beantwoord

Busabonnement icm NS Flex


Goedemiddag, 

Zojuist een nogal bijzonder frustrerend gesprek gevoerd met een KS-medewerker aan de lijn. 

 

Ik heb een U-OV gebruiksgemak abonnement afgesloten. Hiervoor heb ik eerst op advies van U-OV het bus,tram,metro gedeelte telefonisch laten uitzetten door een medewerker. Dit was noodzakelijk om het regio-abonnement toe te voegen. Wel moest ik mijn Dal-vrij abo hiervoor annuleren. Dit heb ik gewijzigd naar een Dal-voordeel abonnement. Sindsdien krijg ik regelmatig e-mails met een Correctietarief die toegepast zou zijn vanwege een gemiste uitcheck. Dit wordt continu op 12 euro gefactureerd terwijl het regelmatig om treinreizen gaan die gedeeltelijk binnen het busabonnement vallen. 

 

Na de eerste keer hierover contact te hebben gelegd met de KS zegt medewerker dat dit een bug zou zijn aan de kant van de NS waar aan gewerkt wordt. Deze medewerker van vandaag geeft echter aan dat het komt door het regio abonnement en dat ze dit kunnen corrigeren maar dat ik nu mijn Regio-abonnement op een andere OV-kaart moet plaatsen. Waar slaat dit op? Juist doordat het bus,tram,metro gedeelte van mijn NS Flex af is kan dit toch gewoon gecombineerd worden? 

Zie ook: 

 

Moet ik nu werkelijk WEER alles omgooien en dan ook nog eens 2 OV-kaarten gaan gebruiken? En welke kaart moet ik dan gebruiken op een traject waar ik deels gratis reis? 

 

Alvast bedankt voor de reacties

icon

Beste antwoord door Sander-VH 10 April 2023, 14:38

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 6

Hoi @EffyStonem01,

Het beste is inderdaad 2 ov-chipkaarten. Ik snap de verwarring met betrekking tot BTM en Flex op 1 kaart. echter is het U-OV gebruiksgemak abonnement zowel geldig bij U-OV als bij NS binnen Utrecht, wat betekent dat het niet alleen meer een BTM Abonnement is maar ook eentje voor de categorie trein en dan is combineren niet meer mogelijk zonder deze ellende. 

 

Het systeem is hier heel onhandig in, maar dit is helaas wel de realiteit. Als je je Dal - Vrij abonnement via ns.nl aanvraagt kan je aangeven dat je een nieuwe OV-Chipkaart wil. Dan krijg je de OV-Chipkaart gratis van NS bij je abonnement.

Ooit was gezegd dat de OV-chipkaart 1 kaart zou worden voor al het OV. De praktijk laat in dit soort gevallen helaas het tegenovergestelde zien. Ik heb zelf ook een tijd 3 kaarten gehad vanwege alle abonnementen, alles behalve ideaal.

Reputatie 6

En welke kaart moet ik dan gebruiken op een traject waar ik deels gratis reis? 

Alvast bedankt voor de reacties

Welk traject leg je af?

Onbeschrijflijk hoe omslachtig wil je het hebben. En welke kaart moet ik dan gebruiken als een deel van mijn reis binnen het Gemaks-abonnement valt? Of moet ik dan tussendoor de trein uit om uit te checken en opnieuw in te checken met mijn andere kaart? Gaat het zo ver?

En welke kaart moet ik dan gebruiken op een traject waar ik deels gratis reis? 

Alvast bedankt voor de reacties

Welk traject leg je af?

In dit geval gaat het dan om het traject Utrecht-Woerden waarbij Utrecht-Vleuten binnen het abonnement valt

Badge +3

Omdat het U-OV Gemaksabonnement ook geldt voor reizen per trein, is uitzetten van het bus-, tram- en metrodeel van NS Flex niet voldoende. Reizen met bus, tram en metro gaat nu goed, maar zoals u gemerkt hebt, ontstaat er nog altijd een probleem bij reizen per trein.

Als u overstapt op Dal Voordeel op saldo, zou het wel goed moeten gaan.

Reputatie 6

En welke kaart moet ik dan gebruiken op een traject waar ik deels gratis reis? 

Alvast bedankt voor de reacties

Welk traject leg je af?

In dit geval gaat het dan om het traject Utrecht-Woerden waarbij Utrecht-Vleuten binnen het abonnement valt

Oh ja dan snap ik het helemaal. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik zosnel even niet weet hoe je dit dan het beste kan gebruiken. Ik ga mij even dieper inlezen in het U-OV abonnement, misschien dat ik daarna een antwoord voor je heb. Ik kom er op terug bij je!

Reputatie 6

@EffyStonem01 Ik las dat je voorheen een DalVrij abonnement had en die omgezet hebt naar Dal-Voordeel. Gebruikte je het Dal-Vrij abonnement ook buiten Utrecht - Woerden?

