beantwoord

Zou het geen goed idee zijn om fietskarren toe te staan in de bewaakte fietsenstalling?

  • 3 September 2022
  • 9 reacties
  • 315 Bekeken

Vroeger liep ik met mijn hond langs mijn fiets naar het station, om daar de trein te nemen naar mijn moeder. Nu mijn hond wat ouder is, gaat hij mee in de hondenkar. Ik ging ervanuit dat ik die kon parkeren in de bewaakte fietsenstalling op het station, maar dat bleek onmogelijk te zijn (station Eindhoven).

Dit lijkt mij een gemiste kans. Natuurlijk nemen fietskarren en bakfietsen (denk ook aan kinderen) meer ruimte in beslag, en ik zou dan ook bereid zijn bv het dubbele of driedubbele te betalen per dag. Hoeveel mensen meer zouden met de trein reizen als ze hun fietskar/bakfiets op het station bewaakt kunnen achterlaten.

Neem nu een mevrouw met 3 kleine kindjes. Kunnen makkelijk in een fietskarretje, naar het station. Maar ze moeten nu wel met de bus of auto komen, wat veel gedoe en kosten met zich meebrengt. Voor mij en mijn hond is het verschil een ritje met de hondenkar van 20 minuten, of een rit met de bus van 30 minuten, en dan nog 15 minuten wachten op aansluitend vervoer. Ik maak de hele reis heen en weer veel gemakkelijker met de hondenkar, mits ik die zou kunnen parkeren.

Streeft de NS ernaar fietskarren in de toekomst ook een plaats te geven? Of gaat dat waarschijnlijk nooit het geval zijn?

icon

Beste antwoord door Momo 3 September 2022, 21:54

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me niet of nauwelijks voorstellen dat NS in tijden van schaarste aan stallingsplekken voor gewone en buitenmodelfietsen ruimte gaat opofferen om fietskarren te kunnen stallen. Zelfs niet als eigenaren van fietskarren bereid zijn om veel meer te betalen voor hun stallingsplek.

Reputatie 7
Badge +3

En het is maar de vraag of het echt meer treinreizigers oplevert als je wel dit soort karren kan stallen in de fietsenstalling, en dan met name betalende treinreizigers. In het voorbeeld van de mevrouw met 3 kleine kindjes reizen die kindjes waarschijnlijk met een Kids Vrij.

Badge +3

Volgens mij kan je wel terecht in de (gratis) stalling van de gemeente onder het 18 Septemberplein, https://www.eindhoven.nl/stad-en-wonen/verkeer/bereikbaarheid/fietsenstallingen vanuit daar loop je in een paar minuten naar het station.

Als de vermelde openingstijden kloppen zijn die flink uitgebreid, want voorheen was die stalling alleen open rond winkeltijden.

Reputatie 7

Rare reacties hier. Het is voor mij evident dat fietskarren en buitenmodelfietsen een essentieel onderdeel van de vervoersmix zijn. Dochter in de fietskar achter mijn vrouws elektrische fiets. Mijn grote zoon achterop bij mij op de buitenmodelfiets. En dan samen naar het station. Sterker nog: het bagageruimte van de fietskar bevat nog 4 steps om bij aankomst de laatste 4 km af te leggen. Die gaan in de trein in het bagagerek. Zijn Bas Koning en wij echt de enigen ? Alles, vooruit, dan toch maar d'n oto. Met de steps in de achterbak.

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij veel stallingen kun je wel een buitenmodelfiets stallen. Maar een hondenkar / fietskar zal niet vallen onder de definitie buitenmodelfiets. Zo'n kar is een los iets, wat je achter een fiets kan hangen, maar het is zelf geen fiets.

De algemene voorwaarden voor dagstallen fiets geeft als definitie van buitenmodelfiets dit aan:

Fiets waarvan het model en/of uiterlijk afwijkt van het model en/of uiterlijk van een in het algemeen verkeer als fiets bekend vervoersmiddel, alsmede de Fiets die gelet op de afmetingen niet kan worden geplaatst binnen de daarvoor bestemde fietsenrekken. Bij twijfel over de classificatie Buitenmodel fiets is het oordeel van het in de stalling bevoegde NS personeel leidend.

Daarnaast is het zo dat er de afgelopen jaren veel buitenmodelfietsen zijn bijgekomen, wat een uitdaging oplevert voor ProRail en NS. Dit soort fietsen neemt meer ruimte in,de stallingen in, ruimte die schaars is. 

https://nieuwsfiets.nu/2019/12/24/buitenmodelfietsen-dagen-ns-en-prorail-uit/

Badge +3

Als je de fietsen-chaos rond Eindhoven kent is het logisch dat men in die relatief kleine stalling liefst zo min mogelijk bak- en andere buitenmodel fietsen wil hebben. Het is nu al vaak zoeken naar een plekje.

Daarbij hebben ze er ook nog zo’n 225 ov-fietsen die op dit moment op eentje na verhuurd zijn, dus denk eerder dat ze de schaarse ruimte voor uitbreiding daarvan zouden gebruiken, al zou dat ook kunnen door de openingstijden van de stalling aan de noordzijde te verruimen of daar een zelfservice stalling van te maken.

Bovendien moet je via een trap met fietsgoot, dus met een fietskar zou dat al een hoop gedoe zijn. De gemeentelijke stalling even verderop is dan een prima alternatief. Gratis, bewaakt en toegankelijk via een rolband of hoe zo’n ding ook heet.

Reputatie 7
Badge +3

@Ferdinand Delasoie De vraag was of het aannemelijk is dat NS zeer schaarse ruimte in fietsenstallingen gaat reserveren voor fietskarren. Het antwoord daarop is dat het uiterst onwaarschijnlijk is dat NS dat gaat doen. 

Tegelijkertijd is het natuurlijk mogelijk dat gemeentes wel dergelijke voorzieningen gaan inrichten. Maar dat zal dan op enige afstand van het station zijn.

 

Reputatie 7
Badge +3

Rare reacties hier. Het is voor mij evident dat fietskarren en buitenmodelfietsen een essentieel onderdeel van de vervoersmix zijn. Dochter in de fietskar achter mijn vrouws elektrische fiets. Mijn grote zoon achterop bij mij op de buitenmodelfiets. En dan samen naar het station. Sterker nog: het bagageruimte van de fietskar bevat nog 4 steps om bij aankomst de laatste 4 km af te leggen. Die gaan in de trein in het bagagerek. Zijn Bas Koning en wij echt de enigen ? Alles, vooruit, dan toch maar d'n oto. Met de steps in de achterbak.

 

Eerlijk gezegd ken ik geen enkel gezin dat fietskar, elektrische fiets, buitenmodelfiets en 4 op de openbare weg toegestane steppen bezit. En dan ook nog een auto (waarbij je die steps voor de laatste 4 km niet nodig hebt).

Het is in de meeste stallingen al lastig een plekje te vinden voor een gewone fiets, laat staan voor buitenmodelfietsen. Ik schat zo in dat NS geen plekje vrij gaat maken voor fietskarren die toch al snel minimaal 2 gewone plekken per kar in zullen nemen. Dat wordt toch maar investeren in een fietszitje voor op de elektrische fiets en een fietshelm voor de dochter. Al is zo'n helm ook wel slim op de step.

Reputatie 7
Badge

Er is op veel stations al amper ruimte voor alle fietsen. Hoe moet je dan ruimte maken voor fietskarren die veel meer ruimte in beslag nemen?

Reageer