boete? ‘systeem’ blokkeert je boete…


Reputatie 1

Beste community,

Vorige week zaterdag kreeg ik een boete omdat ik de ov chip van mijn vriendin per ongeluk heb gepakt. Ik leg het rustig uit aan meneer, (die overigens echt 3 minuten voor eindstation de boete trots uitschreef)  hij begint ook stellig over identiteitsfraude en ik moest mijn vriendin bellen. Ik vond dit best raar, wel kreeg ik de boete hoewel ik uitleg aan hem dat ik de verkeerde heb gepakt want ik heb zelf vrij reizen (studenten OV) in het weekend. 
 

Vervolgens bel ik de klantenservice om de boete aan te kaarten, zij vertelt mij dat ik moet wachten op de brief. De brief eenmaal aangekomen bel ik, mevrouw vertelt mij dat de boete geblokkeerd is in het systeem en ik er niks aan kan doen… Sinds wanneer kan je niet tegen je boetes in???

 

Hoewel ik begrijp dat het ‘Coulancebeleid’ een keer ophoud, vind ik het toch gek dat ik geen bezwaar kan en mag maken…

 

Ik vond dit een gek gebeuren en al helemaal geen NS-esque benadering van problemen…

 

Dank voor het lezen,

Thomaster


18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Thomaster,

Het ‘coulancebeleid’ (eigenlijk een contradictio in terminis, maar goed) is bedoeld voor mensen die per ongeluk een keer vergeten in te checken. Of per ongeluk bij een verkeerde vervoerder inchecken.

Gebruikmaken van de persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders is misbruik. Daar wordt anders mee omgegaan. Je mag blij zijn dat de chipkaart niet is ingenomen en vernietigd, want dat behoort ook tot de mogelijkheden.

Mocht je er toch echt werk van willen maken, kun je natuurlijk altijd een klacht indienen: https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html
Het argument dat je zelf vrij reizen hebt en het dus wel een vergissing moet zijn, zou wellicht kunnen helpen.

 

EDIT: ‘fraude’ gewijzigd in ‘misbruik’ n.a.v. terechte reacties hieronder.

Bij fraude geldt er geen coulance maar wordt altijd een boete gegeven.

En waarom fraude wel zou zijn toegestaan "3 minuten voor het eindstation" ontgaat me eerlijk gezegd.

Reputatie 7
Badge

Dit is pure fraude. Daar kan geen kulsmoes tegenop.

Reputatie 7
Badge +1

Dit is pure fraude.

Je was erbij?

Reputatie 1

Sorry maar er is geen sprake van fraude want: A, fraude vindt opzettelijk plaats, de kaart heb ik per ongeluk meegenomen. En B, en wie befraudeer ik als ik normaliter zelf ook gratis reis? Wie bevindt hier het nadeel van? 

Reputatie 7
Badge +3

“Het gebruik van een persoonlijke OV-chipkaart van een ander kan bijvoorbeeld worden aangemerkt als misbruik, terwijl het zonder opzet geen fraude is.” (Volgens Wikipedia).

Ik denk dat Wikipedia het bij het rechte eind heeft. Zonder opzet was er wel sprake van misbruik maar je kunt dat onmogelijk ‘pure fraude’ noemen. Overigens wordt misbruik ook gestraft. Zoals bij het zonder noodzaak trekken aan de noodrem: “Ieder misbruik wordt gestraft”.

Juridisch maakt het nogal een verschil of een feit opzettelijk gepleegd is om de zaak te flessen of dat er oprecht een vergissing is begaan. Alles maar meteen fraude noemen en streng vervolgen heeft tot ellende als het kinderopvangtoeslagenschandaal geleid.

Reputatie 5

Het is pijnlijk wanneer je door een vergissing voor fraudeur wordt uitgemaakt, niet alleen door een conducteur, maar ook nog door Vareo en Tamzin. Sorry daarvoor. Ook andere vaste beantwoorders op deze community zie ik regelmatig mensen die zich op de een of andere manier vergist hebben, of iets vergeten zijn, van kwade opzet beschuldigen of minstens een lange preek toedienen. Ik word daar best pissig van. Vanuit zo'n houding is ook de toeslagenaffaire ontstaan (schreef IMark ook).

