geld terug van ov | NS Community
beantwoord

geld terug van ov

  • 25 August 2022
  • 25 reacties
  • 489 Bekeken

Hoi, er is in de week van 1 augustus tot 5 augustus €50 van mijn rekening afgeschreven voor automatisch opladen. Echter heb ik niet voor dit bedrag gereisd en ben ik van abonnement gewisseld na deze dagen, namelijk naar na flex. In mijn ns online staat dat ik het resterende bedrag op mijn ov, €23, teruggestort krijg. Hier heb ik ook een mail over gehad. Ik heb dit bedrag echter nog steeds niet op mijn rekening. Klopt dit? En wat gaat er mis? Moet ik nog wat doen om dit geld terug te krijgen?

icon

Beste antwoord door Momo 25 August 2022, 09:42

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity. Wij kunnen niet bij klantgegevens. Je kunt het beste telefonisch  via chat, Twitter of Facebook contact opnemen met NS klantenservice.

Reputatie 7
Badge +3

Het bedrag wat nog als saldo op een OV-chipkaart stond wordt bij overstappen naar NS Flex verrekend met de eerstvolgende factuur. Wanneer je overstapt naar Flex betaal je direct het bedrag voor de 1e maand (of alleen de €10 administratiekosten voor Flex Basis) en een maand later is dan de eerstvolgende factuur (voor de 2e maand). Op deze factuur van een maand na overstappen naar Flex wordt dus het saldo verrekend met de kosten van die factuur. Als het resterende saldo meer is dan de kosten van die factuur zul je het restant op je rekening ontvangen, zijn de kosten van die factuur meer zul je het verschil nog moeten betalen. 

Number 12 augustus ik rijd Soest naar Rotterdam om 19.28 tussen 20.58 waarom ik moet betalen 

Reputatie 7
Badge +3

Number 12 augustus ik rijd Soest naar Rotterdam om 19.28 tussen 20.58 waarom ik moet betalen 

Iedereen betaalt voor reizen met de trein of heb je dalvrij?

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk weekend Vrij op vrijdag maar met dit soort posts kan je eigenlijk niets.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk weekend Vrij op vrijdag maar met dit soort posts kan je eigenlijk niets.

Klopt. Want als je met weekend vrij voor 18.25 uur hebt ingecheckt of al een andere reis bent gestart en niet tussendoor 35 minuten uitgecheckt bent geweest betaal je gewoon vol tarief.

Ja , maar ik heb een abonnement 107€ dit ik moet betalen elke maand en het weekend is vrij 

Reputatie 7
Badge +4

Voor een Dalvrij abonnement geldt hetzelfde als wat @MoDe aangeeft. Als u incheckt voor 18.25 reist u niet vrij

 

U heeft met Dalvrij vrij reizen zolang u maar incheckt tijdens de daluren. Inchecken in de spits betekent vol tariefmet inachtneming van de 35 minutenregel. Als u voor 18.25 incheckt is de hele reis tegen vol tarief. U moet dan na het uitchecken 35 minuten wachten voor u weer tegen Daltarief kunt reizen.

 

Badge +3

Bij inchecken met Dal Vrij om 19.28 (trein naar Utrecht van 19.32 en aankomst
Rotterdam 20.55 bij een lange overstap in Utrecht) betaal je natuurlijk niets als je vertrekpunt Soest is.

Ik vermoed dat Flex Dal Vrij nog niet geactiveerd is (bij een recente overstap naar Flex). Dat kan je doen door het als bestelling op te halen bij een servicepunt.

Neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat, social media) voor je gemiste korting.

Hi @Robert B,

Bedankt voor je reactie.

“Ik vermoed dat Flex Dal Vrij nog niet geactiveerd is (bij een recente overstap naar Flex).”

Dit kan niet het probleem zijn want ik heb dit abonnement al 6 maanden.

 

Groetjes Nittaya

Reputatie 7
Badge +4

U geeft niet aan hoeveel u moest betalen, mogelijk kan dat helpen.

@Thom 9,20€ 

Reputatie 7
Badge +3

@Thom 9,20€ 

Weet je zeker dat je Dal Vrij hebt? Dit bedrag lijkt bij Dal Voordeel te horen.

@MoDe van mij NS Flex dal vrij 

Reputatie 7
Badge +3

Soest  - Rotterdam is met Dal Voordeel €8,94 en geen €9,20. In de tarievenlijst is bovendien geen enkele TE met een bedrag van €9,20 te vinden, niet als vol tarief of met 20% of 40% korting. 

Waar ziet u dat bedrag van €9,20 staan? Bij het tellertje op uw startpagina, in uw reishistorie of op uw factuur? Is het mogelijk om hiervan een screenshot (zonder persoonlijke gegevens) van te maken en hier te plaatsen wat misschien duidelijkheid kan geven? Wat zo blijft het gissen waar dit bedrag vandaan komt.

U kunt ook contact opnemen met de klantenservice, die kan mee kijken naar uw gegevens. 

@Momo 

 

Reputatie 7
Badge +1

In de tarievenlijst is bovendien geen enkele TE met een bedrag van €9,20 te vinden, niet als vol tarief of met 20% of 40% korting. 

56 TE met 20% korting 2e klas is €9,20.

Reputatie 7
Badge +3

Bijzonder. 

Soest Zuid - Rotterdam zou zelfs met Dal Voordeel (wat MoDe) aangaf geen €9,20 zijn maar €8,82. En u had hiervoor niet een andere reis gemaakt met een incheck tijdens de spits en binnen 35 minuten weer ingecheckt in Soest Zuid?