@EffyStonem01 Ik las dat je voorheen een DalVrij abonnement had en die omgezet hebt naar Dal-Voordeel. Gebruikte je het Dal-Vrij abonnement ook buiten Utrecht - Woerden?

Klopt

Reputatie 6

Ik heb de productvoorwaarden van het U-OV abonnement even doorgenomen. Wat een hoop gedoe met al die uitzonderingen zeg… Krijg er bijna hoofdpijn van ;)

Helaas is het systeem van NS Flex niet het beste systeem in deze situatie. Ik was in de veronderstelling dat wij vrijwel alle abonnementen alleen nog als flex variant hadden, maar we hebben voor Dal Voordeel gelukkig nog een saldo variant (Bedankt voor die info @Tochjo).

Op dit moment lijkt mij de beste optie om NS Flex volledig van je OV-Chipkaart te halen. Dan kan je het U-OV gebruiksgemak abonnement gewoon gebruiken. Als je dan toch 40% korting wil voor Woerden - Vleuten dan kan je gebruik maken van het Dal Voordeel Op Saldo abonnement. Die kan je wel combineren met U-OV Gebruiksgemak. Het enige nadeel is wel dat dit abonnement er voor zorgt dat je wel weer saldo op je OV-Chipkaart nodig hebt en het abonnement alleen op jaarbasis te krijgen is voor 67,20 euro. 

Mocht je NS Flex wel willen behouden, dan denk ik dat het erg lastig gaat worden zonder de correctietarieven heen en weer. Maar omdat je aangeeft dat je het Dal-Vrij abonnement buiten het traject gebruikte heb ik nog wel een vraag. Zou je Dal Vrij weer terug willen of vind je Dal Voordeel ook prima?

Want als je toch liever Dal Vrij wil (wat ik me goed kan voorstellen) dan zou ik die alsnog op een andere kaart laten zetten. Dan hou je NS Flex en U-OV Gebruiksgemak gescheiden. Met Dal Vrij reis je in de daluren namelijk ook vrij met de trein. Dat werkt alleen niet als je de reizen met de trein in de spits maakt…

(Het systeem met NS Flex is erg omslachtig, dat geef ik toe. Dit soort situaties creëren bij mij echt hoofdpijn omdat het makkelijk zou moeten zijn voor reizigers terwijl het met al die beperkingen een van de meest complexe producten is)

Omdat het U-OV Gemaksabonnement ook geldt voor reizen per trein, is uitzetten van het bus-, tram- en metrodeel van NS Flex niet voldoende. Reizen met bus, tram en metro gaat nu goed, maar zoals u gemerkt hebt, ontstaat er nog altijd een probleem bij reizen per trein.

Als u overstapt op Dal Voordeel op saldo, zou het wel goed moeten gaan.

Of een bus-abonnement (bv Ster-abonnement) afsluiten zonder de trein-optie?

Badge +3

Dat is ook een prima optie. En eventueel wel te combineren met NS Flex Dal Vrij.

Ik heb de productvoorwaarden van het U-OV abonnement even doorgenomen. Wat een hoop gedoe met al die uitzonderingen zeg… Krijg er bijna hoofdpijn van ;)

Helaas is het systeem van NS Flex niet het beste systeem in deze situatie. Ik was in de veronderstelling dat wij vrijwel alle abonnementen alleen nog als flex variant hadden, maar we hebben voor Dal Voordeel gelukkig nog een saldo variant (Bedankt voor die info @Tochjo).

Op dit moment lijkt mij de beste optie om NS Flex volledig van je OV-Chipkaart te halen. Dan kan je het U-OV gebruiksgemak abonnement gewoon gebruiken. Als je dan toch 40% korting wil voor Woerden - Vleuten dan kan je gebruik maken van het Dal Voordeel Op Saldo abonnement. Die kan je wel combineren met U-OV Gebruiksgemak. Het enige nadeel is wel dat dit abonnement er voor zorgt dat je wel weer saldo op je OV-Chipkaart nodig hebt en het abonnement alleen op jaarbasis te krijgen is voor 67,20 euro. 

Mocht je NS Flex wel willen behouden, dan denk ik dat het erg lastig gaat worden zonder de correctietarieven heen en weer. Maar omdat je aangeeft dat je het Dal-Vrij abonnement buiten het traject gebruikte heb ik nog wel een vraag. Zou je Dal Vrij weer terug willen of vind je Dal Voordeel ook prima?

Want als je toch liever Dal Vrij wil (wat ik me goed kan voorstellen) dan zou ik die alsnog op een andere kaart laten zetten. Dan hou je NS Flex en U-OV Gebruiksgemak gescheiden. Met Dal Vrij reis je in de daluren namelijk ook vrij met de trein. Dat werkt alleen niet als je de reizen met de trein in de spits maakt…

(Het systeem met NS Flex is erg omslachtig, dat geef ik toe. Dit soort situaties creëren bij mij echt hoofdpijn omdat het makkelijk zou moeten zijn voor reizigers terwijl het met al die beperkingen een van de meest complexe producten is)

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. 

