beantwoord

ik heb ontrecht een boete gekregen

  • 28 February 2024
  • 11 reacties
  • 403 Bekeken

Hi, ik reis van Rotterdam naar sittard 
Ik beb op Rotterdam centraal ingechekt . Maar volgens uw collega in de trein ik ben niet ingechekt. Ik doe altijd voor de zekerheid dubbel chek ook via de app.
Zie in printscreen van mijn app dat ik ingecheck bent.
Maar ik weet het niet wat er aan de hand is dat mijn kaart niet ibgechekt bent toont
Ik vind het ontrecht dat ik er een boete krijg.

Gr

Davai

Ov kaart nummer

3528050042471670

 

icon

Beste antwoord door Isitimela 29 February 2024, 08:36

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In de app wordt €20 gerekend voor een vergeten in- of uitcheck. Het lijkt er op dat de incheck niet goed gegaan is.

Je kunt het beste telefonisch, via X, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice. Is het een 1e boete dan kan deze mogelijk kwijtgescholden worden. Daarnaast kun je die €20 voor gemiste in/uitcheck laten corrigeren.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt er op dat de incheck niet goed gegaan is.

In de app staat toch duidelijk een incheck vermeld. Neem inderdaad contact op met de klanteNService, maar neem geen genoegen met coulance. Je was gewoon ingecheckt, dus is de boete onterecht.

 

Reputatie 7
Badge

Zegt TS niet dat hij een screenshot heeft gemaakt om te laten zien dat hij was ingecheckt? Dan klopt het dus dat hij (nog) niet was uitgecheckt en is dat correctietarief onzin, dat wordt dan enige tijd na het uitchecken door de werkelijke ritprijs vervangen, dat zie ik vaker.

Het valt mij op dat deze kaart in de app van TS "mijn OV ChipKaart 2" heet en er nog een naast lijkt te staan. Heb je niet per ongeluk de conducteur een andere kaart laten zien dan je mee was ingecheckt @Khosrow ?

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt er op dat de incheck niet goed gegaan is.

In de app staat toch duidelijk een incheck vermeld. Neem inderdaad contact op met de klanteNService, maar neem geen genoegen met coulance. Je was gewoon ingecheckt, dus is de boete onterecht.

 

Klopt er staat ingecheckt, maar er wordt ook €20 gerekend voor vergeten in/uitcheck. Of staat dat er altijd tot dat de reis klaar is en uitgecheckt is?

Edit:
@Olav93 heeft mijn vraag al beantwoord.

 

Badge +3

Welkom bij de NS Community @Khosrow!

Er is in ieder geval een incheck in Rotterdam met die ov-chipkaart van OV-shop, dus lijkt me volledige kwijtschelding van de UvB wel terecht.

Probleem is dat het een anonieme kaart is, en verder 

Met die incheck Rotterdam om 17:45 lijkt het alsof je dan om 18:09 in Gouda uitgecheckt hebt, en in deze trein zat? https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-02-28/2867

Als je daarmee naar Sittard wilde krijg je bij controle na Gouda natuurlijk die UvB.

Reputatie 6
Badge +1

Welkom bij de NS Community @Khosrow!

Er is in ieder geval een incheck in Rotterdam met die ov-chipkaart van OV-shop, dus lijkt me volledige kwijtschelding van de UvB wel terecht.

Probleem is dat het een anonieme kaart is, en verder 

Met die incheck Rotterdam om 17:45 lijkt het alsof je dan om 18:09 in Gouda uitgecheckt hebt, en in deze trein zat? https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-02-28/2867

Als je daarmee naar Sittard wilde krijg je bij controle na Gouda natuurlijk die UvB.

Bij het uitchecken om 18:09 is het volledige bedrag van € 20 weer teruggestort, wat er dus op wijst dat er op Rotterdam Centraal weer is uitgecheckt. Dus dan is die boete volledig terecht. 

