beantwoord

Geldigheid algemene ov-kortingskaart

  • 14 July 2023
  • 13 reacties
  • 295 Bekeken

Reputatie 2

In verband met de mogelijkheid voor een keuzedag een abonnement genomen van Dal Voordeel op saldo. De NS heeft hiervoor een persoonlijke kaart verstrekt (pasfoto + nummer), met in de rechter bovenhoek het symbool van de NS. Op de achterkant staat vermeld: ov-chipkaart.

 

Ik was toen reeds in het bezit van een persoonlijke OV-chipkaart, aangevraagd via een doorklik-link, die ik aantrof op een HTM-webpage met de volgende informatie: 34% korting voor 65-plussers / Als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt, krijg je automatisch 34% korting op je ritprijs. Zo reis je extra voordelig met de tram en bus. Deze ov-kaart is (eveneens) voorzien van een pasfoto + nummer; echter niet voorzien van enig symbool. Op de achterkant staat vermeld: ov-chipkaart.

 

Ik verkeerde in de veronderstelling, dat deze “kortingskaart” slechts geldig is voor tram en bus in Den Haag, doch hedenochtend tijdens een chat-sessie met HTM vernomen: “Als u met een Persoonlijke OV chipkaart reist dan heeft u automatisch op alle trams en bussen, trein en metro´s korting. Dit geldt voor heel Nederland.”

 

Indien dit inderdaad het geval is zou dit betekenen, dat deze via de HTM verkregen ov-kaart in de praktijk vergelijkbaar is met een Dal Voordeel NS Flex van de NS.

 

Luidt de vraag: Is deze aanname juist?

icon

Beste antwoord door Robert B 15 July 2023, 01:10

Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3

Leeftijdskorting geldt alleen voor bus, tram en metro, niet voor de trein. Zonder Dal Voordeel krijgt u dus geen korting op reizen per trein, en zonder Dal Voordeel kunt u ook geen Keuzedagen kopen.

Maar u had inderdaad geen nieuwe kaart hoeven te bestellen; u had Dal Voordeel ook kunnen laden op de kaart die u van de HTM gekregen hebt. En omgekeerd reist u met uw nieuwe kaart dus ook automatisch met 34 procent korting in bus, tram en metro. Dat geldt namelijk voor iedereen die met een persoonlijke OV-chipkaart reist en 65 jaar of ouder is.

Reputatie 7
Badge +3

Op de via de HTM verkregen persoonlijke OV-chipkaart kan ook een NS abonnement besteld worden. En met de via de NS verkregen kaart krijgt u ook leeftijdskorting in bus, tram en metro. Een OV-chipkaart is een OV-chipkaart ongeacht welk symbool erop staat en kan in al het openbaar vervoer gebruikt worden. 

Een nieuwe kaart mee bestellen met een NS Dal Voordeel abonnement hoeft dus niet als iemand al een andere OV-chipkaart heeft, maar het kan wel handig zijn als die andere kaart over niet al te lange tijd verloopt. En soms is het ook wel eens handig om een extra kaart te hebben, als reserve.

Reputatie 2

Dank voor Uw reactie!

 

Ik wil de zaak niet al te gecompliceerd maken door bijv. rekening te houden met medereizigers of gedoe met aanschaf van extra kaarten.

 

Sinds kort bezit ik een Dal Voordeelkaart van de NS. Op Saldo, want anders geen mogelijkheid voor toevoeging keuzedagen. Om praktische redenen geen moment overwogen om deze kaart ook te gebruiken voor tram, bus, of metro, aangezien ik voor de rit naar het station vice versa reeds in het bezit ben van een ov-dalurenvoordeelkaart, met betaling achteraf.

 

Deze status quo, de manier waarop ik denk te reizen, is aan het wankelen gebracht door de informatie, verstrekt door een medewerkster van HTM. Zij heeft mij laten weten, dat ik deze ov-dalurenvoordeelkaart even zo goed kan gebruiken voor het verkrijgen van een korting bij een treinreis.

 

Informatie, die aanleiding gaf om een vergelijking te maken. N.B. In onderstaande vergelijking c.q. conclusie heb ik het niet over mijn Dal Voordeel op Saldo; het is de vergelijking van twee ov-chipkaarten met betaling achteraf.

