Geld retour oude ov kaart


Hallo. Ik heb 2x  het geld terug gevraagd van mijn anonieme kaart omdat deze nu afgelopen is. Ik had vorig jaar overigens al een persoonlijke kaart genomen. Maar ik zie nog steeds geen geld terug gestort. Hoe werkt dit?

Groetje.


12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U moet hiervoor bij OV-chipkaart  zijn, en niet bij NS. Strikt genomen is NS gewoon maar een van de vervoerders, en de OV-chipkaart is voor alle.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het saldo van een verlopen anonieme ov-chipkaart kan je alleen terugvragen door de kaart met een formulier op te sturen. Volg https://www.ov-chipkaart.nl/nieuwsberichten/jouw-geld-telt-1.htm en het forumulier is deze (directe download via Dropbox).

Dat kan je dus nooit twee keer gedaan hebben. Bovendien kunnen er op een anonieme kaart geen NS producten gezet worden, dus hier (of via de NS Klantenservice) zul je ook niet veel verder komen.

Reputatie 7
Badge +1

Nee-tot 3?6? mnd na afloopdatum kan je online super easy terugrvagen, daarna zit de kaart blijkbaar niet meer in bestand en moet je hem opsturen voor controle.

Badge +3

Nee-tot 3?6? mnd na afloopdatum kan je online super easy terugrvagen, daarna zit de kaart blijkbaar niet meer in bestand en moet je hem opsturen voor controle.

Bij een persoonlijke kaart kan dat volgens mij als hij korter dan een jaar verlopen is. Bij een anonieme kaart niet (zover ik weet).

Er was bij OV-chipkaart ooit een pagina met alle opties (persoonlijke/anonieme kaart en nog geldig/verlopen) maar nu word je automatisch doorverwezen n.a.v. het kaartnummer.

Reputatie 2

@bahnrider heeft gelijk. Binnen een jaar na afloopdatum kun je bij een anonieme kaart je saldo online terugvragen. Zolang het saldo maar minder dan 50 euro is.

 

Reputatie 7
Badge +3

https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-vernieuwen-en-beeindigen/wat-te-doen-met-een-bijna-verlopen-kaart.htm

Badge +3

Oh, I stand corrected 😴

Bij “Je saldo staat binnen 15 dagen op je rekening” is het dan ergens mis gegaan blijkbaar…

OV-chipkaart (die over anonieme kaarten gaan) is bereikbaar op werkdagen van 7:30-21:00 via 0900-0980.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een jaar of 2 geleden eens het saldo van de bijna verlopen persoonlijke kaart van mijn moeder terug gevraagd, via het forumulier en kaart erop geplakt omdat moeders geen account heeft. Ik weet niet meer of het echt binnen 15 dagen was, maar ging best snel, ik ben gemachtigd voor haar betaalrekening dus kan zien wanneer zoiets bijgeschreven wordt. Ik zal het binnenkort zelf eens uitttesten, er verloopt in mei een persoonlijke kaart met nog iets minder dan €4 erop. Denk niet dat ik voor die tijd nog met een bus ga zodat ik het ongeveer op kan maken.

 

Badge +3

Als je de kaart moet opsturen mag dat ook (scheelt je een postzegel) naar:

Klantenservice OV-chipkaart 
Antwoordnummer 8000
3800 TL Amersfoort

Onder vermelding van 'saldo terug’ (maar dat zien ze natuurlijk ook wel aan het formulier).

Waarbij je op het formulier wel even moet aangeven of de kaart nog geldig is, of 0-1 jaar of 1-99 jaar verlopen 🤣

Reputatie 2

 of 0-1 jaar of 1-99 jaar verlopen 

De OV-chipkaart bestond ver voor het uitbreken van WOII? 😂😂

Online saldo terugvragen is bij mij in alle gevallen probleemloos gegaan trouwens. Toevallig deze maand nog een aantal kaarten vergoed gekregen. 

Verder is het advies van @Thom natuurlijk ter harte te nemen. Restitutie van saldo van een OV-chipkaart gaat uiteraard via OV-chipkaart/Translink.

 

Waarom zou je een niet meer geldige kaart op moeten sturen, als je het kaartnummer gegevens doorgeeft, samen met je naam en bankrek.nummer. Het is toch een anonieme kaart en zo ook verkregen? Mijn vriendin deed de teruggaven aanvraag via internet en we kregen nergens te zien dat de kaart nog opgestuurd moest worden.

Omdat iemand dat zo verzonnen heeft, zo werkt het altijd.

Klachten bij de firma OV chipkaart

Reageer