Skip to main content
beantwoord

Flex en BTM-abbo op één OV-chipkaart

  • 4 June 2024
  • 14 reacties
  • 184 Bekeken

Flex en BTM-abbo op één OV-chipkaart

 

Volgens een ander topic van alweer 4 jaar geleden is een Flex en BTM-abbo op één OV-chipkaart mogelijk, zo zie ik nu..

Echt een kennis heeft nu toch problemen. Al twee maanden worden alle tramritjes in rekening gebracht terwijl zij daar een abonnement voor heeft. Ondertussen is er al zo'n Euro 70,- in rekening gebracht.

Kennis was totaal niet op de hoogte dat dit blijkbaar niet kon. Waar staat dit in de voorwaarden ?

Hoe nu deze bedragen (2x 35,-) terug te krijgen, immers ze heeft nu 2 maanden dubbel betaald, via flex en via abbo ?

De klantenservice wil uit coulance (beetje vreemd woord in deze situatie) één keer 35 euro (mei 2024) wel terugbetalen. Maar april wordt niet terugbetaald.

14 reacties

Badge +3

Om die combinatie te laten werken (Flex + kortingsabonnement voor tram) moet het BTM deel van Flex verwijderd worden. Vrij reizen BTM abonnementen (zone, ster, regio) werken vaak wel met het BTM deel van Flex aan (geen garantie).

Waar (en of) dat in de voorwaarden staat weet ik zo gauw niet, maar het advies is altijd al geweest om bij voorkeur met twee kaarten te werken om problemen te voorkomen. Er wordt op verschillende pagina’s voor gewaarschuwd.

Het uitzetten van het BTM deel van Flex lost het probleem in ieder geval op. Je reist dan wel overal met BTM op saldo.

Zodra je BTM ritten op een Flex factuur ziet (zonder korting) terwijl je een stad/streekvervoer abonnement hebt zou er meteen en belletje moeten rinkelen, en niet pas maanden later (ook al valt twee maanden nog wel mee).

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap niet dat het blijkbaar nog steeds mogelijk is om twee abonnementen die elkaar ‘bijten’ op één kaart te zetten. Het moet gewoon technisch mogelijk zijn om op het moment dat je het tweede abonnement wil activeren, dit te blokkeren. We hebben al veel topics voorbij zien komen van studenten met SRP en Flex. Ja, er wordt ergens op de sites wel vermeld dat dit niet goed samengaat, maar het moet gewoon afgedwongen worden dat het niet meer kán.

Badge +3

Ik snap niet dat het blijkbaar nog steeds mogelijk is om twee abonnementen die elkaar ‘bijten’ op één kaart te zetten. Het moet gewoon technisch mogelijk zijn om op het moment dat je het tweede abonnement wil activeren, dit te blokkeren.

NS heeft geen inzicht in wat er zoal aan andere producten op een kaart staat. Er wordt (of werd ooit) wel een check gedaan bij ov-chipkaart op de aanwezigheid van een conflicterend product (met als antwoord een true/false) maar die werkt dus niet naar behoren.

Omgekeerd zal een stad/streekvervoerder het spreekwoordelijk worst zijn of jij toevallig NS Flex hebt (maar ze waarschuwen daar op hun eigen site vaak wel voor!). Dus om alle problemen aan de NS te verwijten…

En nogmaals, de meeste vrij reizen BTM producten gaan prima samen met NS Flex (op eigen risico). Ben het wel met je eens dat keihard verbieden het beste is, want lang niet iedereen ‘weet’ dat het mis is als je op een tram stapt en ‘Reizen op Rekening NS’ te zien krijgt (en dus geen korting krijgt).

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft geen inzicht in wat er zoal aan andere producten op een kaart staat.

 

Kan zijn, maar dan regel je maar iets dat TLS er tussen zit en de controle doet of iets dergelijks. Dan hoef je niet te weten wát er op de kaart staat. Het systeem stuurt het kaartnummer naar TLS met het product dat ze erop willen zetten, en TLS antwoordt "da's goed” of “computer says no". Kan allemaal automatisch binnen enkele seconden. Er is heus wel iets mogelijk, als iedereen maar wil.

Badge +3

Kan zijn, maar dan regel je maar iets dat TLS er tussen zit en de controle doet of iets dergelijks. Dan hoef je niet te weten wát er op de kaart staat. Het systeem stuurt het kaartnummer naar TLS met het product dat ze erop willen zetten, en TLS antwoordt "da's goed” of “computer says no". Kan allemaal automatisch binnen enkele seconden. Er is heus wel iets mogelijk, als iedereen maar wil.

Dat gebeurt (of gebeurde) dus ook, maar omgekeerd (eerst NS Flex en dan een stad/streek abonnement erbij) blijkbaar niet. Daar kan de NS weinig aan doen. 

Reputatie 7
Badge +3

Kan zijn, maar dan regel je maar iets dat TLS er tussen zit en de controle doet of iets dergelijks. Dan hoef je niet te weten wát er op de kaart staat. Het systeem stuurt het kaartnummer naar TLS met het product dat ze erop willen zetten, en TLS antwoordt "da's goed” of “computer says no". Kan allemaal automatisch binnen enkele seconden. Er is heus wel iets mogelijk, als iedereen maar wil.