 

Mijn conclusie: Er is in feite, d.w.z. in de praktijk, geen verschil tussen de ov-dalurenvoordeelkaart (verkregen van OV-chipkaart.nl via de HTM) en een Dal Voordeel NS Flex van de NS.

 

Indien deze conclusie juist is, ben ik momenteel in het bezit van twee voordeelkaarten voor gebruik in de daluren, die geschikt zijn voor elke vorm van openbaar vervoer: 1. een Dal Voordeelkaart op Saldo, en 2. een Dal Voordeelkaart met betaling achteraf.

Badge +3

Mijn conclusie: Er is in feite, d.w.z. in de praktijk, geen verschil tussen de ov-dalurenvoordeelkaart (verkregen van OV-chipkaart.nl via de HTM) en een Dal Voordeel NS Flex van de NS.

 

Indien deze conclusie juist is, ben ik momenteel in het bezit van twee voordeelkaarten voor gebruik in de daluren, die geschikt zijn voor elke vorm van openbaar vervoer: 1. een Dal Voordeelkaart op Saldo, en 2. een Dal Voordeelkaart met betaling achteraf.

De kaarten zelf zijn identiek (afgezien van de opdruk), dus gewoon persoonlijke ov-chipkaarten.

Met de HTM kaart krijg je 34% korting op bus/tram/metro als je 65+ bent, maar dat krijgt iedereen die een persoonlijke ov-chipkaart heeft.

Verschil is dat er blijkbaar een ‘flex’ product op staat voor achteraf betalen. Zoiets heeft GVB ook, en RET had het ook (ABC, Achteraf Betalen voor Consumenten). Maar dat geeft geen recht op 40% korting in de daluren met de trein.

De NS kaart geeft uiteraard wel die korting (Dal Voordeel), maar automatisch óók 34% leeftijdskorting op bus/tram/metro. Als je met die kaart gebruik maakt van BTM betaal je precies hetzelfde als met de HTM kaart, maar dan van het saldo en niet achteraf.

De info van HTM is onjuist, er is geen dal voordeel want je krijgt altijd 34% korting.

Badge +3

De situatie is me niet helemaal helder.

U (@Spoorzat) schrijft eerst:

Ik was toen reeds in het bezit van een persoonlijke OV-chipkaart, aangevraagd via een doorklik-link, die ik aantrof op een HTM-webpage met de volgende informatie: 34% korting voor 65-plussers / Als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt, krijg je automatisch 34% korting op je ritprijs. Zo reis je extra voordelig met de tram en bus.

Op basis hiervan concludeer ik dat het moet gaan om deze pagina. En met de link die daar staat, vraagt u een persoonlijke OV-chipkaart aan waar verder geen abonnement op staat. In het bijzonder moet u zelf eerst saldo laden voordat u gaat reizen.

Vervolgens spreekt u in uw tweede bericht van “een ov-dalurenvoordeelkaart, met betaling achteraf“. Dat roept bij mij twee vragen op. De eerste daarvan: de naam “ov-dalurenvoordeelkaart" lijkt een abonnement voor korting in de daluren te suggereren, maar volgens mij is daar geen sprake van. Als u 65-plusser bent en leeftijdskorting krijgt, dan geldt die korting op elk moment bij reizen met bus, tram en metro, en niet alleen in de daluren. En dus niet in de trein, dus “ov” in de naam is wat verwarrend.

De tweede vraag die ik heb: u spreekt over “betaling achteraf", maar dat gaat niet vanzelf met de OV-chipkaart die u via bovengenoemde link hebt aangevraagd. Zoals gezegd moet u daar eerst zelf saldo voor laden. Hebt u wellicht automatisch opladen geactiveerd? Dan worden de bedragen wel later van uw rekening afgeschreven, maar dat is in dezen toch niet wat bedoeld wordt met “reizen op rekening”. In dat laatste geval krijgt u maandelijks een factuur voor alle gemaakte reizen en wordt vervolgens ineens het verschuldigde bedrag afgeschreven.