Ik zou toch contact opnemen met de klantenservice, hopelijk kunnen zij het verklaren. 

Reputatie 7
Badge +3

In de tarievenlijst is bovendien geen enkele TE met een bedrag van €9,20 te vinden, niet als vol tarief of met 20% of 40% korting. 

56 TE met 20% korting 2e klas is €9,20.

Ja, zag ik net ook, blijkbaar eerder gemist. Maar Soest Zuid - Rotterdam is 73 TE.

Badge +3

Dank voor de screenshot @N munmai nu wordt het leuk (en jij gaat dat winnen!)

Dus je checkt om 19:28 in voor een sprinter naar Utrecht van 19:32, daar vervolgens na een (lange) overstap aankomst Rotterdam C om 20:55 en checkt uit om 20:58 op Rotterdam Centraal.

Volkomen logisch dus, geen speld tussen te krijgen!

Volgens Rijdendetreinen is het 74 tariefeenheden en dan kom je ook op geen enkele manier aan € 9,20 dus dat klopt nooit.

Alle Reisplanners zeggen dan gewoon € 8,94 met 40% korting, maar je hebt Dal Vrij en checkte diep buiten de spits in!

Die uitcheck Leuvehaven om 21:05 (dat is een RET rit ná je treinreis)! kan zomaar in de weg zitten, bij NS Flex.

Als je die dus met RET gemaakt hebt (vanaf Rotterdam Centraal, lopen vanaf Blaak geen optie?) zijn dat je BTM kosten.

Hoop dat een moderator dit even wil uitzoeken, want zoals het er nu staat klopt er bijzonder weinig van voor TS @N munmai 😴

 

Badge +3

Ik keb nog even doorgerekend en here we go! Dit is echt gek als NS Flex dat er van maakt).🤣

Soest Zuid - Rotterdam (40% korting) kost € 8,94 maar een overstap naar de RET voor naar Leuvehaven zou je € 1,27 kosten voor het natransport (want 9292 zegt dat en die geloof ik graag voor dat soort adviezen!).

Maar als je daar gewoon een overstap van maakt (NS trein-RET) hoef je het landelijke € 1,01 BTM basistarief blijkbaar (volkomen onterecht~) niet te betalen!?

Foutje van RET of NS Flex om daar één reis van te maken, maar het zal wel.

Hoe dan ook blijft er dan dus maar 26 cent over voor de RET metro rit (vergeet het instaptarief)

Opgeteld bij je (40% korting € 8,94 voor Soest Zuid - Rotterdam Centraa)l maakt dat precies jouw € 9,20 in totaal.

Maar da’s voor de hele reis (in mijn gedachten en prijs met korting) naar Leuvehaven dus waarom staat daar in hemelsnaam € 9,20 voor Soest Zuid naar Rotterdam Centraal?

Je had gewoon gratis van Soest-Zuid naar Rotterdam Centraal (of Blaak en stukje lopen) kunnen reizen immers!

Maar dit is er dus (ongeveer) gebeurd en het NS Flex systeem snapt er weer eens volkomen niets van! 😴

Afgezien van je metro rit (ter waarde van € 1,27 en netjes in/uitgechecht zo te zien) dus de reis van Soest Zuid naar Rotterdam Centraal vergoed krijgen dus, als je echt Flex Dal Vrij had op dat moment.

Dat zou dus om € 8,94 van die € 9,20 gaan bij Flex Dal Vrij. Probeer dat vooral niet uit te leggen bij de Klantenservice, ik hoop dat een moderator dat eerdaags hier oppilkt voor je 🤣

Reputatie 7
Badge +1

Nittaya lijkt me zo´n leuke Thaise naam. Beetje nitnoi.

Munmin: heb je soms toch nog andere soorten ABO op de kaart staan? Dat is een (onwaarschijnlike) andere mogelijkheid. Heb je deze reis vaker gemaakt-op ongeveer dezelfde tijd?

@Robert B heel bedankt hoor maar elke maand ik nooit kijken gewoon betalen maar van dit vorige maand de  factuur staan beetje hoog daarom ik denk dan. Kan toch niet 

 

Reputatie 7
Badge +3

Soest Zuid - Rotterdam (40% korting) kost € 8,94 

Nee, Soest Zuid - Rotterdam kost €8,82.  Die €8,94 is vanaf Soest. Vanaf Soest Zuid is het 1 TE minder. 

 

En die €1,27 (dus inclusief de €1,01 basistarief) is wel betaald, anders zou de reishistorie niet die prijs van €1,27 voor de RET aangegeven. Daarnaast zou dan voor de treinreis het Dal Voordeel tarief zijn berekend terwijl Nittaya een Dal Vrij abonnement heeft.

Zelf had ik juli ook een reis met eerst NS en dan de RET metro (NS met 40% korting) en gewoon basistarief betaald (mijn RET rit was €1,84).

 

Badge +3

Soest Zuid - Rotterdam (40% korting) kost € 8,94 

Nee, Soest Zuid - Rotterdam kost €8,82.  Die €8,94 is vanaf Soest. Vanaf Soest Zuid is het 1 TE minder.

Oh ja, zie het nu in de NS planner. Ik had de tariefeenheden opgezocht bij Rijdendetreinen en die rekent er eentje meer (namelijk 6 TE voor Soest Zuid - Den Dolder), maar het blijft een vreemd geval.

Reageer