Skip to main content
beantwoord

Waarom keuzedagen blokkeren als oude chipcard nog geldig is?

• February 18, 2025
  • 20 reacties
  • 410 Bekeken

Vanochtend wilde ik met mijn oude ov-card geldig tot 1.3.25 met een van mijn laatste 2 keuzedagen, geldig tot 24.3.25 reizen. Mijn nieuwe ov-card had ik nog niet gebruikt en in de begeleidende brief stond ook niet dat ik deze direct moest activeren (want oude geldig tot 1.3.!) Tot mijn verbazing lukte het uploaden van de keuzedag niet want “u hebt geen keuzedagen meer”. 1 uur en 3 telefoontjes met de klantenservice verder bleek dat de resterende keuzedagen alvast op mijn nieuwe card stonden. Die ik niet bij me had. Dit was niet aangekondigd per mail of in de brief. Met als gevolg dat ik niet kon reizen, mijn afspraken op plaats van bestemming moest afzeggen en al kosten had gemaakt.

Ik snap dus niet hoe het digitaal mogelijk is dat zonder activatie van de vervangende card een nog geldige card onbruikbaar wordt gemaakt. En dat niet bv met een waarschuwingsmail kenbaar wordt gemaakt. M.i. zou het in te stellen zijn dat keuzedagen/abo's pas direct worden overgezet zo gauw de nieuwe card wordt geactiveerd.

Zoals het nu gaat is het frustrerend en klantonvriendelijk

PS: de telefoonverbinding met de medewerkers van klantenservice was alle keren uitermate slecht: kraken, zacht, echo. Info vaak niet te verstaan

Beste antwoord door Momo

Een en hetzelfde abonnement kan niet op 2 kaarten tegelijk staan.

Zeker wel. Bij kaartvernieuwing blijft het abonnement geldig op de oude kaart tot de verloopdatum. Dat dit met Keuzedagen niet zo is, zou veel duidelijker gecommuniceerd mogen worden.

Ik heb inderdaad na de vernieuwing van mijn OV-chipkaart waar een Traject Vrij abonnement op stond nog enkele weken de oude kaart gebruikt. Tot ik dat Traject Vrij abonnement niet meer nodig had (was 2 weken voor de verloopdatum) en wijzigde naar Flex Dal Voordeel, dat uiteraard wel op de nieuwe kaart geactiveerd. 

Ik ben het met je eens dat wanneer dat bij een ander abonnement of product anders is, dat dit duidelijk moet worden aangegeven.

20 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 18, 2025

Bij kaartvernieuwing worden alle abonnementen overgezet. Een en hetzelfde abonnement kan niet op 2 kaarten tegelijk staan. Overzetten na ontvangst van de kaart zou zoals jij het zou willen via de klantenservice moeten gebeuren en extra tijd kosten van de klantenservice.

Ik ben benieuwd naar de begeleidende brief. Jij bent niet de eerste die hiertegen aan loopt.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 18, 2025

Zeker wel. Bij kaartvernieuwing blijft het abonnement geldig op de oude kaart tot de verloopdatum. Dat dit met Keuzedagen niet zo is, zou veel duidelijker gecommuniceerd mogen worden.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • Antwoord
  • February 18, 2025

Ik heb inderdaad na de vernieuwing van mijn OV-chipkaart waar een Traject Vrij abonnement op stond nog enkele weken de oude kaart gebruikt. Tot ik dat Traject Vrij abonnement niet meer nodig had (was 2 weken voor de verloopdatum) en wijzigde naar Flex Dal Voordeel, dat uiteraard wel op de nieuwe kaart geactiveerd. 

Ik ben het met je eens dat wanneer dat bij een ander abonnement of product anders is, dat dit duidelijk moet worden aangegeven.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • February 18, 2025

Bij een los OV-fiets abonnement is/was dat ook zo, dat kon maar aan één kaart(nummer) gekoppeld zijn, terwijl het verder gratis is en helemaal niet op een kaart staat.

Bij een kaartvernieuwing via NS had je dus de pech dat je nieuwe kaartnummer al bekend en gekoppeld was terwijl je de kaart nog niet had, en kon je met je (nog geldige) huidige kaart geen fietsen meer huren.

Dat van die Keuzedagen is dus wel verklaarbaar, die zijn gekoppeld aan je nieuwe kaart (die je gelukkig al wel hebt maar toevallig niet bij je had…)

Bij een geheel nieuwe kaart (niet als vernieuwing) met NS Flex staat er in de brief wél dat je hem per direct kunt gebruiken, maar eventuele abonnementen pas actief zijn op de gekozen ingangsdatum.

Kleine moeite om bij Dal Voordeel op saldo (met Keuzedagen) erbij te zetten dat je vanaf het moment van ontvangst die kaart moet gebruiken (en de oude mag je doorknippen en bij het restafval of PMD).

