Skip to main content

vanaf 9 juni a.s  zou de drielenden trein  luik-maastricht- aachen gaan rijden bij arriva.

nu is mij vraag of je met de ov chip naar luik kan reizen ?? dit kan wel naar aachen.

vanaf 9 juni a.s  zou de drielenden trein  luik-maastricht- aachen gaan rijden bij arriva.

nu is mij vraag of je met de ov chip naar luik kan reizen ?? dit kan wel naar aachen.

20 mei jl. gaf Arriva antwoord op X op deze vraag. 

Ja, dan zijn er palen waarbij je kan in- en uitchecken. ^Jimmy

https://x.com/Arriva_NL/status/1792474398386946057 

Dat is dan een stomme fout van een medewerker geweest neem ik aan. Ik las elders dat de drielandentrein nu weer is uitgesteld tot 30 juni.

https://rtvmaastricht.nl/nieuws/artikel/eerste-rit-drielandentrein-uitgesteld


Er komen geen paaltjes op de Belgische stations. Of het ooit gaat gebeuren is nog onbekend.


vanaf 9 juni a.s  zou de drielenden trein  luik-maastricht- aachen gaan rijden bij arriva.

nu is mij vraag of je met de ov chip naar luik kan reizen ?? dit kan wel naar aachen.

20 mei jl. gaf Arriva antwoord op X op deze vraag. 

Ja, dan zijn er palen waarbij je kan in- en uitchecken. ^Jimmy

https://x.com/Arriva_NL/status/1792474398386946057 

Dat is dan een stomme fout van een medewerker geweest neem ik aan. Ik las elders dat de drielandentrein nu weer is uitgesteld tot 30 juni.

https://rtvmaastricht.nl/nieuws/artikel/eerste-rit-drielandentrein-uitgesteld

Dat de Drielandentrein niet 9 juni maar pas 30 juni zal starten met de route over de Belgische grens was 20 mei nog niet bekend. Maar dat staat los van palen voor in- en uitchecken. De vertraging komt door schade aan het spoor.

Zoals overal online te lezen is, er zijn grote problemen op het spoor veroorzaakt zijn door zware regenval. Deze problemen zijn groter dan in eerste instantie gedacht

Delen van het spoor kwamen onder water te staan en ballast onder de rails spoelde weg. Ook raakten overwegen en seininstallaties beschadigd. 


Er komen geen paaltjes op de Belgische stations. Of het ooit gaat gebeuren is nog onbekend.

Daar zijn wel degelijk plannen voor.


Maar wie moet zijn trots opzij zetten? Arriva of NMBS? Of beiden?

Bij Arriva is er een wil, bij NMBS niet. Zoals jij al zei, opnieuw naar de onderhandeltafel.

Arriva zal duidelijk op een paar vlakken hun plan moeten aanpassen willen ze NMBS mee krijgen om het reizen met de drielandentrein zo makkelijk mogelijk te maken voor de reizigers.

Het feit dat NS er ook nog steeds tussen zit (traject Maastricht tot de grens), maakt het volgens mij nodeloos ingewikkeld. Maar NS en het ministerie hebben blijkbaar geen haast om hieraan een eind te maken.


Er komen geen paaltjes op de Belgische stations. Of het ooit gaat gebeuren is nog onbekend.

Daar zijn wel degelijk plannen voor.

 

Die plannen liggen voorlopig nog hoog op de plannen plank, lijkt het wel. Lang leve de Euregio.

https://twitter.com/Arriva_NL/status/1798430164042285453

Annie van Arriva reageert op Jimmy, haar collega, net als Maxima op Willem Alexander. Hij was een beetje dom.


vanaf 9 juni a.s  zou de drielenden trein  luik-maastricht- aachen gaan rijden bij arriva.

nu is mij vraag of je met de ov chip naar luik kan reizen ?? dit kan wel naar aachen.

20 mei jl. gaf Arriva antwoord op X op deze vraag. 

Ja, dan zijn er palen waarbij je kan in- en uitchecken. ^Jimmy

https://x.com/Arriva_NL/status/1792474398386946057 

Volgens mij bedoelt Arriva de palen op station Eijsden.