Ik denk niet dat ik Dal-vrij terug wil hebben gezien ik niet veel meer met de trein reis behalve het Utrecht-Woerden traject. Dat gaat om 1 keer per maand. Het is inderdaad vreselijk omslachtig. Die Dal voordeel op saldo klinkt me ook niet heel flexibel in de oren omdat je dan en geen zicht heb op je reishistorie en je ook geen gebruik kan maken van een OV-fiets (Tenzij je daar ook weer apart een abonnement voor afsluit) 

 

Ik denk dat het dan beter is dat ik dat Gemaksabonnement omzet naar een Ster-abonnement zodat de trein-optie van dat abonnement afgaat. 

Reputatie 6

Omdat het U-OV Gemaksabonnement ook geldt voor reizen per trein, is uitzetten van het bus-, tram- en metrodeel van NS Flex niet voldoende. Reizen met bus, tram en metro gaat nu goed, maar zoals u gemerkt hebt, ontstaat er nog altijd een probleem bij reizen per trein.

Als u overstapt op Dal Voordeel op saldo, zou het wel goed moeten gaan.

Of een bus-abonnement (bv Ster-abonnement) afsluiten zonder de trein-optie?

Dat zou je ook kunnen doen. Maar is dat niet ontzettend veel duurder? 

Reputatie 6

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. 

Ik denk niet dat ik Dal-vrij terug wil hebben gezien ik niet veel meer met de trein reis behalve het Utrecht-Woerden traject. Dat gaat om 1 keer per maand. Het is inderdaad vreselijk omslachtig. Die Dal voordeel op saldo klinkt me ook niet heel flexibel in de oren omdat je dan en geen zicht heb op je reishistorie en je ook geen gebruik kan maken van een OV-fiets (Tenzij je daar ook weer apart een abonnement voor afsluit) 

 

Ik denk dat het dan beter is dat ik dat Gemaksabonnement omzet naar een Ster-abonnement zodat de trein-optie van dat abonnement afgaat. 

 

Hoevaak reis je op het traject Utrecht - Woerden? En is dat voornamelijk in de spits of buiten de spits?

 

Omdat het U-OV Gemaksabonnement ook geldt voor reizen per trein, is uitzetten van het bus-, tram- en metrodeel van NS Flex niet voldoende. Reizen met bus, tram en metro gaat nu goed, maar zoals u gemerkt hebt, ontstaat er nog altijd een probleem bij reizen per trein.

Als u overstapt op Dal Voordeel op saldo, zou het wel goed moeten gaan.

Of een bus-abonnement (bv Ster-abonnement) afsluiten zonder de trein-optie?

Dat zou je ook kunnen doen. Maar is dat niet ontzettend veel duurder? 

Het Ster-abonnement wat ik zou nemen is dan 92.75 per maand waar ik 103.80 betaal voor het Gemak-abonnement betaal. Die lagere kosten worden dan wel weer opgevuld met de extra kosten die ik elke keer voor het traject Utrecht-Vleuten betaal

Ik reis 1 a 2 keer per week op dit traject, voornamelijk buiten de spits

Reputatie 6

Even op een rijtje.

Retour Utrecht - Woerden met Flex Dal voordeel €5,16 per keer

Retour Vleuten - Woerden met Flex Dal voordeel €3,48 per keer

Verschil van €1,68 per retour. 2x per week €3,36 en per maand dus €13,44 extra. Je bespaart met ster-abonnement €11,05 per maand, dus je gaat per maand dan €2,39 meer betalen. Opzich is dat wel acceptabel, maar wel jammer dat het via deze constructie moet. 

Ik vind het jammer dat ons NS Flex systeem dit probleem veroorzaakt, maar je hebt in ieder geval wel een acceptabele oplossing ondanks dat het meer gaat kosten.

Reputatie 7
Badge +3

Bij dal voordeel op saldo heb je juist wel een overzicht van gemaakte reizen. Bij uitchecken zie je direct wat het gekost heeft. Zowel op de automaat, als bij MijnNS en bij OV-chipkaart kun je jouw reizen inzien. De OV-fiets abonnement moet je net als stallen op rekening apart afsluiten. Dat hoeft maar 1x en is daarna doorlopend. Met automatisch saldo laden, hoef je nooit op jouw saldo letten. 

 

Badge +3

Met een U-OV abonnement dat ook geldig is voor trein ontkom je er eigenlijk niet aan om met twee kaarten te werken, tenzij het abonnement herkend wordt als je ook Dal Voordeel op saldo hebt.

Hetzelfde speelt bij Arriva Noord/Oost kortingsabonnementen, die zijn ook geldig in treinen en kennen bijvoorbeeld geen middagspits.

Vrij reizen (zone/ster/regio/shuttel) abonnementen werken vrijwel altijd prima samen met NS Flex, zelfs met BTM aan.

Reageer