beantwoord

aanvraag nieuw ov chipkaart zonde

  • 14 June 2023
  • 15 reacties
  • 242 Bekeken

Kortgeleden ontving ik een mail dat ik een nieuwe ov chipkaart aan moet vragen. Mijn huidige ov kaart ziet er nog prima uit en doet het ook goed. Bij aanvraag van een nieuwe zou ik ook dezelfde pasfoto gebruiken. In de huidige maatschappij, die steeds meer is ingericht op en draait om zuinigheid en duurzaamheid, vind ik de aanvraag van een nieuwe pas niet milieuvriendelijk en daarmee niet acceptabel. Mijn vraag is wat de reden is reizigers te verplichten tot de aanschaf van een nieuwe pas en waarom ik daar als reiziger niet zelf een keuze in kan maken. 

icon

Beste antwoord door Anonymous 14 June 2023, 09:34

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Aan alle passen zit een ‘houdbaarheidsdatum’. Ook bankpassen worden om de zoveel jaar vervangen. Je hoeft de chipkaart niet te vervangen, maar dan kun je na de einddatum er niet meer mee reizen.

Hoi annabelwkw,

Ik heb het me ook wel eens afgevraagd, waarom een nog werkende, goed uitziende pas vervangen moet worden voor een nieuwe. De oude vervalt en is niet meer te gebruiken dan.

Toen ik daarover informatie opzocht kwam ik het volgende tegen: 

“Volgens TransLink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, moeten de kaarten net als bankpasjes iedere vier à vijf jaar worden vervangen omdat ze poreus worden en kunnen breken. Daarnaast zijn de kaarten beveiligd en die technologie moet regelmatig worden vernieuwd.”

Sinds enige tijd kun je ook in- en uitchecken met je bankpas. Dat scheelt dan weer een kaart. Maar op dit moment betaal je nog de volle rit prijs. Abonnementen passen nog niet op de bankpas. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, ‘t is natuurlijk ook gewoon een verdienmodel.

Reputatie 7
Badge

Exact. Maar daar zwijgt Translink natuurlijk over.

Tja, ‘t is natuurlijk ook gewoon een verdienmodel.

Als je eeuwig rekening moet houden met passen uit het verleden creëer je qua software een steeds grotere onderhoudslast omdat je dan bij iedere wijziging rekening moet gaan houden met technische beperkingen van allerlei oude passen uit een grijs verleden. De huidige vijf jaar lijkt me een prima geldigheidstermijn.

Maar op dit moment betaal je nog de volle rit prijs. Abonnementen passen nog niet op de bankpas. 

En dat zal ook zo blijven omdat bij gebruik van een bankpas de identiteit van de reiziger niet gecontroleerd kan worden aangezien er geen foto op zit.

Reputatie 7
Badge +3

Deze discussie blijft terugkomen. De keuze van Translink om de OV-chipkaart iedere 5 jaar te vervangen is volstrekt arbitrair.

Een kaart met vergelijkbare techniek, de Londense Oyster Card, heeft bijvoorbeeld geen einddatum. Wij hebben Oyster Cards liggen die al meer dan 15 jaar oud zijn en het nog steeds doen. Uiteraard tot het moment dat er wordt overgestapt op een nieuwe standaard.

Het kan overigens veel erger dan de OV-chipkaart. Onze Museumkaart wordt nog steeds jaarlijks vervangen.

Reputatie 7
Badge +3

Als je eeuwig rekening moet houden met passen uit het verleden creëer je qua software een steeds grotere onderhoudslast omdat je dan bij iedere wijziging rekening moet gaan houden met technische beperkingen van allerlei oude passen uit een grijs verleden.

Is de techniek in de chipkaart nu anders dan vijf (of tien) jaar geleden dan?

Reputatie 7
Badge +3

En dat zal ook zo blijven omdat bij gebruik van een bankpas de identiteit van de reiziger niet gecontroleerd kan worden aangezien er geen foto op zit.

Op een e-ticket ook niet.

OVpay beweert zelf toch echt dat het wel mogelijk gaat worden.

 

Een kaart met vergelijkbare techniek, de Londense Oyster Card, heeft bijvoorbeeld geen einddatum. Wij hebben Oyster Cards liggen die al meer dan 15 jaar oud zijn en het nog steeds doen. Uiteraard tot het moment dat er wordt overgestapt op een nieuwe standaard.

Ik had ook nog een hele oude Oystercard maar die bleek toch niet meer gebruikt te kunnen worden omdat die niet meer werd ondersteund.

En dat zal ook zo blijven omdat bij gebruik van een bankpas de identiteit van de reiziger niet gecontroleerd kan worden aangezien er geen foto op zit.

Op een e-ticket ook niet.

Inderdaad ook een probleem vandaar dat je daar ook zo snel mogelijk vanaf moet. Etickets zijn grootste blunder op ticketgebied uit de geschiedenis van NS.

Overigens omvat OV-pay veel meer dan alleen betalen met de bankpas, het omvat ook een nieuwe versie OV-chipkaart en die wordt waarschijnlijk voor persoonlijke abonnementen gebruik en dus niet de bankpas.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin 

De eerste generatie van de Oyster Card kan inderdaad niet meer gebruikt worden. Maar als je ooit borg betaald hebt, kun je die terugkrijgen. En als er saldo op de kaart staat kan je dat ook terugkrijgen. 

https://tfl.gov.uk/fares/how-to-pay-and-where-to-buy-tickets-and-oyster/tfl-oyster-and-contactless-app/first-generation-oyster-cards

De eerste Oyster Cards zijn in 2004 geïntroduceerd en hebben het tot 2021 gedaan. Dat is een stuk langer dan de 5 jaar van de OV-chipkaart.

Als je eeuwig rekening moet houden met passen uit het verleden creëer je qua software een steeds grotere onderhoudslast omdat je dan bij iedere wijziging rekening moet gaan houden met technische beperkingen van allerlei oude passen uit een grijs verleden.

Is de techniek in de chipkaart nu anders dan vijf (of tien) jaar geleden dan?

Ja. In de totale tijd van de OVCP is er drie keer veranderd. Eerste chip was een MIFARE Classic, toen een SLE66, en nu een SLE77. De wijziging naar een SLE66 was op de makkelijkste hack te blokkeren (maar met de hardnested attack nu alsnog waardeloos), de SLE77 domweg een upgrade. 
 

Overigens ben ik ook geen voorstander van de 5 jaar geldigheid. 

@Tamzin

De eerste generatie van de Oyster Card kan inderdaad niet meer gebruikt worden. Maar als je ooit borg betaald hebt, kun je die terugkrijgen. En als er saldo op de kaart staat kan je dat ook terugkrijgen. 

Kreeg aan een loket ook geld terug, dat duurde wel een kwartier want de beste man moest eerst opzoeken hoe dat administratief precies moest . 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Dan heb je nog geluk gehad. Op de meeste stations van London Underground zijn de loketten gesloten.

Reageer