Er komen geen paaltjes op de Belgische stations. Of het ooit gaat gebeuren is nog onbekend.

Ook op de Belgische stations tussen Luik en Maastricht is Arriva aan het onderzoeken of deze palen kunnen worden geplaatst, aldus Arriva medewerker Mark.

https://x.com/Arriva_NL/status/1783462692205842939

 


vanaf 9 juni a.s  zou de drielenden trein  luik-maastricht- aachen gaan rijden bij arriva.

nu is mij vraag of je met de ov chip naar luik kan reizen ?? dit kan wel naar aachen.

20 mei jl. gaf Arriva antwoord op X op deze vraag. 

Ja, dan zijn er palen waarbij je kan in- en uitchecken. ^Jimmy

https://x.com/Arriva_NL/status/1792474398386946057 

Volgens mij bedoelt Arriva de palen op station Eijsden.

Nee, Luik-Guillemins. Dat was het antwoord van Arriva op de vraag of men op station Luik-Guillemins uitcheckpaaltjes van Arriva_NL kan gebruiken en kan je dan ook de Ov-chipkaart gebruiken om in en uit te checken in Station Luik-Guillemins, zoals in Aken al kan. 

https://x.com/treblado/status/1792464736845705359


Terug naar de onderhandeltafel dan.

 


.

 

 

Nee, Luik-Guillemins. Dat was het antwoord van Arriva op de vraag of men op station Luik-Guillemins uitcheckpaaltjes van Arriva_NL kan gebruiken en kan je dan ook de Ov-chipkaart gebruiken om in en uit te checken in Station Luik-Guillemins, zoals in Aken al kan. 

https://x.com/treblado/status/1792464736845705359

Ik vrees dat deze meneer van Arriva even niet goed weet waar hij over praat.


vanaf 9 juni a.s  zou de drielenden trein  luik-maastricht- aachen gaan rijden bij arriva.

nu is mij vraag of je met de ov chip naar luik kan reizen ?? dit kan wel naar aachen.

20 mei jl. gaf Arriva antwoord op X op deze vraag. 

Ja, dan zijn er palen waarbij je kan in- en uitchecken. ^Jimmy

https://x.com/Arriva_NL/status/1792474398386946057 

Volgens mij bedoelt Arriva de palen op station Eijsden.

Nee, Luik-Guillemins. Dat was het antwoord van Arriva op de vraag of men op station Luik-Guillemins uitcheckpaaltjes van Arriva_NL kan gebruiken en kan je dan ook de Ov-chipkaart gebruiken om in en uit te checken in Station Luik-Guillemins, zoals in Aken al kan. 

https://x.com/treblado/status/1792464736845705359

vanaf 9 juni a.s  zou de drielenden trein  luik-maastricht- aachen gaan rijden bij arriva.

nu is mij vraag of je met de ov chip naar luik kan reizen ?? dit kan wel naar aachen.

20 mei jl. gaf Arriva antwoord op X op deze vraag. 

Ja, dan zijn er palen waarbij je kan in- en uitchecken. ^Jimmy

https://x.com/Arriva_NL/status/1792474398386946057 

Volgens mij bedoelt Arriva de palen op station Eijsden.

Nee, Luik-Guillemins. Dat was het antwoord van Arriva op de vraag of men op station Luik-Guillemins uitcheckpaaltjes van Arriva_NL kan gebruiken en kan je dan ook de Ov-chipkaart gebruiken om in en uit te checken in Station Luik-Guillemins, zoals in Aken al kan. 

https://x.com/treblado/status/1792464736845705359

 

Ideaal zou zijn, op deze route, op ieder station palen om in-en uit checken met bankkaart, Mobib, ov-chipkaart en DB Navigator

 

 


@Van Dijkspoor

Het probleem is dat je niet betaalt voor het Belgische traject als je met een Nederlands abonnement naar Luik zou kunnen gaan en daar dan zou uitchecken. Dat zou betekenen dat de NMBS gewoon een flinke bak inkomsten misloopt. Vandaar dat de Belgische kant daar (zonder financiële compensatie) niet aan wil meewerken.

