Ben ik onredelijk, Onzer Neerlandse spoorwegen of Translink?

  • 15 December 2023
  • 23 reacties
  • 500 Bekeken

Geachte medebevolkers van deze community. 

Ik laat me graag coachen op het volgende. Ik ben met mijn oudste dochter op reis geweest met de trein. Super spannend natuurlijk ze mocht (ze is 6) voor het eerst zelf inchecken. 

Ik heb voor haar een OV kaart aangevraagd. Translink en NS weten haar leeftijd.

En onze samenleving heeft er voor gekozen om jonge kids “gratis” te laten reizen. Hopelijk leren ze daarmee veelvuldig het openbaar vervoer te gebruiken ipv van de fatbike, brommer of later de auto.

Wat me echter frappeert is dat ik op een gegeven moment een brief krijg dat ik 20 euro moet storten voor mijn 6 jarige dochter. Ik heb gebeld, was het niet eens met de kosten, immers ze is 6. De aanbieders van de kaart weten dat ze 6 is. Haar zakgeld is 50 cent per week. Dus die 20 euro die Translink haar wil laten afrekenen is toch 40 weken sparen……

 

Translink verwijst naar NS, NS verwijs naar Translink. Eind van het liedje is nu een 40 euro incasso verhoging op een factuur van 20 euro voor een kind van 6 wat gratis met de trein mag reizen. 

Alle haren in mijn nek staan overeind. Volgens mij ben ik niet onredelijk. Maar ik toets dit graag met andere mensen vanuit dit forum, het argument “ betaal die 60 piek gewoon, dan ben je er vanaf” is natuurlijk verleidelijk. Maar daarmee is de kraan niet dicht en gaan andere ouders (en kindjes van 6) hier ook last van hebben.  Plus dat het stimuleren van openbaar vervoer gebruik hiermee gewoon niet werkt.

Dus. lang verhaal kort: ben ik onredelijk? En als niet, bij wie denkt u dat ik moet zijn?

Dank!

 

 

 

 

 


23 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Faustus,

Kinderen reizen vanaf 4 jaar niet standaard gratis met het OV.
Om gratis met de trein te kunnen reizen, kun je voor je dochter een Kids Vrij-abonnement afsluiten. Voor ander openbaar vervoer hebben veel vervoerders soortgelijke mogelijkheden. Kijk daarvoor op de site van de betreffende vervoerder(s).

 

Reputatie 7
Badge +4

Als uw kind 6 jaar is en het gratis (mee) wil reizen is er voor uw kind een Kidsvrijabonnement nodig. Dat is overigens gratis als uw kind al een persoonlijke ov-chipkaart heeft. Tot vier jaar reizen kinderen gratis mee, daarna is Kidsvrij nodig, ook voor uw kind van 6 dus. Ik vrees dat u wel een persoonlijke chipkaart had voor uw kind maar dat Kidsvrij er niet op was gezet. Dan reist uw kind niet gratis en komt er inderdaad een correctietarief van 20 euro op te staan. Dit was volkomen onnodig geweest als u er het gratis Kidsvrij-abonnement op had gezet.

Als u veertig euro extra kosten heeft, heeft u het correctietarief niet betaald en draagt NS het over aan een incassobureau. Op dat moment ligt de correspondentie niet meer bij NS of Translink en kan NS ook niets meer voor u doen. U betaalt die 40 euro extra niet aan NS maar aan het incassobureau. Als dochterlief zes is, vrees ik toch echt dat papa moet betalen, ;-)

Ik weet niet of u al dan niet Kidsvrij heeft, maar als dat niet zo is heeft u ten onrechte verondersteld dat kinderen altijd gratis mee reizen. Voor kinderen tot vier geldt dat en voor kinderen van vier tot en met elf alleen als Kidsvrij op de kaart staat.

Als dat niet het geval was, was het correctietarief helaas voor u terecht. Ik denk niet dat u onredelijk bent, maar vanuit een onjuist uitgangspunt redeneert. Wat mij betreft mag er wat wat coulance zijn, het is een dure grap zo.