Dat gebeurt (of gebeurde) dus ook, maar omgekeerd (eerst NS Flex en dan een stad/streek abonnement erbij) blijkbaar niet. Daar kan de NS weinig aan doen. 

Zelfde als met SRP. Heb je al SRP dan kun je op die kaart geen NS Flex bestellen, maar heb je al NS Flex dan lukt het gewoon om op die kaart nog een SRP te zetten. 

Reputatie 7
Badge +3

€35 terug is coulance, zeker als je pas na 2 facturen aan de bel trekt. Er wordt gewaarschuwd om geen andere producten naast flex op dezelfde kaart te zetten.

€35 terug is coulance, zeker als je pas na 2 facturen aan de bel trekt. Er wordt gewaarschuwd om geen andere producten naast flex op dezelfde kaart te zetten.

Dat is een wat rare redenatie, immers als het product (3 sterren abbo) er op wordt gezet, door een baliemedewerker notabene, ga je als klant toch geen sites van vervoerders afzoeken of er dan problemen zouden kunnen ontstaan. Immers een klant weet helemaal niet van problemen...…

Dus mij lijkt het dat dubbel betaalde kosten gewoon terug betaald dienen te worden, kennis was gewoon te goeder trouw.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Dus mij lijkt het dat dubbel betaalde kosten gewoon terug betaald dienen te worden, kennis was gewoon te goeder trouw.

Maar de kennis verzuimde om op tijd facturen te raadplegen. Dan vind ik 1 maand extra kosten terug nog schappelijk.

Reputatie 7
Badge +2

Dat is een wat rare redenatie, immers als het product (3 sterren abbo) er op wordt gezet, door een baliemedewerker notabene, ga je als klant toch geen sites van vervoerders afzoeken of er dan problemen zouden kunnen ontstaan.

Zelfs de vervoerders zijn niet consequent. Ik kijk net even en Qbuzz DMG heeft in de algemene voorwaarden van hun sterabonnement niks over flex staan, terwijl Qbuzz Utrecht (U-OV) expliciet in de voorwaarden meldt dat het sterabonnement niet werkt op een kaart met NS Flex.

Voorheen hadden ze zelfs een vinkje in de webshop waarmee je verklaarde dat er geen Flex op je kaart staat, maar dat is tegenwoordig weg zag ik.

Dus de klant neemt een abonnement voor woon/werk verkeer, is ter goeder trouw, worden er toch bedragen afgeschreven, maar krijgt maar de helft terug.

Waarom de een maand wel terug, de andere maand niet. Heel bijzonder.

Het is natuurlijk ook geen coulance, het zijn gewoon reiskosten welke ten onrechte worden geïnd.

.......Maar de kennis verzuimde om op tijd facturen te raadplegen......

Een maand niet gekeken (april). De maanden maart en mei wel. En over mei is er wel een factuur, maar nog niet betaald..…

Maar ben het helemaal met je eens @MoDe, je moet elke maand je factuur doornemen, ook al reis je alleen in een gebied / tram met afgekocht reisrecht. Ik zal het doorgeven (dat ze nu waarschijnlijk straf heeft...... )

Badge +3

In dit geval is de ‘fout’ gemaakt door de baliemedewerker van de streekvervoerder, die het sterabonnement op een kaart waar NS Flex BTM actief was erbij gezet heeft.

Soortgelijke (vrij reizen) abonnementen gaan in de regel prima samen met Flex BTM, maar er zijn dus uitzonderingen bekend (zie Qbuzz Utrecht oftwel Syntus/U-OV).

Die zouden dan bij een balie moeten waarschuwen dat ze het abonnement er best bij willen zetten, maar dat je dan zelf bij de NS moet regelen dat het BTM deel van Flex uitgeschakeld (dus van je kaart verwijderd) wordt.

Dat de NS in dit geval bereid is een maand te vergoeden vind ik op zich al bijzonder, want zij ‘weten’ niet of er sprake is van een stad/streekabonnement, welk abonnement dat is, en per wanneer dat actief was, maar dat zal je kennis dus wel aangetoond hebben.

Lastige situatie, maar ik zou bij de stad/streekvervoerder klagen dat ze jouw kennis een sterabonnement hebben verkocht zonder te waarschuwen dat het (mogelijk) niet werkt, of in ieder geval te adviseren om Flex BTM uit te laten zetten als je Reizen op Rekening NS te zien krijgt in een bus, tram of metro.

Omgekeerd zou de NS moeten waarschuwen bij het nemen van NS Flex als er een stad/streekvervoer product actief is, en in dat geval Flex BTM achterwege te laten (én je saldo plus eventueel automatisch opladen met rust te laten!).

Wat dat betreft zijn Arriva Nood/Oost kortingsabonnementen berucht, want die zijn óók geldig in de trein en kennen geen middagspits. Dat gaat samen met NS Flex op één kaart 100% mis.

Zal de kennis het topic eens laten lezen.

Of de Klantenservice echt gaat terugbetalen wordt pas duidelijk als kennis de rekening van mei aan NS heeft betaald. Dan moet ze weer opnieuw contact opnemen met de klantenservice......

Reageer