Bij Aachen ligt het anders omdat daar Arriva de trein ook op Duits gebied exploiteert waardoor indirect de Provincie Limburg (als hoofdopdrachtgever) opdraait voor de gemiste inkomsten op het Duitse stuk.


Arriva kan (in theorie) toch achteraf de reiskosten die met chipkaart tussen tussen Eijsden en Luik zijn gemaakt, aan de NMBS overmaken? Of bij abonnementen, een deeltje ervan? Hoe ze dan “een flinke bak inkomsten” zouden mislopen snap ik niet. Als Arriva het geld dat ze dan per reiziger op het traject binnenkrijgen van Eijsden naar Luik naar NMBS overmaakt verdienen ze misschien zelfs wel meer, dan wanneer iemand met een NMBS-kaartje koopt 😉🤣

Hoe dan ook, ik lees her en der dat het nog wel even kan duren, maar dat uiteindelijk de ov-chipkaart toch waarschijnlijk wel gebruikt zal kunnen worden. We gaan het zien.

 


Dat een abonnement niet zou gelden voor het Belgische deel daar kan ik mij niet zo druk om maken maar in en uitchecken met OV kaart en je niet druk maken over het Nederlandse en Belgische deel zou handig zijn.


Arriva kan (in theorie) toch achteraf de reiskosten die met chipkaart tussen tussen Eijsden en Luik zijn gemaakt, aan de NMBS overmaken? 

 

Dan nog blijft de vraag hoe hoog die reiskosten moeten zijn en wie de paaltjes op de stations betaalt.


Arriva kan (in theorie) toch achteraf de reiskosten die met chipkaart tussen tussen Eijsden en Luik zijn gemaakt, aan de NMBS overmaken.

Dat kan zeker maar dat is niet wat veel mensen hier willen. Ze willen op hun Nederlandse abonnement zonder bij te betalen naar Luik.

 

Of bij abonnementen, een deeltje ervan?

Een deeltje van de abonnementskosten van een Weekendvrij als de NMBS dan de inkomsten van een enkele reis vol tarief mist? 

Arriva zelf kan voor buitenlandse trajecten trouwens geen aanspraak maken op een deel van de opbrengsten van bijv. de Studenten OV of een Weekendvrij omdat er alleen betaald wordt voor reizen binnen Nederland. Daar zou bijv. NS nooit mee akkoord gaan.

En Arriva gaat de NMBS natuurlijk niet uit eigen zak vergoeden, uiteindelijk zal dan toch de Provincie moeten dokken net als bij Aachen en Emmerich.

 

Als Arriva het geld dat ze dan per reiziger op het traject binnenkrijgen van Eijsden naar Luik naar NMBS overmaakt verdienen ze misschien zelfs wel meer, dan wanneer iemand met een NMBS-kaartje koopt 😉🤣

Zoals gezegd kan dat prima maar dan zullen ook mensen met afgekocht reisrecht of een kortingabonnement voor het Belgische deel gewoon de NMBS prijs moeten betalen. 


Volgens mij is de kern van de vraag of reizigers in de (nabije) toekomst in en uit kunnen checken met een kaart, voorzien van een NFC-tag, die als drager van vervoerbewijzen dient en waar je op elk station op de route mee in en uit kan checken bij paaltjes. Dat je je vervoersbewijs kan aanschaffen bij bijvoorbeeld NS of Arriva voor een deel van de rit en vervolgens op de kaart zet bijvoorbeeld van Aken tot en met Eijsden. En een NMBS vervoersbewijs op de kaart zet voor de route Eijsden tot Luik. Soepele grensloze digitale overgang, niet in Eijsden allemaal uit de trein haasten op zoek naar de uitcheckpaaltjes en weer instappen om vervolgens met een papieren ticket vanaf Eijsden tot Luik in de hand wachten op de vervoersbewijs controle.  

De oplossing momenteel is het papieren Euregio ticket om stressvrij de hele route te reizen. De oplossing in de toekomst lijkt mij op deze route, op ieder station palen om in-en uit checken met bankkaart, Mobib, ov-chipkaart en DB Navigator.

De vraag of je met NL of DE of BE treinabonnement kan reizen op de gehele route, en hoe vervolgens verrekend maakte ik zelf niet op uit de vraag van dit topic. Maar vast wel iets dat speelt bij sommige reizigers.

