Zomaar uitgescholden op perron Sittard.

  • 27 July 2022
  • 3 reacties
  • 234 Bekeken

Dinsdagavond 26 juli 2022, tien over negen, station Sittard, spoor 2B: Wachtend op de trein naar Eindhoven begon een rokende jongeman met Noordafrikaans uiterlijk mij zonder enige aanleiding uit te schelden. Zijn accent was bepaald géén Limburgs. Ik ging ervan uit dat het een probleemtype was en probeerde hem te negeren, maar hij ging door, betichtte me van allerlei laaghartige misdaden en herhaalde "Ik ken jou soort!". Ik wist dat er een NS-nummer was dat je in dat soort gevallen kunt appen (06 - 1318 1318), maar natuurlijk kon ik dat niet vinden, helemaal niet toen die persoon achter me aankwam en riep "nou paktie zijn telefoon!" Als een wesp die elk moment kan steken hing hij om mij heen. Ook moest ik denken aan de drie dobermanns die ooit bij een villa kwijlend tegen mijn kruis blaften. Destijds kon ik me inhouden, maar nu antwoordde ik uiteindelijk luid. dat hij moest stoppen. De vele omstanders reageerden totaal niet.


"Daar komen de wouten!" zei hij en inderdaad verschenen enkele heren van V&S op het perron. "Neem die vent alsjeblieft mee" probeerde ik. Gevolg was dat hij met de trein kon vertrekken en mij werd gevraagd om mijn legitimatie, om mij in de criminelendatabase op te zoeken. De agent leek goed getraind, bleef uiterst kalm en vroeg mij wat er gebeurd was. Hij gaf mij het whatsapp-nummer, maar hield mij uit de trein om de confrontatie met de dader (een bij V&S bekende) te vermijden. Daardoor moest ik nog eens een halfuur wachten op een verlaten perron, nadat ik onderweg uit Duitsland al een uur vertraging had opgelopen door uitgevallen treinen. Het was de vraag of ik Groningen nog wel kon halen, daarom boog ik af naar Delft. Geen excuses, geen glaasje water, helemaal niks. Een enorme eenzaamheid overviel mij.

Er zijn natuurlijk veel ergere voorvallen, maar ik kon er niet van slapen en voelde me onheus bejegend: de dader kon vertrekken en ik werd tegengehouden. Ik meld het hier, misschien heeft iemand er wat aan, of zijn er vergelijkbare voorvallen.


3 reacties

Reputatie 7
Badge

Dat is wel heel erg. De crimineel gaat vrijuit maar de onschuldige burger wordt gepakt. Ik zou hier ook zeer kwaad om zijn!

Het was voor mij een nogal schokkende ervaring. Hierboven beschreef ik de situatie eigenlijk te soft. De persoon uitte ook bedreigingen maar ik negeerde ze. Dat V&S uitging van een ordinaire ruzie vond ik nog schokkender. NS reageert hier niet, maar in gesprekken, onder andere met conducteurs, kon ik een en ander kwijt. Ik kreeg het nummer van slachtofferhulp maar heb nog geen contact opgenomen. Daarvoor voel ik me net iets te weinig slachtoffer, zeker in vergelijking met de vreselijke zaken die op hun website staan.

Advies: reageer niet, kijk een andere kant op en loop weg van de dader. Een bericht intikken op 06 - 1318 1318 is bijna ondoenlijk in zulke situaties, dat is meer iets voor omstanders. Bellen naar dat nummer kan niet. Bel gerust 112, ook al lijkt je leven niet meteen in gevaar. Praat of roep niet terug en ga vooral niet schreeuwen, want dan pakt V&S jou op. Of heeft iemand een beter idee?

Reputatie 7
Badge +3

Het was voor mij een nogal schokkende ervaring. Hierboven beschreef ik de situatie eigenlijk te soft. De persoon uitte ook bedreigingen maar ik negeerde ze. Dat V&S uitging van een ordinaire ruzie vond ik nog schokkender. NS reageert hier niet, maar in gesprekken, onder andere met conducteurs, kon ik een en ander kwijt. Ik kreeg het nummer van slachtofferhulp maar heb nog geen contact opgenomen. Daarvoor voel ik me net iets te weinig slachtoffer, zeker in vergelijking met de vreselijke zaken die op hun website staan.

Advies: reageer niet, kijk een andere kant op en loop weg van de dader. Een bericht intikken op 06 - 1318 1318 is bijna ondoenlijk in zulke situaties, dat is meer iets voor omstanders. Bellen naar dat nummer kan niet. Bel gerust 112, ook al lijkt je leven niet meteen in gevaar. Praat of roep niet terug en ga vooral niet schreeuwen, want dan pakt V&S jou op. Of heeft iemand een beter idee?

Ik denk dat dit het beste advies is in zo'n situatie. Sterkte.

Reageer