 

Kidsvrij werkt heel goed om het reizen met de trein te bevorderen. Opa Bommel neemt zijn kleinkinderen met Kidsvrij lekker gratis mee en hij hoeft alleen de jongste nog op te tillen zodat ze zelf in kan checken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me wel af of het een correctietarief was. Er wordt aangegeven dat dochterlief wel ingecheckt heeft. Wellicht was het gewoon de prijs van de gemaakte reis? De factuur zou duidelijkheid moeten bieden. Het feit dat er een factuur is verstuurd, suggereert dat er NS Flex Basis op de kaart staat. Om het Kids Vrij-abonnement af te kunnen sluiten, zal Flex Basis eerst opgezegd moeten worden.

EDIT: Zie hieronder. Als de factuur van Translink kwam, is het een ander verhaal.

Badge +3

Als de incasso van Translink kwam, dan gaat het waarschijnlijk over automatisch geladen saldo. Dat wordt door Translink bijgeschreven op de kaart en daarna door de vervoerder afgeschreven. Aangezien dit saldo echt geladen is, is de incasso vanuit Translink wel terecht. Vervolgens kan geprobeerd worden bij de vervoerder, NS in dit geval, het afgeschreven saldo terug te vragen.

Hallo Faustus en welkom bij de NS Community,

 

Bedankt aan de community leden voor alle uitleg. Ter aanvulling wil ik nog melden dat onze klantenservice nog wel wat voor je kan betekenen en zeker niet hoort terug te verwijzen naar de klantenservice van de OV-chipkaart.

inderdaad, ik heb geen kids vrij abonnement aangevraagd.

Hetgeen ikzelf een gek ding vind, gezien het voor de vervoerder en of de kaartverstrekker duidelijk is dat mijn dochter jong is en dus niet hoeft te betalen. Het zou toch logischer zijn dat er wordt gekeken naar de leeftijd van de reiziger? En enige clementie zou ik verwachten als vinkje niet is gezet, wat overduidelijk is. (#paarsekrokodil…..)

Maar goed, ik proef uit de reacties alhier dat het dus wellicht toch vooral aan mij ligt. 

60 piek met mijn dochter naar van Soest naar Utrecht.

Helaasssss, ik ga t betalen.

Maar hou hier voor een slechte smaak van in de mond. 

Wel dank voor alle reacties allemaal. 

@Erryt, heb met ze contact gehad. Maar kwam helaas niet verder.

 

Het betalen hoeft echt niet want het kost geen 60 euro. Zou je nogmaals contact willen opnemen? Ik denk dat mijn collega het niet goed had begrepen aangezien de verwijzing naar de OV-chipkaart vanaf onze kant alleen gebeurt als het een vraag betreft over de kaart zelf.

Reputatie 7
Badge +4

Als het mogelijk is, lijkt mij coulance ook op zijn plaats.

@Faustus ik leg het aan u uit in mijn reactie, dat is niet hetzelfde als dat ik het eens ben met de afhandeling. Het ligt in die zin aan u dat u veronderstelde dat het was zoals u dacht, maar dat is dus niet zo. Persoonlijk vind ik het ondanks dat toch wel een sneue zaak, hopelijk kan Erryt, als moderator die een lijntje heeft naar NS, nog wat voor u betekenen.

Reputatie 7
Badge +3

Het betalen hoeft echt niet want het kost geen 60 euro. Zou je nogmaals contact willen opnemen? Ik denk dat mijn collega het niet goed had begrepen aangezien de verwijzing naar de OV-chipkaart vanaf onze kant alleen gebeurt als het een vraag betreft over de kaart zelf.

Het betalen moet wel, want als de rekening van translink komt zijn dat de kosten van saldo. Door zonder kidsvrij en zonder saldo te gaan reizen komt de kaart in de min en zal het saldo aangevuld moeten worden.

Dat klopt, maar ze dient van ons een restitutie te ontvangen.

Reputatie 7
Badge +3

inderdaad, ik heb geen kids vrij abonnement aangevraagd.

Hetgeen ikzelf een gek ding vind, gezien het voor de vervoerder en of de kaartverstrekker duidelijk is dat mijn dochter jong is en dus niet hoeft te betalen. Het zou toch logischer zijn dat er wordt gekeken naar de leeftijd van de reiziger? En enige clementie zou ik verwachten als vinkje niet is gezet, wat overduidelijk is. (#paarsekrokodil…..)

Maar goed, ik proef uit de reacties alhier dat het dus wellicht toch vooral aan mij ligt. 

