Skip to main content
Antwoord

computer says no

  • May 2, 2025
  • 4 reacties
  • 123 Bekeken

Beste,

 

Ik probeer iets voor elkaar te krijgen, wat volgens mij heel eenvoudig is, maar kennelij onmogelijk is.

Het gevolg is dat wij nu moeten betalen voor een service die we helemaal niet afnemen.

Wat is het geval: mijn vrouw werkt als stewardess en was vannacht door vertraging te laat om haar fiets uit de stalling te halen en kon dus ook niet uitchecken. Vanmorgen vroeg moest zij weer met haar OV kaart naar Shiphol voor een vakantie. Zij vroeg mij haar fiets op te halen. Dat is gelukt.

Echter, het lukte niet uit te checken zonder haar OV-kaart. NS stuurde mij naar de stalling met de instrucite dat ik met een foto van de kaart en een ingesproken boodschap dit te regelen bij de stalling.

De mensen van de stalling ontkenden dit, op onvriendelijke wijze, ze lachten me net niet uit…

Vervolgens weer gebled met de klantenservice; deze medewerker beweerde dat het simpleweg onmogelijk was voor haar om de uitcheck te doen, dus het was mijn risico, dus moest ik de kosten maar voor lief nemen…. Haar leidinggevende had haar geinstrueerd, maar die kreeg ik niet te spreken. Er werd ook nog gesuggereerd dat ik fraude zou plegen. Maar zou ik al deze moeite ondernemen om een fiets graits te kunnen stallen? dat is een idioot idee.. Enfin, gelijk een klacht ingediend, want dat moet ook bij dezelfde klantenservice. Dat is heel raar: ik diende een klacht in bij de medewerker waar ik de klacht over had en kreeg geen afschrijft of bevestiging…..Enfin, toen maar nog eens deze situatie via de chat. Uiteindelijk, een medewerker ‘Timo’ aan de chat, die als eerste stelde: “Ik heb niet echt het idee dat je het helemaal begrijpt ”...Dat is ongekend bot en deed mij koken……

Enfin, hier maar even spuien en mijn vraag nog maar eens herhalen; hoe kan het dat in een uitzonderlijk geval, het onmogelijk is een fiets uit te checken zonder een OVkaart van de fiets eigenaar?

Er zullen toch veel meer situaties denkbaar zijn; bijvoorbeeld verlies, diefstal, etc. etc….

Ik begrijp er niets van,. bovendien roept de stijl van service verlenen en de service omgeving ongelofelijk veel frustratie op; mensen niet te spreken krijgen, botte antwoorden, klachten indienen via Facebook of X ik blijf daar pricipieel weg. Een chatbot die jouw uitzondering niet begrijpt en dan een medewerker die botweg voor zich uit zit te typen en geen idee heeft wat hij aanricht….Echt slecht.

Kan iemand toch iets aan deze situatie doen?

 

Beste antwoord door MoDe

Een fiets kan alleen uit een NS-stalling meegenomen worden met de OV-chipkaart waarmee de fiets is ingecheckt. Het is vervelend dat jij de fiets van jouw vrouw zonder haar ov-chipkaart niet mee krijg, maar dit heeft te maken met het voorkomen van diefstal. Iedereen kan wel zeggen dat hij/zij met toestemming van de eigenaar een fiets komt ophalen. In principe zou jij ook niet eens met de ov-chipkaart van jouw vrouw die fiets mogen ophalen. Persoonlijke ov-chipkaarten mag je niet uitlenen.

Het is heel vervelend dat NS-medewerkers zo reageren en de fiets niet meegeven, maar zij staan in hun recht.

Persoonlijk vind ik ook een veilig gevoel geven dat zij een fiets niet meegeven zonder de kaart waarmee is ingecheckt.

4 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • Antwoord
  • May 2, 2025

Een fiets kan alleen uit een NS-stalling meegenomen worden met de OV-chipkaart waarmee de fiets is ingecheckt. Het is vervelend dat jij de fiets van jouw vrouw zonder haar ov-chipkaart niet mee krijg, maar dit heeft te maken met het voorkomen van diefstal. Iedereen kan wel zeggen dat hij/zij met toestemming van de eigenaar een fiets komt ophalen. In principe zou jij ook niet eens met de ov-chipkaart van jouw vrouw die fiets mogen ophalen. Persoonlijke ov-chipkaarten mag je niet uitlenen.

Het is heel vervelend dat NS-medewerkers zo reageren en de fiets niet meegeven, maar zij staan in hun recht.

Persoonlijk vind ik ook een veilig gevoel geven dat zij een fiets niet meegeven zonder de kaart waarmee is ingecheckt.


Maar ik heb de fiets allang thuis staan, dat is niet het probleem. Alleen het uitchecken…..

Overigens heb ik toestemming van mijn en de sleutels van de fiets van haar gekregen. Het diefstal argument klopt echt niet.

Zou ik mij melden bij de stallingsmedewerkers, de klantenservice, m’n emailadres geven omdat ik een fiets wil uitchecken van de OV kaart als ik een fiets zou stelen? Vreemd toch? 

Maar inderdaad, de klantenservice medewerker zinspeelde op diefstal…..dat wantrouwen, als zou ik niet ter goeder trouw zijn (niet door u MoDe) maar door de NS  medewerker aan de telefoon…...pffff

Andersom kan wel; ik wil uitchecken maar stiekem de fiets laten staan, zodat hij gratis is gestald, maar dat is ook onwaarschijnlijk…

Echt, het is een kwestie van even door NS de uitcheck doen online, nu worden wij gedwongen te betalen tot mijn vrouw terug is; 30 dagen x 1.40, dat is niet de wereld, maar het gaat om het principe. Wie steelt er hier?

Wat als je je kaart kwijt bent, kan NS  dan ook de uitcheck niet voor je doen?

 


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • May 3, 2025

Een stewardess die 30 dagen aaneengesloten weg is? In dit geval had ze beter met ov-pay kunnen reizen. Dat is dan uiteindelijk goedkoper dan met Schiphol-pas.

Overigens vreemd dat je de fiets toch meegekregen heb.

Bij verlies van OV-chipkaart kan er dacht ik wel iets geregeld worden mits je kaart laat blokkeren en een nieuwe kaart vanwege vermissing aanvraagt.


Wat een aannames allemaal MoDe! Waarom zou een stewardess niet 30 dagen weg kunnen? Wie zegt dat ze een schiphol pass gebruikt. Er is geen poort, nog een bewaker/opzichter bij de stalling aan Amsterdam Ijzijde en je weet ook iet echt hoe het werkt nij NS. Dank voor je antwoorden maar ik kom weer in een volgende vreemde discussie en daar heb ik echt geen zin in. Dank voor je moeite.