beantwoord

Als je binnen 6 uur uitcheckt, maar de volgende NS dag is al begonnen wordt dan het afgeschreven instaptarief (€20) door de NS ingehouden?

  • 16 June 2023
  • 16 reacties
  • 746 Bekeken

Reputatie 2
  • Reisadviseur*
  • 133 reacties

Concreet: als je om 23:45u incheckt en je checkt op je bestemming om 05:15u uit ben je dan je instaptarief of het correctietarief (bij reizen op rekening of creditcard) kwijt? 

 

3.4. Wat gebeurt er als u niet of niet tijdig uitcheckt met de OV-chipkaart of Betaalpas/creditcard? Als u niet of niet binnen 6 uur na incheck uitcheckt of als de volgende NS-dag begint, wordt het afgeschreven Instaptarief door NS ingehouden. Als u gebruik maakt van een Zakelijke OV-chipkaart van NS, Reist u op Rekening of met een Betaalpas/creditcard dan wordt het Correctietarief dat hoort bij het Product dat u gebruikt in rekening gebracht.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1675156047190/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ns-algemene-voorwaarden-avr.pdf

 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 17 June 2023, 11:07

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Update: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1685015738332/content/assets/ns-nl/voorwaarden/algemene-voorwaarden-ns-juni-2023.pdf

Ik denk dat je uiterlijk 3:59 moet uitchecken, en als je nog verder wil reizen opnieuw moet inchecken.

Er staat zowel in de oude als de nieuwe versie als de volgende NS-dag begint, maar dat is om middernacht, ik denk dat bedoeld wordt als de NS-dag is afgelopen, dat is om 4:00 uur. Dan nog kan het in de praktijk weer anders werken (zoals weleens is gerapporteerd over binnen 6 uur moeten uitchecken).

Verder is het de vraag of en wanneer in zo'n geval tussentijds een nieuwe reis begint (bij de eerste keer inchecken na 4:00?), in verband met langeafstandskorting.

Reputatie 6
Badge +1

Update: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1685015738332/content/assets/ns-nl/voorwaarden/algemene-voorwaarden-ns-juni-2023.pdf

Ik denk dat je uiterlijk 3:59 moet uitchecken, en als je nog verder wil reizen opnieuw moet inchecken.

Er staat zowel in de oude als de nieuwe versie als de volgende NS-dag begint, maar dat is om middernacht, ik denk dat bedoeld wordt als de NS-dag is afgelopen, dat is om 4:00 uur. Dan nog kan het in de praktijk weer anders werken (zoals weleens is gerapporteerd over binnen 6 uur moeten uitchecken).

Verder is het de vraag of en wanneer in zo'n geval tussentijds een nieuwe reis begint (bij de eerste keer inchecken na 4:00?), in verband met langeafstandskorting.

Ik hoop niet dat het zo werkt. Als je om 03:09 met de nachttrein naar Rotterdam vertrekt, kom je om 04:19 aan. Het zou raar zijn als iedereen op zo’n reis het instaptarief (dubbel) kwijtraakt. 

Als je om 3.09 uur incheck eindigt de dag pas om 3.59 uur in de volgende nacht dus dat is geen probleem.

Alleen als je voor middernacht incheckt en om 3.59 nog niet hebt uitgecheckt gaat dit spelen. Alleen kun je je afvragen of dat praktisch gezien wel een relevant probleem is met die paar nachttreinen.

Reputatie 6
Badge +2

Alleen als je voor middernacht incheckt en om 3.59 nog niet hebt uitgecheckt gaat dit spelen. Alleen kun je je afvragen of dat praktisch gezien wel een relevant probleem is met die paar nachttreinen.

Als je met de nachttrein zo ver mogelijk in de richting van je bestemming reist, en daar een paar uur gaat wachten op de eerste trein om verder te reizen, is nog wel interessant of dit kan tellen als één reis. Ik weet wel dat je bij zes uur na de eerste check-in inchecken niet meer verder gaat met de eerste reis.

 

Als je met de nachttrein zo ver mogelijk in de richting van je bestemming reist, en daar een paar uur gaat wachten op de eerste trein om verder te reizen, is nog wel interessant of dit kan tellen als één reis. Ik weet wel dat je bij zes uur na de eerste check-in inchecken niet meer verder gaat met de eerste reis.

Ik kan me voorstellen dat NS dit niet gaat faciliteren. Het is geen overstap maar gewoon een nieuwe reis.

Badge +3

Hmm… je kunt in principe ook na meer dan 6 uur gewoon nog uitchecken, maar een volgende incheck is dan inderdaad een nieuwe reis. Ook is een incheck/overstap na 04:00 altijd een nieuwe reis.

Maar zoals het er nu staat zou het dus betekenen dat een incheck om 3:45 en uitcheck om 4:15 je het instaptarief (dubbel) zou kosten, omdat het ‘een dag later’ is?

Lijkt me vreemd, de uitcheck na 04:00 is gewoon de afsluiting van een reis die vóór 04:00 begonnen is, toch?

Als iemand daar ooit problemen mee heeft gehad zou dat toch bekend moeten zijn, zie reactie van @Isitimela 

Als je om 3:45 incheckt dan eindigt de (NS) dag pas 4 uur de volgende dag.

Badge +3

Als je om 3:45 incheckt dan eindigt de (NS) dag pas 4 uur de volgende dag.

Da’s een goeie… neem niet aan dat veel mensen die al vóór middernacht vertrokken zijn na 4:00 nog willen uitchecken, maar toch de vraag wat er dan gebeurt 🤔🙄

Ik ben ook wel benieuwd. Ik zal het eens proberen uit te zoeken. Weet je toevallig een reis waarbij dit het geval is?