Ik was er natuurlijk niet bij, maar de conducteur heeft je protest wellicht aangezien als onbetamelijk. Ik kan begrijpen dat je protesteert bij een totaal onverwachte boete, maar de beste manier om in dat soort gevallen te reageren is onderdanig, haast kruiperig, je te verontschuldigen voor je stommiteit en de conducteur het gelijk geven dat hij formeel ook heeft.

Ik wens je succes bij de klantenservice. Aan de andere kant, wees blij dat je niet per ongeluk met het paspoort van je vriendin voor de douanebalie op Schiphol stond.

Reputatie 1

Het is pijnlijk wanneer je door een vergissing voor fraudeur wordt uitgemaakt, niet alleen door een conducteur, maar ook nog door Vareo en Tamzin. Sorry daarvoor. Ook andere vaste beantwoorders op deze community zie ik regelmatig mensen die zich op de een of andere manier vergist hebben, of iets vergeten zijn, van kwade opzet beschuldigen of minstens een lange preek toedienen. Ik word daar best pissig van. Vanuit zo'n houding is ook de toeslagenaffaire ontstaan (schreef IMark ook).

Ik was er natuurlijk niet bij, maar de conducteur heeft je protest wellicht aangezien als onbetamelijk. Ik kan begrijpen dat je protesteert bij een totaal onverwachte boete, maar de beste manier om in dat soort gevallen te reageren is onderdanig, haast kruiperig, je te verontschuldigen voor je stommiteit en de conducteur het gelijk geven dat hij formeel ook heeft.

Ik wens je succes bij de klantenservice. Aan de andere kant, wees blij dat je niet per ongeluk met het paspoort van je vriendin voor de douanebalie op Schiphol stond.

 

Update: Ik heb gebeld en ook normaal gedaan op het moment van uitschrijven. Blij dat jij nog wel het goede van de mens inziet Henk…

Ik pak deze keer het verlies, maar  ik vind het toch vrij jammer dat je gelijk wordt beschuldigd door mensen die de hele dag niks anders te doen hebben dan reageren op deze community. En al helemaal de onbehulpzame reacties…

Fijne dag, geniet zeker van de zon…

 

Reputatie 4

“Het gebruik van een persoonlijke OV-chipkaart van een ander kan bijvoorbeeld worden aangemerkt als misbruik, terwijl het zonder opzet geen fraude is.” (Volgens Wikipedia).

Ik denk dat Wikipedia het bij het rechte eind heeft. Zonder opzet was er wel sprake van misbruik maar je kunt dat onmogelijk ‘pure fraude’ noemen. Overigens wordt misbruik ook gestraft. Zoals bij het zonder noodzaak trekken aan de noodrem: “Ieder misbruik wordt gestraft”.

Juridisch maakt het nogal een verschil of een feit opzettelijk gepleegd is om de zaak te flessen of dat er oprecht een vergissing is begaan. Alles maar meteen fraude noemen en streng vervolgen heeft tot ellende als het kinderopvangtoeslagenschandaal geleid.

 

Hoe je het noemt maakt in deze weinig verschil. Je reist met iemands anders persoonlijke reisproduct. Dat mag niet. Dan wordt de kaart normaliter ingenomen en een boete plus ritprijs geschreven.

 

Per abuis of niet kan de HC niet controleren en of je een geldig reisproduct hebt of niet. Deze heb je niet bij je en daar gaat het om.

 

Reisproducten van studenten worden regelmatig geblokkeerd vanwege fraude, misbruik, te vaak in of uitcheck gemist etc... of ze vragen het simpelweg te laat aan. Eigen verantwoordelijkheid om deze bij je te hebben en anders volle prijs betalen. Zovelen gebruiken het als lulsmoes terwijl er ook wel mensen zijn bij wie het dus per ongeluk gebeurd. Echter verpesten de slechten het voor de goeden en de werkwijze is dan ook opgevolgd door een UVB te schrijven. De bewijslast ligt niet bij de HC. Die constateert iets op dat moment.

 

Wat ik mij dan weer afvraag, waarom slingert deze kaart rond. Stop het in je portemonnee of achter je telefoonhoesje zodat je dit kan voorkomen.

Badge +3

Vraagje, hoeveel staat er op het UvB (uitstel van betaling, de ‘boete’ dus)?

Als dat 50 euro plus reiskosten is dan krijg je die 50 euro vaak wel kwijtgescholden.

Waren er kosten voor het reizen op de ov-chipkaart van je vriendin dan zou het een UvB van 50 euro moeten zijn, want anders heeft je vriendin recht op de reiskosten terug.