Sinds medio vorige eeuw kan de mens naar de maan, het betalen op het Euregio traject lijkt me minder ingewikkeld dan een ruimtereis. Dat vraagstuk zal op te lossen moeten zijn, als de wil en bereidheid er bij alle partijen is. Desnoods met Europese wetgeving.

 


Sinds medio vorige eeuw kan de mens naar de maan, het betalen op het Euregio traject lijkt me minder ingewikkeld dan een ruimtereis. 

Nou, precies dat is zo frustrerend. Om een soepele en simpele internationale reis te kunnen bieden is goede samenwerking een vereiste. Zolang ieder land zijn eigen belangen, regeltjes en eisen heeft, en alle landen geen of moeilijk water bij de wijn doen in het kader van overstijgende belangen, blijft het behelpen. Dat zie je al aan de enorme moeizaamheid om eenvoudig zonder veel gedoe vlot per trein door Europa te kunnen reizen. Ja, direct tussen de allergrootste steden lukt het nog, maar daarbuiten? Veel uitzoekwerk, onduidelijke of ontbrekende informatie, gedoe en gepuzzel. De laatste jaren is hier meer aandacht voor, mede door klimaat, maar in feite is voor vele landen het grotere internationale treinvervoersplaatje nog steeds weinig interessant. 


@Rene74

Je kunt de trein niet vergelijken met het vliegtuig. Bij het vliegtuig koopt iedereen in feite steeds een enkele reis of twee enkele reizen als het retour moet, heel simpel. Bij het spoor begint de ellende met een wildgroei aan binnenlandse abonnementen en andere productformules die mensen dan ook voor hun internationale reizen willen gebruiken.. 

Zonder verregaande vereenvoudiging van de tarieven met al zijn (gesubsidieerde) kortingen en productformules zal het bij het spoor niet lukken om tot eenvoudige internationale tarieven te komen.

Wat verder meespeelt is dat veel landen binnenlandse verbindingen subsidiëren, waardoor dat binnenlandse vervoer voor de meeste treinmaatschappijen lucratiever is dan internationaal vervoer dat niet gesubsidieerd wordt.


@Rene74

Je kunt de trein niet vergelijken met het vliegtuig. Bij het vliegtuig koopt iedereen in feite steeds een enkele reis of twee enkele reizen als het retour moet, heel simpel. Bij het spoor begint de ellende met een wildgroei aan binnenlandse abonnementen en andere productformules die mensen dan ook voor hun internationale reizen willen gebruiken.. 

Zonder verregaande vereenvoudiging van de tarieven met al zijn (gesubsidieerde) kortingen en productformules zal het bij het spoor niet lukken om tot eenvoudige internationale tarieven te komen.

Wat verder meespeelt is dat veel landen binnenlandse verbindingen subsidiëren, waardoor dat binnenlandse vervoer voor de meeste treinmaatschappijen lucratiever is dan internationaal vervoer dat niet gesubsidieerd wordt.

Dat klopt allemaal. Zo bezien is het een onmogelijke opgave er iets goeds en handigs van te breien. Ondanks wat de EU toch eigenlijk voorstaat en het streven het vliegverkeer op relatief korte afstand in te perken.


Ondanks dal vrij abonnement heb ik altijd saldo op mijn O.V. kaart en het zou handig zijn als dat ook aangesproken werd voor het Belgische deel en ik zonder nadenken in de trein kan blijven en kan uitchecken in luik. 

Zoals naar Aken met alleen abonnement is leuk maar hoeft niet speciaal.


In Luik is geen paal te zien 


Als we nou terug gaan naar Oud-Nederland (dus België en Luxemburg bij Nederland) hebben we dit probleem helemaal niet! Daar zullen de Belgen vast een zeker wel voor open staan 😁. Je zou natuurlijk ook Oud-Duitseland kunnen nemen 😬.


In Luik is geen paal te zien 

 

Dat klopt. Die mogelijkheid zijn ze nog steeds aan het onderzoeken, ze staan er nog altijd niet. 

https://x.com/Arriva_NL/status/1783462692205842939

 


Reageer