beantwoord

geld terug bij defecte ov


Mijn OV-chipkaart werkt niet meer, ik kan niet meer in of uitchecken, ik ben er mee naar de klantenservice gegaan, zij konden hem ook niet meer uitlezen en mijn saldo (die ik vanmorgen nog opgeladen heb) ook niet op een nieuwe kaart zetten, ik heb daar wel een nieuwe kaart gekocht omdat de medewerkster zei dat ik mijn saldo gewoon via de website terug kan krijgen als ik mijn kaartnummer ingeef maar ik kan nergens vinden waar ik dat kan doen. Heeft iemand een idee hoe ik mijn geld terug krijg zonder een nieuwe kaart aan te vragen aangezien ik die al heb?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 26 March 2022, 22:26

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Aeryn,

Dat kan hier: https://www.ov-chipkaart.nl/kopie-van-saldo-terugvragen.htm#/

 

Badge +3

Nee, dat is voor kaarten die verlopen zijn. Je zult je kaart moeten beëindigen via https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen/ov-chipkaart-beeindigen.htm en vervolgens opsturen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar ook als je kaart nog niet verlopen is kun je het saldo terugvragen. Het is tenslotte jouw geld.

Badge +3

Oh, overheen gelezen maar dan krijg je bij een nog niet verlopen kaart (of een kaart die langer dan een jaar verlopen is) hetzelfde formulier.

 

Reputatie 7
Badge +3

Zo ver had ik inderdaad niet gekeken 🙂 Ook wel logisch natuurlijk. Het saldo staat op de kaart zelf, dus zonder je kaart op te sturen kunnen ze het daar nooit vanaf halen.

Badge +3

Zo ver had ik inderdaad niet gekeken 🙂 Ook wel logisch natuurlijk. Het saldo staat op de kaart zelf, dus zonder je kaart op te sturen kunnen ze het daar nooit vanaf halen.

Men zou een (defecte) kaart administratief kunnen blokkeren, maar dat is blijkbaar te veel gevraagd of fraudegevoelig. In praktijk moet je dus naar een balie, maar de kaart is defect dus opsturen.

Het past in het beleid vanaf dag 1: men produceert inferieure kaarten, maar dat is het probleem van de klant. En men komt daar inderdaad mee weg, want er zijn weinig tot geen alternatieven.

Badge +3

Ook lekker overbodig; op het formulier moet je je kaart plakken maar er staat doodleuk de vraag of de kaart nog geldig is of dat hij korter dan een jaar of tot wel 99(!) jaar verlopen is 😂

Of zouden ze er al rekening mee gehouden hebben dat de opdruk zo ver afgebladderd is dat die datum niet meer leesbaar is?

Dank je voor alle hulp, ik ga het op deze manier proberen, nogmaals dank iedereen

Ik heb het eerste scherm volledig ingevuld maar daarna kom ik op een pagina om aan te vragen om me te herinneren als mijn kaart verloopt, betekent dit dat ik mijn geld pas terug krijg als mijn kaart verloopt? Hij is nu defect dus wil ook zo snel mogelijk mijn geld terug of op mijn nieuwe kaart gestort. Ik krijg niet dat scherm van beëindigen en teruggave van saldo van de ov-chipkaart 

Badge +3

Ik heb het eerste scherm volledig ingevuld maar daarna kom ik op een pagina om aan te vragen om me te herinneren als mijn kaart verloopt, betekent dit dat ik mijn geld pas terug krijg als mijn kaart verloopt? Hij is nu defect dus wil ook zo snel mogelijk mijn geld terug of op mijn nieuwe kaart gestort. Ik krijg niet dat scherm van beëindigen en teruggave van saldo van de ov-chipkaart 

Een nog geldige maar defecte kaart definitief beëindigen kan via https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen/ov-chipkaart-beeindigen.htm (ja, je moet hem opsturen).

In dit geval omdat je al een nieuwe (anonieme) kaart hebt gekocht. Opsturen van je defecte kaart kan zonder postzegel ook naar:

Klantenservice OV-chipkaart 
Antwoordnummer 8000
3800 TL Amersfoort

Onder vermelding van 'saldo terug' op de envelop eventueel. Het formulier met je defecte kaart erop geplakt is voldoende eigenlijk.

Laat maar weten hoe je gevaren bent na al die ongein wegens kaart defect 😂

@Henk_NL zei het al, slikken of stikken bij TLS/OVchipkaart, en NS kan daar bijzonder weinig aan doen in dit geval, tenzij je een betaald NS abonnement had op die defecte kaart (geen Flex Basis dus)

Ik heb het eerste scherm volledig ingevuld maar daarna kom ik op een pagina om aan te vragen om me te herinneren als mijn kaart verloopt, betekent dit dat ik mijn geld pas terug krijg als mijn kaart verloopt? Hij is nu defect dus wil ook zo snel mogelijk mijn geld terug of op mijn nieuwe kaart gestort. Ik krijg niet dat scherm van beëindigen en teruggave van saldo van de ov-chipkaart 

Een nog geldige maar defecte kaart definitief beëindigen kan via https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen/ov-chipkaart-beeindigen.htm (ja, je moet hem opsturen).

In dit geval omdat je al een nieuwe (anonieme) kaart hebt gekocht. Opsturen van je defecte kaart kan zonder postzegel ook naar:

Klantenservice OV-chipkaart 
Antwoordnummer 8000
3800 TL Amersfoort

Onder vermelding van 'saldo terug' op de envelop eventueel. Het formulier met je defecte kaart erop geplakt is voldoende eigenlijk.

Laat maar weten hoe je gevaren bent na al die ongein wegens kaart defect 😂

Ok dus met andere woorden, niet online doen maar gewoon dit formulier uitprinten en dit met de kaart opsturen?

 

@Henk_NL zei het al, slikken of stikken bij TLS/OVchipkaart, en NS kan daar bijzonder weinig aan doen in dit geval, tenzij je een betaald NS abonnement had op die defecte kaart (geen Flex Basis dus)

NS is, via een cooperatie, aandeelhouder. Natuurlijk kan men TLS in beweging brengen. Maar de situatie is net als bij RIG 9292 (tegenwoordig een TLS dochter), men behoudt graag de status quo. Je kan maar weinig vervoerders (hardop) laten zeggen dat ze het graag anders zouden zien.

Reageer