Aan de verkeerde kant van het poortje | NS Community

Aan de verkeerde kant van het poortje

  • 25 March 2023
  • 9 reacties
  • 321 Bekeken

Reputatie 3

We weten allemaal hoe je in en uit moet chippen bij een paal. Om beurten: In - uit - in - uit.

Maar hoe gaat het met een poortje? Kun je uitchippen als je door het poortje naar binnen loopt en inchippen door naar buiten te lopen? Wat doe je als je aan de verkeerde kant van het poortje staat? Het is al meerdere keren voorgekomen dat ik me gedwongen voelde achter een andere reiziger door het poortje te lopen.

Voorbeelden:

  1. De trein doet het niet, er rijdt een bus. Dus inchippen op het vertrekstation. Is er een poortje, dan gaat het open, maar we lopen in plaats daarvan naar de bus. Dat gaat goed. Maar nu komen we op het aankomststation. Je kunt niet uitchippen want je staat aan de verkeerde kant van het poortje.

Vandaag reed er een bus van Steenwijk naar ‘t Heerenveen. In Steenwijk stapte ik uit de trein. Door het poortje naar buiten. Nu was ik uitgechipt en dat was niet de bedoeling, dus meteen weer inchippen zonder naar binnen te lopen. (Ik was de enige die dat deed, volgens mij gingen de anderen gratis met de bus.) In ‘t Heerenveen kon ik verder met de trein, maar ik was al ingechipt. Hoe kom ik door het poortje? Ik ben maar achter iemand anders aangelopen.

  1. Ik kom op een Amsterdams station aan met de trein. Er staat een paal op het perron om uit te chippen, dus dat doe ik. Dan loop ik naar de uitgang en daar staan (@$#%^@& grr.) poortjes. Wat nu? Ook nu ben ik maar achter een andere reiziger aangelopen.
  1. Ik ben van Den Haag naar Leidschendam gegaan met de tram. Er waren geen poortjes en de chippaal was in het voertuig. Geen probleem. Een paar uur later wilde ik weer terug, en toen bleek dat ik nu in een tram zat zonder chippaal. Andere reizigers vertelden me dat ik voor de terugweg op het perron had moeten chippen. Op hetzelfde traject zijn dus trams mét en zónder chippaal, welke malloot heeft dat nu weer bedacht? Nou ja, dacht ik, dan reis ik lekker voor niks. Maar bij aankomst stopte de tram op een perron met poortjes. Hoe kom ik eruit? Wat voor vreselijks kan er gebeuren als ik de kaart tegen het poortje druk? Ik ben maar achter iemand aangelopen door het poortje. Ik heb dit nog gemeld aan Randstadrail, want ik wil natuurlijk netjes voor de reis betalen, maar er kwam geen antwoord.

 


9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Aan de buitenkant van poortjes kun je alleen inchecken, aan de binnenkant alleen uitchecken. Bij geplande werkzaamheden horen er bij de bussen paaltjes te staan, zodat je ook daar kan in- en uitchecken. Als die er niet staan, kun je gratis met de bus. Als je vervolgens verder gaat met de trein en er meer dan 35 minuten tussen uit- en inchecken zit, kun je de meerkosten terugvragen bij de klanteNService. Als je tegen een probleem aanloopt en door de poortjes moet zonder in- of uit te checken, kun je contact opnemen met de klanteNService via de infozuil. Zij kunnen dan een poortje voor je openen.

Reputatie 7
Badge +3

Achter iemand aanlopen door een poortje kan jou een boete opleveren.

Reputatie 7
Badge +2
  1. Ik kom op een Amsterdams station aan met de trein. Er staat een paal op het perron om uit te chippen, dus dat doe ik. Dan loop ik naar de uitgang en daar staan (@$#%^@& grr.) poortjes. Wat nu? Ook nu ben ik maar achter een andere reiziger aangelopen.

In dit geval kan je gewoon je kaart nogmaals bij het poortje aanbieden. Dan krijg je iets als “tot ziens” te zien en gebeurt er verder niks. Het levert geen gemiste check-in bij een extra check-out op in elk geval.

Reputatie 7
Badge
  1. Ik kom op een Amsterdams station aan met de trein. Er staat een paal op het perron om uit te chippen, dus dat doe ik. Dan loop ik naar de uitgang en daar staan (@$#%^@& grr.) poortjes. Wat nu? Ook nu ben ik maar achter een andere reiziger aangelopen.

In dit geval kan je gewoon je kaart nogmaals bij het poortje aanbieden. Dan krijg je iets als “tot ziens” te zien en gebeurt er verder niks. Het levert geen gemiste check-in bij een extra check-out op in elk geval.

Dit klopt, maar makkelijker: op stations met paaltjes én poortjes staan die paaltjes er alleen voor specifieke gevallen. Er staat dan een enorm, meestal knalroze bord met uitleg achter. Dat even lezen vertelt je meestal die paaltjes niet te gebruiken. Ze zijn dan alleen voor internationale reizigers met een tocket tot of vanaf dat station die een aansluitende binnenlandse reis maken of voor overstappen naar of van een andere vervoerder.

