Blokkeren anonieme OV-chipkaart | NS Community
beantwoord

Blokkeren anonieme OV-chipkaart

  • 7 February 2016
  • 17 reacties
  • 5668 Bekeken

Gisteren is mijn OV chip kaart (anoniem) gestolen. Dan denk je in te loggen op mijn NS en de kaart te blokkeren.
Dit blijkt onmogelijk waardoor mijn kaart met meer dan 50 euro reis tegoed als verloren moet worden beschouwd. Kan zo het kaartnummer lezen gekoppeld aan mijn NS account, maar blokkeren kan niet ...??? Echt niet te geloven! Is hier echt niets aan te doen? ben benieuwd naar de reacties!
icon

Beste antwoord door Tochjo 7 February 2016, 12:53

Bekijk origineel

17 reacties

Badge +3
Als u reist met een anonieme OV-chipkaart dan kunt u deze niet blokkeren bij diefstal of verlies. Het bedrag dat op uw anonieme OV-chipkaart staat, kunt u helaas niet terugvragen. Dit is een van de nadelen van een anonieme kaart ten opzichte van een persoonlijke kaart.

Over klachten over en de mogelijkheden van het blokkeren van een OV-chipkaart moet u overigens niet bij NS zijn, maar bij Trans Link Systems, het bedrijf achter de klantenservice OV-chipkaart (www.ov-chipkaart.nl).
Reputatie 4
Blokkeren (ik neem aan dat het om een persoonlijke kaart gaat) moet via www.ov-chipkaart.nl. Uw bent dan vanaf de tweede dag tegen misbruik beschermd.

Veel mensen denken ten onrechte dat het OV-chipkaart systeem een on-line systeem is (zoals een pin-automaat) en dat is dus niet zo. De paaltjes op de stations en de apparaten in de bus hebben geen verbinding met een centrale computer. Alleen worden ze een keer per dag (of liever nacht) uitgelezen en gevoed met informatie uit de centrale computer.

Bij een onpersoonlijke kaart is de situatie niet anders dan wanneer U uw portemonnee op straat verliest of als die gestolen wordt.
Ok ik lees dat het niet kan, technisch best oplosbaar. Voor mij een ontwerpfout in het systeem.
Deze kaart is toch een kaart gekoppeld aan mijn NS account, overduidelijk van mij. Het is geen cash geld of een cadeaubon die vergelijking klopt niet bij een NS kaart in dit geval.
Zo lang U weigert te vertellen of het om een persoonlijke of anonieme kaart gaat is het lastig reageren.
Zo lang U weigert te vertellen of het om een persoonlijke of anonieme kaart gaat is het lastig reageren.

Gisteren is mijn OV chip kaart (anoniem) gestolen.
Het betreft zoals ik al schreef (en theofiel opmerkt) een anonieme kaart anders was dit probleem er niet.
Reputatie 4
Deze kaart is toch een kaart gekoppeld aan mijn NS account, overduidelijk van mij. Het is geen cash geld of een cadeaubon die vergelijking klopt niet bij een NS kaart in dit geval.
Daar zit dus de denkfout. Het feit dat je hem onder jouw naam hebt geregistreerd betekent nog niet dat jij daarmee aantoont de eigenaar te zijn. Als ik een kaart of alleen het nummer van een kaart op straat vind kan ik die kaart ook thuis onder mijn account registeren, dus zo'n registratie bewijst helemaal niets.

Een anonieme kaart kan net als een bankbiljet, een kortingsbon, etc. worden gebruikt door iedereen die hem op een bepaald moment in bezit heeft tenzij iemand anders kan bewijzen dat de kaart van hem gestolen. En registratie bij NS is geen bewijs want de "nieuwe eigenaar" kan ook beweren dat hij wel degelijk de echte eigenaar is en jij de kaart (illegaal) op jouw NS-account hebt aangemeld.

Het gaat dus ook niet om een ontwerpfout in het systeem maar om het feit dat het eigendomsrecht van een anonieme kaart in principe bij de toonder ligt.
Ik vrees dat het wel degelijk om een ontwerpkeuze gaat om daadwerkelijk anonieme kaarten zo min mogelijk te ondersteunen. Dat zie je niet alleen terug in het niet kunnen blokkeren van de kaart, maar ook in het niet ondersteunen van GTBV of teruggave van saldo bij een verlopen kaart zonder met terugwerkende kracht de kaart alsnog te transformeren tot een persoonsgebonden kaart. Privacy is dus een dure hobby voor wie met het openbaar vervoer reist.
Deze kaart is toch een kaart gekoppeld aan mijn NS account, overduidelijk van mij. Het is geen cash geld of een cadeaubon die vergelijking klopt niet bij een NS kaart in dit geval.
Daar zit dus de denkfout. Het feit dat je hem onder jouw naam hebt geregistreerd betekent nog niet dat jij daarmee aantoont de eigenaar te zijn.