Tot slot schrijft u: “N.B. In onderstaande vergelijking c.q. conclusie heb ik het niet over mijn Dal Voordeel op Saldo", maar in de laatste zin van uw tweede bericht staat wel expliciet “een Dal Voordeelkaart op Saldo“. Daardoor begrijp ik niet goed wat u nu precies met elkaar wil vergelijken.

Hebt u al een account op www.ov-chipkaart.nl? Dan kunt u daar bij Kaartinformatie voor beide kaarten zien wat er precies op de kaart staat. Als u dat met ons deelt, dan verduidelijkt dat in ieder geval voor mij veel.

Badge +3

@Tochjo ik zat al te zoeken naar een ‘flex’ product van HTM (zoals GVB Flex) voor het achteraf betalen, en dat zou dan aangevuld kunnen zijn met een BTM Dal Voordeel dingetje (niet voor trein)?

Hoe dan ook, die 34% korting op BTM krijgt iedere senior of junior (4-11 jaar) die een persoonlijke kaart heeft, daar heb je HTM of NS niet voor nodig.

Badge +3

Ik zat ook te zoeken, maar volgens mij bestaat dat niet.

Badge +3

Oh, en bij GVB Flex krijg je voor een vast bedrag per maand een korting (10% bij een abonnement van euro per maand), in combinatie met de leeftijdskorting is dat dan 41% maar dat heeft weer niets met daluren te maken.

Reputatie 2

Aan allen. Hartelijk dank voor jullie bijdragen!

 

Ik heb de zaak onnodig ingewikkeld voorgesteld; zeker in mijn eerste bericht.

 

Om terug te keren naar de basis, eerst maar vergeten, dat ik beschik over een Dal Voordeel op Saldo van de NS.

 

Het gaat om de persoonlijke OV-chipkaart, die ik op aanbeveling van de HTM (een artikel op een webpage met doorklik-link) heb aangevraagd bij OV-chipkaart. De desbetreffende kaart is voorzien van mijn pasfoto en een nummer. De automatische korting op de ritprijs is 34%.

 

Uit informatie afkomstig van HTM heb ik begrepen, dat deze kaart geschikt is om met korting te reizen in tram, bus, metro en trein. Vandaar mijn poging tot vergelijking.

Van Robert B. heb ik inmiddels begrepen, dat ik met deze kaart geen korting krijg bij een treinreis (en dit zal ook wel het geval zijn bij een rit met de metro).

 

Mijn vraag is hierdoor beantwoord en het topic kan worden gesloten. 

Badge +3

Samengevat:

Elke persoonlijke ov-chipkaart zonder enig abonnement (dus die kaart die je via de link bij HTM gekocht hebt bij OV-chipkaart) geeft voor 65+ senioren automatisch 34% korting op bus, tram, metro.

Het maakt niet uit of je daarbij op saldo reist of met achteraf betalen (NS Flex of GVB Flex of wat dan ook).

Voor korting op treinreizen zul je een NS (of andere vervoerder) abonnement moeten hebben. Dal Voordeel dus, plus in dit geval de 60+ Keuzedagen.

Dat zou gewoon op de ‘HTM kaart’ erbij gezet kunnen worden, maar goed die extra kaart is gratis en geeft je ook die 34% leeftijdskorting in bus/tram/metro.

Er zijn voor trein wel 65+ kortingen, maar dat is alleen voor vrij reizen abonnementen (Weekend Vrij en Dal Vrij). Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1668068611619/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf pagina 4

 

Reputatie 2

Hartelijk dan voor deze duidelijke informatie, waaruit ik weer iets nieuws heb geleer: ook ouderdomskorting bij reizen per metro.

Badge +3

Hartelijk dan voor deze duidelijke informatie, waaruit ik weer iets nieuws heb geleer: ook ouderdomskorting bij reizen per metro.

Ja, met een persoonlijke ov-chipkaart automatisch BTM (bus tram metro) leeftijdskorting, geen abonnement voor nodig.

https://9292.nl/nieuws/voordeel/senioren-korting-ov

Maar dus niet voor trein… Snap de verwarring wel 😥

Reputatie 2

Alles nu duidelijk. Hartelijk dank!

Reageer