Reputatie 7
Badge

 

  1. Ik ben van Den Haag naar Leidschendam gegaan met de tram. Er waren geen poortjes en de chippaal was in het voertuig. Geen probleem. Een paar uur later wilde ik weer terug, en toen bleek dat ik nu in een tram zat zonder chippaal. Andere reizigers vertelden me dat ik voor de terugweg op het perron had moeten chippen. Op hetzelfde traject zijn dus trams mét en zónder chippaal, welke malloot heeft dat nu weer bedacht? Nou ja, dacht ik, dan reis ik lekker voor niks. Maar bij aankomst stopte de tram op een perron met poortjes. Hoe kom ik eruit? Wat voor vreselijks kan er gebeuren als ik de kaart tegen het poortje druk? Ik ben maar achter iemand aangelopen door het poortje. Ik heb dit nog gemeld aan Randstadrail, want ik wil natuurlijk netjes voor de reis betalen, maar er kwam geen antwoord.

 

De 'tram zonder chippaal' was hier waarschijnlijk een sneltram. Die hebben ook  een andere instaphoogte en stoppen daarom op een apart deel van het perron. De truc is om de paaltjes alleen te gebruiken als u instapt vanaf het gedeelte van het perron waar ze omheen staan, net als met poortjes eigenlijk. Overigens staat dit ook weer uitgelegd bij deze paaltjes.

Maar misschien makkelijker: gebruik de paaltjes net als poortjes als u er langsloopt. Strikt genomen is dat zelfs verplicht, want achter de paaltjes moet u zijn ingecheckt. 

Als u met de tram gaat en van die kant van het perron aan komt lopen, komt u geen paaltjes tegen en checkt u dan niet in. Als u met de sneltram gaat, moet u naar het deel van het perron waar de paaltjes omheen staan, komt u er dus langs en checkt u dus wel in. En als u met de tram gaat maar aan komt lopen vanaf het sneltram gedeeltje van het perron, checkt u eerst in als u het sneltramperron op gaat (en paaltjes passeert) en weer uit als u het tramgedeelte van het perron op loopt (en nogmaals een rij paaltjes passeert).

Reputatie 7
Badge

Dus samenvattend in alle gevallen:

1. Als u een roze bord met uitleg over gebruik van de ov chipkaart ziet in een situatie waar u niet bekend bent: lees het.

2. Als u langs paaltjes komt waar geen uitleg bij staat: scan uw ov chipkaart om in, danwel uit te checken.

3. Als u poortjes of een rij paaltjes niet passeert, gebruik deze dan niet.

4. Is er iets verkeerd gegaan? Corrigeer achteraf via https://www.uitcheckgemist.nl/ (niet mogelijk voor NS), of de website of klantenservice van de betreffende vervoerder. Of neem als u nog onderweg bent en merkt dat u uit moet checken bij poortjes maar dat niet kunt omdat u niet bent ingecheckt, direct contact op met de klantenservice. Mijn advies zou zijn daar de informatiezuil voor te gebruiken. Dat is makkelijk en gratis, maar bellen kan natuurlijk ook.

Reputatie 3

Bij geplande werkzaamheden horen er bij de bussen paaltjes te staan, zodat je ook daar kan in- en uitchecken. Als die er niet staan, kun je gratis met de bus.

Dat hoor ik voor het eerst. Ik zag geen paaltjes bij de bus. En er was niemand die me kon vertellen waar de bus heenging.

Ik heb het nog nooit beleefd dat er in een bus gecontroleerd werd, maar dat betekent niet dat de bus gratis is. Ik kan wel tegen de conducteur zeggen dat Mrfreeze gezegd heeft dat je gratis met de bus mag, maar de conducteur heeft daar waarschijnlijk geen boodschap aan.

Reputatie 7
Badge

De paaltjes zijn er wel maar vaak moet je wel goed zoeken. En in bussen wordt niet gecontroleerd is mijn ervaring. De chauffeurs zijn niet in dienst van NS en het zal ze een zorg zijn of je een geldig vervoersbewijs hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Dat hoor ik voor het eerst. Ik zag geen paaltjes bij de bus. En er was niemand die me kon vertellen waar de bus heenging.

Ik heb het nog nooit beleefd dat er in een bus gecontroleerd werd, maar dat betekent niet dat de bus gratis is. Ik kan wel tegen de conducteur zeggen dat Mrfreeze gezegd heeft dat je gratis met de bus mag, maar de conducteur heeft daar waarschijnlijk geen boodschap aan.

Dat zegt mrfreeze niet alleen, dat zegt NS zelf:

Wanneer er een calamiteit is en reizigers moeten een deel van hun reis met de bus afleggen, dan zit er meer dan 35 minuten tussen uit- en weer inchecken, hoe zit dat dan met restitutie?
Reizigers checken uit op het station waar de trein niet verder gaat, en kunt dan (gratis) met de bus naar het station vanaf waar weer verder gereisd kan worden met de trein. Voor het vervolgtraject checken ze weer in. Dit is dan op een ander station en meestal ook na 35 minuten. Het kan dan zijn dat je tegen spitstarief verder reist, terwijl je aan het begin van de reis in het dal had ingecheckt. In dit geval kun je contact opnemen met onze Klantenservice. Zij beoordelen de situatie en zullen als het aannemelijk is dat tussentijds uitchecken nodig was ervoor zorgen dat je het teveel betaalde bedrag terugkrijgt (nog afgezien van GTBV waar alle klanten bij een calamiteit en een vertraging van meer dan een 30 minuten gebruik van kunnen maken).

Gekopieerd uit:

 

Reageer