60 piek met mijn dochter naar van Soest naar Utrecht.

Helaasssss, ik ga t betalen.

Maar hou hier voor een slechte smaak van in de mond. 

Wel dank voor alle reacties allemaal. 

@Erryt, heb met ze contact gehad. Maar kwam helaas niet verder.

 

Nee geen paarse krokodil maar een  vader die de klok had horen luiden maar niet wist waar de klepel hing.

Dus je hebt geen kidsvrij aangevraagd, maar vindt het onredelijk dat jouw dochter van 6 €20 moet betalen, wat zij niet kan (hoeft zij ook niet, want ouders/verzorgers zijn aansprakelijk voor kosten die een 6-jarige maakt) en laat het op incasso aankomen. Wanneer jij je had verdiept in reizen met OV met kinderen van 4+ dan had je gezien dat je bij NS 2 keuzes had: kidsvrij of railrunner. Beiden voor kinderen van 4 tot met 11 jaar. NS doet niet aan leeftijdskorting, een 65-plusser zal ook een abonnement moeten nemen om korting te krijgen. Die €40 incassokosten zul je zowiezo moeten en die €20 als die op de kaart gezet zijn. Je kunt bij www.ov-chipkaart.nl checken wat het saldo van de kaart is.

Voor een volgende ov-reis is het misschien handig om te verdiepen in de regels. Bij elke vervoersmaatschappij zijn die anders.

Reputatie 7
Badge +3

Dat klopt, maar ze dient van ons een restitutie te ontvangen.

Dat weet je niet want als het €20 van translink is dan gaat het om saldo en is de reis daarmee verrekend. TS heeft geen kidsvrij aangevraagd dus waarom restitutie? Dan zeg ik mijn abonnementen op en vraag voor elke reis ook restitutie als dat zo werkt.

haha, nou community member MoDe, u heeft helemaal gelijk hoor! Het gelijk aan uw zijde, het was mijn fout. 
Ik merk aan uw reactie dat u voor wat mijn oorspronkelijke vraag, neigt naar de kant van mijn eigen onredelijkheid. 
Ooit heb ik een oude schoolmeester gehad, die mee ook meermaals op de regeltjes heeft gewezen en hoe het hoort. 
Ik zal in de hoek gaan staan.

Een aantal forum members waaronder Erryt vinden de echter de 60 euro consequentie een behoorlijke en pleitten iets meer voor clementie.
U niet en daarin heeft u gelijk.
Echter in een maatschappij van gelijkhebbers, wordt het zoals uw onderschrift reeds betoogt: steeds minder leuk om met de trein te reizen.
;-)

 

Reputatie 7
Badge +3

haha, nou community member MoDe, u heeft helemaal gelijk hoor! Het gelijk aan uw zijde, het was mijn fout. 
Ik merk aan uw reactie dat u voor wat mijn oorspronkelijke vraag, neigt naar de kant van mijn eigen onredelijkheid. 
Ooit heb ik een oude schoolmeester gehad, die mee ook meermaals op de regeltjes heeft gewezen en hoe het hoort. 
Ik zal in de hoek gaan staan.

Een aantal forum members waaronder Erryt vinden de echter de 60 euro consequentie een behoorlijke en pleitten iets meer voor clementie.
U niet en daarin heeft u gelijk.
Echter in een maatschappij van gelijkhebbers, wordt het zoals uw onderschrift reeds betoogt: steeds minder leuk om met de trein te reizen.
;-)

 

 

Ik vind in jouw geval dat er geen reden is voor coulance. Je hebt geen kidsvrij aangeschaft, je hebt de factuur van €20 niet betaald en blijkbaar geen contact opgenomen over het waarom van de factuur tot er €40 incassokosten bijkwam.

Badge +3

Het zou toch logischer zijn dat er wordt gekeken naar de leeftijd van de reiziger? En enige clementie zou ik verwachten als vinkje niet is gezet, wat overduidelijk is. (#paarsekrokodil…..)

Een poortje of paaltje (trein) kijkt in principe niet naar de leeftijd maar naar reisproducten op een kaart, dus Kids Vrij is echt nodig om vrij te reizen. Dit product verloopt zodra een kind 12 wordt.

