spoorbomen?
Zeer vroeg sluitende spoorwegovergangbomen in Duitsland
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.