beantwoord

activeren ov chipkaart

  • 12 November 2020
  • 24 reacties
  • 914 Bekeken

Tot wanneer kan ik mijn ov chipkaart activeren met het flex abonnement na ontvangst e-mail dat het kan ? 

icon

Beste antwoord door Robert B 12 November 2020, 18:19

Bekijk origineel

24 reacties

Hallo Snarfie en welkom bij de NS Community,

 

Indien je het abonnement op een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart hebt besteld dan is deze al geactiveerd. Als deze op een bestaande persoonlijke OV-chipkaart is besteld dan staat in de mail een termijn tot wanneer je deze kan activeren. Dit heeft vaak een ruime periode en deze kan je het beste voor aanvang van je eerste reis bij een OV-automaat activeren.

Badge +3

Als je van een ander abonnement overgestapt bent naar NS Flex, dan moet het binnen een maand (op station, bij supermarkt e.d.) want anders loopt je oude abonnement door. Die datum zal ook in de e-mail staan.

Had je nog geen abonnement, dan heb je een jaar de tijd om Flex op te halen.

Beste Erryt, hartstikke bedankt voor je reactie. Helaas staat in de mail geen termijn vermeld tot wanneer het abonnement op de bestaande persoonlijke OV-chipkaart kan worden geactiveerd. Het is de OV-chipkaart van mijn dochter, die in Engeland studeert en die pas op 07 december a.s. vanaf Schiphol met de NS verder reist.

Had ze al een ander abonnement of heeft ze deze op een nieuwe bestaande OV-chipkaart geplaatst?

Ze had een eerder abonnement met Dal voordeel @ 56€ per jaar maar aangezien zij meer in Engeland zit dan hier ben ik overgestapt op NS Flex nadat ik het Dal voordeel abonnement opgezegd had afgelopen zomer

Dan dient ze binnen een maand langs een automaat te gaan, zoals Robert al aangaf.

Beste Erryt en Robert, hartstikke bedankt voor jullie reacties in deze, nou komt mooi uit: Het NS Flex abonnement is ingegaan, heden 12 november en mijn dochter is op 07 december a.s. bij een NS-kaartautomaat op Schiphol dat is binnen een maand. Nogmaals hartelijk bedankt

 

Reputatie 7
Badge +3

Beste Erryt en Robert, hartstikke bedankt voor jullie reacties in deze, nou komt mooi uit: Het NS Flex abonnement is ingegaan, heden 12 november en mijn dochter is op 07 december a.s. bij een NS-kaartautomaat op Schiphol dat is binnen een maand. Nogmaals hartelijk bedankt

 


Het oude abonnement is na het opzeggen afgelopen zomer van haar kaart gehaald? Als dat niet is gebeurd, loopt dat abonnement gewoon door en moet opnieuw opgezegd worden.

Badge +3

Ze had een eerder abonnement met Dal voordeel @ 56€ per jaar maar aangezien zij meer in Engeland zit dan hier ben ik overgestapt op NS Flex nadat ik het Dal voordeel abonnement opgezegd had afgelopen zomer

Let op! Als je het Dal Voordeel abonnement al opgezegd had in de zomer dan had dat binnen een maand bevestigd moeten worden bij een automaat!

Is dat niet gebeurd, dan zal hiervoor dus een nieuwe beëindiging klaargezet moeten worden door de klantenservice.

Beste Robert B, BEDANKT VOOR JE REACTIE, ONDERSTAAND KREEG IK VAN DE NS PER MAIL D.D. 08 AUGUSTUS 2020:

 

 

 

Wat jammer dat u uw Dal Voordeel abonnement wil beëindigen. Hierbij bevestigen wij de beëindiging van uw abonnement.

Abonnementsgegevens

OV-chipkaart:

**** **** **** 6455

 

Abonnement:

Dal Voordeel, 2e klas

 

Te restitueren bedrag:

€ 56,00

 

Ingangsdatum beëindiging:

1 augustus 2020

Heeft u nog vragen?
We helpen u graag verder. Kijk op www.ns.nl of stel uw vraag op de NS Community (www.ns.nl/community). U kunt ook contact opnemen met NS Klantenservice (www.ns.nl/klantenservice). We staan dag en nacht voor u klaar.