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 18, 2025

Ik denk dat het probleem van niet overzetten komt doordat je flex dal voordeel op jouw kaart hebt gezet. Keuzedagen kunnen alleen in combinatie met Dal voordeel op saldo. Op het moment dat je kiest voor flex op een kaart met dal voordeel op saldo vervalt het keuzedagenabonnement.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 18, 2025

Ik denk dat het probleem van niet overzetten komt doordat je flex dal voordeel op jouw kaart hebt gezet. Keuzedagen kunnen alleen in combinatie met Dal voordeel op saldo. Op het moment dat je kiest voor flex op een kaart met dal voordeel op saldo vervalt het keuzedagenabonnement.

Waar haal jij uit dat TS Flex Dal Voordeel op de kaart heeft gezet? Ik lees dat nergens in de OP. Wat er wel staat is dat de Keuzedagen op de nieuwe kaart zijn overgezet, dat geeft al aan dat er niet is gewijzigd naar Flex Dal Voordeel want anders zouden ze niet zijn overgezet op de nieuwe kaart. Het gaat dus om een reguliere kaartvernieuwing wegens bijna verlopen van de oude kaart waarbij de nog beschikbare Keuzedagen alleen met de nieuwe kaart kunnen worden opgehaald en niet meer met de oude, hoewel de oude kaart nog wel de rest van de maand geldig is, maar wat blijkbaar niet is aangegeven.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • February 18, 2025

De oude kaart is nog geldig natuurlijk (voor reizen met 40% korting), maar de Keuzedagen horen bij het nieuwe kaartnummer (die TS niet bij zich had, maar al wel ontvangen).

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • February 19, 2025

Het gaat dus om een reguliere kaartvernieuwing wegens bijna verlopen van de oude kaart waarbij de nog beschikbare Keuzedagen alleen met de nieuwe kaart kunnen worden opgehaald en niet meer met de oude, hoewel de oude kaart nog wel de rest van de maand geldig is, maar wat blijkbaar niet is aangegeven.

Als daarover niets in de communicatie van NS staat over de nieuwe OV-chipkaart, dan is NS wel iets verschuldigd.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 19, 2025

Waar haal jij uit dat TS Flex Dal Voordeel op de kaart heeft gezet? Ik lees dat nergens in de OP. Wat er wel staat is dat de Keuzedagen op de nieuwe kaart zijn overgezet, dat geeft al aan dat er niet is gewijzigd naar Flex Dal Voordeel want anders zouden ze niet zijn overgezet op de nieuwe kaart. Het gaat dus om een reguliere kaartvernieuwing wegens bijna verlopen van de oude kaart waarbij de nog beschikbare Keuzedagen alleen met de nieuwe kaart kunnen worden opgehaald en niet meer met de oude, hoewel de oude kaart nog wel de rest van de maand geldig is, maar wat blijkbaar niet is aangegeven.

Foutje, verkeerd gelezen. Stond in jouw reactie en niet bij TS dat er vlak voor verlopen flex op gezet was. 

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 19, 2025

Ben dan wel weer nieuwsgierig wat precies het moment is dat de Keuzedagen aan de nieuwe kaart gekoppeld worden. Want NS kan natuurlijk nooit precies weten wanneer de kaart in de bus valt. Dat zou betekenen dat er kans is dat je een of meerdere dagen geen Keuzedag zou kunnen gebruiken.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • February 19, 2025

Ben dan wel weer nieuwsgierig wat precies het moment is dat de Keuzedagen aan de nieuwe kaart gekoppeld worden. Want NS kan natuurlijk nooit precies weten wanneer de kaart in de bus valt. Dat zou betekenen dat er kans is dat je een of meerdere dagen geen Keuzedag zou kunnen gebruiken.

En wat als de nieuwe kaart nooit aankomt? Dat schijnt ook wel eens te gebeuren.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • February 21, 2025

Ik zal eens uitzoeken hoe het zit met het overzetten van Keuzedagen en wat daarin de juiste procedure is. Ik kom hier zo snel mogelijk op terug.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • February 21, 2025

Ik zal eens uitzoeken hoe het zit met het overzetten van Keuzedagen en wat daarin de juiste procedure is. Ik kom hier zo snel mogelijk op terug.

Kan iemand met Keuzedagen dat zelf niet inzien in Mijn NS, voor welk kaartnummer ze klaar staan?

Of anders regel bij een overlap in geldigheid van kaarten dat ze altijd voor de huidige kaart klaar staan (en zet in de mail dat je die kaart dient te gebruiken tot de einddatum).

Natuurlijk kun je ook beide kaarten meenemen als je een Keuzedag gaat laden, een van de twee zal wel werken (in dit geval de nieuwe, maar dan moet je die wel al hebben). Onhandig.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • February 23, 2025

Interessant topic.

