Omdat de inhoudelijke kennis van de vervoersvoorwaarden hier het sterkst is - een klaagzang over een aantal weken geleden. Ik hoor graag of ik het ondanks een stom foutje daadwerkelijk wel goed heb gedaan. Bij aankomst op het station (06:28) per ongeluk ingecheckt met geldige Interrail-pas in plaats van OV-chipkaart met Dal Vrij.
Daarna plaatsgenomen in de IC Berlijn vanuit Amsterdam C (07:59). Bij controle ergens in het oosten van NL de Interrail-pas laten zien. Conducteur van NSI maakte onmiddelijk bezwaar; "die is niet geldig zonder je chipkaart". Dit is feitelijk onjuist, maar dat terzijde. Ik heb meteen de chipkaart erbij getoond. "Dat had je meteen kunnen doen hè?" aldus de conducteur die duidelijk geen leuk leven had en wellicht beter thuis was gebleven deze ochtend. Geen woord over het wel of niet ingecheckt zijn, alleen meer respectloos gesnauw en gebrom. Daarna ging de deur van de coupé weer dicht, en was er weer rust en vrede.
Enkele uren later onderweg in Duitsland. 2 nieuwe e-mails in de inbox, van NS, want "u betaalt het correctietarief". En nou wordt het me toch een partij bont.
De eerste, wegens het niet hebben van een geldig reisrecht. Feitelijk onjuist, ik heb zelfs TWEE geldige vervoerbewijzen getoond. Tenzij een Dal Vrij afgekocht reisrecht, met vertrektijd voor de spits, niet zonder incheck als geldig wordt beschouwd, laat ik me hier graag over informeren.
De tweede? Reizen met de IC direct zonder toeslag. Een extra €10 ""correctie"" bovenop de €50. Nou, deze reiziger is zeker gecorrigeerd. Ik zal voortaan onthouden dat een enkele reis tussen Leiden en Berlijn, over Haarlem en Amsterdam, Amersfoort en Deventer onderhevig is aan een IC Direct-toeslag.
Ik heb er maar voor gekozen om beleefd te blijven, ook in de (zinloze) poging om bij de klantenservice mijn geld terug te vragen, maar hoe kan zo'n sjoemelende nietsnut in godsnaam werkzaam zijn voor NS? ik heb in ieder geval al aangegeven dat dit de juridische route afgaat zolang ik niet gecompenseerd word voor deze onzin.