Skip to main content

Hallo,

Ik heb een dalvrij abonnement 2de klas, Echter dit weekend wilde ik eerste klas reizen. Ik heb vantevoren de NS website bekeken en daarin wordt vermeldt dat ik naar een NS kaart automaat moest, om een 2-1 supplement te kopen. en dat zou me 6 euro kosten. Echter toen ik bij het station, had de kaart automaat deze supplement optie niet.

Omdat de trein niet stopt en ook niet vaak rijdt in het weekend, heb ik toen maar de 1ste klas aangezet voor die ene dag in de app..De NS weet mijn kaart en dat het voor voor maar 1 dag is, dus die zouden dan ook wel op die 6 euro komen. Maar dat was natuurlijk een verkeerde aanname. Ze hebben nu 21 euro afgeschreven, waarmee ik niet blij ben.

Ik heb 2 vragen

  1. Hoe kan ik dit in de toekomst vermijden. Blijkbaar heeft mijn NS kaartautomaat niet alle opties. Dus hoe kan ik wel de 1-2 supplement kopen?
  2. Hoe kan ik het verschil in van geld terugkrijgen?

Mvg

nsjolei

.  

Welkom bij de NS Community!

Zie https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

Bij reizen op saldo kan het via de kaartautomaat (ter plekke 6 euro betalen).

Maar je hebt een NS Flex abonnement en daarmee kan je niets bij een kaartautomaat. Een klassewissel kan je dan doen via de NS app of Mijn NS website (met 15 minuten terugwerkende kracht na een incheck of overstap). Je kunt dan op elk moment weer terug wisselen naar 2e klas, dus ook na een (deel van) een reis.

Bij Flex is de 1e klas toeslag 70% waarop je nog 40% korting krijgt, dus je betaalt 42% meer dan wat dezelfde reis je 2e klas zou kosten. Bij Dal Vrij is het 2e klas deel al afgekocht, dus je betaalt uiteindelijk 42% van de voltarief ritprijs 2e klas.

Zie ook https://www.ns.nl/binaries/_ht_1668068611619/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf pagina 16.

Mocht je vaker 1e klas reizen dan kan je je abonnement voor 40 euro per maand upgraden naar 1e klas. Zie https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/5/options


Beste Robert,

Bedankt voor je snelle reaktie

Dus als ik het goed begrijp is de informatie eigenlijk op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html onduidelijk (in ieder geval voor mij).

Met dalvrij wordt dus niet NS Flex dalvrij bedoeld en is voor mij (NS Flex dalvrij) is die 6 euro optie niet beschikbaar. Bestaat het dalvrij abonnement op saldo nog? Ik zie dat niet op de NS site.

 


Op die pagina is er een gedeelte met uitleg voor NS Flex abonnementen en daaronder voor abonnementen op saldo. Bij allebei staat Dal Vrij genoemd, je moet dus kijken naar wat er boven staat voor welk soort abonnement het geldt.

Dal Vrij op saldo is niet meer te koop, maar degenen die het al langere tijd hebben kunnen het nog wel jaarlijks verlengen. 

 


Met dalvrij wordt dus niet NS Flex dalvrij bedoeld en is voor mij (NS Flex dalvrij) is die 6 euro optie niet beschikbaar. Bestaat het dalvrij abonnement op saldo nog? Ik zie dat niet op de NS site.

Helaas, saldo-abonnementen zijn niet meer verkrijgbaar (behalve Dal Voordeel voor € 67,20 per jaar).

De optie om bij een automaat voor een vast bedrag van klasse te kunnen wisselen is niet mogelijk bij NS Flex (reizen op rekening).

Dat is een groot nadeel van NS Flex, want het kost je dus zomaar 21 euro voor één dagje 1e klas in het weekend. Bij Weekend Vrij kan je je abonnement dan voor 9 euro upgragen naar 1e klas voor een hele maand, maar bij Dal Vrij is dat dus 40 euro.


Reageer