Reputatie 7
Badge

Bij het uitchecken om 18:09 is het volledige bedrag van € 20 weer teruggestort, wat er dus op wijst dat er op Rotterdam Centraal weer is uitgecheckt. Dus dan is die boete volledig terecht. 

Waar leid je uit af dat er om 18:09 in Rotterdam zou zijn uitgecheckt? Er is om 17:45 in Rotterdam (waarschijnlijk) in- of (eventueel per ongeluk) uitgecheckt voor een reis ván Rotterdam naar Sittard, waar de aankomsttijd dan mogelijk 18:09 was. En als daar nog is uitgecheckt (of eventueel per vergissing ingecheckt) dan zat TS daarna dus niet meer in de trein.

Reputatie 6
Badge +1

Bij het uitchecken om 18:09 is het volledige bedrag van € 20 weer teruggestort, wat er dus op wijst dat er op Rotterdam Centraal weer is uitgecheckt. Dus dan is die boete volledig terecht. 

Waar leid je uit af dat er om 18:09 in Rotterdam zou zijn uitgecheckt? Er is om 17:45 in Rotterdam (waarschijnlijk) in- of (eventueel per ongeluk) uitgecheckt voor een reis ván Rotterdam naar Sittard, waar de aankomsttijd dan mogelijk 18:09 was. En als daar nog is uitgecheckt (of eventueel per vergissing ingecheckt) dan zat TS daarna dus niet meer in de trein.

TS heeft een foto van de OV-chipkaart in de openingspost gezet, met het nummer daarvan kun je op ov-chipkaart.nl de reisgeschiedenis ophalen. 

De stations worden daarbij niet genoemd, maar je ziet wel dat er om 17:45 is ingecheckt waarbij er € 20 is afgeschreven, en om 18:09 is er uitgecheckt waarbij er € 20 is teruggeboekt. 

Badge +3

Oh, naar de reishistorie had ik niet eens gekeken maar 20 euro terug betekent een uitcheck op Rotterdam Centraal zelf (24 minuten na de incheck van 17:45 dus).

Dat die uitcheck een uur later (screenshot uit de app om 19:21) nog niet in je reishistorie stond kan gebeuren.

Onhandig, maar een UvB is in dat geval terecht. De 50 euro verhoging kan je waarschijnlijk wel kwijt laten schelden via de Klantenservice. Wacht de brief die je krijgt nog even af.

Edit: heb de kaart maar even gekoppeld (en inmiddels weer verwijderd) en bovenstaande klopt 

De kaart is voorafgaand aan de incheck in Rotterdam gebruikt voor een RET bus/metro rit naar Centraal met een overstap op Beurs, en is de avond ervoor gebruikt voor een reis van Sittard naar Weert.

Reputatie 7
Badge +3

Het gemarkeerde antwoord van
@mrfreeze is niet juist. TS had na incheck op hetzelfde station weer uitgecheckt. Het juiste antwoord komt van
@Isitimela
 

Badge +3

De uitcheck in Rotterdam stond nog niet in de app (saldo € 29,21 klopt na een incheck).

Na het uitchecken 24 minuten later (ook op Rotterdam Centraal dus) staat er dan weer € 49,21 op de kaart.

Je hebt dan geen geldig vervoerbewijs, het UvB is terecht en die 50 euro verhoging krijg je bijna zeker wel terug.

Met name omdat je netjes aangegeven hebt naar Sittard te willen reizen, waar je de vorige avond ook vandaan kwam (trein tot Weert).

Geen idee in of de NS mag kijken (AVG!) naar de reishistorie van anonieme ov-chipkaarten maar het klopt gewoon verder.

Als ik vergeet in te checken (of per ongeluk/expres weer uitcheck) is dat natuurlijk fout, maar komt coulance in beeld.

Hoe TS @Khosrow vanuit Weert naar Rotterdam gekomen is doet er niet zoveel toe.

Reageer