Skip to main content

Omdat de inhoudelijke kennis van de vervoersvoorwaarden hier het sterkst is - een klaagzang over een aantal weken geleden. Ik hoor graag of ik het ondanks een stom foutje daadwerkelijk wel goed heb gedaan. Bij aankomst op het station (06:28) per ongeluk ingecheckt met geldige Interrail-pas in plaats van OV-chipkaart met Dal Vrij.

Daarna plaatsgenomen in de IC Berlijn vanuit Amsterdam C (07:59). Bij controle ergens in het oosten van NL de Interrail-pas laten zien. Conducteur van NSI maakte onmiddelijk bezwaar; "die is niet geldig zonder je chipkaart". Dit is feitelijk onjuist, maar dat terzijde. Ik heb meteen de chipkaart erbij getoond. "Dat had je meteen kunnen doen hè?" aldus de conducteur die duidelijk geen leuk leven had en wellicht beter thuis was gebleven deze ochtend. Geen woord over het wel of niet ingecheckt zijn, alleen meer respectloos gesnauw en gebrom. Daarna ging de deur van de coupé weer dicht, en was er weer rust en vrede. 

Enkele uren later onderweg in Duitsland. 2 nieuwe e-mails in de inbox, van NS, want "u betaalt het correctietarief". En nou wordt het me toch een partij bont.

De eerste, wegens het niet hebben van een geldig reisrecht. Feitelijk onjuist, ik heb zelfs TWEE geldige vervoerbewijzen getoond. Tenzij een Dal Vrij afgekocht reisrecht, met vertrektijd voor de spits, niet zonder incheck als geldig wordt beschouwd, laat ik me hier graag over informeren.

De tweede? Reizen met de IC direct zonder toeslag. Een extra €10 ""correctie"" bovenop de €50. Nou, deze reiziger is zeker gecorrigeerd. Ik zal voortaan onthouden dat een enkele reis tussen Leiden en Berlijn, over Haarlem en Amsterdam, Amersfoort en Deventer onderhevig is aan een IC Direct-toeslag.

Ik heb er maar voor gekozen om beleefd te blijven, ook in de (zinloze) poging om bij de klantenservice mijn geld terug te vragen, maar hoe kan zo'n sjoemelende nietsnut in godsnaam werkzaam zijn voor NS? ik heb in ieder geval al aangegeven dat dit de juridische route afgaat zolang ik niet gecompenseerd word voor deze onzin. 

Denk je niet dat conducteurs helemaal geen zin hebben in vele, vele malen per dag deze nutteloze discussie te gaan houden. Het kost energie, houd enorm op bij de controle en is een duidelijke trigger voor agressie.

Dat laatste betwijfel ik, maar goed dan gaan we allemaal weer naar reizen op saldo want dan moeten ze die discussie wel houden 🤣

Ik zie het verschil niet, want dezelfde discussie mag jij met de Klantenservice gaan voeren (die vaak geen flauw benul hebben van de situatie).

Dat NS Flex correcties een conducteur de nodige tijd en energie besparen zal best, maar het simpelweg ontwijken van mogelijke agressie door maar niets te zeggen (of te liegen “het is goed zo”) vind ik not done.

De gemiddelde reiziger is helemaal niet agressief, en het ‘leermoment’ bij wijzen op een afwijking (joh, je zit fout!) zou niet bij de Klantenservice neergelegd hoeven worden.

Ja, er zijn rotte appels waarbij die uitleg weinig zin heeft, maar die herkent een conducteur wel.

Dan heb je gewoon pech en (in tegenstelling tot een UvB met aantekening ‘geen coulance’) nog steeds kansen bij de Klantenservice.

Het is meten met twee maten, en dat kan beter (zonder agressie).


.....Je krijgt dan toch nog een soort van gevoel dat er ruimte is voor een discussie om toch die boete te ontglippen.....

Denk je niet dat conducteurs helemaal geen zin hebben in vele, vele malen per dag deze nutteloze discussie te gaan houden. Het kost energie, houd enorm op bij de controle en is een duidelijke trigger voor agressie.

De conducteur controleerd en bepaald. Klopt er achteraf iets toch niet, dan is dat voor de klantenservice.

Dat hoort bij het gehele pakket van conducteur zijn, ik vermijd ook liever de zeurende respectloze klanten waar ik werk, maar toch ben ik verplicht om ze te helpen met een glimlach. Het is niet zo dat je alle vervelende taakjes niet hoeft te doen omdat je ze niet leuk vindt. Was het maar zo'n feest.

 

"Ja sorry mevrouw, u behoort niet tot mijn pakket u zult een collega moeten vinden die wel 'vervelende klanten' in zijn pakket heeft..."

 

En ik neem aan dat conducteurs ook worden opgeleid hoe ze met vervelende reizigers moeten om gaan.

 

Het probleem dan maar af schuiven naar de klantenservice terwijl zij niks af weten van hoe het er aan toe ging op dat moment is natuurlijk ook volstrekt idioot. De conducteur heeft inderdaad het laatste woord, maar dat betekent niet dat je niet in discussie met ze mag gaan.

 

 


Ik vrees toch weer in de herhaling te moeten.

In deze specifieke casus eiste de conducteur de kaart, terwijl hij daar niets mee te maken had. Vervolgens stak hij de kaart in zijn kastje en drukte op ‘registreren’, met een correctietarief als gevolg.

Dat is helemaal van de pot gerukt.

 

Als je mijn kaart op dit moment in zo’n kastje steekt, dan is die kaart ook niet ingecheckt (ik zit namelijk thuis). Als je dan op ‘registreren’ drukt, dan heb ik ook een ‘correctietarief’ aan de been.

Van de pot gerukt.

Net zoals in de originele casus.

 


Ik vrees toch weer in de herhaling te moeten.

Na 2 maanden en ruim honderd berichten begin je nu inderdaad wat in herhaling te vallen over je treinreisje. Laat het los en probeer verder te gaan met je leven. Ga er niet allerlei onzin bij halen (de conducteur komt je thuis echt niet opzoeken voor controle). Verder steekt een conducteur de kaart niet in het apparaat maar houd hem "contactloos" erop.


Ik vrees toch weer in de herhaling te moeten.

Na 2 maanden en ruim honderd berichten begin je nu inderdaad wat in herhaling te vallen over je treinreisje. Laat het los en probeer verder te gaan met je leven. Ga er niet allerlei onzin bij halen (de conducteur komt je thuis echt niet opzoeken voor controle). Verder steekt een conducteur de kaart niet in het apparaat maar houd hem "contactloos" erop.

Nou nou, zo kan ie wel weer hé.

 

Als je (niet alleen jij maar iedereen) stopt met reageren zal meneer ook stoppen met (volgens jou) "onzin" te vertellen, bijdehand doen is ook niet nodig.


Ret.tep vertoont hier overigens wel een typisch niveautje klantenservice NS.

 

Ik vrees toch weer in de herhaling te moeten.

Na 2 maanden en ruim honderd berichten begin je nu inderdaad wat in herhaling te vallen over je treinreisje.

 

 

Het was immers niet ‘mijn treinreisje’, maar dat van EUReiziger24.
Niet goed gelezen dus.
Maar zo gaat dat dus ook al te vaak bij de NS klantenservice en bij de conducteurs.

We wachten rustig augustus af. EUReiziger24 heeft immers aangegeven, dat hij een intelligente vorm van leven heeft aangetroffen bij de klantenservice die hem een terugbetaling heeft beloofd.

(Sorry, Loes, Sander, Slidestops en alwie deze schoen niet kan aantrekken - bovenstaande niet voor u bedoeld)

 


Reageer