Daarvoor is het "ophalen van de kaartservicecode" bedacht. Dat moet voorkomen dat je een OV-chipkaart aan je account kunt koppelen waar je niet over beschikt. Als die controle wel uitgevoerd zou worden op basis van een vergelijking tussen de persoonsgegevens van het account en die van de OV-chipkaart, zou je bij een persoonlijke OV-chipkaart nooit een kaartservicecode hoeven op te halen.

Dat dat systeem niet waterdicht is is een andere kwestie. De controle is voor persoonlijke OV-chipkaarten in ieder geval niet beter dan voor anonieme.
Reputatie 4
De controle is voor persoonlijke OV-chipkaarten in ieder geval niet beter dan voor anonieme.
Op een persoonlijke kaart staat het hoofd van de eigenaar.
De controle is voor persoonlijke OV-chipkaarten in ieder geval niet beter dan voor anonieme.
Op een persoonlijke kaart staat het hoofd van de eigenaar.

Dat is mij bekend, maar daar kijkt niets of niemand naar alvorens je die kaart aan een MijnNS-account kunt koppelen. Als een echtpaar gezamenlijk hetzelfde account gebruikt, kan dat ook, terwijl de gegevens van de beide persoonlijke OV-chipkaarten onderling verschillend zijn en dus niet beiden overeen kunnen komen met de gegevens van het account zelf.

Zowel voor persoonlijke als anonieme OV-chipkaarten is de enige check voor het mogen koppelen aan een MijnNS-account het ophalen van een kaartservicecode.
Het gaat niet om de procedures maar om de vraag wie de eigenaar van de kaart is.
De eigenaar van een anonieme kaart is de bezitter.

Wat gebeurt er met het geld als de kaart verloopt en de kaart is bv verloren ?

Als de kaart geregistreerd is bv bij Mijn NS moet je het geld gewoon kunnen declareren, dat lijkt me wel eerlijk.
Het gaat niet om de procedures maar om de vraag wie de eigenaar van de kaart is.
De eigenaar van alle OV-chipkaarten is TLS, formeel.

De vraag wie de rechtmatige gebruiker is, die de gegevens van die OV-chipkaart mag inzien en wijzigen, wordt beantwoord met behulp van een procedure, die voor persoonlijke OV-chipkaarten gelijk is aan die voor anonieme OV-chipkaarten. Het ophalen van een kaartservicecode is bedoeld om aan te tonen dat jij de gebruiker van een bepaalde OV-chipkaart bent.

De vraag wie de rechtmatige gebruiker is, die de gegevens van die OV-chipkaart mag inzien en wijzigen, wordt beantwoord met behulp van een procedure, die voor persoonlijke OV-chipkaarten gelijk is aan die voor anonieme OV-chipkaarten. Het ophalen van een kaartservicecode is bedoeld om aan te tonen dat jij de gebruiker van een bepaalde OV-chipkaart bent.


Precies!
Het is zo het is, ik laat het verder rusten.
Maar het bedachte ontwerp m.b.t. reis tegoeden van de eigenaar van de kaart (niet de toonder) is verre van ideaal. Sterker nog het is onrechtvaardig! Verloren, gestolen en verlopen kaarten, daar staat nog altijd geld op. En dat geld behoort niet aan de dief, vinder of in geval van verlopen kaarten TLS of de NS.
Reputatie 2

Om even heel eetlijk te zijn, snap ik niet waarom sommigen zulke grote bedragen op een anonieme kaart gooien. € 16 is genoeg om in te kunnen checken (want je mag met een kaart na een incheck €4 in de min staan!). Is jouw saldo op, laad je ‘m gewoon weer op (dat kan zelfs als je een station niet kunt verlaten). Reis je met de bus, kin je daar vaak in het voertuig opladen om uit te kunnen checken.

Het zou niet moeten mogen, maar in een maatschappij waar velen niet geleerd hebben om met je klauwtjes van andermans spullen af te blijven is het zulke grote bedragen op anonieme kaarten zetten ook een beetje vragen om problemen. Reizen kan met een persoonlijke kaart vaak goedkoper (een kortingsabonnement van €2-5 per maand heb je met één of 2x reizen er al uit).

 

Zou het kunnen dat een groep anoniem reist, omdat ze misschien wat te verbergen hebben? Die gasten heb je ook, zowel met goede- als slechte bedoelingen. Gasten uit de laatste groep rollen een portemonee van een privacyhoeder en reizen vervolgens met de daarin aanwezige anonieme chipkaart om hun werkterrein te verleggen en wie dom is om daar een groot bedrag op te zetten draait ervoor op en heeft zo onbedoeld de criminele activiteiten van anderen ermee indirect gefaciliteerd. De Boevenspotter zou hebben gezegd: Gèkkèwèrrèk!

Reputatie 7

Reageren in een topic van 5 jaar oud vind ik een beetje gekkenwerk, maar wie ben ik.

Reageer