Reputatie 7
Badge +3

@Tumtumtum 

Ik beweer nergens dat er geen sprake is van misbruik van de persoonlijke kaart van iemand anders. Maar doordat ‘pure fraude’ te noemen zorgt voor een onnodige verharding van de samenleving. Een vergissing kan gemaakt worden, hoe onwaarschijnlijk en onhandig ook in de ogen van anderen.

In sommige gevallen waarbij overduidelijk sprake is van een domme vergissing zou wel eens iets verder gekeken kunnen worden dan door meteen met het bestraffende vingertje te zwaaien en heel hard ‘keihard straffen die fraudeurs’ te roepen.

Reputatie 7
Badge +3

Sorry maar er is geen sprake van fraude want: A, fraude vindt opzettelijk plaats, de kaart heb ik per ongeluk meegenomen. En B, en wie befraudeer ik als ik normaliter zelf ook gratis reis? Wie bevindt hier het nadeel van? 

Ik begrijp dat jouw vriendin dezelfde naam heeft en jullie ook elkaar lijken? Je ziet toch bij inchecken of je jouw eigen kaart hebt?

Reputatie 5

Sorry maar er is geen sprake van fraude want: A, fraude vindt opzettelijk plaats, de kaart heb ik per ongeluk meegenomen. En B, en wie befraudeer ik als ik normaliter zelf ook gratis reis? Wie bevindt hier het nadeel van? 

Ik begrijp dat jouw vriendin dezelfde naam heeft en jullie ook elkaar lijken? Je ziet toch bij inchecken of je jouw eigen kaart hebt?

Nooit gehoord van de wet van Murphy?

Reputatie 7
Badge +3

Sorry maar er is geen sprake van fraude want: A, fraude vindt opzettelijk plaats, de kaart heb ik per ongeluk meegenomen. En B, en wie befraudeer ik als ik normaliter zelf ook gratis reis? Wie bevindt hier het nadeel van? 

Ik begrijp dat jouw vriendin dezelfde naam heeft en jullie ook elkaar lijken? Je ziet toch bij inchecken of je jouw eigen kaart hebt?

Nooit gehoord van de wet van Murphy?

Wat heeft dat te maken met reizen op de kaart van een ander?

 

Reputatie 7
Badge

De door mij gebruikte term fraude is inderdaad een te zware benaming. Maar reizen op andermans kaart kan en mag niet. Of dat nou bewust of per ongeluk ging. Al vraag ik me af hoe dat laatste kan gebeuren.

Reputatie 4

@Tumtumtum

Ik beweer nergens dat er geen sprake is van misbruik van de persoonlijke kaart van iemand anders. Maar doordat ‘pure fraude’ te noemen zorgt voor een onnodige verharding van de samenleving. Een vergissing kan gemaakt worden, hoe onwaarschijnlijk en onhandig ook in de ogen van anderen.

In sommige gevallen waarbij overduidelijk sprake is van een domme vergissing zou wel eens iets verder gekeken kunnen worden dan door meteen met het bestraffende vingertje te zwaaien en heel hard ‘keihard straffen die fraudeurs’ te roepen.

Dat snap ik, maar ook je laatste alinea stip ik aan. Mensen geven bijna nooit toe dat ze de kaart van een ander hebben gestolen, gevonden, express gebruiken, misbruik plegen en ze gaan allemaal in discussie en allemaal hebben ze een foutje gemaakt. Knap hoor als jij exact weet wie of wat.

Treed een HC op is het niet goed, treden ze niet op is het ook niet goed. En in enkele gevallen zal het vast waar zijn maar kom op zeg. Alsof de meeste mensen er nooit eens iets uitfloepen. 

 

Badge +3

Als een student met een weekend-srp op zaterdag met een kaart van iemand anders reist is dat natuurlijk een vergissing, want die had gewoon op zijn bankpas kunnen reizen en de kosten later claimen via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

Edit: of dit voor studenten werkt weet ik niet zeker, want NS weet niet of je een srp (en welke variant) hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Als een student met een weekend-srp op een kaart van iemand anders reist is dat natuurlijk een vergissing, want die had gewoon op zijn bankpas kunnen reizen en de kosten later claimen via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

Edit: of dit voor studenten werkt weet ik niet zeker, want NS weet niet of je een srp (en welke variant) hebt.

Studenten mogen bij vergeten abonnement 1x per jaar kosten van een vervoersbewijs terugvragen.

Reageer