Mijn moeder van 81 heeft onlangs een nieuwe OV-Chipkaart aangevraagd en samen met haar heb ik gezorgd dat automatisch betalen werd aangezet. Ze heeft daarna zelf de bestelling bij een automaat opgehaald.
Enige tijd later, op 16 januari wilde ze voor het eerst reizen met deze nieuwe ov-chipaart. Het was tevens de laatste dag dat de OV-chipkaart geldig was.
Op station Castricum bleken de incheck terminals in storing. Mijn moeder heeft toen een conducteur gevraagd of hij haar kon inchecken. Dat deed hij met eigen apparaat.
Ze nam de stoptrein om 13.20 naar Amsterdam CS.
In Amsterdam is zij door de poortjes uitgecheckt en heeft daarna ook nog tram in Amsterdam gereisd.
Later die dag werd ze opgeschrikt door een e-mail van de NS:
Op 16 januari 2025 is er met de kaart **** **** **** 6893 van T.M. Alders-Wesseling een treinreis gemaakt zonder geldig reisrecht. Tijdens de reis is geconstateerd dat er geen geldig vervoerbewijs aanwezig was. In zo’n situatie zijn wij verplicht een boete in de vorm van een correctietarief van € 50,00 in rekening te brengen. Dit bedrag wordt opgenomen op uw volgende factuur. We begrijpen dat dit vervelend is en willen u eraan herinneren hoe belangrijk het is om bij elke treinreis goed in te checken. Zo voorkomt u extra kosten.
Wat is er fout gegaan? Aangezien zij door poortjes kon uitchecken en ook weer inchecken, kan ik niet anders concluderen dat er iets fout is gegaan toen de conducteur haar handmatig incheckte.
Als ik kijk op uiitcheck gemist, staat er het volgende:
Er zijn (nog) geen ritten gevonden waarbij niet is in- of uitgecheckt. Het kan enige tijd duren voordat je je saldo kunt terugvragen. Ook al zie je in je OV-reishistorie op www.ov-chipkaart.nl of in de app al dat je een check-in of check-uit gemist hebt. In de meeste gevallen kun je je saldo binnen 15 dagen terugvragen.
Wat te doen? Een boete van €50 lijkt mij niet terecht. Hoe kan dit worden rechtgezet?