Badge +3

Ik ben ook wel benieuwd. Ik zal het eens proberen uit te zoeken. Weet je toevallig een reis waarbij dit het geval is?

Nee, ik kan er geen bedenken want bij vertrek voor middernacht uit Groningen/Leeuwarden of Maastricht ben je (met nachtnet) altijd wel vóór 03:00 op je bestemming.

Maar toevallig (werkzaamheden) https://bit.ly/3qFV5dw (een uitcheck in Rotterdam zou zomaar na 04:00 kunnen zijn).

Ik ben ook wel benieuwd. Ik zal het eens proberen uit te zoeken. Weet je toevallig een reis waarbij dit het geval is?

Nee, ik kan er geen bedenken want bij vertrek voor middernacht uit Groningen/Leeuwarden of Maastricht ben je (met nachtnet) altijd wel vóór 03:00 op je bestemming.

Maar toevallig (werkzaamheden) https://bit.ly/3qFV5dw (een uitcheck in Rotterdam zou zomaar na 04:00 kunnen zijn).

Zwolle - Rotterdam Centraal op een doordeweekse dag. Laatste vertrek uit Zwolle om 23.53, aankomst te Utrecht om 1.09. Vertrek nachttrein uit Utrecht om 1.16. Aankomst te Rotterdam om 2.58. Stel dat je de aansluiting op Utrecht mist, wat zeker niet denkbeeldig is, dan kom je om 3.58 aan en kun je niet voor 4.00 uitchecken. 

Bedankt voor de voorbeelden. Ik hoop snel een antwoord te krijgen. Vooralsnog weten de experts het niet waarvan ik het vermoeden had dat ze snel duidelijkheid konden geven.

Reputatie 2

Bedankt voor de voorbeelden. Ik hoop snel een antwoord te krijgen. Vooralsnog weten de experts het niet waarvan ik het vermoeden had dat ze snel duidelijkheid konden geven.

Dank voor het uitzoeken.

Ik ben vooral benieuwd waarom of als de volgende NS-dag begint  in deze algemene voorwaarden is opgenomen. Als je na je 1e incheck niet binnen 6 uur uitcheckt, zou dit voldoende moeten zijn om het instaptarief in te houden of een correctietarief toe te passen bij Reizen op Rekening?

Officieel zou er geen extra correctie worden toegepast als je je binnen 6 uur uitcheckt. Het blijft echter speculeren wat er echt gebeurt. Ik heb geen bevestiging gekregen dat dit al eens is gebeurd. Wellicht kan iemand binnen de community dit testen en ons hier op de hoogte stellen. :)

Reputatie 2

Officieel zou er geen extra correctie worden toegepast als je je binnen 6 uur uitcheckt. Het blijft echter speculeren wat er echt gebeurt. Ik heb geen bevestiging gekregen dat dit al eens is gebeurd. Wellicht kan iemand binnen de community dit testen en ons hier op de hoogte stellen. :)

 

Fijn om te horen dat er officieel geen extra correctie wordt toegepast, als je binnen 6 uur uitcheckt (Bron?) Maar waarom staat er in de algemene voorwaarden (3.4) dat je binnen 6 uur na het inchecken (maar op dezelfde NS-dag) alsnog kan uitchecken op de plaats waar je had moeten uitchecken om een correctietarief te voorkomen? In mijn optiek is de zin “maar op dezelfde NS-dag” overbodig en verwarrend.

 

Een paar jaar geleden kon ik met een incheck op maandagochtend om 03:55AM (“vrij reizen”) tot een uurtje of tien zonder kosten uitchecken. Bij inchecken binnen 60 minuten kreeg ik de melding “overstap”. Het instaptarief bleef tot 09:55AM €0. Vanaf 09:55AM was het instaptarief, zoals verwacht, €10

 

Reputatie 6
Badge +2

Officieel zou er geen extra correctie worden toegepast als je je binnen 6 uur uitcheckt. Het blijft echter speculeren wat er echt gebeurt. Ik heb geen bevestiging gekregen dat dit al eens is gebeurd. Wellicht kan iemand binnen de community dit testen en ons hier op de hoogte stellen. :)

 

Fijn om te horen dat er officieel geen extra correctie wordt toegepast, als je binnen 6 uur uitcheckt (Bron?) Maar waarom staat er in de algemene voorwaarden (3.4) dat je binnen 6 uur na het inchecken (maar op dezelfde NS-dag) alsnog kan uitchecken op de plaats waar je had moeten uitchecken om een correctietarief te voorkomen? In mijn optiek is de zin “maar op dezelfde NS-dag” overbodig en verwarrend.

 

Een paar jaar geleden kon ik met een incheck op maandagochtend om 03:55AM (“vrij reizen”) tot een uurtje of tien zonder kosten uitchecken. Bij inchecken binnen 60 minuten kreeg ik de melding “overstap”. Het instaptarief bleef tot 09:55AM €0. Vanaf 09:55AM was het instaptarief, zoals verwacht, €10

Maandagochtend om 03:55AM is in de overlap van de NS-dagen zondag en maandag, dit geldt als dezelfde NS-dag als zondag en ook als dezelfde NS-dag als maandag. Om te zien of “maar op dezelfde NS-dag” overbodig is moet je uiterlijk 23:59 inchecken.

De melding “overstap” kreeg je volgens mij wegens inchecken binnen 35 minuten..

Reageer