Vroeger liep ik met mijn hond langs mijn fiets naar het station, om daar de trein te nemen naar mijn moeder. Nu mijn hond wat ouder is, gaat hij mee in de hondenkar. Ik ging ervanuit dat ik die kon parkeren in de bewaakte fietsenstalling op het station, maar dat bleek onmogelijk te zijn (station Eindhoven).
Dit lijkt mij een gemiste kans. Natuurlijk nemen fietskarren en bakfietsen (denk ook aan kinderen) meer ruimte in beslag, en ik zou dan ook bereid zijn bv het dubbele of driedubbele te betalen per dag. Hoeveel mensen meer zouden met de trein reizen als ze hun fietskar/bakfiets op het station bewaakt kunnen achterlaten.
Neem nu een mevrouw met 3 kleine kindjes. Kunnen makkelijk in een fietskarretje, naar het station. Maar ze moeten nu wel met de bus of auto komen, wat veel gedoe en kosten met zich meebrengt. Voor mij en mijn hond is het verschil een ritje met de hondenkar van 20 minuten, of een rit met de bus van 30 minuten, en dan nog 15 minuten wachten op aansluitend vervoer. Ik maak de hele reis heen en weer veel gemakkelijker met de hondenkar, mits ik die zou kunnen parkeren.
Streeft de NS ernaar fietskarren in de toekomst ook een plaats te geven? Of gaat dat waarschijnlijk nooit het geval zijn?