Maar nu het volgende. Zolang je geen 20 euro (of meer) saldo op de kaart hebt gezet kan je er helemaal niet mee inchecken (Soest) en naar buiten door de poortjes in Utrecht lukt dan ook niet! 🤔

Het lijkt er dus op dat er een NS Flex (Basis) abonnement actief is, waarbij een gemiste in- of uitcheck resulteert in een correctietarief van 20 euro, en datzelfde geldt voor 1e klas reizen zonder geldig reisrecht (dus bij een 2e klas incheck). NS Klantenservice kan dat eenvoudig inzien en hoeft dus niet naar TLS te wijzen.

Als je daar een brief over krijgt is er al (een week) eerder een herinnering per e-mail gestuurd. De brief zal zeggen dat je binnen 2 weken dient te betalen, doe je dat niet dan volgt er een derde herinnering per e-mail met een betalingstermijn van ik meen 5 dagen.

Daarna gaat de vordering naar een incassobureau (met 40 euro incassokosten) en is het ‘uit handen’ van NS, dus die kunnen je verder niet meer helpen tenzij men bereid is om in overleg met het incassobureau de vordering te laten vervallen.

De aanname dat kinderen in het ov gratis reizen is onjuist (behalve in sommige steden). Een kind van 4-11 dat reist op een persoonlijke ov-chipkaart krijgt wél automatisch 34% korting in bus, tram en metro maar niet in treinen.

TLS/OV-chipkaart kan op zich wel ‘helpen’ als je een Mijn OV-chip account aanmaakt en de kaart koppelt. Dan kan je in ieder geval zien of de leeftijd klopt en welke transacties er allemaal hebben plaatsgevonden. Wellicht kan dat ook door te bellen met 0900 0980 of 030 751 5155 optie 3.

Inderdaad de 20 niet betaald. Wel contact opgenomen. Heen en weer gewezen. 

Er werd inderdaad me gewezen op het ontbreken van een abonnement waarvan ik me blijkbaar had moeten vergewissen dat het noodzakelijk was. Nooit brief ontvangen, nooit extra email ontvangen.

Maar vervolgens inderdaad de 40 euro extra om de oren.

 

Overigens was het geen aanname dat kinderen gratis reizen in trein. Dat had ik opgezocht toen ik er ook achter kwam dat mijn 6 jarige een persoonlijke OV kaart nodig had. 

Kortom, netjes persoonlijke OV kaart aangeschaft voor mijn kind.

Nagelaten een paarsekrokodillen vink te zetten voor een gratis abonnement. 

Allebei netjes beide keren ingescand op de reis. 20 euro om mijn oren.

Daarover gebeld, naar Translink naar NS.

Bam! 40 piek erbovenop. 60 piek betalen voor een gratis ritje.

 

Klopt, ik had een gratis abonnement moeten aanvragen. Eens.

Maar voelt toch gek. 

 

Ik ga m betalen, maar schud ook mijn dochters spaarpot leeg. Dat zal haar leren op de regeltjes te letten.

 

Badge +3

Ik snap het nog steeds niet, want zonder enig abonnement reis je op saldo en kan er eigenlijk nooit een incasso(bureau) aan te pas komen. Waar komt die 20 euro dan vandaan?

Tenzij automatisch opladen actief was (dat gaat wel via TLS en wordt na enkele dagen via automatische incasso afgeschreven)

NS heeft daar niets mee te maken (die kennen je helemaal niet) en kan dus niets anders dan je naar TLS verwijzen.

Loop je bij TLS/OV-chipkaart 60 euro achter wegens meerdere mislukte incasso’s (of terugboekingen/storno’s) dan volgen er stappen.

Dus van wie kwam die brief over 60 euro eigenlijk? Staat er het nummer van de ov-chipkaart van je dochter in? En waar is die ov-chipkaart van je dochter ooit besteld (via NS of OV-chipkaart)?

Nogmaals: alleen bij NS Flex kan men je herinneringen sturen over correctietarieven. Bij reizen op saldo (dus zonder abonnement en zonder automatisch opladen) is dat onmogelijk.

@Robert B  Ik heb in de mail mijn bestelling nagezocht. 

Het is inderdaad Translink systems. Zojuist even het bestel proces aldaar geprobeerd.

Als je daar een kaart aanvraagt moet je automatisch opladen actief uitzetten en er zit geen leeftijdscheck op. Dus ook een NS kind vrij abonnement vermelden ze niet.

