flex ns abo bij andere vervoerders | NS Community

flex ns abo bij andere vervoerders


Eergisteren nieuw NS flex abo op m’n chipkaart gezet en geactiveerd bij de kaartautomaat. Maar hoe kan het dat NS voor mij bepaalt dat ook busreizen vanaf dan op saldo gaan? Ik had saldo op de chipkaart (heeft niks te maken met NS) waardoor ik eerder zonder problemen met bus en tram reisde. Zoals in de voorwaarden vermeld wordt dat saldo nu teruggestort waarna ik ook in bus en tram op saldo moet reizen. Eerste busreis (ruim na activatie van de kaart) gelijk problemen, waardoor ik 2 keer een los kaartje moest kopen. Hoezo bepaalt 1 vervoerder wat ik bij een ander bedrijf kan doen. Of zorg dat het werkt of bemoei je met je eigen bedrijf (waarvoor je terecht voorwaarden kunt stellen).

Door de werkzaamheden tussen meppel en groningen moest ik met Arriva reizen tussen groningen en leeuwarden. Op station Groningen is het totaal onduidelijk dat de Arriva-checkpaal niet op het perron staat waar de trein vertrekt. Dat is in dit geval wel relevant, (normaal is de reis met NS), dus geef dit svp door aan diegenen die daar over gaan>Misschien een verwijzing naar die palen, of palen bij plaatsen?


11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Bij Flex gaan alle reizen op rekening. Je hebt geen saldo meer nodig. Wat ging er verkeerd bij de busreizen waar je een los kaartje voor moest kopen?

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt er bij Flex wel voor kiezen om het BTM gedeelte uit te schakelen zodat je in de bus, tram en metro weer op saldo reist. Dit kan via de klantenservice. 

Badge +3

Zo te lezen is het BTM deel van Flex niet actief, om welke reden dan ook. Dus voor bus/tram/metro heb je saldo nodig i.p.v. op rekening reizen.

Helaas besluit NS om dan alsnog je saldo van je kaart te verwijderen (krijg je na een maand terug) én automatisch opladen stop te zetten!

MoDe wist ik maar waarom het niet werkte. Bij het inchecken in de bus kwam er een verkeerde piep en een melding, alleen was ik zo verbaasd dat ik de tekst niet heb gelezen laat staan onthouden. Op aanraden van de chauffeur nog een keer geprobeerd, dat werkte ook niet.

Momo: Ik had eerder geen automatisch aanvullen, maar zette steeds zelf een bedrag op de kaart. Helaas was het al zo dat na het stopzetten van de Dalvrij ik minimaal 20 euro op de kaart moet (moest) zetten. Tijdens de afgelopen tijd heb ik 2 x gereisd, met een reissom van elk ca 5 euro, beetje vreemd, maar ok dat zijn de regels.

Robert B kan ik op de 1 of andere manier zien of die BTM actief is en zo nee waarom niet? Ik zal zelf eens kijken bij mijn NS, conducteur heeft de chipkaart gecontroleerd en daar bleek niks vreemd uit!

Bedankt iedereen voor het meedenken.

Je kan via onze klantenservice achterhalen of BTM actief is of niet. Indien nodig kunnen mijn collega's het dan ook weer voor je aan of uitzetten. Bij een servicebalie kan je je OV-chipkaart laten uitlezen op defecten of fouten, maar ik wil je eerst vragen om contact met ons op te nemen zodat we kunnen uitzoeken of er in het systeem nog wat verkeerd staat.

Reputatie 7
Badge +2

Momo: Ik had eerder geen automatisch aanvullen, maar zette steeds zelf een bedrag op de kaart. Helaas was het al zo dat na het stopzetten van de Dalvrij ik minimaal 20 euro op de kaart moet (moest) zetten. Tijdens de afgelopen tijd heb ik 2 x gereisd, met een reissom van elk ca 5 euro, beetje vreemd, maar ok dat zijn de regels.

Zou het kunnen dat je daardoor, bij de overgang van op saldo reizen naar flex, geëindigd bent met een negatief saldo op je kaart? Bij NS zelf heb je daar doorgaans geen last van zolang je op een product reist waarbij geen saldo afgeboekt hoeft te worden, maar in de bus wil het nog wel eens problemen opleveren ookal maak je een reis waarvoor geen saldo nodig is (want je hebt immers NS Flex). 

Reputatie 7
Badge +4

Eigenlijk zou bij de overgang naar Flex het negatieve saldo op de maandrekening moeten komen te staan.

Badge +3

Het saldo van je kaart kan je eenvoudig checken via https://www.ov-chipkaart.nl/kopie-van-saldo-terugvragen/saldochecker.htm#/ 

Na een overstap naar Flex zou dat 0,00 moeten zijn, maar als het negatief is zou dat inderdaad voor problemen kunnen zorgen, omdat sommige vervoerders blijkbaar het saldo checken zonder het vervolgens aan te spreken (want je reist op rekening).

Bij een saldo van 0,00 zou je in principe exact één bus/tram/metrorit op saldo kunnen maken, want het instaptarief is 4,00 en een kaart mag ook precies 4,00 in de min komen. Is je saldo negatief dan lukt dat dus niet.

Je kunt controleren of het BTM deel van Flex actief is bij een automaat (station, supermarkt) of via een Mijn OV-chip account https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm Het product staat op je kaart als Reizen op Rekening Bus Tram Metro, NS.

Reputatie 7
Badge +2

Na een overstap naar Flex zou dat 0,00 moeten zijn, maar als het negatief is zou dat inderdaad soms voor problemen kunnen zorgen, omdat sommige vervoerders blijkbaar het saldo checken zonder het vervolgens aan te spreken (want je reis op rekening).

Betreft alle busvervoerders zelfs, wellicht is 't iets in het chipkaartsysteem. Dit speelde zelfs jaren geleden al op met jaartrajectkaarten met stad-streeksupplement die opeens onbruikbaar werden in bus/tram/metro als je een keer een bus had getroffen waarvan de positie verkeerd stond (zodat je saldo onder 0 euro kwam, ookal reisde je nooit buiten je abonnement)

Badge +3

Klopt, en dan kon je bij een balie van een vervoerder het saldo aan laten vullen tot 0 en dan was het opgelost.

Ik heb op mijn NS gecontroleerd wat de status is van mijn abo. Daar schijnt (nu) alles in orde. Maar vlak na thuiskomst had ik geen enkele reishistorie en kon dus ook niks checken. Mijn huisgenoot die 1 dag later de kaart activeerde had precies hetzelfde. Thom ik had voor activatie meer dan 20 euro op de chipkaart, dat stond bij controle achteraf als terug te storten.

Al met al vind ik het nog steeds vreemd, vervelend en ik snap het ook niet.

Reageer