beantwoord

boete door gebroken ov-kaart

  • 8 March 2022
  • 6 reacties
  • 855 Bekeken

Ik heb een tijdje geleden in de trein tijdens het reizen mijn OV-kaart door de midden gebroken doordat ik mijn ov kaart in mijn achter broek zak had zitten, hierdoor heb ik een boete ontvangen omdat de conducteur mijn kaart niet meer kon scannen. Mijn vraag na heel veel bellen en te horen te krijgen dat ik alsnog de boete moet betalen is wat de rest van jullie hiervan vinden.

icon

Beste antwoord door Tamzin 8 March 2022, 15:25

Bekijk origineel

6 reacties

Het is niet toegestaan om te reizen met een beschadigde OV-chipkaart. U had een nieuwe moeten aanvragen.

Overigens wordt al jaren afgeraden om chipkaarten en bankpasjes in uw achterzak te bewaren vanwege het grote risico op beschadiging.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, 't is lullig, je hebt het vast niet expres gedaan. Maar je kunt natuurlijk zelf ook wel bedenken dat een los pasje in je achterzak geen goed idee is.

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet toegestaan om te reizen met een beschadigde OV-chipkaart. U had een nieuwe moeten aanvragen.

Overigens wordt al jaren afgeraden om chipkaarten en bankpasjes in uw achterzak te bewaren vanwege het grote risico op beschadiging.

Als de kaart na het inchecken tijdens de reis breekt heb je weinig aan het advies dat je een nieuwe aan had moeten vragen. 

Maar inderdaad, losse OV-chipkaarten of bankpasjes in de achterzak bewaren is geen goed idee. Dat gaat misschien best lange tijd goed, tot het niet meer goed gaat. Gebruik dan liever een stevige houder zoals bv Secrid.

Het is niet toegestaan om te reizen met een beschadigde OV-chipkaart. U had een nieuwe moeten aanvragen.

Overigens wordt al jaren afgeraden om chipkaarten en bankpasjes in uw achterzak te bewaren vanwege het grote risico op beschadiging.

Als de kaart na het inchecken tijdens de reis breekt heb je weinig aan het advies dat je een nieuwe aan had moeten vragen.

Als die net gebroken is heb je gelijk. Gezien het feit dat de kans op controle bij NS momenteel minder dan 1% bedraagt is dat echter weinig waarschijnlijk.

Maar inderdaad, losse OV-chipkaarten of bankpasjes in de achterzak bewaren is geen goed idee. Dat gaat misschien best lange tijd goed, tot het niet meer goed gaat. 

In de praktijk gaat dat echt geen lange tijd goed 

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet toegestaan om te reizen met een beschadigde OV-chipkaart. U had een nieuwe moeten aanvragen.

Overigens wordt al jaren afgeraden om chipkaarten en bankpasjes in uw achterzak te bewaren vanwege het grote risico op beschadiging.

Als de kaart na het inchecken tijdens de reis breekt heb je weinig aan het advies dat je een nieuwe aan had moeten vragen.

Als die net gebroken is heb je gelijk. Gezien het feit dat de kans op controle bij NS momenteel minder dan 1% bedraagt is dat echter weinig waarschijnlijk.

Je zal maar net pech hebben, wet van Murphy of zo. Op zich is het ook goed nieuws, er wordt dus nog wel gecontroleerd. :laughing:

 

Badge +3

Als er een incheck bekend is (zie je reishistorie) dan zou ik de boete aanvechten, ook al is die formeel correct omdat je geen geldig vervoerbewijs kon tonen (terwijl je dat wel had tot het moment dat de kaart defect raakte).

Een conducteur zou dat handmatig (of door te bellen) kunnen nagaan aan de hand van het kaartnummer, maar dat is niet gebeurd.

Reageer