Eergister is mijn portemonnee gestolen. Nu is er vrijwel meteen daarna ingecheckt met mijn bankpas om tweemaal te reizen. Ik heb nooit toestemming voor gegeven voor de mogelijkheid om met mijn bankpas in te checken. (Ik heb de bankpas daarna natuurlijk meteen geblokkeerd.) Het lijkt me logisch dat dit geld terug te vorderen is.
Zo logisch is dat niet. Het hangt af van het beleid van de bank af of u dit geld nog terug krijgt. In principe is het zo dat u het geld dat opgenomen wordt tot uw blokkade vaak kwijt bent, met creditcards kan dit de volgende dag zijn. Banken gaan hier overigens vaak soepel mee om.
NS hoeft niet te betalen als er van uw pas misbruik gemaakt wordt. NS is is daar ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor. Het lijkt me niet logisch dat NS dit geld dan moet teruggeven.
Het enige wat je kunt doen is het geld terugvragen aan de bank, omdat je geen toestemming hebt gegeven om je bankpas te gebruiken voor reizen. Mits je onlangs geen wijziging in de voorwaarden hebt gehad van de bank waarin gebruik van bankpas voor reizen expliciet is opgenomen.
Zo fijn, dat OVPay. Vooral ook zo fijn dat het je opgedrongen wordt en je geen mogelijkheid hebt het uit te zetten.
Het blijft merkwaardig dat het niet mogelijk is om OVpay uit te zetten voor je bankpas of creditcard. Nog vreemder is dat de consumentenorganisaties er het zwijgen toe doen.
Kijk eens op: https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/bankpas-kwijt-gestolen
Eigen risico pasmisbruik
Sinds de invoering van PSD2 geldt er geen eigen risico meer bij een gestolen of verloren pas. De bank vergoedt dus de schade als je je aan de veiligheidsregels hebt gehouden.
Contactloos betalen
Met contactloos betalen kan iemand die je pas in handen heeft tot maximaal €100 betalen zonder pincode. In dat geval brengen banken ook geen eigen risico in rekening en krijg je de schade vergoed. Voor contactloze betalingen die met pincode zijn gedaan, gelden dezelfde regels als bij ‘gewone’ diefstal van een pas.
Daar ben ik mij terdege van bewust
Het probleem is dat de NFC functie van een pas niet aan/uitgezet kan worden, het is een administratieve instelling bij de bank of je contactloos mag betalen.
Bij winkels gaat dat allemaal ‘realtime’ (binnen enkele seconden) maar poortjes en paaltjes hebben die mogelijkheid niet. Er wordt dus ook niet gecontroleerd of je wel voldoende saldo op je rekening hebt, of een (fictieve) reservering gedaan zoals bij onbemand tanken. Verder is er geen limiet voor contactloze betalingen (100 euro waarna je je pincode moet intoetsen).
Poortjes en paaltjes hebben wel een lokale blacklist voor geblokkeerde passen. OVpay is dus niet te blokkeren tenzij het je lukt om je pasnummer op zo’n blacklist te krijgen, maar daar zullen banken niet aan meewerken.
Je zou als consument de keuze moeten hebben of je contactloos betalen wilt uitzetten. Het is onwil van banken als ze niet de mogelijkheid bieden om het wel uit Bij KNAB kan het wel: https://www.knab.nl/betalen/contactloos.
Net als bij SNS: https://www.snsbank.nl/particulier/betalen/contactloos-betalen.html
Of Triodos: https://www.triodos.nl/service/particulieren/betalen/wereldpas
Zou dat dan betekenen dat OVpay ook niet werkt?
Zou dat dan betekenen dat OVpay ook niet werkt?
Nee, want er is geen communicatie tussen poortjes/paaltjes en de bank, dus dat blijft werken. OVpay verzamelt je (contactloze) transacties per dag en incasseert deze de volgende dag.
De enige manier om OVpay te blokkeren is om een pas gedeeltelijk doormidden te knipppen of op een tactische plaats te perforeren, waardoor hij niet meer contactloos gebruikt kan worden omdat de antennelus dan onderbroken is.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.