beantwoord

heenreis goedkoper dan terugreis


Op donderdag 16 juni reisde ik met NS van Alkmaar naar Sittard voor €27,96 op maandag 20 juni terug met NS van Sittard naar Alkmaar voor €37,96. 

Allebei de ritten waren in de dal-uren, waarom is de terug reis €10,- duurder?

icon

Beste antwoord door Momo 11 July 2022, 23:03

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat allebei de reizen in de daluren waren is alleen relevant als je ook een abonnement hebt wat korting geeft in de daluren.

Verder, hoe heb je gereisd? Direct van Sittard naar Alkmaar of met een via station en daar uit en ingecheckt? Of heb je ergens je reis langer dan 35 minuten onderbroken waardoor je niet over de hele reis langeafstandskorting had ? Misschien kun je hier je reishistorie plaatsen waaruit één en ander duidelijker wordt.

De reisplanner geeft als prijs €27,90 vol tarief, dus als je geen abonnement hebt zou de heenreis ook al 6 cent teveel zijn.

 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Met een kortingsabonnement 40% en 1e klas zou het € 27,95 kosten.

Met Altijd Voordeel 1e klas en 20% korting (spits) kom je dan op € 37,27 maar je zei dat het in de daluren was.

Als je de reis rechtstreeks met alleen NS gemaakt hebt kan ik het ook niet verklaren.

 

Reputatie 7
Badge +3

1e klas en dan met korting kan ook ja, maar 1e klas staat niet aangegeven in de vraag dus daar ging ik niet vanuit. Met alleen de gegevens die nu gegeven zijn kan ik het niet verklaren. 

Ik reis inderdaad 1e klas en heb een weekend vrij abonnement en dan krijg ik doordeweeks 40% korting in de dal-uren 

Had beide dagen een directe verbinding naar Sittard dus niet overgestapt

Reputatie 7
Badge +3

Onverklaarbaar. Het maximum tarief voor 1e klas met 40% korting met alleen NS is €27,95 en zou dus nooit meer mogen zijn. Ik zou aanraden om contact op te nemen met de klantenservice en kijken wat men daar kan vinden. 

Reputatie 7
Badge +3

€10 gemiste uitcheck? €10 is bij een abonnement starttarief.

Badge +3

Onverklaarbaar. Het maximum tarief voor 1e klas met 40% korting met alleen NS is €27,95 en zou dus nooit meer mogen zijn. Ik zou aanraden om contact op te nemen met de klantenservice en kijken wat men daar kan vinden. 

In bepaalde gevallen (Arriva) zou een lange reis iets meer kunnen kosten dan € 27,95

Maar nooit een tientje meer… en zeker niet voor Alkmaar - Sittard of de andere kant op.

Badge +3

€10 gemiste uitcheck? €10 is bij een abonnement starttarief.

Bij reizen op saldo wel, maar waarom is er dan ‘van Alkmaar naar Sittard voor €27,96 op maandag 20 juni terug met NS van Sittard naar Alkmaar voor €37,96 gerekend?

Dat zal niet van je saldo zijn, dus Flex (waar voor een gemiste in/uitcheck 20 euro gerekend wordt, dus dat klopt ook niet).

Reputatie 7
Badge +3

Onverklaarbaar. Het maximum tarief voor 1e klas met 40% korting met alleen NS is €27,95 en zou dus nooit meer mogen zijn. Ik zou aanraden om contact op te nemen met de klantenservice en kijken wat men daar kan vinden. 

In bepaalde gevallen (Arriva) zou een lange reis iets meer kunnen kosten dan € 27,95

Maar nooit een tientje meer… en zeker niet voor Alkmaar - Sittard of de andere kant op.

Daarom gaf ik ook aan “met alleen NS”. Linda67 gaf aan met NS gereisd te hebben en beide dagen met een directe verbinding, er zat dan dus geen Arriva stuk bij.

Bedankt voor al jullie reacties, ik ga even telefonisch contact opnemen met Ns

Reputatie 7
Badge +3

Als je weet wat de reden is, zou je het dan hier willen delen? Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden ernaar. 

Reputatie 7
Badge +2

€10 gemiste uitcheck? €10 is bij een abonnement starttarief.

Bij reizen op saldo wel, maar waarom is er dan ‘van Alkmaar naar Sittard voor €27,96 op maandag 20 juni terug met NS van Sittard naar Alkmaar voor €37,96 gerekend?

Dat zal niet van je saldo zijn, dus Flex (waar voor een gemiste in/uitcheck 20 euro gerekend wordt, dus dat klopt ook niet).

10 euro starttarief na per ongeluk bij Arriva inchecken, waarna TS de fout realiseerde en bij NS incheckte maar vergat bij Arriva uit te checken wellicht een optie?

Reputatie 7
Badge +3

Het ligt eraan hoe het in de reishistorie staat, als 1 bedrag van €37,96 of als 2 aparte bedragen waarvan inderdaad 1 voor een missende in/uitcheck. Zonder die reishistorie blijft het gissen voor ons. 

Reageer