Met vriendelijke groet,

 

Ivo Steffens

Directeur Commercie

 Dus ik neem aan dat dat abonnement beeindigd is en er is niets gezegd over dit bevestigen via de NS=kaartaautomaat

Heb je niet nog een mail gehad met instructies om het oude abonnement te beëindigen? Die krijg je namelijk ook bij een wijziging van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement.

Badge +3

Als die beëindiging niet voor 1 september gedaan is bij een automaat dan vrees ik dat het gewoon doorloopt, en dus nu per 1 december pas beëindigd kan worden (bevestigen op 7 december door je dochter).

Wellicht kan @Erryt NS e.e.a. voor je nakijken of betekenen qua vergoeding (als er na 1 augustus op die kaart helemaal niet meer gereisd is)?

Dat beperkt zich meestal tot 3 maanden, dus als je nu per 1 december opnieuw beëindigt zou dat november, oktober en september zijn. Augustus ben je dan kwijt (€ 4,66).

Zie ook mijn onderschrift, geen toezegging.

Reputatie 7
Badge +3

Als die beëindiging niet voor 1 september gedaan is bij een automaat dan vrees ik dat het gewoon doorloopt, en dus nu per 1 december pas beëindigd kan worden (bevestigen op 7 december door je dochter).

Wellicht kan @Erryt NS e.e.a. voor je nakijken of betekenen qua vergoeding (als er na 1 augustus op die kaart helemaal niet meer gereisd is)?

Dat beperkt zich meestal tot 3 maanden, dus als je nu per 1 december beëindigt zou dat november, oktober en september zijn. Augustus ben je dan kwijt (€ 4,66).

Zie ook mijn onderschrift, geen toezegging.


Dus voor iemand die mails niet goed leest zou gekeken worden of er vergoeding mogelijk is terwijl voor de groep 60+ met keuzedagen niets gedaan wordt?

Badge +3

Dat maak jij ervan MoDe

Ik heb het over een opzegging per 1 augustus die niet goed verwerkt is (weliswaar door nalatigheid of onoplettendheid of verblijf in het buitenland van de reiziger).

Dat is heel iets anders dan iemand (al dan niet met keuzedagen) die een bijbehorend abonnement helemaal niet opgezegd heeft, en dat met terugwerkende kracht alsnog geregeld wil hebben, omdat er geen gebruik van gemaakt is (om welke reden dan ook maar dat laat zich raden, iets met een virus en negatief reisadvies).

Plus ik zei er nadrukkelijk bij dat *als* er nog iets geregeld kan worden, dat om hooguit 3 maanden zal gaan. Exact 14 euro dus, en het ging om een dochter dus geen keuzedagen geneuzel.

Als ik vergeet in te checken en een UvB (of bij Flex een correctietarief van €50) krijg, dan regelt de klantenservice dat ook gewoon (max 2 keer per jaar), of zelf regelen ergens, tot 90 dagen terug.

Bedankt Erryt en Robert B voor jullie reacties:

De enige mail die ik vandaag gehad heb was de bevestiging van de NS Flex bestelling en dat de ov chipkaart geactiveerd kon worden.

De ov chipkaart is na 01 augustus 2020 niet meer gebruikt

Badge +3

Dan staat het oude Dal Voordeel abonnement ook nog op de kaart, als het niet voor 1 september bij een ophaalpunt beëindigd is. 

Reputatie 7
Badge +3

Als het Dal Voordeel gewoon voor 1 september is beëindigd dan is dat te checken in het MijnNS account en bij OV-chipkaart.nl.  Was het niet beëindigd dan zou nu een mail ontvangen moeten zijn met instructies om het oude abonnement te beëindigen. 

Badge +3

Zie screenshot, het abonnement is per 1 augustus gestopt (maar dus nooit bevestigd bij een automaat wegens verblijf van kaarthouder in buitenland)?

Als er dus nooit die €56 teruggestort is (in de mail) dan loopt het Dal Voordeel nog gewoon. Gevalletje klantenservice.