Mijn OV-chipkaart is geldig tot en met 13 oktober 2025. Mijn keuzedagen tot en met 31 oktober 2025. Het zal mij benieuwen of dit allemaal goed gaat bij de kaartvernieuwing later in het jaar. In ieder geval hoef ik dit keer geen pasfoto aan te leveren. Dat scheelt weer een stap die mis kan gaan.

Ik weet nu in ieder geval dat ik goed moet opletten of dit allemaal wel goed gaat.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • February 27, 2025

Het blijkt een lastige kwestie te zijn. De Keuzedagen worden gelijk overgezet en wij kunnen hier helaas niets aan veranderen. Het advies is om je te richten tot onze klantenservice mocht je in deze overbruggende periode gebruik wilt maken van een Keuzedag.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • February 27, 2025

Volgens mij schrijft ​@Erryt NS  precies het tegenovergestelde van wat hij bedoelt. Als de keuzedagen gelijk worden overgezet naar de nieuwe OV-chipkaart  zou er geen probleem zijn. 

Het probleem is dat bij kaartvernieuwing de Keuzedagen juist niet gelijktijdig worden overgezet. Wat vervolgens nog vervelender is dat NS de betreffende kaarthouders niet pro-actief informeert. Het is dat ik een regelmatige lezer ben en ook dit topic heb gelezen.

Gelukkig is het in mijn geval maar een periode van 18 dagen in oktober. Ik kan het waarschijnlijk wel zo plannen dat ik voor 13 oktober al mijn keuzedagen wel heb gebruikt. 

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • February 28, 2025

Het is niet onredelijk dat NS er zorg voor draagt dat de keuzedagen niet op twee kaarten op te nemen zijn. Dan zijn het er in de praktijk meer dan zeven en de kans dat die dan toch worden opgenomen is zeker aanwezig. Als ze op beide beschikbaar zijn is dat dus ook niet juist. Maar dit is wel erg slordig (niet) geregeld. 

Senioren zullen dit doorgaans terecht niet verwachten en ze worden ook niet op de hoogte gesteld. Dat er een piepsysteem wordt gehanteerd, is voor niemand voor de hand liggend, en zeker niet voor senioren. Automatisering is mooi en efficiënt, maar Computer says no belemmert ook het een en ander zo langzamerhand. De mens hoort het systeem te kunnen controleren.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • February 28, 2025

Volgens mij schrijft ​@Erryt NS  precies het tegenovergestelde van wat hij bedoelt. Als de keuzedagen gelijk worden overgezet naar de nieuwe OV-chipkaart  zou er geen probleem zijn.

Het probleem is dat je die nieuwe kaart dan al wel in bezit (en op zak) moet hebben. Beter is dus om Keuzedagen aan de huidige kaart ‘gekoppeld’ te houden tot de einddatum van die kaart.

Als bij jou de automatische kaartvernieuwing door NS (al dan niet met verzoek om pasfoto) deze keer goed gaat dan zul je vanaf het moment dat er bij OV-chipkaart ‘wordt vernieuwd’ staat tot het moment dat je de kaart in huis hebt geen Keuzedag kunnen laden.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • February 28, 2025

Beter is dus om Keuzedagen aan de huidige kaart ‘gekoppeld’ te houden tot de einddatum van die kaart.

Dat hangt er vanaf hoeveel keuzedagen je nog te goed hebt en wanneer je die wilt gebruiken. Het is mijns inziens niet bij voorbaat zo.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • February 28, 2025

Dat hangt er vanaf hoeveel keuzedagen je nog te goed hebt en wanneer je die wilt gebruiken. Het is mijns inziens niet bij voorbaat zo.

Zie aanvulling op mijn vorige reactie. De (resterende) Keuzedagen pas per de einddatum van de huidige kaart koppelen aan de nieuwe kaart voorkomt dus een probleem.

Dat het bij ​@iMark maar om een paar weken gaat doet er niet toe, zodra de nieuwe kaart in de maak is (en het kaartnummer bekend bij de NS) gaan de Keuzedagen over, en kan hij er geen meer laden totdat PostNL de nieuwe kaart bezorgd heeft.

Wanneer dat precies is (zal wel ergens begin september zijn, 6 weken voor de einddatum) kan hij niet weten, dus maakt het probleem alleen maar groter.

Vooral omdat je nog maar één Keuzedag tegelijk kunt laden en ze niet alvast op je (nog geldige) kaart kunt zetten voor reizen in de toekomst, bijv. enkele dagen in september of begin oktober.

De te overbruggen periode (tussen aanmaak en levering nieuwe kaart) is gelukkig meestal maar een week en vaak sneller, en ​@Erryt NS geeft al aan dat je je in voorkomende gevallen kunt wenden tot de Klantenservice. Dat zou je dan een Dagkaart Daluren (hopelijk zonder spitsbeperkingen) moeten opleveren waarbij één Keuzedag komt te vervallen.