beantwoord

geprinte e-tickets

  • 26 November 2023
  • 8 reacties
  • 175 Bekeken

Als ik online e-tickets bestel en print kan ik daar poortjes mee openen niet? Daarnaast heb ik dan een OV-Chipkaart met dal-voordeel abbonnement, laatste is dan alleen ter controle dat ik korting e-ticket heb, net zoals je “vroeger” voordeelurenpas bij kortingkaartjes moest laten zien? Is niet de bedoeling dat t met geprinte e-tickets ook van OV-Chip kaart afgeschreven wordt!

Daarnaast, is bij overstappen van t ene naar andere perron ook altijd uit- en weer inloggen nodig?

icon

Beste antwoord door Momo 26 November 2023, 14:39

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt met de geprinte e-tickets het poortje openen met de vierkante code als de ticket geldig is. Neem een poortje met ‘Scan ticket’, in principe is het brede rechtse poortje daar altijd geschikt voor. U checkt niet daarnaast ook nog in met uw ov-chipkaart. Er wordt ook geen geld van afgeschreven. Voor binnenlandse tickets hoeft u ook geen ov-chipkaart te laten zien, bij buitenlandse reizen wel als u voor het Nederlandse traject korting hebt ingevuld. Als er geen poortjes zijn mag u zo in de trein gaan zitten. In en uitloggen bij een overstap is niet nodig, ook niet als u overstapt naar een andere vervoerder. U kunt met een e-ticket zelfs niet in- of uitchecken, dat is wel het algemene taalgebruik, maar in-en uitchecken heeft vooral met het juiste bedrag te bepalen te maken en u heeft uw e-ticket al betaald.

Reputatie 7
Badge +3

Met een geprinte e-ticket zijn poortjes voorzien van het logo “scan ticket” te open. Alleen is het wel zo dat wanneer je een Dal Voordeel of ander trein abonnement hebt, je moet inchecken met de OV-chipkaart waar dit abonnement op staat om de korting van het abonnement te krijgen, je kunt geen e-ticket met korting voor je abonnement kopen. 

Verder is het bij overstappen naar een ander perron meestal niet nodig om opnieuw in te checken bij reizen met de OV-chipkaart, dit moet alleen als u daarvoor door een afgesloten poortje moet maar dat is maar bij een beperkt aantal stations het geval. Wel moet u opnieuw inchecken (en uiteraard eerst uitchecken) als u overstapt naar een andere vervoerder.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt geen kortingskaartjes voor je zelf kopen als je een abonnement hebt. Met een dal voordeelabonnement check je in op het beginstation en uit bij het eindstation. Bij overstap naar een andere vervoerder moet je tussentijds uitchecken bij de vervoerder waar je uitstapt en inchecken bij de andere vervoerder.

De kortingskaartjes die je online kunt kopen zijn samenreistickets, die bedoeld zijn om met 40% korting samen te reizen met iemand die een abonnement heeft.

Badge +3

Je kunt geen kortingskaartjes voor je zelf kopen als je een abonnement hebt.

Als het om een internationaal e-ticket gaat wel, dan is je ov-chipkaart het bewijs voor 40% korting binnen Nederland.

Met een e-ticket hoef je niet in/uit te checken bij elke vervoerder, de code is alleen bedoeld om poortjes mee te openen (als je die onderweg tegenkomt), zoals ​​​​​​@Thom al zei.

“De kortingskaartjes die je online kunt kopen zijn samenreistickets, die bedoeld zijn om met 40% korting samen te reizen met iemand die een abonnement heeft.“ Betekent dit dat ik als houder van het voordeel abbonnement dan toch met de OV-chip kaart waar het abbonnement opstaat in- en uit moet loggen en ik dan voor 1 meereiziger online een ticket kan kopen, of koop ik samenreis e-ticket voor ons beide en hoef dan niet in- en uit te loggen?

Reputatie 7
Badge +3

Uzelf dient met de OV-chipkaart waarop het abonnement staat in en uit te checken. Voor de medereiziger kan een e-ticket Samenreiskorting gekocht worden. Als de medereiziger zelf een OV-chipkaart zonder abonnement heeft, kan deze Samenreiskorting op de kaart zetten en dan met de OV-chipkaart in en uitchecken om de korting te krijgen. 

kan de medereiziger samenreiskorting ook op een annonieme ov-chipkaart zetten of gaat dat alleen met een persoonlijke ov-chipkaart?

Badge +3

Dat kan ook op een anonieme OV-chipkaart.

Reageer