Dus er zit een automatisch opladen op de kaart van een kindje van 4. Gooooo Translink! 

 

Heel anders is de bestelling via NS zelf. (Zojuist gedaan voor mijn jongste dochter) 

Daar wordt je direct na het invullen van de leeftijd geïnformeerd over kids vrij, wordt dat abonnement automatisch geactiveerd.

Precies zoals ik ook (volgens @MoDe onterecht) zou verwachten. Kortom de klantreis bij NS is eigenlijk erg fijn en heel helder. Bij Translink is de duidelijkheid (voor mij) ver te zoeken. Met de bijbehorende kosten. 

Laten we deze draad hier sluiten. Het is me helder. 

Ik open nu een draadje bij Translink om anderen te behoeden voor dit soort ellende.

Dank voor uw perspectief allemaal!

 

Reputatie 7
Badge +3

Kids Vrij is een product van NS, niet van Translink, dus op zich wel logisch dat NS je er over informeert. En de OV-chipkaart kan ook gebruikt worden in de bus, tram en metro waar je dan wel saldo voor nodig hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb net geprobeerd het bestelproces voor een persoonlijke chipkaart voor een kind te doorlopen. Zonder een foto te uploaden gaat dat niet. Ik heb geen idee welke mededelingen er komen.

Het lijkt me een omissie bij OV-chipkaart(Translink) wanneer niet wordt gemeld dat een kind van 4 t/m 11 een Kids Vrij-abonnement van NS nodig heeft om zonder te betalen met de trein mee te kunnen reizen met een begeleider. Een verwijzing naar de Kids Vrij-aanvraagpagina zou op zijn plaats zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb net geprobeerd het bestelproces voor een persoonlijke chipkaart voor een kind te doorlopen. Zonder een foto te uploaden gaat dat niet. Ik heb geen idee welke mededelingen er komen.

Het lijkt me een omissie bij OV-chipkaart(Translink) wanneer niet wordt gemeld dat een kind van 4 t/m 11 een Kids Vrij-abonnement van NS nodig heeft om zonder te betalen met de trein mee te kunnen reizen met een begeleider. Een verwijzing naar de Kids Vrij-aanvraagpagina zou op zijn plaats zijn.

Hoezo, omissie? Staan er bij OV-chipkaart dan wel alle abonnementen/regels mbt 4-11 jarigen en 65+ van alle andere vervoerders in Nederland? Benieuwd of een 65 jarige die een OV chipkaart besteld de melding krijgt dat hij/zij geen leeftijdskorting bij treinvervoerders krijgt.

Als je wilt weten wat de mogelijkheden zijn bij de vervoerder met wie je wilt reizen dan kijk je toch op de website van de vervoerder?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb toch duidelijk uitgelegd wat in mijn optiek de omissie is.

Er zit een duidelijk verschil tussen de leeftijdskortingsmogelijkheden voor kinderen en senioren. Voor kinderen bestaat de mogelijkheid om gratis in de trein met een begeleider mee te reizen, mits geregistreerd voor Kids Vrij. Het lijkt me wel zo netjes als Translink dat meldt wanneer je een OV-chipkaart voor een kind in de leeftijd 4 t/m 11 jaar aanvraagt. 

Voor bus, tram en metro moet immers wel betaald worden. De leeftijdskorting wordt automatisch berekend bij in- en uitchecken.

Geen raketwetenschap, wel zo netjes. Het reizen met het OV is al behoorlijk ingewikkeld in Nederland voor mensen die daar weinig tot geen ervaring mee hebben. Het kan absoluut geen kwaad wanneer instanties als Translink zich proberen te verplaatsen in klanten. 

 

Badge +3

Dan nog de vraag waarom dat automatisch opladen leidt tot brieven, want dan klopt er iets niet in de incassoprocedure of zijn er incasso’s actief teruggeboekt.

Edit: ik lees nu dat je die 20 euro inderdaad niet betaald hebt (dus gestorneerd).

Ik zou het bedrag voor automatisch saldo laden trouwens op 10 euro per keer zetten, dan zit je nooit met een boel ongebruikt saldo op een kaart, want 4 euro is al genoeg voor bus/tram/metro (misschien zelfs 34% minder). Voor de trein natuurlijk Kids Vrij.

Reageer