Ik zei dus opnieuw beëindigen en daarbij 3 maanden coulance maar dat is dus geen garantie. Dat bepaalt de klantenservice (in dit geval @Erryt NS).

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dat is de mail die je krijgt als je een abonnement beëindigt. Daarna moet je het dus bevestigen bij een automaat en als je dat gedaan hebt is dat te zien onder Reishistorie & transacties (en ook in je OB-chipkaart account).

Zoiets als dit:

 

Heb je dit niet dan is het niet van je kaart verwijderd.

En wanneer je abonnement nog actief is en je stapt over naar Flex moet je daarna een mail krijgen dat je het Dal Voordeel abonnement hebt beëindigd met een uiterste datum waarop je hebt moet hebben geactiveerd.

 

 

Badge +3

Zoiets ja, maar dan met het verschil dat @Snarfie Dal Voordeel beëindigd heeft (voor dochter in buitenland) per 1 augustus en daarna op 12 november NS Flex besteld heeft op dezelfde kaart.

Neem aan dat @Erryt NS of een andere moderator dit wel oppikt, zodat het bij aankomst op Schiphol op 7 december wel goed komt. Situatie is duidelijk verder.

Het te restitueren bedrag @ 56 € is op 11 augustus 2020 teruggestort neem dus aan dat Het Dal voordeel abonnement beeindigd is wel staat de ov chipkaart van mijn dochter bij "mijn producten” nog onder "reizen op saldo” omdat NS-Flex nog niet geactiveerd is maar wel staat bij abonnementen dat 5 € reeds betaald is (NS-Flex voordeel) en dus haar kaart onder dat abonnement valt.

Reputatie 7
Badge +3

Het te restitueren bedrag @ 56 € is op 11 augustus 2020 teruggestort neem dus aan dat Het Dal voordeel abonnement beeindigd is wel staat de ov chipkaart van mijn dochter bij "mijn producten” nog onder "reizen op saldo” omdat NS-Flex nog niet geactiveerd is maar wel staat bij abonnementen dat 5 € reeds betaald is (NS-Flex voordeel) en dus haar kaart onder dat abonnement valt.


Als je niet met de kaart langs een OV-chipkaart bent geweest dan loopt het abonnement nog gewoon door en zal er een rekening volgen voor de periode vanaf augustus tot dat het oude abonnement van de kaart gehaald is.

Het beste kun je telefonisch via Twitter Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.

Ik zou inderdaad voor de zekerheid even contact opnemen met onze klantenservice, zodat alles goed afgerond kan worden.

Badge +3

Het te restitueren bedrag @ 56 € is op 11 augustus 2020 teruggestort neem dus aan dat Het Dal voordeel abonnement beeindigd is wel staat de ov chipkaart van mijn dochter bij "mijn producten” nog onder "reizen op saldo” omdat NS-Flex nog niet geactiveerd is maar wel staat bij abonnementen dat 5 € reeds betaald is (NS-Flex voordeel) en dus haar kaart onder dat abonnement valt.

Dit lijkt allemaal goed gegaan te zijn (als er een restitutie heeft plaatsgevonden in augustus, na beëindiging bij een automaat).

Dat er bij Producten nog Reizen op Saldo NS staat is normaal, en heeft verder niets te maken met NS Flex, want dat is alleen nodig om de klasse te bepalen voor reizen op saldo met de trein. Ikzelf heb het ook nog op een kaart met Flex staan. Het doet verder niets.

Per augustus 2018 is het niet meer nodig (reizen met trein is tegenwoordig standaard 2e klas als het er niet op staat) en op nieuwere kaarten werd/wordt het ook niet meer gezet.

Kaart uit 2009 of 2014 die 2019 vernieuwd is

Zodra je dochter (in december) NS Flex activeert bij aankomst op Schiphol komt het NS Flex abonnement ook in Mijn NS (Startpagina en Producten) te staan.

Dat er per de ingangsdatum (12 november?) betaald moet worden voor NS Flex is ook normaal, ook al is het nog niet ‘opgehaald’.

Reageer